Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
I USB XVI/415/2/07
z 17 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I USB XVI/415/2/07
Data
2007.01.17



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
informacja podatkowa
nagroda rzeczowa
przychody z innych źródeł


Pytanie podatnika
Jaką stawkę podatku należy zastosować i jak rozliczyć podatek dochodowy od osób fizycznych (wymagane deklaracje i informacje podatkowe) z tytułu przekazanych zegarków osobom wybranym przez kapitułę festiwalu (osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz osobom nie mającym miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej) zasłużonym w sporcie i w działalności na rzecz ochrony środowiska?


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty działając na podstawie:

  • art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)
  • art. 20 ust. 1 i art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2006 roku (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.)

uznaje za nieprawidłowe stanowisko wyrażone we wniosku z dnia 27.10.2006 r. w sprawie obowiązków w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu przekazanych nagród rzeczowych.

W dniu 08.11.2006 r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie - Łódzki Klub Trekkingowy organizuje co roku festiwal. W ramach ubiegłorocznej edycji festiwalu, Stowarzyszenie postanowiło uhonorować, wybrane przez kapitułę festiwalu, osoby zasłużone w sporcie i w działalności na rzecz ochrony środowiska, zegarkami opatrzonymi logo festiwalu o jednostkowej wartości ok. 800,00 zł. Były to osoby z czterech różnych krajów: Polski, Szwajcarii, USA i RPA.

Zdaniem Y, otrzymane zegarki stanowią przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od którego nie było obowiązane do pobrania zaliczek na podatek dochodowy. W związku z tym Stowarzyszenie prezentuje pogląd, iż jest obowiązane do sporządzenia informacji PIT-8C tylko w odniesieniu do osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce, natomiast osobom nie mającym miejsca zamieszkania w Polsce nie wystawia informacji PIT-8C, lecz sporządza informacje IFT-1/IFT-1R. W informacjach tych wykazuje wartość przekazanego zegarka odpowiednio jako kwotę dochodu podlegającego opodatkowaniu - jeżeli na mocy umów o unikaniu podwójnego opodatkowania przekazane tym osobom nagrody rzeczowe podlegają opodatkowaniu w Polsce bądź jako kwotę dochodu zwolnionego z opodatkowania - jeżeli na mocy umów o unikaniu podwójnego opodatkowania przekazane tym osobom nagrody rzeczowe podlegają opodatkowaniu tylko w państwie ich rezydencji.

Przychodami - zgodnie z zapisem art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania (art. 11 ust. 2). Rodzaje źródeł przychodów zostały wymienione w art. 10 ust. 1 w/w ustawy. Dla celów podatkowych przychody inne niż określone w punktach 1- 8 tego artykułu są kwalifikowane jako przychody z tzw. innych źródeł (pkt 9). Rozwinięcie pojęcia tych przychodów zawiera art. 20 ust. 1 w/w ustawy zgodnie z którym, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Stosownie do postanowień art. 42a w/w ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Jak stanowi art. 3 ust. 2a w/w ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). Powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a). Zasady opodatkowania przekazanej nagrody rzeczowej, określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązują zarówno osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w Polsce, jak również - z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania - osoby fizyczne nie będące rezydentami Rzeczypospolitej Polskiej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że ramach ubiegłorocznej edycji festiwalu Stowarzyszenie postanowiło uhonorować - wybrane przez kapitułę festiwalu - osoby zasłużone w sporcie i w działalności na rzecz ochrony środowiska, zegarkami o jednostkowej wartości około 800,00 zł. Były to osoby z czterech różnych krajów: Polski, Szwajcarii, USA i RPA. W świetle powołanych przepisów, wartość zegarków przekazanych podatnikom w wyżej wskazanych okolicznościach stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozważając kwestię opodatkowania przekazanych nagród należy zwrócić uwagę na regulację zawartą w art. 21 ust. 1 pkt 68 w/w ustawy. Zgodnie z tym przepisem, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych ) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Jednakże w opisanym stanie faktycznym nagrody rzeczowe przyznane przez kapitułę festiwalu nie są objęte unormowaniem tego przepisu, gdyż z treści wniosku nie wynika, że nagrody te były związane z udziałem w konkursie. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie nakładają na podmiot przekazujący nagrody, przyznane osobom fizycznym nie związanym ze świadczeniodawcą stosunkiem pracy ani stosunkiem cywilnoprawnym, obowiązku pobrania i odprowadzenia podatku lub zaliczek na podatek. Oznacza to, że od przekazanych świadczeń Stowarzyszenie nie było obowiązane do poboru podatku ani zaliczek na podatek. W związku z tym na mocy art. 42a w/w ustawy Stowarzyszenie jest obowiązane do sporządzenia informacji PIT-8C i w terminie do końca lutego przekazania ich podatnikom oraz właściwym urzędom skarbowym. Postanowienia tego przepisu wskazują, że sam obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C nie jest uzależniony od posiadania przez świadczeniobiorcę rezydencji w Polsce. Dlatego też informacje PIT-8C sporządza się nie tylko podatnikom mającym miejsce zamieszkania w Polsce, ale również podatnikom, którzy nie mają na terenie Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania. Takie rozróżnienie podatników zawarte w powołanym przepisie służy dla celów ustalenia właściwego urzędu skarbowego. Informacje PIT-8C o dokonanych świadczeniach na rzecz podatników nie posiadających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, Łódzki Klub Trekingowy obowiązany jest przekazać urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.
A zatem, stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Jednocześnie Y nie jest legitymowany do uzyskania interpretacji w zakresie obowiązków podatników - osób otrzymujących nagrody. Bowiem, podmiotami legitymowanymi do otrzymania interpretacji są, w rozumieniu art. 14a-14d ustawy Ordynacja podatkowa, tylko te podmioty, które zwracają się o interpretację w ich indywidualnych sprawach w zakresie tych przepisów ustaw podatkowych oraz wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych, na mocy których podlegają obowiązkowi podatkowemu. W konsekwencji, udzielenie interpretacji Y w powyższym zakresie nie mieści się w kompetencji organu podatkowego, wyznaczonego normą prawną art. 14a i 14b ustawy Ordynacja podatkowa.

Niniejsza interpretacja dotyczy przedstawionego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawców. Jeśli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja o której mowa w art. 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj