Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie
II US.PB-I-415/54/05
z 2 czerwca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
II US.PB-I-415/54/05
Data
2006.06.02
Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
pomoc bezzwrotna
pomoc zagraniczna
środki pomocowe
źródło finansowania
Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenia wypłacane pracownikom w związku z realizacją w ramach konsorcjum projektu z zakresu usług doradczych dla rolnictwa, finansowanego w 80% ze środków UE, a w 20% ze środków publicznych budżetu państwa podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23.11.2005 roku w sprawie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.>, art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U z 2000 roku Nr 14 poz. 176 z późn.zm.) postanawia stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać za prawidłowe. Wnioskiem z dnia 23.11.2005 roku P. zwrócił się z zapytaniem: Czy wynagrodzenia wypłacane pracownikom w związku z realizacją w ramach konsorcjum projektu z zakresu usług doradczych dla rolnictwa, finansowanego w 80% ze środków UE, a w 20% ze środków publicznych budżetu państwa podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych? Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanowieniem z dnia 30.12.2005 roku znak II US.PB-I-415/54/05 uznał, że stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę jest prawidłowe. Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie decyzją z dnia 09.05.2006 roku znak: IS. I/1-4151/5/2006 uchylił z urzędu postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego, zarzucając, że organ I instancji w przedmiotowej sprawie nie odnosi się do całokształtu przedstawionego stanu faktycznego, w uzasadnieniu postanowienia odniósł się wyłącznie do części dochodów podatników pochodzących ze środków Unii Europejskiej. P., pismem z dnia 24.05.2006 roku, potwierdził, że pomimo iż we wniosku powołany został art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pytanie dotyczyło opodatkowania całości wynagrodzeń otrzymywanych przez podatnika. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Jednostka uczestniczy w realizacji dwóch projektów: jeden z zakresu świadczenia usług doradczych dla rolnictwa na terenie województwa podkarpackiego, drugi restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego, oraz rozwój obszarów wiejskich. W obu przypadkach została zawarta umowa konsorcjum. Jednym z partnerów jest P., liderem natomiast Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego. Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa /FAPA/ zawarła umowę na realizację obu projektów z liderem. Następnie została zawarta umowa pomiędzy liderem a partnerami konsorcjum określająca szczegółowe zasady rozliczeń. Do zadań lidera należy między innymi refinansowanie projektu. P. jako partner konsorcjum, po wykonaniu usług, sporządza zestawienie wg obowiązującego wzoru i wystawia faktury VAT dla lidera konsorcjum, lider natomiast składa wniosek o płatność końcową do Fundacji Programów Pomocy dla rolnictwa. Aby wynagrodzenia pracowników zatrudnionych przy realizacji projektu były zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych, muszą zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych być spełnione łącznie dwa warunki:
Warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest zatem bezpośrednie realizowanie przez podatnika celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Pod pojęciem podatnika należy w tym przypadku rozumieć pracownika, zleceniobiorcę oraz przyjmującego zamówienie, który bezpośrednio realizuje program finansowany ze środków pomocowych na podstawie umowy z pracodawcą, zleceniodawcą lub dającym zamówienie, który jest beneficjentem bezzwrotnej pomocy. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że P. jest członkiem konsorcjum, który otrzymuje środki pomocowe nie bezpośrednio od podmiotu rozdzielającego, lecz za pośrednictwem innego podmiotu, ponadto wypłaca wynagrodzenia z własnych środków, a następnie otrzymuje zwrot kosztów na podstawie faktur wystawianych dla lidera projektu. Jednocześnie organ podatkowy wyjaśnia, iż stosownie do zapisu art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego mogą być dochody otrzymane przez podatników, tylko w tej części w jakiej pochodzą ze źródeł określonych w tym przepisie. Reasumując, w przedstawionym przez wnioskodawcę stanie faktycznym, podlegają opodatkowaniu dochody uzyskane przez pracowników finansowane w 20 procentach ze środków krajowych, oraz w 80 procentach refinansowane ze środków pomocowych. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.