Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-949/12-2/SM
z 28 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-949/12-2/SM
Data
2012.11.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Przedmiot opodatkowania i powstanie obowiązku podatkowego

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna --> Stawki akcyzy na wyroby energetyczne


Słowa kluczowe
olej opałowy
opodatkowanie
oświadczenia
podpis
sprzedaż
węgiel
wymóg formalny
wyroby akcyzowe


Istota interpretacji
uregulowania związane z podpisem na dokumencie dostawy



Wniosek ORD-IN 299 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14.09.2012 r. (data wpływu 18.09.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zasad stosowania podpisu na dokumencie dostawy oraz oświadczeniu o przeznaczeniu oleju do celów opałowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.09.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zasad stosowania podpisu na dokumencie dostawy oraz oświadczeniu o przeznaczeniu oleju do celów opałowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „U Sp. z o.o.”) jest zarejestrowana jako podatnik akcyzy i posiada również status pośredniczącego podmiotu węglowego.

Z dniem 2 stycznia 2012 r. weszła w życie zmiana ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. z dnia 29 kwietnia 2011 r. Dz. U. Nr 108, poz. 626 z późn. zm., dalej jako: „ustawa o podatku akcyzowym”) w zakresie m.in. dodania art. 31a ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym stanowiącego, że jednym z trzech warunków zwolnienia od akcyzy sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 wspomnianego przepisu prawnego, jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Wspomniany dokument dostawy wystawiany jest, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. (Dz. U. Nr 160, poz. 1075, z późn. zm., dalej jako: „rozporządzenie Ministra Finansów”) w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy, przez pośredniczący podmiot węglowy - w przypadku m.in. a) przemieszczania sprzedanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. Wzór dokumentu dostawy dla wyrobów węglowych określa załącznik nr la do rozporządzenia Ministra Finansów. W polu 7 dokumentu należy podać datę i podpis podmiotu, który wystawił dokument dostawy, lub osoby reprezentującej ten podmiot, natomiast w polu 8 dokumentu dostawy należy podać datę i podpis podmiotu, który wydał wyroby węglowe do przemieszczenia, lub osoby reprezentującej ten podmiot.

Wnioskodawca rozważa, jakie warunki musi spełnić podpis osoby znajdujący się na dokumencie dostawy oraz na oświadczeniu do celów oleju opałowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy złożenie podpisu podmiotu, który wystawił dokument dostawy i podpisu podmiotu, który wydał wyroby węglowe do przemieszczenia może nastąpić poprzez: złożenie podpisów skróconych (tzw. nieczytelnych) przez osobę upoważnioną przez Podatnika łącznie z pieczęcią imienną...
  2. Czy też wymagany jest podpis czytelny, przy czym jeśli tak, to za taki podpis przyjąć należy również samo nazwisko czytelnie, czy też wymagane jest łącznie czytelne imię i nazwisko...
  3. Czy złożenie podpisu podmiotu odbierającego/dostarczającego lub osoby reprezentującej podmiot odbierający/dostarczający wyroby węglowe w polu 14 dokumentu dostawy wyrobów węglowych, jeżeli odbierającym/dostarczającym lub upełnomocnionym do odbioru węgla przez kupującego jest podmiot lub jednostka, może nastąpić poprzez: złożenie przez pracownika tego podmiotu lub jednostki podpisu czytelnego (łącznie imię i nazwisko lub samo nazwisko, bez pieczęci imiennej) lub alternatywnie nieczytelnego podpisu łącznie z pieczęcią imienną tej osoby...
  4. Czy Podatnik ma prawo domagać się w polu 14 dokumentu dostawy od osoby fizycznej upełnomocnionej przez kupującego podpisu czytelnego (pełne imię i nazwisko) albo podpisu nieczytelnego łącznie z pieczęcią imienną, zaś w przypadku osoby fizycznej działającej osobiście dopuszczać podpis nieczytelny bez pieczęci imiennej...
  5. Czy czytelny podpis, o którym mowa w art. 89 ust. 6 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym musi zawierać nazwisko oraz pełne imię osoby składającej oświadczenie do celów opałowych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1 i 2)

Zdaniem Wnioskodawcy wypełnienie dokumentu dostawy w polach 7 i 8 (wzór dokumentu dostawy - Załącznik nr la do rozporządzenia Ministra Finansów) w zakresie podpisu podmiotu, który wystawił dokument dostawy i wydał wyroby węglowe lub osoby reprezentującej ten podmiot, może nastąpić poprzez: złożenie podpisu nieczytelnego przez osobę upoważnioną przez Wnioskodawcę, łącznie z pieczęcią imienną tej osoby.

Przepisy podatkowe nie wprowadzają dla wyrobów węglowych wymogu składania podpisów czytelnych zawierających imię i nazwisko - brak jest uregulowań w tym zakresie. Wobec tego uprawnione jest stosowanie cywilistycznego rozumienia pojęcia podpisu, wykształconego na tle art. 78 § 1 zd. 1 Kodeksu Cywilnego, zgodnie z którym do zachowania pisemnej formy czynności prawnej wystarcza złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli. Doktryna i orzecznictwo zgodne są, że podpis (własnoręczny) powinien wyrażać co najmniej nazwisko. Ponadto nie wymaga się jego złożenia w postaci łatwo czytelnej, jednakże powinien on odzwierciedlać cechy charakterystyczne dla podpisu danej osoby. Podpis powinien jednak składać się z liter i umożliwiać identyfikację autora, a także stwarzać możliwość porównania oraz ustalenia, czy został złożony w formie zwykle przezeń używanej; podpis więc powinien wykazywać cechy indywidualne i powtarzalne (post. SN z 17.06.2009 r. sygn. IV CSK 78/09).

W związku z powyższym nie jest konieczne, aby osoba upoważniona przez podatnika umieszczała w polu 7 i 8 dokumentu dostawy wyrobów węglowych swój własnoręczny pełny z imienia i nazwiska podpis; wystarczające jest, aby umieszczała identyfikujący ją podpis skrócony (tzw. nieczytelny), łącznie z pieczęcią imienną tej osoby. Pieczęć imienna osoby podpisującej pozwala na jej łatwiejszą identyfikację.

Tożsame stanowisko, przedstawione przez Wnioskodawcę w niniejszym wniosku, prezentuje także Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 14 czerwca 2012 r., znak: IPTPP3/443A-66/12-3/BJ.

W oparciu o przedstawione powyżej argumenty, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska.

Ad. 3)

Podobnie jak w ad. 1 Wnioskodawca uważa, że dla ważności potwierdzenia odbioru węgla w polu 14 dokumentu dostawy jest złożenie w tym polu przez osobę fizyczną upoważnioną do działania przez podmiot odbierający (ujęty w polu 9) podpisu nieczytelnego wraz z pieczęcią imienną. Możliwe jest również złożenie przez taką osobę podpisu własnoręcznego (imienia i nazwiska lub tylko nazwiska), bez posługiwania się wówczas pieczęcią imienną.

Ad. 4)

Zdaniem Wnioskodawcy, jeśli podmiotem odbierającym jest osoba fizyczna działająca osobiście, nie poprzez pełnomocnika, wystarczające jest, aby w polu 14 potwierdziła odbiór wyrobów węglowych w jeden z następujących alternatywnych sposobów:

  1. przez złożenie czytelnego podpisu, obejmującego co najmniej nazwisko,
  2. przez złożenie podpisu skróconego (tzw. nieczytelnego) wraz z pieczęcią imienną,
  3. przez złożenie podpisu skróconego (tzw. nieczytelnego) bez pieczęci imiennej.

Sposoby z pkt a) i b) w sposób oczywisty spełniają definicję podpisu w znaczeniu podanym w ad. 1 i umożliwiają identyfikację podmiotu odbierającego, zaś sposób z pkt c) w tym wypadku nie wymaga pieczęci imiennej, gdyż w polu 9 umieszcza się pełne imię i nazwisko podmiotu odbierającego, co umożliwia łatwą jego identyfikację, nawet jeśli posłuży się on podpisem nieczytelnym w polu 14.

Z kolei, jeśli podmiot odbierający działa przez pełnomocnika umocowanego do potwierdzenia odbioru węgla, to w ocenie Podatnika, wystarczające jest, aby pełnomocnik stosując formę podpisu z pkt c) posłużył się równocześnie pieczęcią imienną. Brak jest bowiem pola w formularzu dokumentu dostawy, pozwalającego na umieszczenie imienia i nazwiska osoby działającej w imieniu podmiotu odbierającego, co w przypadku posłużenia się podpisem nieczytelnym przez pełnomocnika, może prowadzić do trudności z jego identyfikacją.

Z tego powodu Podatnik może wymagać, aby w sytuacji posługiwania się przez pełnomocników podpisami nieczytelnymi, posługiwali się oni równocześnie pieczęciami imiennymi.

Ad. 5)

W ocenie Wnioskodawcy, wystarczającym jest aby czytelny podpis zawierał nazwisko podpisującego. Zdaniem U Sp. z o.o. ustawodawca nie zawarł w prawie polskim definicji legalnej pojęcia podpis oraz podpis czytelny, a tam gdzie wymagane jest imię i nazwisko zawiera wyraźne wskazania co do formy podpisu.

Zgodnie z art. 89 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, jest obowiązany w przypadku sprzedaży:

  1. osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15;
  2. osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15; oświadczenie to powinno być załączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu potwierdzającego tę sprzedaż.
  3. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 7, powinno być dołączone do kopii faktury oraz powinno zawierać:
  4. dane dotyczące nabywcy, w tym nazwę oraz adres siedziby lub zamieszkania, a także NIP lub REGON;
  5. określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;
  6. wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia;
  7. datę i miejsce złożenia oświadczenia;
  8. czytelny podpis składającego oświadczenie.

Oświadczenie, o którym mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1, jeżeli jest czytelnie podpisane, może być również złożone na wystawianej fakturze, ze wskazaniem rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia.

W myśl art. 89 ust. 16 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku niespełnienia warunków określonych w ust. 5-15 stosuje się stawkę akcyzy określoną w ust. 4 pkt 1.

Zdaniem Wnioskodawcy pojęcie „czytelny podpis” nie jest pojęciem posiadającym definicję legalną. Jego istota wynika z celu, któremu ma służyć, czyli identyfikacji osoby, która go złożyła. Zatem, za czytelny podpis składającego oświadczenie można uznać napisany znak graficzny określonej osoby, wskazujący tę osobę, a więc przedstawiający nie tylko jej charakter pisma, ale i dane, które ją indywidualizują. Należy do nich między innymi imię i nazwisko, przy czym funkcję indywidualizującą pełni przede wszystkim nazwisko. Jeżeli chodzi o podpisy składane w stosunkach urzędowych, zwłaszcza na pismach dokumentujących dokonanie czynności prawnych, przyjmuje się powszechnie, że czytelny podpis oznacza imię i nazwisko lub co najmniej nazwisko podpisującego. Cechą podpisu jest własnoręczność. Cecha ta pełni funkcję identyfikacyjną, gdyż tylko własnoręczny podpis, który zawiera w sobie osobiste cechy charakteru pisma podpisującego pozwala na stwierdzenie, za pomocą graficznej ekspertyzy pisma, że jest on autentyczny. Istotne jest to, by napisany znak ręczny stwarzał w stosunku do osób trzecich pewność, że podpisujący chciał podpisać się pełnym swoim nazwiskiem, oraz że uczynił to w formie, jakiej przy podpisywaniu dokumentów stale używa.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, podpisem jest znak napisany, który w sposób czytelny wskazuje co najmniej nazwisko osoby podpisującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj