Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-339/12/LG
z 19 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-339/12/LG
Data
2012.10.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby tytoniowe --> Wyroby tytoniowe


Słowa kluczowe
opodatkowanie
podatek akcyzowy
tytoń
wyroby tytoniowe


Istota interpretacji
Zakwalifikowanie liści tytoniu do wyrobów tytoniowych oraz opodatkowanie ich akcyzą



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2012r. (data wpływu 9 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zakwalifikowania liści tytoniu do wyrobów tytoniowych oraz ich opodatkowania akcyzą – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zakwalifikowania liści tytoniu do wyrobów tytoniowych oraz ich opodatkowania akcyzą.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym dokonującym dostawy produktów rolnych z własnej działalności rolniczej i korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. l pkt 3 ustawy o VAT (Wnioskodawca nie zamierza rezygnować z tego zwolnienia). W swoim gospodarstwie rolnym (o pow. ok. 20 ha - w tym ok. 9 ha gruntów własnych, pozostałe na podstawie dzierżawy) Wnioskodawca uprawia m.in. zboże, kukurydzę, warzywa oraz tytoń. W zakresie uprawy tytoniu Wnioskodawca ma zawartą umowę kontraktacji i dostarcza surowiec tytoniowy zatwierdzonemu pierwszemu przetwórcy (od sprzedanego tytoniu Wnioskodawca nie płacił akcyzy). Obecnie Wnioskodawca zamierza sprzedawać surowiec tytoniowy (nieprzetworzone liście tytoniu) także innym odbiorcom krajowym (osobom fizycznym i przedsiębiorcom), w tym z wykorzystaniem handlu elektronicznego (sprzedaż za pośrednictwem internetu).

Przedmiotem sprzedaży byłyby nieprzetworzone liście tytoniu pochodzące wyłącznie z upraw z gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy. Wnioskodawca uprawia tytoń m.in. odmiany(…). Wnioskodawca zamierza sprzedawać zainteresowanym nabywcom nieprzetworzone całe liście surowego tytoniu (niepodsuszane), a także nieprzetworzone całe suszone na liście tytoniu o wilgotności 15%-25%. Sprzedaż liści tytoniu (surowych lub suszonych i nawilżonych do wskazanej wilgotności) obejmowałaby bale o wadze ok. 5-30 kg, lub mniejsze ilości według zamówień zainteresowanych odbiorców. Wnioskodawca w swoim gospodarstwie posiada suszarnię liści tytoniu z paleniskiem na drewno (podczas suszenia liście tytoniu nabierają zapachu dymu drzewnego, którego nie da się usunąć bez obróbki przemysłowej).

Surowe liście tytoniu sprzedawane byłyby w całości w stanie nieprzetworzonym (niepocięte lub pokruszone, nieodżyłowane, nieodparowane i nieprzefermentowane). Także suszone liście tytoniu sprzedawane byłyby w całości, w stanie nieprzetworzonym, nawilżone (wodą) do wilgotności 15% - 25% pozwalającej na ich transport i sprasowanie do celów transportu w bale. Liście tytoniu przed ich sprasowaniem w bale nie podlegają żadnej obróbce polegającej na cięciu, dzieleniu, skręcaniu, są nieprzefermentowane, nie są także odżyłowane, nie są poddawane jakiejkolwiek obróbce chemicznej, ani parowaniu glikolem. Zarówno surowe liście, jak i suszone do wilgotności 15%-25% są tak sprasowane, że nie nadają się do palenia bez przetwarzania przemysłowego.

Surowe liście tytoniu oraz suszone liście tytoniu nawilżone następnie do wilgotności 15%-25% byłyby towarem nieprzetworzonym, ponieważ podczas tej czynności nie zmieniają one swojego kształtu, a czynność nawilżania jest niezbędna, aby możliwy był ich transport i sprasowanie w tym celu w bale. W takiej postaci ponadto liście tytoniu podatne są na grzyby i pleśń. Przeznaczone do sprzedaży liście (surowe i nawilżone do wilgotności 15% - 25 % nie stanowią i nie będą też stanowić odpadów tytoniowych, gdyż te (pozostałości liści z procesu suszenia tj. pyły i połamane fragmenty liści) są przez Wnioskodawcę utylizowane jako nawóz do gleby.

Wnioskodawca jako rolnik ryczałtowy nie jest czynnym podatnikiem VAT, a liście tytoniu mieszczą się w kategorii tytoniu nieprzetworzonego, dla którego właściwe jest grupowanie PKWiU 01.15.10. Z kolei według klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej, tytoń nieprzetworzony ma kod CN 2401, w ramach którego tytoń nieodżyłowany oznaczony jest kodem CN 2401 10, tytoń suszony ogniowo-rurowo ma kod CN 2401 10 85, a tytoń pozostały kod CN 2401 10 95.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż przez Wnioskodawcę liści tytoniu pochodzących wyłącznie z upraw z własnego gospodarstwa rolnego (nieprzetworzonych, całych liści tytoniu, surowych lub nawilżonych do wilgotności 15%-25%) odbiorcom detalicznym lub hurtowym (przedsiębiorcom), w formie opisanej we wniosku (niepocięte lub pokruszone, nieodżyłowane, nieodparowane i nieprzefermentowane, sprasowane w bale o wadze 5-30 kg albo sprzedawane detalicznie w mniejszych wagowo ilościach), podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem akcyzowym...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż produktów rolnych objętych zapytaniem jako tytoniu nieprzetworzonego nie jest objęta podatkiem akcyzowym. Zgodnie z art. 2 ust. l pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wyrobami akcyzowymi są m.in. wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 42 załącznika nr 1 do ustawy, do wyrobów akcyzowych zaliczono: papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki - bez względu na kod CN.

W myśl art. 98 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, do wyrobów tytoniowych zalicza się (bez względu na kod CN) papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki.

Za papierosy uznaje się: tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami; tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej; tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową (art. 98 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym).

Za tytoń zrolowany uznaje się: dwa papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 8 cm, ale nie dłuższy niż 11 cm; trzy papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 11 cm, ale nie dłuższy niż 14 cm; cztery papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 14 cm, ale nie dłuższy niż 17 cm; pięć papierosów - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 17 cm, ale nie dłuższy niż 20 cm. Wskazane zasady stosuje się odpowiednio do ustalenia, co należy uznać za sześć, siedem i większą liczbę papierosów (art. 98 ust. 3 i 3a ustawy o podatku akcyzowym).

Z kolei za cygara lub cygaretki, biorąc pod uwagę ich właściwości i zwykłe oczekiwania konsumentów, uznaje się: tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu; tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara z odtworzonego tytoniu pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik, w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik, wynosi nie mniej niż 2,3 grama i nie więcej niż 10 gramów, a obwód równy przynajmniej jednej trzeciej długości wynosi nie mniej niż 34 mm - jeżeli są oraz mogą być przeznaczone wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym. Produkty składające się w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające ww. kryteria, są traktowane jako cygara i cygaretki (art. 98 ust 4 ustawy o podatku akcyzowym).

Za tytoń do palenia uznaje się natomiast (art. 98 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym): tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego; odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia.

Zgodnie z powyższym w przypadku wyrobów tytoniowych przedmiot opodatkowania ustala się nie w oparciu o kod CN, do którego został przyporządkowany poszczególny wyrób tytoniowy w Nomenklaturze Scalonej, lecz w oparciu o definicje wyrobów tytoniowych określone w ust. 2-8 art. 98 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z przywołaną wyżej definicją wyrobów tytoniowych zawartą w ustawie o podatku akcyzowym, stwierdzić należy, że sprzedaż przez Wnioskodawcę opisanego we wniosku tytoniu w formie całych surowych lub suszonych i następnie nawilżanych do wilgotności 15%-25% (w celu sprasowania w nadające się do transportu bale bez zmiany zasadniczego stanu liści), nie poddane żadnym dodatkowym działaniom czy obróbce chemicznej, niepokruszone i nieodżyłowane, nie pocięte lub inaczej podzielone, skręcone lub sprasowane w postaci bloków nadających się do palenia, nie mieści się w definicji w definicji wyrobów tytoniowych ze względu na sposób przetworzenia.

Surowe lub suszone a następnie nawilżone liście tytoniu byłyby produktem nieprzetworzonym, ponieważ podczas tej czynności nie zmieniają one swojego kształtu i zapachu, nawilżenie jest konieczne do sprasowania do transportu w bale. W tej postaci liście nie są tytoniem, cygarem ani papierosem i nie nadają się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego, za które uznaje się: pocięcie liści, zwinięcie, sprasowanie (w postaci cygar, papierosów) oraz doprawienie substancjami nadającymi odpowiednie aromaty. W związku z tym dopiero po przeprowadzeniu wymienionych operacji (cięcie, zwinięcie, aromatyzowanie) przetworzony tytoń posiada odpowiednie cechy i walory i wtedy nadaje się do palenia.

Ponieważ liście tytoniu w stanie opisanym we wniosku nie nadają się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego, nie spełniają warunków do zakwalifikowania ich do wyrobów tytoniowych. Przeznaczone przez Wnioskodawcę do sprzedaży liście nie są i nie będą stanowić odpadów tytoniowych, tj. nie są i nie będą pozostałościami liści tytoniu czy produktem ubocznym uzyskanym podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych. Tym samym ich sprzedaż przez Wnioskodawcę nie będzie podlegać podatkowi akcyzowemu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy jednak podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji jest ocena prawna przedstawionego zdarzenia przyszłego, a nie dokonywanie jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Wniosek strony o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Nie oznacza to zatem, iż w toku kontroli podatkowej lub w postępowaniu podatkowym prowadzonym przez właściwy organ podatkowy w celu zweryfikowania prawdziwości okoliczności faktycznych wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji nie mogą zostać poczynione ustalenia faktyczne odmienne od przedstawionych przez podatnika we wniosku. W takiej sytuacji stwierdzenie odmiennego stanu faktycznego może stanowić podstawę do dokonania wobec podatnika wymiaru podatku akcyzowego. Przeszkodą tego wymiaru nie będzie wtedy interpretacja stwierdzająca, iż stanowisko strony jest prawidłowe, gdyż stanowisko to będzie się odnosić w istocie do innego stanu faktycznego, niż tego ustalonego przez organ podatkowy w postępowaniu wymiarowym (zob. m. in. wyrok WSA w Poznaniu z dnia 10 listopada 2009 r., sygn. akt I S.A./Po 869/09, lex nr 541931).

Ponadto informuje się, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania liści tytoniu.

Natomiast w zakresie podatku od towarów i usług (pytanie 2 wniosku ORD-IN) oraz podatku dochodowego od osób fizycznych (pytanie nr 1) zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj