Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-48/12-3/TW
z 26 kwietnia 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-48/12-3/TW
Data
2012.04.26
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia
Słowa kluczowe
spółdzielnie
węgiel
wyroby
zwolnienia podatkowe
zwolnienie z podatku akcyzowego
Istota interpretacji
Czy zgodnie z art. 31a ust. 2 Spółka powinna być zwolniona od akcyzy na zakup wyrobów węglowych które zostaną zużyte do ogrzania kąpieli galwanicznych, w których zachodzą procesy elektrolityczne?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie gęstwy drożdżowej – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 6 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie gęstwy drożdżowej. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Wnioskodawca (dalej również Firma) jest producentem drożdży piwowarskich suszonych (materiał paszowy), alkoholu etylowego i posiada status składu podatkowego. Jedynym surowcem do produkcji drożdży i alkoholu jest gęstwa drożdżowa, która kupowana jest z browarów na terenie Polski i UE - gęstwa drożdżowa jest odpadem poprodukcyjnym, nie nadającym się do spożycia przez ludzi i zawiera od 5% do 10% alkoholu etylowego oraz 9-10% suchej masy drożdży, powstającym w fazie fermentacji piwa. Stanowi ona ubytek piwa podczas jego produkcji, który na mocy art. 30 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym podlega zwolnieniu od akcyzy, jeżeli mieści się w normie ubytków ustalonej przez właściwego Naczelnika Urzędu Celnego dla danego podatnika. Z gęstwą drożdżową mamy do czynienia od chwili jej zebrania po fermentacji piwa do momentu ewentualnego przerobu lub utylizacji. Składa się ona z komórek drożdży piwowarskich (żywych i/lub martwych) oraz z piwa resztkowego zawartego w przestrzeni międzykomórkowej drożdży. Z uwagi na fakt, że proces fermentacji alkoholu etylowego zawartego w gęstwie drożdżowej nie został zakończony, jego procentowa zawartość w gęstwie jest zmienna. Brak jest ponadto znormalizowanych metod oznaczenia ilości alkoholu etylowego zawartego w gęstwie drożdżowej. Zainteresowany posiada umowy z browarami na odbiór gęstwy drożdżowej. Jej sprzedaż przez browary nie odbywa się w procedurze zawieszenia akcyzy (nie ma takiego obowiązku), ani w żadnej innej procedurze określonej w przepisach ustawy akcyzowej. Wnioskodawca wskazał również, iż według wyjaśnienia skierowanego do Izb Celnych, Ministerstwo Finansów Departament Podatku Akcyzowego i Ekologicznego pismem z dnia 9 sierpnia 2011, które dotyczy gęstwy drożdżowej zawierającej alkohol stwierdza: „W związku ze stanowiskiem Komisji Europejskiej w sprawie alkoholu etylowego w gęstwie drożdżowej w opinii Departamentu AE, nie jest możliwe stosowanie do tego alkoholu etylowego zawartego w gęstwie, czy też do samej gęstwy drożdżowej - systemu kontroli i opodatkowania takiego jaki jest stosowany do wyrobów akcyzowych w tym alkoholu etylowego”. W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Wnioskodawca przedstawił następujące stanowiska.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest producentem drożdży piwowarskich suszonych (materiał paszowy), alkoholu etylowego i posiada status składu podatkowego. Jedynym surowcem do produkcji drożdży i alkoholu jest gęstwa drożdżowa, która jest kupowana z browarów na terenie Polski i UE - gęstwa drożdżowa jest odpadem poprodukcyjnym nie nadającym się do spożycia przez ludzi - zawiera od 5% do 10% alkoholu etylowego oraz 9-10% suchej masy drożdży, powstającym w fazie fermentacji piwa. Zainteresowany wskazał, iż sprzedaż gęstwy drożdżowej przez browary nie odbywa się w procedurze zawieszenia akcyzy (nie ma takiego obowiązku), ani w żadnej innej procedurze określonej w przepisach ustawy akcyzowej. Przedmiotem wątpliwości Zainteresowanego jest w szczególności obrót ww. gęstwą drożdżową. Pierwszy z przypadków opisanych we wniosku dotyczy sprzedaży gęstwy drożdżowej do innego podmiotu, również składu podatkowego, gdzie gęstwa drożdżowa byłaby transportowana bezpośrednio z browarów, do składu podatkowego kupującego. W tym przypadku zauważyć należy, iż art. 8 ustawy, regulujący zakres opodatkowania akcyzą nie przewiduje opodatkowania czynności sprzedaży - za wyjątkiem art. 8 ust. 5 ustawy. Zatem, w sytuacji sprzedaży gęstwy drożdżowej do innego podmiotu, również składu podatkowego, gdzie gęstwa drożdżowa byłaby transportowana bezpośrednio z browarów, do składu podatkowego kupującego nie powstanie po stronie Zainteresowanego obowiązek podatkowy. Kwestia opodatkowania poruszona w drugim zagadnieniu wymaga szczegółowej analizy przepisów akcyzowych. Zauważyć należy, iż gęstwa drożdżowa (klasyfikowana do pozycji CN 2102) nie jest wyrobem akcyzowym - w toku produkcji piwa, na pewnym etapie jego produkcji powstaje produkt uboczny w postaci gęstwy drożdżowej. Problematyczne jest w tym przypadku to, czy towar ten - w świetle zawartości alkoholu etylowego, tj. teoretycznie o objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% - zawiera alkohol etylowy (wyrób objęty zakresem definicji art. 93 ust. 1 ustawy). Wówczas wyrobem akcyzowym byłby - w świetle zapisów poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy - alkohol etylowy. Pozycja 43 wskazuje, że wyrobem akcyzowym - bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy - jest alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj. Przepis art. 93 ust 1 ustawy, zawiera definicję tego wyrobu. Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:
Istotne jest również to, iż produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew (art. 93 ust. 2 ustawy). Alkohol etylowy to zatem wyrób, którego „rzeczywista objętościowa moc alkoholu przekracza 1,2% objętości” natomiast jak słusznie wyjaśnia Zainteresowany proces fermentacji alkoholu etylowego zawartego w gęstwie drożdżowej nie został zakończony, a jego procentowa zawartość jest zmienna. Brak jest znormalizowanych metod oznaczenia ilości alkoholu etylowego zawartego w gęstwie drożdżowej. W interpretacji ogólnej wydanej w dniu 19 października 2011 r. znak AE2/033/4/KWG/11/7754 Minister Finansów mając na uwadze uregulowania art. 93 ust. 2 ustawy zaznaczył, iż: „W użytym w przedmiotowym przepisie pojęciu wytwarzania alkoholu etylowego mieści się również pojęcie oddestylowywania alkoholu etylowego z innego wyrobu. W konsekwencji oddestylowywanie alkoholu etylowego z gęstwy drożdżowej jest produkcją alkoholu etylowego”. Stwierdził przy tym, że podmioty uzyskujące alkohol etylowy z gęstwy drożdżowej - producenci alkoholu etylowego - są podatnikami akcyzy i powinny być monitorowane w ramach systemu podatku akcyzowego. Dodatkowo w kwestii odzyskiwania alkoholu etylowego z gęstwy drożdżowej przytoczyć należy uregulowania przepisu § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy pozostający jako odpad w procesie produkcyjnym, w którym produkt końcowy nie zawiera alkoholu etylowego, w przypadku gdy alkohol etylowy zostanie przemieszczony do składu podatkowego z przeznaczeniem do dalszego przerobu w tym składzie, jeżeli spełnione zostaną następujące warunki:
Kwestie te - oddestylowania alkoholu etylowego i odpadu (alkoholu) w procesie produkcji, o którym mowa w § 16 rozporządzenia - nie odnoszą się do opisanych przez Zainteresowanego okoliczności, tj. obrotu gęstwą drożdżową. W tym względzie w interpretacji ogólnej czytamy jedynie, iż: „W świetle powyższego oraz stanowiska Komisji Europejskiej, z którego wynika, że w przypadku gęstwy drożdżowej dyrektywy Rady należy interpretować celowościowo, należy stwierdzić, że nie jest możliwe stosowanie do alkoholu etylowego zawartego w gęstwie drożdżowej systemu monitorowania i opodatkowania, o których mowa w przepisach ustawy”. Celowościowa wykładnia art. 92 ustawy, w przypadku gęstwy drożdżowej - dopiero proces oddestylowania alkoholu z tego towaru jest produkcją wyrobu akcyzowego - prowadzi do wniosku, iż gęstwa drożdżowa nie jest ani wyrobem akcyzowym, ani nie podlega systemowi monitorowania i opodatkowania, o których mowa w przepisach ustawy. Stąd stwierdzić należy, iż obrót tym towarem nie musi odbywać się ani w trybie zapłaconego, ani zawieszonego podatku akcyzowego. Reasumując, w sytuacji sprzedaży gęstwy drożdżowej do innego podmiotu, również składu podatkowego - gęstwa drożdżowa byłaby transportowana ze składu podatkowego Zainteresowanego do składu podatkowego kupującego, transportem kupującego lub sprzedającego - Wnioskodawca nie naraża się na powstanie jakichkolwiek obowiązków po swojej stronie na gruncie podatku akcyzowego. Z powyższych powodów uznać również należy, iż sprzedaż gęstwy drożdżowej do innych składów podatkowych nie będzie wywoływała jakichkolwiek skutków dla Wnioskodawcy w podatku akcyzowym. Ponadto informuje się, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku akcyzowego. Natomiast, w zakresie podatku od towarów i usług wydana zostanie odrębna interpretacja indywidualna. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.