Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-521/12/MK
z 17 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-521/12/MK
Data
2012.08.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
członkowie
organ
pracownik
składki
świadczenie nieodpłatne
umowa
umowa ubezpieczenia


Istota interpretacji
Czy opłacona ryczałtowo przez Spółkę składka ubezpieczeniowa dot. oferty publicznej papierów wartościowych z tytułu objęcia ochroną ubezpieczeniową otwartego, bezimiennego i nieidentyfikowalnego na dzień zawarcia polisy kręgu osób, stanowi dla tych osób podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychód z nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu art. 11 ust. 1 i ust. 2a ustawy o PIT w zw. z art. 12 ust. 1 i ust. 3 ustawy o PIT (jako przychód ze stosunku pracy), w zw. z art. 13 pkt 7, pkt 8 lit a), pkt 9 ustawy o PIT (jako przychód działalności wykonywanej osobiście) oraz w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT (jako przychód z innych źródeł)?



Wniosek ORD-IN 6 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 17 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zawarcia przez Spółkę umowy ubezpieczeniowej z tytułu oferty publicznej papierów wartościowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2012 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zawarcia przez Spółkę umowy ubezpieczeniowej z tytułu oferty publicznej papierów wartościowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka (Wnioskodawca) jako ubezpieczający, zawarła z P. umowę ubezpieczeniową z tytułu oferty publicznej papierów wartościowych (dalej: polisa).

Polisa obejmuje odpowiedzialność za szkody wyrządzone i zgłoszone w okresie ubezpieczenia i ma zastosowanie do roszczeń z tytułu papierów wartościowych po raz pierwszy zgłoszonych w okresie ubezpieczenia. Polisa została zawarta na okres 6 lat (obowiązuje od 19 sierpnia 2011 r. do dnia 18 sierpnia 2017 r.).

Strona podmiotowa polisy (ubezpieczeni) ma charakter otwarty, aby swym zakresem objąć maksymalną liczbę osób, które swoimi działaniami/zaniechaniami mogą wyrządzić szkodę.

Stosownie do pkt 8.13 szczegółowych warunków ubezpieczenia z tytułu oferty publicznej papierów wartościowych (dalej: SWU), cyt.:

„Ubezpieczony oznacza każdą:

8.12.1 Ubezpieczoną Osobę;

8.12.2 Spółkę; oraz

8.12.3 Dodatkowych Ubezpieczonych.”

Zgodnie z pkt 8.14 SWU cyt. :

„Ubezpieczona Osoba/y oznacza każdego:

8.13.1 Członka Władz;

8.13.2 Pracownika Spółki, który jest Dyrektorem ds. Zarządzania Ryzykiem (lub osobą na równorzędnym stanowisku) Ubezpieczającego; oraz

8.13.3 Pracownika Spółki, innego niż Członek Władz, działającego w takim charakterze w imieniu Spółki, w tym jako prawnik reprezentujący Spółkę.”

Stosownie do pkt 8.9 SWU, cyt.:

„Członek Władz oznacza: (i) każdą osobę fizyczną, która jest byłym, obecnym lub przyszłym członkiem Zarządu Spółki, członkiem Rady Nadzorczej Spółki, członkiem innego organu statutowego Spółki, prokurentem, pełnomocnikiem, dyrektorem, kierownikiem, członkiem komitetu funkcjonującego w ramach Spółki lub (czy odpowiednikami tych stanowisk i funkcji w każdym innym kraju); (ii) każdą osobę fizyczną, która jest faktycznym Członkiem Władz lub Nieoficjalnym Członkiem Władz; (iii) każdego Pracownika Spółki, który jest osobą zarządzającą działem prawnym Spółki (lub osobę na równorzędnym stanowisku) Ubezpieczającego; (iv) każdego Członka Władz zdefiniowanego w 8.9.(i)-(iii) powyżej, który jest lub był członkiem komisji kontroli wewnętrznej Spółki, wewnętrznej komisji odszkodowań lub jakiejkolwiek innej komisji wewnętrznej Spółki i dla Spółki; (v) każdą Zatwierdzoną Osobę, oraz (vi) każdą osobę fizyczną właściwie powołaną w Spółce Zależnej na likwidatora lub zarządcę w dowolnej likwidacji Spółki Zależnej.”

Zgodnie z pkt 8.27. SWU, cyt:

„Nieoficjalny Członek władz (Shadow Director) oznacza każdą osobę fizyczną, która w konsekwencji bycia dyrektorem, urzędnikiem czy Pracownikiem Spółki jest uważana za nieoficjalnego dyrektora zdefiniowanego w Ustępie 741 Ustawy i Spółkach z 1985 r. (Companies Act of 1985), jakiejkolwiek Spółki (czy jakiegokolwiek innego podobnego prawa, przepisu, rozporządzenia w jakiejkolwiek innej jurysdykcji).”

Stosownie do pkt 8.5 SWU, cyt.:

„Spółka oznacza:

8.5.1 Ubezpieczającego;

8.5.2 każdą Spółkę Zależną Ubezpieczającego; oraz

8.5.3 każdą fundację lub inną organizację charytatywną całkowicie kontrolowaną lub sponsorowaną przez Ubezpieczającego lub jakąkolwiek jej Spółkę Zależną, z zastrzeżeniem, że definicja ta nie obejmuje żadnych funduszy emerytalnych, planów emerytalnych lub jakichkolwiek innych programów zabezpieczania pracowników.”

Zgodnie z pkt 8.11 SWU, cyt.:

„Pracownik oznacza osobę fizyczną zatrudnioną na rzecz Spółki w ramach zwykłej działalności Spółki i którą Spółka wynagradza pensją, płacą i/lub prowizjami i ma prawo zarządzania, wytyczania i kierowania realizacją takiego zatrudnienia.”

Stosownie do 8.2. SWU, cyt.:

„Zatwierdzona Osoba oznacza każdą osobę fizyczną zatrudnioną przez Spółkę, której Urząd Regulacji Rynków Finansowych (Financial Services Authority) udzielił swojej zgody na wykonywanie jednej lub więcej funkcji kontrolnych 1-20 dla Spółki zgodnie z Częścią 59 Ustawy o Usługach i Rynkach Finansowych z 2000 roku (Financial Services Markets Act of 2000) czy jakiegokolwiek innego podobnego prawa, przepisu czy regulacji w jakiejkolwiek innej jurysdykcji).”

Zgodnie z pkt 8.1. SWU, cyt.:

„Dodatkowi Ubezpieczeni oznaczają każdego:

8.1.1 Większościowego Akcjonariusza;

8.1.3 Akcjonariusza Sprzedającego.”

Stosownie natomiast do pkt 8.6. SWU, cyt.:

„Większościowy Akcjonariusz oznacza osobę fizyczną lub prawną określoną w Punkcie 10(a) Polisy (...)”.

W pkt 10(a) Polisy jako Większościowy Akcjonariusz widnieje - Ministerstwo Skarbu Państwa.

W pkt 10(b) Polisy jako Akcjonariusz Sprzedający widnieje – Wnioskodawca.

Polisa obejmuje również cyt. (pkt 2.1 SWU):

„Stratę Finansową, jaka powstanie na skutek lub jakiegokolwiek Roszczenia z Tytułu Papierów Wartościowych, zgłoszonego przeciwko małżonkowi lub partnerowi życiowemu którejkolwiek Ubezpieczonej Osoby, wynikającego wyłącznie z Nieprawidłowego Działania popełnionego przez taką Ubezpieczoną Osobę, a zgłoszonego wyłącznie przeciwko takim osobom lub majątkowi takiej osoby jako odpowiednio małżonka lub partnera życiowego którejkolwiek Ubezpieczonej Osoby (...)”

Stosownie do pkt 2.2 SWU, cyt.:

„Niniejsza Polisa obejmuje Stratę Finansową, jaka powstanie na skutek lub jakiegokolwiek Roszczenia z Tytułu Papierów Wartościowych zgłoszonego przeciwko zarządcom, spadkobiercom lub przedstawicielom ustawowym jakiejkolwiek Ubezpieczonej Osoby, w odniesieniu do Nieprawidłowych Działań Ubezpieczonej Osoby przed jej zgonem, utratą lub ograniczeniem zdolności do czynności prawnych lub upadłością Ubezpieczonej Osoby, pod warunkiem, że tacy zarządcy, spadkobiercy lub przedstawiciele ustawowi będą podlegać warunkom i ograniczeniom niniejszej SWU.”

Ponadto ochrona ubezpieczeniowa jest dodatkowo rozszerzona stosownie do pkt 2.3. SWU na Dyrektorów Niewykonawczych oraz stosownie do pkt 2.4. SWU na cyt. „Roszczenia (...) jakie powstaną na skutek postępowania karnego, administracyjnego lub kontrolnego, przesłuchania lub zapytania lub jakiegokolwiek innego postępowania wszczętego przez jakikolwiek organ nadzoru, organ władzy publicznej lub w sprawie dotyczącej Spółki wyłącznie w związku z Ofertą Publiczną”.

Mając na uwadze powyższe, ubezpieczeniem objęta jest bezimienna, otwarta grupa ubezpieczonych, obejmująca swym zakresem m.in.: aktualnych i przyszłych członków organów Spółki, członków organów spółek zależnych, członków organów fundacji lub organizacji charytatywnych kontrolowanych lub sponsorowanych przez Spółkę lub jej spółki zależne, aktualnych i przyszłych pracowników Spółki, pracowników spółek zależnych, pracowników fundacji lub organizacji charytatywnych kontrolowanych lub sponsorowanych przez Spółkę lub jej spółki zależne, likwidatorów i zarządców spółek zależnych, fundacji lub organizacji charytatywnych kontrolowanych lub sponsorowanych przez Spółkę lub jej spółki zależne, Ministerstwo Skarbu Państwa (jako większościowego akcjonariusza), samą Spółkę, jak również aktualnych i przyszłych małżonków, partnerów życiowych, zarządców, spadkobierców, przedstawicieli ustawowych osób ubezpieczonych.

W tak określonym otwartym katalogu osób ubezpieczonych występują zarówno osoby będące pracownikami, które otrzymują przychody w rozumieniu art. 12 ust. 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby nieposiadające statusu pracowniczego, które otrzymują przychody kwalifikowane jako przychody z działalności wykonywanej osobiście stosownie do art. 13 pkt 7, pkt 8 lit. a), pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (np. członkowie rad nadzorczych Spółki) oraz osoby nieposiadające statusu pracowniczego, które otrzymują przychody kwalifikowane jako przychody z innych źródeł zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (np. członkowie zarządu, pracownicy spółek zależnych, sponsorowanych przez Spółkę fundacji, Ministerstwo Skarbu Państwa, małżonkowie, partnerzy życiowi, spadkobiercy osób ubezpieczonych itp.).

Osoby ubezpieczone nie zostały w Polisie określone z imienia i nazwiska.

Ubezpieczonych nie sposób zidentyfikować w chwili zawarcia polisy, gdyż obejmuje ona zarówno osoby pełniące aktualnie określone funkcje, jak również te, nieznane jeszcze z imienia i nazwiska, które będą je pełnić w przyszłości. Tak więc charakterystyczna jest tu zmienność ubezpieczonych zarówno co do liczby, jak i ich tożsamości w trakcie trwania polisy.

Składka została ustalona w wartości zryczałtowanej, składka za cały okres ubezpieczenia została opłacona z góry w 2011 r.

Zryczałtowana składka ubezpieczeniowa została ustalona w oparciu o dokonaną przez ubezpieczyciela indywidualną ocenę ryzyka wystąpienia tego typu szkód u ubezpieczającego (dane finansowe, powiązania kapitałowe, historia szkodliwości). Składka ubezpieczeniowa pozostaje niezmienna i niezależna od ewentualnych rotacji członków organów Spółki, członków organów spółek zależnych, członków organów fundacji lub organizacji charytatywnych kontrolowanych lub sponsorowanych przez Spółkę lub jej spółki zależne, pracowników Spółki, pracowników spółek zależnych, pracowników fundacji lub organizacji charytatywnych kontrolowanych lub sponsorowanych przez Spółkę lub jej spółki zależne, likwidatorów i zarządców spółek zależnych, w oderwaniu od zarówno liczby ubezpieczonych, jak i sprawowanych przez nich określonych w polisie funkcji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym opłacona ryczałtowo przez Spółkę składka ubezpieczeniowa dotycząca oferty publicznej papierów wartościowych z tytułu objęcia ochroną ubezpieczeniową wskazanego w stanie faktycznym otwartego, bezimiennego i nieidentyfikowalnego na dzień zawarcia polisy kręgu osób, stanowi dla tych osób podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychód z nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu art. 11 ust. 1 i ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 12 ust. 1 i ust. 3 cyt. ustawy (jako przychód ze stosunku pracy), w zw. z art. 13 pkt 7, pkt 8 lit a), pkt 9 powołanej ustawy (jako przychód działalności wykonywanej osobiście) oraz w zw. z art. 20 ust. 1 tejże ustawy (jako przychód z innych źródeł)...

Zdaniem Wnioskodawcy, opłacona ryczałtowo przez Spółkę składka ubezpieczeniowa dotycząca oferty publicznej papierów wartościowych z tytułu objęcia ochroną ubezpieczeniową wskazanego w stanie faktycznym otwartego, bezimiennego oraz nieidentyfikowalnego na dzień zawarcia polisy kręgu osób, nie stanowi dla tych osób podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu z nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu art. 11 ust. 1 i ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 12 ust. 1 i ust. 3 cyt. ustawy (jako przychód ze stosunku pracy), w zw. z art. 13 pkt 7, pkt 8 lit a), pkt 9 powołanej ustawy (jako przychód z działalności wykonywanej osobiście) oraz w zw. z art. 20 ust. 1 tejże ustawy (jako przychód z innych źródeł).

Uzasadniając stanowisko Wnioskodawca przywołał treść art. 11 ust. 1, art. 11 ust. 2a, art. 12 ust. 1 i 3, art. 13 pkt 7, 8 lit. a) i 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a następnie wskazał, iż z powołanych przepisów jednoznacznie wynika, że przychodem pracowniczym, przychodem z działalności wykonywanej osobiście bądź przychodem z innych źródeł jest wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Warunkiem opodatkowania przychodu z nieodpłatnych świadczeń jest jednoznaczne określenie beneficjentów takich świadczeń i ustalenie wartości nieodpłatnego przysporzenia przypadającego na tych beneficjentów.

Powyższe wynika z faktu, iż podmiot opodatkowania musi być zindywidualizowany, a przedmiot opodatkowania kwotowo skonkretyzowany.

Wykluczone jest ustalanie przychodu jako wartości statystycznej, obliczanej w drodze matematycznej kalkulacji lub w inny hipotetyczny sposób. Tak długo jak nie zostanie zidentyfikowana osoba podatnika, lub/i nie zostanie ustalona konkretna, pieniężna wartość świadczenia otrzymanego przez osobę zidentyfikowaną jako podatnika, tak długo nie można mówić o powstaniu przychodu podatkowego w rozumieniu powołanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca podkreśla, że w przypadku polisy dotyczącej oferty publicznej papierów wartościowych jest niemożliwe określenie zamkniętej listy ubezpieczonych z przedstawionych poniżej przyczyn:

  • polisa ma charakter otwarty, po to aby zakresem objąć maksymalną liczbę osób, które swoimi działaniami/zaniechaniami mogą wyrządzić szkodę objętą ubezpieczeniem;
  • wśród osób objętych ubezpieczeniem są m.in. pracownicy osiągający przychody, członkowie rady nadzorczej oraz osoby nie związane ze Spółką (dyrektorzy i członkowie zarządów Spółek zależnych, ich małżonkowie, konkubenci, czy choćby Ministerstwo Skarbu Państwa);
  • polisa ma charakter bezimienny, co powoduje, iż na skuteczność polisy ani wysokość składki ubezpieczeniowej nie będą miały wpływu m.in.:
    • ani zmiany personalne w spółkach, fundacjach i innych podmiotach objętych jej regulacją,
    • ani zmiany ilościowe w organach, których członkowie będą objęci ochroną,
    • ani ustalone w spółkach i innych podmiotach objętych polisą procedury/regulaminy podziału obowiązków,
  • polisa obejmuje swym zakresem osoby nie identyfikowane na dzień zawarcia polisy, tj. zarówno osoby, które spełniają warunki podmiotowe umowy w chwili obecnej, jak również i te które będą spełniać takie warunki w przyszłości,
  • ochroną ubezpieczeniową objęte są również osoby sprawujące opisane w stanie faktycznym funkcje w podmiotach zależnych od Spółki, w fundacjach lub organizacjach charytatywnych kontrolowanych lub sponsorowanych przez Spółkę lub jej spółki zależne itp.,
  • polisa jest ubezpieczeniem długoterminowym, ponieważ została zawarta na okres 6 lat i obejmuje szkody wyrządzone i zgłoszone w tym okresie;
  • polisa dotyczy nie tylko osób ubezpieczonych, które pełnią lub będą pełnić określone funkcje w Spółce i podmiotach z nią związanych, ale także Spółki jako takiej, jak również głównego akcjonariusza Spółki, którym jest Ministerstwo Skarbu Państwa,
  • polisa obejmuje swym zakresem zróżnicowany krąg osób z uwagi na różne kompetencje i sposób ich powiązania ze Spółką, który nie jest w równym stopniu obarczony ryzykiem skierowania wobec nich roszczeń odszkodowawczych,
  • polisą objęte są zarówno osoby bezpośrednio, jak i pośrednio związane ze Spółką (np. małżonkowie, konkubenci obecnych i przyszłych pracowników, członków organów Skarżącej i spółek zależnych).


Spółka podkreśla, że polisą objęte są osoby aktualnie pozostające w bezpośrednim i pośrednim związku ze Spółką (pracownicy, członkowie rad nadzorczych, dyrektorzy, członkowie zarządów spółek zależnych oraz ich małżonkowie, konkubenci itd.), jak również osoby, które na przestrzeni przyszłych sześciu lat nawiążą bezpośredni lub pośredni związek ze Spółką.

W opinii Spółki zakres podmiotowy umowy ubezpieczeniowej nie umożliwia dokładnego ustalenia kręgu osób objętych świadczeniem ubezpieczeniowym, ponieważ katalog osób ubezpieczonych jest otwarty, ubezpieczeniem objęta jest bezimienna, nie identyfikowana na dzień zawarcia polisy i zapłaty zryczałtowanej składki ubezpieczeniowej grupa ubezpieczonych, obejmująca swym zakresem m.in.: aktualnych i przyszłych członków organów Spółki, członków organów spółek zależnych, członków organów fundacji lub organizacji charytatywnych kontrolowanych lub sponsorowanych przez Spółkę lub jej spółki zależne, aktualnych i przyszłych pracowników Spółki, pracowników spółek zależnych, pracowników fundacji lub organizacji charytatywnych kontrolowanych lub sponsorowanych przez Spółkę lub jej spółki zależne, likwidatorów i zarządców spółek zależnych, fundacji lub organizacji charytatywnych kontrolowanych lub sponsorowanych przez Spółkę lub jej spółki zależne, Ministerstwo Skarbu Państwa (jako większościowego akcjonariusza), samą Spółkę, jak również aktualnych i przyszłych małżonków, partnerów życiowych, zarządców, spadkobierców, przedstawicieli ustawowych – czyli tak szeroki kręg osób ubezpieczonych.

Zdaniem Spółki, nie ulega wątpliwości, że w przypadku otwartego, bezimiennego, nieidentyfikowalnego katalogu ubezpieczonych brak jest podstaw do określenia przychodu podatkowego po stronie ubezpieczonych, co potwierdzają przytoczone poniżej interpretacje organów podatkowych, jak również wyroki sądów administracyjnych.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca przywołał szereg interpretacji i orzeczeń sądowych.

Podsumowując, Wnioskodawca wskazał, iż warunkiem opodatkowania przychodu z nieodpłatnych świadczeń stosownie do art. 11 ust. 1 i ust. 2a, w zw. z art. 12 ust. 1 i ust. 3 oraz w zw. z art. 13 pkt 7, pkt 8 lit. a), pkt 9, oraz w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest jednoznaczne określenie beneficjentów takich świadczeń i ustalenie wartości nieodpłatnego przysporzenia przypadającego na tych beneficjentów.

Polisa obejmuje ochroną ubezpieczeniową otwarty, bezimienny i nieidentyfikowalny na dzień jej zawarcia krąg ubezpieczonych. W konsekwencji opłacona ryczałtowo przez Spółkę składka ubezpieczeniowa z tytułu objęcia ochroną ubezpieczeniową wskazanego w stanie faktycznym otwartego, bezimiennego i nieidentyfikowalnego na dzień zawarcia polisy kręgu osób, nie stanowi dla tych osób podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu z nieodpłatnych świadczeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wyrazem jej praktycznej realizacji jest art. 11 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z treścią art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 - 15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z art. 13 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

  • pkt 7 – przychody otrzymane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;
  • pkt 8 lit. a) – przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9;
  • pkt 9 – przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

W myśl natomiast art. 20 ust. 1 powołanej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako ubezpieczający zawarł z P. umowę ubezpieczeniową z tytułu oferty publicznej papierów wartościowych. Polisa obejmuje odpowiedzialność za szkody wyrządzone i zgłoszone w okresie ubezpieczenia i ma zastosowanie do roszczeń z tytułu papierów wartościowych po raz pierwszy zgłoszonych w okresie ubezpieczenia. Polisa została zawarta na okres 6 lat (obowiązuje od 19 sierpnia 2011 r. do dnia 18 sierpnia 2017 r.). Strona podmiotowa polisy (ubezpieczeni) ma charakter otwarty, aby swym zakresem objąć maksymalną liczbę osób, które swoimi działaniami/zaniechaniami mogą wyrządzić szkodę.

Ubezpieczeniem objęta jest bezimienna, otwarta grupa ubezpieczonych, obejmująca swym zakresem m.in.: aktualnych i przyszłych członków organów Spółki, członków organów spółek zależnych, członków organów fundacji lub organizacji charytatywnych kontrolowanych lub sponsorowanych przez Spółkę lub jej spółki zależne, aktualnych i przyszłych pracowników Spółki, pracowników spółek zależnych, pracowników fundacji lub organizacji charytatywnych kontrolowanych lub sponsorowanych przez Spółkę lub jej spółki zależne, likwidatorów i zarządców spółek zależnych, fundacji lub organizacji charytatywnych kontrolowanych lub sponsorowanych przez Spółkę lub jej spółki zależne, Ministerstwo Skarbu Państwa (jako większościowego akcjonariusza), samą Spółkę, jak również aktualnych i przyszłych małżonków, partnerów życiowych, zarządców, spadkobierców, przedstawicieli ustawowych osób ubezpieczonych.

Osoby ubezpieczone nie zostały w polisie określone z imienia i nazwiska.

Ubezpieczonych nie sposób zidentyfikować w chwili zawarcia polisy, gdyż obejmuje ona zarówno osoby pełniące aktualnie określone funkcje, jak również te, nieznane jeszcze z imienia i nazwiska, które będą je pełnić w przyszłości. Tak więc charakterystyczna jest tu zmienność ubezpieczonych zarówno co do liczby, jak i ich tożsamości w trakcie trwania polisy.

Składka została ustalona w wartości zryczałtowanej, składka za cały okres ubezpieczenia została opłacona z góry w 2011 r.

Zryczałtowana składka ubezpieczeniowa została ustalona w oparciu o dokonaną przez ubezpieczyciela indywidualną ocenę ryzyka wystąpienia tego typu szkód u ubezpieczającego (dane finansowe, powiązania kapitałowe historia szkodliwości). Składka ubezpieczeniowa pozostaje niezmienna i niezależna od ewentualnych rotacji członków organów członków organów Spółki, członków organów spółek zależnych, członków organów fundacji lub organizacji charytatywnych kontrolowanych lub sponsorowanych przez Spółkę lub jej spółki zależne, pracowników Spółki, pracowników spółek zależnych, pracowników fundacji lub organizacji charytatywnych kontrolowanych lub sponsorowanych przez Spółkę lub jej spółki zależne, likwidatorów i zarządców spółek zależnych, w oderwaniu od zarówno liczby ubezpieczonych, jak i sprawowanych przez nich określonych w polisie funkcji.

Na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego tzn. zarówno pieniężna jak i niepieniężna.

Świadczenia pieniężne ponoszone za inną osobę należą do nieodpłatnych świadczeń. Ich pojęcia nie definiuje jednak ustawa o podatku dochodowym. Termin „świadczenie” pojawia się na gruncie ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) i zgodnie z art. 353 Kodeksu oznacza przedmiot stosunku zobowiązaniowego, który wyraża się obowiązkiem określonego zachowania się przez podmiot zobowiązany. Dla celów podatkowych pojęcie „nieodpłatnego świadczenia” ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono nie tylko działanie lub zaniechanie na rzecz innej strony, ale w jego zakres wchodzą także wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest nieodpłatne przysporzenie majątku innej osobie kosztem majątku innego podmiotu, mające konkretny wymiar finansowy.

Przy tym, zgodnie z art. 11 ust. 2a ww. ustawy wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

W praktyce, w pojęciu przychodu mieści się każda realna korzyść, jaką uzyskał podatnik. Do tych korzyści zaliczyć należy również – co do zasady – kwoty składek na ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej pokrywane przez Wnioskodawcę za inne osoby (osoby trzecie).

Zgodnie z art. 805 § 1 ww. Kodeksu cywilnego przez umowę ubezpieczenia zakład ubezpieczeń zobowiązuje się spełnić określone świadczenie w razie zajścia przewidzianego w umowie wypadku, a ubezpieczający zobowiązuje się zapłacić składkę.

Natomiast stosownie do zapisu art. 822 tejże ustawy przez umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej zakład ubezpieczeń zobowiązuje się do zapłacenia określonego w umowie odszkodowania za szkody wyrządzone osobom trzecim, względem których odpowiedzialność za szkodę ponosi ubezpieczający albo osoba, na której rzecz zostaje zawarta umowa ubezpieczenia.

Z treści tego przepisu wynika, że umowa ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej nie musi koniecznie dotyczyć osoby ubezpieczającej. Osoba ta może zawrzeć umowę, której przedmiotem ubezpieczenia będzie odpowiedzialność za szkody spowodowane przez inną osobę (czyli tak jak w opisanej sprawie). Sytuacja, w której składka opłacana jest przez inną osobę niż ta, w której interesie majątkowym zawierana jest umowa powoduje jednak powstanie przychodu u osoby, na rzecz której zawierana jest umowa. Jest to bowiem odstępstwo od ogólnej zasady pokrywania kosztów ubezpieczenia przez podmiot, którego interesów umowa dotyczy.

W takiej sytuacji niewątpliwie korzyścią majątkową dla osób ubezpieczonych jest zyskanie ochrony płynącej z umowy ubezpieczeniowej przy jednoczesnym nie ponoszeniu wydatków na uzyskanie tej ochrony. To Wnioskodawca bowiem zawiera umowę ubezpieczenia i Wnioskodawca poniesie koszty składki na to ubezpieczenie. Dzięki takiemu działaniu u osób ubezpieczonych dojdzie do przysporzenia w majątku, gdyż inny podmiot poniesie za nich koszt finansowy ubezpieczenia, a tym samym nie będą musieli oni uszczuplać swojego majątku, mimo, iż otrzymują stosowne zabezpieczenie finansowe, bo przecież umowa ubezpieczenia, zawarta przez Wnioskodawcę w rezultacie zapewniać będzie tym osobom ochronę. Chronić je będzie przed stratami finansowymi wynikającymi z obowiązku pokrycia szkód powstałych wskutek podejmowania (lub nie podejmowania) przez nich decyzji w związku z pełnieniem swoich funkcji.

W przypadku zawartej przez Wnioskodawcę umowy ubezpieczeniowej krąg osób (podmiotów) ubezpieczonych jest bez wątpienia – jak słusznie stwierdza Wnioskodawca – otwarty; ubezpieczenie obejmuje bowiem aktualnych i przyszłych członków organów Spółki, członków organów spółek zależnych, członków organów fundacji lub organizacji charytatywnych kontrolowanych lub sponsorowanych przez Spółkę lub jej spółki zależne, aktualnych i przyszłych pracowników Spółki, pracowników spółek zależnych, pracowników fundacji lub organizacji charytatywnych kontrolowanych lub sponsorowanych przez Spółkę lub jej spółki zależne, likwidatorów i zarządców spółek zależnych, fundacji lub organizacji charytatywnych kontrolowanych lub sponsorowanych przez Spółkę lub jej spółki zależne, Ministerstwo Skarbu Państwa (jako większościowego akcjonariusza), samą Spółkę, jak również aktualnych i przyszłych małżonków, partnerów życiowych, zarządców, spadkobierców, przedstawicieli ustawowych osób ubezpieczonych. A zatem umowa ubezpieczenia dotyczy nie tylko członków władz Wnioskodawcy, pracowników ale i szerokiego grona osób trzecich, którego w żaden sposób nie da się określić.

Jak z treści wniosku wynika osoby ubezpieczone nie zostały w umowie określone z imienia i nazwiska, a umowa obejmuje zarówno osoby pełniące aktualnie określone funkcje, jak również te, które będą te funkcje pełnić w przyszłości. Natomiast składka na ubezpieczenie została określona ryczałtowo i pozostaje niezmienna i niezależna od ewentualnych rotacji członków organów Spółki, członków organów spółek zależnych, członków organów fundacji lub organizacji charytatywnych kontrolowanych lub sponsorowanych przez Spółkę lub jej spółki zależne, pracowników Spółki, pracowników spółek zależnych, pracowników fundacji lub organizacji charytatywnych kontrolowanych lub sponsorowanych przez Spółkę lub jej spółki zależne, likwidatorów i zarządców spółek zależnych, w oderwaniu od zarówno liczby ubezpieczonych, jak i sprawowanych przez nich określonych w polisie funkcji.

W związku z powyższym, w tak przedstawionym stanie faktycznym, stwierdzić należy, iż o ile aktualny: skład członków organów Wnioskodawcy, członków organów spółek zależnych, członków organów fundacji lub organizacji charytatywnych kontrolowanych lub sponsorowanych przez Spółkę lub jej spółki zależne, aktualnych: pracowników, pracowników spółek zależnych, pracowników fundacji lub organizacji charytatywnych kontrolowanych lub sponsorowanych przez Spółkę lub jej spółki zależne, jak również aktualnych: małżonków, partnerów życiowych, zarządców, przedstawicieli ustawowych osób ubezpieczonych – jest możliwy do ustalenia w dniu zapłaty składki ubezpieczeniowej, to objęcie ubezpieczeniem także potencjalnej grupy osób fizycznych, niemożliwej do identyfikowania na ten dzień, jak np. spadkobierców, przyszłych: małżonków, partnerów życiowych, likwidatorów, przedstawicieli ustawowych osób ubezpieczonych stanowi okoliczność uniemożliwiającą przypisanie przychodu z tego tytułu konkretnej osobie. Nie da się bowiem ustalić na dzień zapłaty składki danych osób, które będą pełnić ww. funkcje w przyszłości, a tym samym nie można ustalić danych współmałżonków, konkubentów czy spadkobierców tych osób, nie można również ustalić danych wszystkich spadkobierców osób pełniących obecnie powyższe funkcje. Na dzień zapłaty składki nie można zatem jednoznacznie ustalić grona osób objętych ubezpieczeniem, a tym samym w sposób skonkretyzowany wskazać wysokości przychodu przypadającego na jedną osobę, z wszelkimi dalszymi konsekwencjami tych okoliczności.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy podkreślić, że przywołane przez Wnioskodawcę wyroki Wojewódzkich Sądów Administracyjnych wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mogą być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach. Na mocy art. 87 ust. 1 ww. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Z uwagi na powyższe przywołane wyroki Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, nie są wiążące dla tut. Organu podatkowego.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych wskazać należy, iż rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla tutejszego Organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące. Nie wywołują one zatem żadnych skutków prawnych w odniesieniu do innych podatników.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do uzupełnienia wniosku Wnioskodawca dołączył kopię dokumentu. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj