Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-324/12/ASz
z 5 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-324/12/ASz
Data
2012.07.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gospodarka leśna
prawo do odliczenia
projekt


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2012r. (data wpływu 30 marca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 czerwca 2012r. (data wpływu 26 czerwca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupami towarów i usług dotyczących realizacji zadania „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2012r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupami towarów i usług dotyczących realizacji zadania „…”.

Wniosek został uzupełniony pismem dnia 20 czerwca 2012r. (data wpływu 26 czerwca 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 czerwca 2012r. znak: IBPP3/443-324/12/ASz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, w skład którego wchodzi Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w K oraz 16 podlegających jej nadleśnictw (w tym Nadleśnictwo N), zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 28 września 1991r. o lasach (Dz. U. z 2011 Nr 12, poz.59), zobowiązane jest do prowadzenia trwale zrównoważonej gospodarki leśnej. Gospodarka leśna oznacza działalność leśną w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną pozyskiwania (z wyjątkiem skupu) drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów oraz realizację pozaprodukcyjnych funkcji lasu. Wszystkie wydatki, które są ponoszone w związku z ochroną i zagospodarowaniem lasu są częścią kosztów ogólnych działalności Nadleśnictwa.

Celem trwale zrównoważonej gospodarki leśnej jest m.in.:

  1. zachowanie lasów i korzystnego ich wpływu na klimat, powietrze, wodę, glebę, warunki życia i zdrowia człowieka oraz na równowagę przyrodniczą
  2. ochrona lasów, zwłaszcza lasów stanowiących naturalne fragmenty rodzimej przyrody lub lasów szczególnie cennych ze względu na zachowanie różnorodności przyrodniczej i leśnych zasobów genetycznych, walory krajobrazowe, potrzeby nauki.

Cis pospolity (Taxus baccata L.) był w przeszłości naturalnym składnikiem lasów na obszarze działania RDLP w K. Specyficzne właściwości drewna cisa spowodowały, że od zarania dziejów był on wycinany (drewno służyło do wyrobu łuków i innej broni), a zarazem w Polsce od średniowiecza istniały przepisy prawne regulujące racjonalne gospodarowanie tym gatunkiem, dzięki czemu powszechnie występował on w polskich lasach jeszcze w połowie XIX w.

Niestety zasady gospodarki leśnej obowiązujące od połowy XIX w do połowy XX w, oparte na ówczesnym stanie wiedzy naukowej spowodowały drastyczne zmniejszenie areału występowania cisa pospolitego. Dopiero w II połowie XX w. postęp wiedzy naukowej w zakresie ekologii i związanych z nią nauk stosowanych, w tym leśnych, uświadomił ludziom potrzebę zachowania wszystkich organizmów i składników najbardziej złożonego ekosystemu, jakim jest las dla zapewnienia jego niezakłóconego funkcjonowania. Funkcjonowanie lasu według praw przyrody – zawsze nie do końca poznanych – jest warunkiem trwałości tego ekosystemu i spełniania funkcji, o których mowa powyżej.

W lasach RDLP w K zachowały się naturalne stanowiska cisów w postaci skupisk lub pojedynczych okazów. Jest to jednak znikomy ułamek pierwotnego areału występowania.

W ramach prowadzonej przez Lasy Państwowe trwałej i zrównoważonej gospodarki leśnej 9 nadleśnictw zgrupowanych w ramach RDLP K (w tym Nadleśnictwo N) w 2010r. opracowały i przystąpiły do realizacji zgodnie z nakazem zawartym w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o lasach zadania: „…”. Zadanie to przewiduje następujące działania:

  • inwentaryzacja istniejących stanowisk cisa,
  • ochronę i poprawę warunków siedliskowych dla osobników cisa oraz związanych z nim innych organizmów (głównie grzybów) dla zachowania bioróżnorodności,
  • przywrócenie cisa do lasów, w których został wyniszczony na skutek niewłaściwej gospodarki w przeszłości poprzez sadzanie sadzonek wyhodowanych w szkółkach,
  • założenie zachowawczej plantacji nasiennej cisa pospolitego złożonej z wielu osobników pochodzących z różnych pochodzeń dla zachowania zasobów genowych,
  • wykup gruntów prywatnych w celu utworzenia rezerwatu dla ochrony gatunku (ochronę i powiększenie zasobów),
  • edukację społeczeństwa, której celem jest uświadomienie społeczeństwu potrzeby ochrony lasów ze względu na ich znaczenie dla warunków życia na ziemi, ze szczególnym uwzględnieniem zachowania ich bioróżnorodności.

Program ten jest w pełni zgodny z celami trwale zrównoważonej gospodarki leśnej, zdefiniowanymi w ustawie o lasach.

W piśmie z dnia 20 czerwca 2012r. Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe Nadleśnictwo N zgodnie z ustawą o lasach (tekst jednolity Dz. U. z 2011r. Nr 12 poz. 59 rozdział 6 art. 32 i 35 ) jest jednostką organizacyjną nie posiadająca osobowości prawnej reprezentująca Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia, a Nadleśniczy prowadzi samodzielnie gospodarkę leśną w Nadleśnictwie na podstawie planu urządzania lasu oraz odpowiada za stan lasu.
  2. PGL LP Nadleśnictwo N jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług pod numerem … i składającym miesięczną deklarację VAT-7.
  3. Główne zadania podejmowane przy realizacji zadania:
    • inwentaryzacja i szczegółowa ocena stanowisk cisa,
    • opracowanie charakteru i przedmiaru zabiegów hodowlanych dla wszystkich stanowisk cisa pospolitego i gatunków współtowarzyszących,
    • szkolenie kadry terenowej z zakresu pozyskania i rozmnażania cisa pospolitego,
    • modernizacja infrastruktury szkółkarskiej,
    • wykonanie zabiegów hodowlanych z zakresu pielęgnacji i ochrony stanowisk cisa pospolitego i innych zinwentaryzowanych zagrożonych gatunków grzybów współtowarzyszących,
    • pozyskanie materiału rozmnożeniowego: zbiór lub zakup nasion, pobranie zrzezów zielnych, zakup sadzonek rodzimego pochodzenia cisa pospolitego z jednostek RDLP w K,
    • produkcja materiału sadzeniowego cisa pospolitego,
    • wytyczenie potencjalnych stanowisk cisa do wprowadzenia wyprodukowanego materiału sadzeniowego,
    • przygotowanie powierzchni pod nasadzenia,
    • wprowadzenie i założenie upraw oraz plantacji nasiennych wraz zabezpieczeniem,
    • spotkania promujące projekt.
  4. Zadania te podejmowane będą przez Nadleśnictwo N indywidualnie, we własnym zakresie na terenie Nadleśnictwa N.
  5. PGL LP Nadleśnictwo N będzie indywidualnie dokonywało zakupu towarów i usług niezbędnych do realizacji przedmiotowego projektu. Zakupy te będą dokumentowane fakturami VAT w których jako nabywca będzie figurowało PGL LP Nadleśnictwo N. Wszystkie ww. zadania są zaplanowanie do realizacji przez Nadleśnictwo N.
  6. Każde nadleśnictwo uczestniczące w projekcie będzie realizować indywidualnie swoją cześć zadań na swoim terenie oraz indywidualnie będzie dokonywało zakupów materiałów i usług niezbędnych do wykonania zadania. Każdy z uczestników otrzymuje dotację we właściwej sobie części. Dokumenty (faktury VAT) z wszystkich jednostek biorących udział w projekcie, po wykonaniu zadania przekazywane będą w transzach do RDLP w K. RDLP w K sporządza wniosek o dofinansowanie.
  7. Środki otrzymuje RDLP w K a następnie dzieli i przekazuje do nadleśnictw według przypadających na nie części.
  8. Zachowawcza plantacja nasienna cisa pospolitego posłuży jako źródło materiału rozmnożeniowego tego gatunku tzn. nasion i zrzezów które posłużą do produkcji materiału sadzeniowego. Wyprodukowany materiał sadzeniowy będzie podlegał sprzedaży, będzie to generowało obrót opodatkowany VAT a tym samym podatek należny do rozliczenia w deklaracji VAT-7.
  9. Efektem końcowym projektu w Nadleśnictwie N będzie:
    • zachowawcza plantacja nasienna, która będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych tj. produkcja i sprzedaż materiału sadzeniowego cisa pospolitego,
    • zmodernizowana infrastruktura szkółkarska, która docelowo posłuży do produkcji materiału sadzeniowego cisa pospolitego oraz innych gatunków – głównie rodzimych gatunków lasotwórczych, przeznaczonych na sprzedaż (w większości), oraz na potrzeby własne Nadleśnictwa (do zakładania upraw gospodarczych w celu produkcji surowca drzewnego),
    • wypracowana metodyka produkcji materiału sadzeniowego cisa pospolitego metodą wegetatywną. Prawidłowa i skuteczna metoda pozwoli na wydajną hodowlę sadzonek cisa pospolitego – uzyskanie większej ilości materiału sadzeniowego, przy tych samych kosztach, wpłynie to na zwiększenie zysku, tym samym zwiększając sprzedaż opodatkowaną.
  10. Główny cel projektu – ochrona i restytucja cisa pospolitego spowoduje:
    • opodatkowaną sprzedaż materiału sadzeniowego tego gatunku,
    • opodatkowaną sprzedaż innych gatunków, do produkcji których wykorzystana zostanie zmodernizowana infrastruktura szkółkarska,
    • pośrednio wpłynie na opodatkowaną sprzedaż surowca drzewnego innych gatunków z drzewostanów w których zostanie wprowadzony cis, d-stanów sąsiadujących z uprawą zachowawczą oraz stopniowo pozyskiwanego surowca z uprawy zachowawczej. Wprowadzenie cisa pospolitego w środowisko zwiększy biorożnorodność przez co wpłynie na poprawę warunków wzrostu powodując zwiększenie odporności i zdrowotności drzewostanów, co ma też wpływ na pozyskanie i sprzedaż drewna.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (tj. w Dz. U. z 2011r. nr 177 poz. 1054) Nadleśnictwu N przysługuje prawo do obniżki VAT należnego o podatek naliczony związany z zakupami towarów i usług dotyczących realizacji zadania „…”...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sprecyzowane w piśmie z dnia 20 czerwca 2012r.):

Nadleśnictwo N realizując zadania wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o lasach ponosi wydatki, które stanowią część kosztów ogólnych działalności Nadleśnictwa a dotyczą one ochrony lasów, zwłaszcza lasów stanowiących naturalne fragmenty rodzimej przyrody lub lasów szczególnie cennych ze względu na zachowanie różnorodności przyrodniczej i leśnych zasobów genetycznych, walory krajobrazowe. Wydatków tych nie można powiązać z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi, natomiast wykazują one związek z prowadzoną działalnością przez Nadleśnictwo N, w tym ze sprzedażą produktów gospodarki leśnej podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Realizacja zadania jakim jest „…” jest jednym z programów prowadzonych w ramach zachowania funkcji trwale zrównoważonej gospodarki leśnej, a wydatki jakie są ponoszone na realizację tego zadania stanowią część kosztów ogólnych Nadleśnictwa N, których nie można w sposób bezpośredni powiązać z czynnościami opodatkowanymi, natomiast wykazują one związek z prowadzoną działalnością przez Nadleśnictwo.

Jednoznacznie należy stwierdzić, że trwale zrównoważona gospodarka leśna prowadzi do zachowania ciągłości pozyskania i sprzedaży drewna.

W związku z powyższym Nadleśnictwu N przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług w części dotyczącej kosztów ogólnych związanych z realizacją zadania „…”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Dokonując wykładni art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zgodzie z zasadami Dyrektywy 2006/112/WE należy przyjąć – co do zasady – że niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie bezpośredniego związku między zakupami (wydatkami) a konkretną transakcją opodatkowaną. Wydatki te powinny stanowić część składową kosztów świadczenia, uwzględnioną w cenie. Jednakże brak takiej konkretnej transakcji opodatkowanej nie musi zawsze prowadzić do utraty prawa do odliczenia VAT. W przypadku bowiem wydatków zaliczanych do tzw. kosztów ogólnych, wprawdzie nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupem towarów i usług a sprzedażą opodatkowaną, lecz w sytuacji, gdy stanowią one element cenotwórczy produktów podatnika, pozostając w ten sposób w bezpośrednim związku z jego działalnością gospodarczą – prawo do odliczenia z tytułu tych zakupów (wydatków) powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim ogólna działalność daje prawo do odliczenia VAT.

System odliczeń podatku VAT oznacza bowiem całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pamiętać zatem należy, że prawo do odliczenia podatku należy rozpatrywać na tle całości działalności podatnika.

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy (są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju). Z założenia, to do wykonania tych czynności w klasycznym modelu realizacji prawa do odliczenia mają być wykorzystywane towary i usługi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa TSUE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. TSUE wielokrotnie zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej przez Lasy Państwowe trwałej i zrównoważonej gospodarki leśnej 9 nadleśnictw zgrupowanych w ramach RDLP K (w tym Nadleśnictwo N) w 2010r. opracowały i przystąpiły do realizacji zgodnie z nakazem zawartym w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o lasach zadania: „…”. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklarację VAT-7. Główne zadania podejmowane przy realizacji zadania:

  • inwentaryzacja i szczegółowa ocena stanowisk cisa,
  • opracowanie charakteru i przedmiaru zabiegów hodowlanych dla wszystkich stanowisk cisa pospolitego i gatunków współtowarzyszących,
  • szkolenie kadry terenowej z zakresu pozyskania i rozmnażania cisa pospolitego,
  • modernizacja infrastruktury szkółkarskiej,
  • wykonanie zabiegów hodowlanych z zakresu pielęgnacji i ochrony stanowisk cisa pospolitego i innych zinwentaryzowanych zagrożonych gatunków grzybów współtowarzyszących,
  • pozyskanie materiału rozmnożeniowego: zbiór lub zakup nasion, pobranie zrzezów zielnych, zakup sadzonek rodzimego pochodzenia cisa pospolitego z jednostek RDLP w K,
  • produkcja materiału sadzeniowego cisa pospolitego,
  • wytyczenie potencjalnych stanowisk cisa do wprowadzenia wyprodukowanego materiału sadzeniowego,
  • przygotowanie powierzchni pod nasadzenia,
  • wprowadzenie i założenie upraw oraz plantacji nasiennych wraz zabezpieczeniem,
  • spotkania promujące projekt.

Zadania te podejmowane będą przez Nadleśnictwo N indywidualnie, we własnym zakresie na naszym terenie. Wnioskodawca będzie indywidualnie dokonywał zakupu towarów i usług niezbędnych do realizacji przedmiotowego projektu. Zakupy te będą dokumentowane fakturami VAT w których jako nabywca będzie figurowało PGL LP Nadleśnictwo N. Wszystkie ww. zadania są zaplanowanie do realizacji przez Nadleśnictwo N. Każde nadleśnictwo uczestniczące w projekcie będzie realizować indywidualnie swoją cześć zadań na swoim terenie oraz indywidualnie będzie dokonywało zakupów materiałów i usług niezbędnych do wykonania zadania. Każdy z uczestników otrzymuje dotację we właściwej sobie części. Dokumenty (faktury VAT) z wszystkich jednostek biorących udział w projekcie, po wykonaniu zadania przekazywane będą w transzach do RDLP w K. RDLP w K sporządza wniosek o dofinansowanie. Środki otrzymuje RDLP w K a następnie dzieli i przekazuje do nadleśnictw według przypadających na nie części.

Zachowawcza plantacja nasienna cisa pospolitego posłuży jako źródło materiału rozmnożeniowego tego gatunku tzn. nasion i zrzezów które posłużą do produkcji materiału sadzeniowego. Wyprodukowany materiał sadzeniowy będzie podlegał sprzedaży, będzie to generowało obrót opodatkowany VAT a tym samym podatek należny do rozliczenia w deklaracji VAT-7. Główny cel projektu – ochrona i restytucja cisa pospolitego spowoduje:

  • opodatkowaną sprzedaż materiału sadzeniowego tego gatunku,
  • opodatkowaną sprzedaż innych gatunków, do produkcji których wykorzystana zostanie zmodernizowana infrastruktura szkółkarska,
  • pośrednio wpłynie na opodatkowaną sprzedaż surowca drzewnego innych gatunków z drzewostanów w których zostanie wprowadzony cis, d-stanów sąsiadujących z uprawą zachowawczą oraz stopniowo pozyskiwanego surowca z uprawy zachowawczej. Wprowadzenie cisa pospolitego w środowisko zwiększy biorożnorodność przez co wpłynie na poprawę warunków wzrostu powodując zwiększenie odporności i zdrowotności drzewostanów, co ma też wpływ na pozyskanie i sprzedaż drewna.

Wobec powyższego z zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy jednoznacznie wynika, iż towary i usługi nabywane na potrzeby ww. projektu pozostają w związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi generującymi podatek należny.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji Wnioskodawca będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania „…”, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług w części dotyczącej kosztów ogólnych związanych z realizacją zadania „…, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj