Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-382/12/MK
z 11 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-382/12/MK
Data
2012.10.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Wyłączenia


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
działalność rolnicza
dzierżawa
hodowla
obowiązek
pozarolnicza działalność gospodarcza
przychód
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy do przychodów osiągniętych przez Wnioskodawcę z tytułu zawartej w dniu30 grudnia 2011 roku umowy dzierżawy (a więc do przychodów osiągniętych w skutek wytworzenia na dzierżawionej nieruchomości produktów roślinnych i ich sprzedaży) zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zmianami) Dyrektor IzbySkarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, żestanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2012 r. (data wpływu12 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 września 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychód z tytułu wytworzenia na dzierżawionej nieruchomości produktów roślinnych stanowi przychód z działalności rolniczej w świetle art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 lipca 2012 r. wpłynął do tut. organu, uzupełniony pismem z dnia 25 września 2012 r., wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia,czy przychód wytworzenia na dzierżawionej nieruchomości produktów roślinnych stanowić może przychód z działalności rolniczej w świetle art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.


Wnioskodawca został utworzony w 2002 r. Prowadzi działalność gospodarczą w zakresie przetwarzania i konserwowania owoców i warzyw (PKD 10.39.Z). W dniu 30 grudnia 2011 r. Wnioskodawca zawarł ze Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością umowę dzierżawy nieruchomości rolnej o powierzchni 659,7916 ha, na podstawie której otrzymał przedmiotową nieruchomość do korzystania i pobierania pożytków. Na powierzchni przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawca uprawia groch. Działalność w tym zakresie umieszczona jest wśród statutowych przedmiotów działalności Wnioskodawcy (PKD-01 13 Z uprawa warzyw, włączając melony oraz uprawa roślin korzeniowych i roślin bulwiastych).

Właścicielem zebranego grochu jest Wnioskodawca, który w imieniu własnym sprzedaje przedmiotowy groch kontrahentom. Działalność, z której Wnioskodawca uzyskuje przychody to działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw i ich sprzedaży. Wnioskodawca nie uzyskuje przychodu z upraw w szklarniach, tunelach foliowych ani innej działalności wymienionej w art. 2ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy do przychodów osiągniętych przez Wnioskodawcę z tytułu zawartej w dniu30 grudnia 2011 roku umowy dzierżawy (a więc do przychodów osiągniętych w skutek wytworzenia na dzierżawionej nieruchomości produktów roślinnych i ich sprzedaży) zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych...


W ocenie Wnioskodawcy na zadane pytanie należy udzielić odpowiedzi przeczącej.

Wnioskodawca podniósł, że zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. 2011.74.397 tekst jednolity): "Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej...". Działalnością (zgodniez art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.2011.74.397 - tekst jednolity) "jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb,...".

Działalność Wnioskodawcy - uprawa dzierżawionej nieruchomości - mieści się w zakresie, zdefiniowanej powyżej, działalności rolniczej. Tym samym uznać należy, iż do przychodów osiągniętych przez Wnioskodawcę z tytułu zawartej w dniu 30 grudnia 2011 r. umowy dzierżawy (a więc do przychodów osiągniętych w skutek wytworzenia na dzierżawionej nieruchomości produktów roślinnych) nie będą miały zastosowania przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.2011.74.397 - tekst jednolity).


Na tle przedstawionego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74 poz. 397 ze zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.


Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych działalność rolniczą definiuje przepis art. 2 ust. 2 ww. ustawy, który stanowi, że działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:


  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt


  • licząc od dnia nabycia.


W myśl ust. 3 działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.


Działalność prowadzona w gospodarstwie rolnym przez jego właściciela lub posiadacza jest działalnością rolniczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli odpowiada kryteriom definicji, zawartej w przepisie art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W myśl tego przepisu działalność rolnicza może być prowadzona w dwojaki sposób, polegający na:


  • wytwarzaniu produktów roślinnych i zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym, czyli naturalnym, z własnych upraw, hodowli lub chowu, w zakresie wymienionym w przepisie,
  • hodowaniu roślin i zwierząt nabywanych od innych producentów, przy czym okresy przetrzymywania zakupionych roślin i zwierząt, w celu ich biologicznego wzrostu nie mogą być krótsze od okresów wskazanych w przepisie.


Przepis art. 2 ust. 2 ww. ustawy stanowi o „przetrzymywaniu zakupionych zwierząt i roślin”, zatem dla uznania działalności za działalność rolniczą podmiot winien zawrzeć umowę kupna sprzedaży zwierząt lub roślin i przetrzymywać je przez pewien czas.

Zgodnie z art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. W świetle art. 48 k. c. drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania stanowią część składową gruntu. Chodzi tu o takie zasadzenie lub zasianie, które ma na celu uprawę (wegetację) drzew lub roślin tam, a nie takie, którego celem jest przemijające związanie z gruntem, jak np. materiału szkółkarskiego czy sadzonek w gospodarstwie ogrodniczym, przeznaczonych do bieżącej sprzedaży. Tego rodzaju bowiem drzewa i rośliny stają się własnością nabywcy zanim zostaną wyjęte z ziemi.

Rośliny i drzewa pozostają częściami składowymi przez okres wegetacji. Natomiast później podlegają – z zachowaniem zasad prawidłowej gospodarki odłączeniu od gruntu jako jego pożytki naturalne. Zasadniczo własność odłączonych rzeczy przysługuje właścicielowi rzeczy macierzystej. Dotyczy to w szczególności pożytków naturalnych rzeczy.

W ramach odrębnego stosunku prawnego (użytkowania, dzierżawy) własność pożytków może przypadać innej osobie.

W oparciu o powyższe, stwierdzić należy, że przychody z działalności rolniczej – poza dochodami z działów specjalnych produkcji rolnej – nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Natomiast naruszenie zakresu działalności rolniczej oraz sposobu w jaki winna być wykonywana, stanowi o konieczności poddania zakresowi przedmiotowemu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodówz czynności, wykraczających poza ustawowy zakres działalności rolniczej. W konsekwencji, działalność pozarolnicza (w tym działy specjalne produkcji rolnej) objęta została podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Z powyższych przepisów należy wyimplikować również wniosek, że do przychodów z działalności rolniczej zalicza się wyłącznie przychody bezpośrednio pochodzącez działalności określonej w art. 2 ust. 2 ustawy podatkowej, nie zaś wszelkie przychody związane z tą działalnością. Innymi słowy, przychody uzyskane przez daną jednostkę prowadząca działalność rolniczą, które, mimo że są związane z tą działalnością, nie mieszczą się w jej zakresie zdefiniowanym w ustawie – nie będą podlegały temu przedmiotowemu wyłączeniu.

Ponieważ ustawodawca zdefiniował pojęcie działalności rolniczej, to tylko w granicach wyznaczonych zakresem owej definicji można mówić o przychodzie z tego tytułu. Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego od osób prawnych precyzuje wyraźnie, co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w art. 2 ust. 2 ww. ustawy ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce). Definicja ta określa w ujęciu rzeczowym rodzaje działalności zaliczane do działalności rolniczej.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę dzierżawy nieruchomości rolnej, na podstawie której otrzymał przedmiotową nieruchomość do korzystania i pobierania pożytków. Na powierzchni przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawca uprawia groch. Działalność w tym zakresie umieszczona jest wśród statutowych przedmiotów działalności Wnioskodawcy uprawa warzyw, włączając melony oraz uprawa roślin korzeniowych i roślin bulwiastych. Właścicielem zebranego grochu jest Wnioskodawca, który w imieniu własnym sprzedaje przedmiotowy groch kontrahentom. Działalność, z której Wnioskodawca uzyskuje przychody to działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw i ich sprzedaży. Wnioskodawca nie uzyskuje przychodu z upraw w szklarniach, tunelach foliowych ani innej działalności wymienionej w art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W konsekwencji, Spółka jest właścicielem uzyskanego produktu finalnego (zebranego grochu), gdyż - jak sama wskazuje – jest właścicielem zebranego grochu, który w imieniu własnym sprzedaje kontrahentom.

W świetle powyższego, należy uznać, że prowadzona przez Wnioskodawcę uprawa grochu (prace związane z uprawami rolnymi, polegające na uprawie grochu wytwarzaniu produktu roślinnego w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw na dzierżawionej nieruchomości) będzie mogła zostać zakwalifikować do działalności rolniczej, o której mowa w art. 2 ust. 2 ustawy, niezaliczonej do działów specjalnych produkcji rolnej. W konsekwencji, do przychodów z tej działalności nie znajdą zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się(w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 – 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj