Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku
WP/415-71/06
z 22 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
WP/415-71/06
Data
2006.05.22


Referencje


Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem


Słowa kluczowe
emeryci
funkcjonariusz Służby Więziennej
pomoc finansowa
remonty
renciści
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy wypłacany emerytom i rencistom równoważnik pieniężny za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku płatnika z dnia 02.03.2006 r. - uzupełnionego w dniu 21.03.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dot. czy wypłacany emerytom i rencistom Służby Więziennej równoważnik pieniężny za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego na podstawie § 6 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 24 czerwca 2003 r. w sprawie równoważnika pieniężnego przysługującego funkcjonariuszom Służby Więziennej za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego (Dz.U. Nr 132, poz. 1234) korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na mocy 21 ust. 1 pkt. 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami)

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Płatnik pismem z dnia z dnia 02.03.2006 r. - uzupełnionym w dniu 21.03.2006 r. wystąpił do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że emeryci i renciści Służby Więziennej otrzymują równoważnik pieniężny za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego na podstawie § 6 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 24 czerwca 2003 r. w sprawie równoważnika pieniężnego przysługującego funkcjonariuszom Służby Więziennej za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego (Dz.U. Nr 132, poz. 1234).

W złożonym wniosku zadano pytanie: czy równoważnik pieniężny za remont zajmowanego lokalu wypłacany emerytom i rencistom Służby Więziennej korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami).

Płatnik uważa, że wypłacany równoważnik pieniężny za remont zajmowanego lokalu wypłacany emerytom i rencistom Służby Więziennej korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 9 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowego od osób fizycznych (tekst jednolity z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami) od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymywanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 – w wysokości 10% należności.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie świadczenia, które były pracodawca ustanawia na rzecz emerytów lub rencistów z wyłączeniem zwolnionych przedmiotowo świadczeń wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 ustawy.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. wolne od podatku są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł., z zastrzeżeniem pkt. 40 i 79.

Zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. wolne od podatku są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz związków zawodowych – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Z treści powołanego przepisu wynika, iż zwolnienie dotyczy wyłącznie jednego z dwóch rodzajów świadczeń, tj.:

- świadczeń rzeczowych, (czyli przychodów o charakterze rzeczowym uzyskiwanych w formie innej niż pieniądze i wartości pieniężne) lub

- ekwiwalentów pieniężnych w zamian za te świadczenia.

Zatem aby świadczenie pieniężne wypłacane emerytom lub rencistom korzystało ze zwolnienia od podatku dochodowego muszą być spełnione łącznie dwa warunki:

- z przepisu musi wynikać prawo do otrzymania świadczenia rzeczowego (przedmiotu materialnego),

- przepis winien określać możliwość wypłaty ekwiwalentu w zamian tego świadczenia.

Rozpatrując zagadnienie opodatkowania równoważników pieniężnych za remont lokalu mieszkalnego otrzymywanych przez emerytów i rencistów Służby Więziennej w pierwszej kolejności należy odnieść się do definicji świadczenia rzeczowego, ponieważ wartości pieniężne wypłacane emerytom i rencistom są wolne od podatku w ramach tego zwolnienia podatkowego wyłącznie, gdy istniało pierwotne prawo do świadczenia rzeczowego, a wypłacane pieniądze stanowią jego równowartość. Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wprowadza definicji ,,rzeczy”, ani definicji ,,świadczenia rzeczowe” - należy więc w tym zakresie odwołać się do znaczenia tych pojęć w języku potocznym lub definicji stosowanych w innych dziedzinach prawa. Definicje rzeczy wprowadza ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 z późniejszymi zmianami). Z treści definicji zamieszczonej w art. 45 Kodeksu cywilnego wynika, iż rzeczami są tylko przedmioty materialne. Natomiast pod pojęciem ,,świadczenia” według znaczenia słownika polskiego należy rozumieć ,,obowiązek wykonania czegoś na czyjąś rzecz; to co jest z tego tytułu wykonywane” (,,Słownik języka polskiego”, tom III pod redakcją Mieczysława Szymczaka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1993 r.). Świadczenia rzeczowe można więc otrzymywać lub ponosić.

Z przepisów ustawy z dnia 26 kwietnia 1996 r. o Służbie Więziennej (Dz.U. z 2002 r. Nr 207, poz. 1761 oraz 2003 r. Nr 90, poz. 844 ) oraz rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 24 czerwca 2003 r. w sprawie równoważnika pieniężnego przysługującego funkcjonariuszom Służby Więziennej za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego (Dz.U. Nr 132, poz. 1234) nie wynika, by funkcjonariuszom, emerytom i rencistom Służby Więziennej przysługiwało świadczenie rzeczowe, tj. remont lokalu mieszkalnego, lub w zamian ekwiwalent pieniężny.

Stosownie do przepisu art. 88 ust. 1 ustawy o Służbie Więziennej – funkcjonariuszowi przysługuje równoważnik pieniężny za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego.

W myśl § 6 powołanego rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości – wypłata równoważnika pieniężnego emerytom i rencistom Służby Więziennej następuje w jednostce organizacyjnej Służby Więziennej najbliższej miejsca jego zamieszkania.

Zgodnie z § 4 ust. 1 w/w rozporządzenia równoważnik pieniężny przyznaje sie według uprawnień przysługujących funkcjonariuszowi na dzień 1 stycznia danego roku, na podstawie oświadczenia mieszkaniowego składanego przez funkcjonariusza w ciągu pierwszego kwartału roku kalendarzowego.

Mając na uwadze powyższe wskazane przez płatnika przepisy nie stanowią podstawy do potraktowania wypłaconego emerytom i rencistom Służby Więziennej równoważnika pieniężnego za remont zajmowanego lokalu jako ekwiwalentu pieniężnego wypłacanego zamiast świadczenia rzeczowego, bowiem nie kreują one przedmiotowego świadczenia jako pochodnej niewypełnienia świadczenia rzeczowego, które w pierwszej kolejności przysługiwało uprawnionym. Brak powiązania pomiędzy obowiązkiem zapewnienia emerytom i rencistom Służby Więziennej świadczeń rzeczowych (przedmiotów o charakterze materialnym), a otrzymaniem w zamian świadczeń o charakterze pieniężnym, wyklucza zatem kwalifikowanie tych ostatnich jako ekwiwalentu pieniężnego. Tym samym należy uznać, iż powołane wyżej przepisy aktów prawnych, stanowiące zdaniem płatnika podstawę do wypłaty przedmiotowego świadczenia funkcjonariuszom oraz emerytom i rencistom Służby Więziennej, przyznają osobom uprawnionym wyłącznie świadczenie pieniężne nazwane przez ustawodawcę ,,równoważnikiem pieniężnym za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego”, który nie ma swego odpowiednika w pierwotnym prawie do świadczenia rzeczowego. Natomiast określenie danego rodzaju świadczenia mianem ,,równoważnika” nie jest równoznaczne z przypisaniem mu charakteru ekwiwalentu.

Zatem wypłata przedmiotowego równoważnika za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego i w myśl art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych – pobiera się od niej zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% należności. Zryczałtowany podatek pobiera się bez pomniejszenia przychodu o koszty uzyskania przychodu.

Płatnik dokonując wypłaty takich świadczeń jest zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego i przekazania w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek – na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną , według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru (Pit-8A).

W związku z powyższym stanowisko przedstawione we wniosku nie jest prawidłowe.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj