Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-607/12-4/MP
z 26 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-607/12-4/MP
Data
2012.10.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
kapitał ludzki
korekta
projekt
stypendium stażowe
zaliczka
zwolnienie


Istota interpretacji
Stwierdzić należy, że do stypendiów stażowych otrzymanych przez uczestników projektu „W.” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, ma zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.



Wniosek ORD-IN 478 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19.07.2012 r. (data wpływu 23.07.2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 16.10.2012 r. (data nadania 16.10.2012 r., data wpływu 18.10.2012 r.) na wezwanie z dnia 09.10.2012 r. Nr IPPB4/415-607/12-2/MP (data nadania 10.10.2012 r., data doręczenia 12.10.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.07.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego oraz zwrotu zaliczek podatku dochodowego i obowiązku złożenia korekty zeznania rocznego przez stażystę na podstawie korekty informacyjnej PIT-11.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 09.10.2012 r. Nr IPPB4/415-607/12-2/MP (data nadania 10.10.2012 r., data doręczenia 12.10.2012 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez wyjaśnienie w zakresie jakich przepisów prawa podatkowego ma być udzielona interpretacja, doprecyzowanie stanu faktycznego, przeformułowanie pytania Nr 2, które winno być związane z przepisami prawa podatkowego oraz winno dotyczyć indywidualnej sprawy Wnioskodawcy będącej przedmiotem rozpatrzenia wniosku i nie powinno być w swej treści warunkowe oraz poprzez przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego w odniesieniu do przeformułowanego pytania Nr 2.

Pismem z dnia z dnia 16.10.2012 r. (data nadania 16.10.2012 r., data wpływu 18.10.2012 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, którego misją jest poprawa sytuacji osób z niepełnosprawnością, kształtowanie świadomości obywatelskiej, działanie na rzecz wyrównywania szans raz integracji społecznej - od 1995 roku realizuje ją m.in. poprzez:

  • doradztwo personalne i pośrednictwo pracy świadczone na rzecz osób niepełnosprawnych,
  • tworzenie i prowadzenie Centrów Informacyjnych dla osób niepełnosprawnych na terenie całego kraju,
  • promowanie inicjatyw na rzecz osób niepełnosprawnych zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Wnioskodawca w dniu 22.03.2010 r. podpisał umowę partnerską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Liderem projektu), który z kolei w dniu .12.2010 r. podpisał umowę o dofinansowanie projektu z C. - Instytucją Wdrażającą (Instytucją Pośredniczącą II stopnia) na realizację projektu „W.”. Projekt współfinansowany był ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, priorytet 1: Zatrudnienie i integracja społeczna, w ramach Działania 1.3 „Ogólnopolskie programy integracji i aktywizacji zawodowej”, w ramach Poddziałania „PFRON — projekty systemowe”. Okres realizacji projektu 01.01.2010 r. — 28.02.2012 r.

Zgodnie z umową, która odwołuje się do wniosku o dofinansowanie opisującym szczegółowo cele, sposób realizacji oraz zawierającym budżet i harmonogram działań, realizowane były różne formy wsparcia na rzecz osób z niepełnosprawnością ruchową — Beneficjentów Ostatecznych (BO), w tym staże rehabilitacyjne, w ramach których stażyści świadczyli pracę dla wybranych przedsiębiorców. W ramach zadania 2 projektu realizowane były płatne staże długoterminowe (minimum 3-miesięczne) dla osób niepełnosprawnych ruchowo. Szczegółowe zasady udzielania wsparcia określał Regulamin udzielanych form wsparcia uczestnikom projektu.

Za organizację staży odpowiedzialny był Wnioskodawca, który kierował BO na staż do pracodawcy, podpisując z nim umowę. Staż był realizowany zgodnie z programem stażu. BO podejmujący staż rehabilitacyjny był zobowiązany m.in. do przestrzegania ustalonego czasu pracy oraz skrupulatnego wykonywania powierzonych zadań i obowiązków; przestrzegania wewnętrznych regulaminów, ustalonego porządku pracy i przepisów przeciwpożarowych oraz zasad BHP obowiązujących u pracodawcy; potwierdzania swojej obecności na liście obecności itd. Czas pracy BO odbywającego staż nie przekraczał 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo. BO odbywającemu staż przysługiwało prawo do okresów odpoczynku na zasadach przewidzianych dla pracowników. Nie było to zatrudnienie na podstawie stosunku pracy, ale na podstawie umowy pomiędzy SPI a pracodawcą, w ramach której pracodawca zobowiązywał się do zorganizowania stażu dla niepełnosprawnego stażysty. Staż ten zdefiniowany został w umowie jako nabywanie praktycznych umiejętności do wykonywania zadań w miejscu pracy bez nawiązywania stosunku pracy. Za wykonywaną osobiście pracę stażyści otrzymywali od SPI wynagrodzenie zwane stypendium stażowym. Stypendium to finansowane było ze środków pochodzących z EFS oraz budżetu państwa. Od wynagrodzenia tego SPI odprowadzało należne składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Stypendium było naliczane przez Wnioskodawcę i płatne z rachunku bankowego Wnioskodawcy bezpośrednio na wskazane przez BO konto bankowe.

W pismach kierowanych do C. (CRZL) - instytucję pośredniczącą w projektach współfinansowanych z EFS powołaną przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej - PFRON podkreślał konstytutywną cechę stażu rehabilitacyjnego odbywanego w ramach ww. projektu: „istotną rolę w wyrabianiu nawyków aktywności i doskonalenia poziomu pracy odgrywa, podobnie jak u zdrowych pracujących ludzi, właściwa gratyfikacja”. Dlatego też staż rehabilitacyjny jest definiowany przez PFRON jako „odpłatna forma rehabilitacji”. Otrzymywane przez niepełnosprawnego stypendium stażowe jest zatem formą wynagrodzenia (ekwiwalentu za świadczenie pracy).

Zgodnie z „Regulaminem udzielanych form wsparcia uczestnikom projektu” staż rehabilitacyjny to odpłatna, trzymiesięczna ciągła forma nabywania, przez osobę niepełnosprawną niepozostającą w zatrudnieniu, umiejętności praktycznych do wykonywania pracy poprzez realizowanie zadań w miejscu pracy, bez nawiązywania z pracodawcą stosunku pracy. Staż rehabilitacyjny w przytoczonym wyżej Regulaminie jest wyraźnie odróżniony od nauki, szkoleń zawodowych i warsztatów aktywizacji zawodowej nazywanych wprost formami wsparcia (czyli pomocy).

Jednocześnie w piśmie kierowanym w dniu 22.10.2009 r. do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (DD3/066/90/KDJ/09/963) przez Departament Podatków Dochodowych Ministerstwa Finansów stwierdza się, że: „Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje w perspektywie finansowej 2007-2013 zwolnienia od podatku wynagrodzeń osób zaangażowanych w realizację projektów finansowanych z funduszy strukturalnych. Sytuacji tej nie zmieni wprowadzenie ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nowego zwolnienia podatku - pkt 137 w ust. 1 art. 21. Przepis ten zwolni od podatku środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu, jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Przez uczestników projektu, o którym mowa w przywołanym wyżej art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Uczestnikami nie są natomiast osoby zatrudnione przy realizacji projektu finansowanego z udziałem funduszy strukturalnych.” Na podstawie tego pisma PFRON wezwał Stowarzyszenie do skorygowania rozliczeń podatkowych stażystów za lata 2010-2011 poprzez nie naliczanie podatku dochodowego od otrzymanych stypendiów stażowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy stypendia stażowe korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust.1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy nienależne zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych potrącone i zapłacone przez podatnika od stypendiów stażowych, podlegają zwrotowi w trybie art. 75 § 2 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, tj. poprzez złożenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty, czy też o zwrot nienależnie pobranej zaliczki na podatek, wniosek obowiązani są złożyć stażyści na podstawie korekty informacji rocznych PIT-11 wystawionych przez płatnika oraz korekty zeznania rocznego stażysty...

Niniejsza interpretacja dotyczy zwolnienia przedmiotowego (pytanie Nr 1). Natomiast w pozostałym zakresie (pytanie Nr 2) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, stypendia stażowe są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako niespełniające kryteriów określonych w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż w świetle przywołanego przepisu zwolnieniu podlegają świadczenia zakwalifikowane jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. W języku polskim przez „pomoc” rozumie się „działanie podjęte dla dobra Innej osoby”. Oznacza to, że konstytutywnym elementem pomocy jest wniesienie nieekwiwalentnego wkładu na rzecz innej osoby, w wyniku którego ta druga osoba osiąga, np. dobro, świadczenie, korzyść itp. Nie jest pomocą takie działanie, które w zamian za wkład jednej danej osoby oferuje jej świadczenie ekwiwalentne. Stypendia stażowe są wynagrodzeniem (ekwiwalentem) za wykonywaną osobiście i bez pomocy innych osób pracę niepełnosprawnego na rzecz przedsiębiorcy, u którego odbywał on staż. Skoro więc niepełnosprawny stażysta uzyskuje wynagrodzenie za wykonywaną przez siebie pracę na rzecz przedsiębiorcy, wypłacaną na mocy umowy zawartej przez partnera projektowego (w tym wypadku SPI) z pracodawcą, to trudno ten dochód kwalifikować jako „pomoc”, bo jest to ekwiwalent za wykonywaną osobiście (i bez pomocy innych osób) pracę osoby niepełnosprawnej na rzecz przedsiębiorcy. Kierując się kryteriami ekonomicznymi Wnioskodawca zauważa, że gdyby stypendium stażowe uznać za pomoc, to faktycznie jej beneficjentem jest pracodawca zatrudniający na stażu osobę niepełnosprawną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

W sytuacji przedstawionej we wniosku, Wnioskodawca w dniu 22.03.2010 r. podpisał umowę partnerską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Liderem projektu), na realizację projektu. Projekt współfinansowany był ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Zgodnie z umową o dofinansowanie, realizowane były różne formy wsparcia na rzecz osób z niepełnosprawnością ruchową — Beneficjentów Ostatecznych (BO), w tym staże rehabilitacyjne, w ramach których stażyści świadczyli pracę dla wybranych przedsiębiorców. Za organizację staży odpowiedzialny był Wnioskodawca, który kierował BO na staż do pracodawcy, podpisując z nim umowę. Nie było to zatrudnienie na podstawie stosunku pracy, ale na podstawie umowy pomiędzy Wnioskodawcą a pracodawcą, w ramach której pracodawca zobowiązywał się do zorganizowania stażu dla niepełnosprawnego stażysty. Staż ten zdefiniowany został w umowie jako nabywanie praktycznych umiejętności do wykonywania zadań w miejscu pracy bez nawiązywania stosunku pracy. Za wykonywaną osobiście pracę stażyści otrzymywali od Wnioskodawcy wynagrodzenie zwane stypendium stażowym.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. W rozpatrywanej sprawie – jak wynika z treści wniosku - uczestnikami programu stażowego są osoby niepełnosprawne ruchowo - Beneficjenci Ostateczni. Staż ten miał im pomóc w uzyskaniu praktycznych umiejętności oraz nabyciu kompetencji zawodowych niezbędnych na rynku pracy. Z kolei, użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Mając na uwadze ww. okoliczności faktyczne oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że do stypendiów stażowych otrzymanych przez uczestników projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, ma zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj