Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-518/12/RSz
z 6 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-518/12/RSz
Data
2012.09.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku
prawo do odliczenia
projekt


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych za budowę parkingów wielopoziomowych w związku z realizacją projektu pn. „Modernizacja .. "



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2012r. (data wpływu 29 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 sierpnia 2012r. (data wpływu 28 sierpnia 2012r.) oraz pismem z dnia 29 sierpnia 2012r. (data wpływu 4 września 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych za budowę parkingów wielopoziomowych w związku z realizacją projektu pn. „Modernizacja .. " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych za budowę parkingów wielopoziomowych w związku z realizacją projektu pn. „Modernizacja … ".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 sierpnia 2012r. (data wpływu 28 sierpnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 sierpnia 2012r. znak: IBPP2/443-518/12/RSz oraz pismem z dnia 29 sierpnia 2012r. (data wpływu 4 września 2012r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest samorządową jednostką budżetową utworzoną na mocy Uchwały Rady Miasta T. nr …/99 z dnia 28 października 1999r. (w skrócie MZUiM).

Obecnie Miasto T. realizuje Projekt pod nazwą „Modernizacja … ", od dnia 31 lipca 2008 roku znajduje się na Liście Projektów Indywidualnych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Działanie 73 Transport Miejski w Obszarach Metropolitalnych (Monitor Polski Nr 58, poz. 521 z dnia 13 sierpnia 2008 roku). Numer umowy na dofinansowanie: ….

Do zadań Wnioskodawcy w ramach tego projektu należeć będzie budowa dwóch wielopoziomowych parkingów obok przystanków Szybkiej Kolei Regionalnej (SKR) T. oraz T.L..

Do zakresu rzeczowego inwestycji - obok przystanku T. zalicza się:

  • budynek parkingu wraz z instalacjami wewnętrznymi - roboty budowlane,
  • drogę dojazdową (publiczną), rondo, drogę pożarową - roboty drogowe,
  • wiaty przystankowe - roboty budowlane,
  • sieci zewnętrzne (elektryczne, kanalizacja deszczowa, kanalizacja sanitarna, wodociąg, ciepłociąg, sieci słaboprądowe),
  • zieleń (wycinka, przesadzenie, nasadzenie itp.).

Patrz mapa - projekt zagospodarowania terenu.

Do zakresu rzeczowego inwestycji - obok przystanku T.L. zalicza się:

  • budynek parkingu wraz z instalacjami wewnętrznymi - roboty budowlane,
  • drogi dojazdowe (publiczne) - roboty drogowe,
  • sieci zewnętrzne (elektryczne, kanalizacja deszczowa, kanalizacja sanitarna, wodociąg, ciepłociąg, sieci słaboprądowe),
  • zieleń (wycinka, przesadzenie, nasadzenie itp.).

Patrz mapa - projekt zagospodarowania terenu.

Po zakończeniu inwestycji - przychody z tytułu usług parkingowych będą:

  • opodatkowane Vat- em należnym w zakresie przychodów osiąganych z tytułu udostępnienia miejsca postojowego dla użytkowników korzystających z usług kolejowych oraz usług komunikacji miejskiej.

W piśmie uzupełniającym z dnia 23 sierpnia 2012r. dodatkowo wyjaśniono, iż:

-Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

-Od nabytych towarów i usług przez Wnioskodawcę na potrzeby realizacji parkingów, budynków parkingów wraz z instalacjami wewnętrznymi, drogi dojazdowej (publicznej), ronda, drogi pożarowej, wiat przystankowych, sieci zewnętrznych w postaci przyłączy energetycznych, kanalizacyjnych, deszczowych, wodociągowych i pozostałych wymienionych we wniosku oraz zagospodarowania terenu w zieleń będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatki naliczonego, zgodnie z art. 86 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

-Czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług będą polegały na tym, iż Wnioskodawca będzie zezwalał za wynagrodzeniem na korzystanie z nieruchomości - parkingów wielopoziomowych znajdujących się poza drogami publicznymi - poprzez czasowe pozostawienie pojazdu. W takich przypadkach pomiędzy prowadzącym parking, a osobą pozostawiającą pojazd może dojść do zawarcia umowy zbliżonej do umowy najmu. Czynność taka - jako usługa w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług - podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

-Faktury VAT dokumentujące zakupy związane z realizowanym projektem wystawiane będą:

-jako faktury częściowe wystawiane za elementy robót wykonane ujęte w kosztorysach zatwierdzonych przez Miejski Zarząd Ulic i Mostów w T. do wysokości 80% wynagrodzenia umownego dla każdego parkingu oddzielnie; dokumentem stwierdzającym stan zaawansowania robót stanowiących podstawę do wystawienia faktury będzie:

  1. zestawienie ilościowe na podstawie obmiaru geodezyjnego oraz szkic geodezyjny/mapka sytuacyjna dla wykonanego odcinka robót potwierdzone przez inspektora nadzoru, kierownika budowy oraz geodetę,
  2. protokół potwierdzony przez inspektora nadzoru i podpisany przez kierownika budowy, a w przypadku zakresu robót wykonanego przez podwykonawców dodatkowo przez właściwego podwykonawcę,

-faktura końcowa do 100% wynagrodzenia umownego wystawiona na podstawie protokołu odbioru końcowego, po zakończeniu robót.

Nabywcą towarów i usług na fakturach będzie zgodnie z wzorem umowy stanowiącym załącznik do specyfikacji przetargowej Gmina Miasto T. - Miejski Zarząd Ulic i Mostów w T..

-Poniesione nakłady na budowę dwóch wielopoziomowych parkingów w T. będą stanowiły własność Gminy Miasta T. - Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w T..

Ponadto, w piśmie uzupełniającym z dnia 29 sierpnia 2012r. wyjaśniono, iż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu będą miały związek z wykonywaniem przez niego wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Czynności opodatkowane polegały będą na tym, iż Wnioskodawca będzie zezwalał za wynagrodzeniem za korzystanie z nieruchomości – parkingów wielopoziomowych znajdujących się poza drogami publicznymi – poprzez czasowe pozostawienie pojazdu. W takich przypadkach pomiędzy prowadzącym parking, a osobą pozostawiającą pojazd może dojść do zawarcia umowy zbliżeniowej do umowy najmu. Czynność taka – jako usługa parkingowa, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług – podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązującego stanu prawnego Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych za budowę parkingów wielopoziomowych w zakresie rzeczowym podanym w zdarzeniu przyszłym...

W piśmie uzupełniającym z dnia 23 sierpnia 2012r. Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, iż pytanie dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. l Dział IX, Rozdział 1 Odliczenia i zwrot podatku. Należy mieć jednakże na uwadze, że nabycie towarów i usług zaliczanych w jego jednostce do środków trwałych nastąpi przed wystąpieniem działalności opodatkowanej podatkiem należnym związanej z ich nabyciem. Zdaniem Wnioskodawcy, przysługiwało mu będzie na bieżąco uprawnienie do występowania o zwrot z tytułu ponoszonych na tę inwestycję nakładów na zasadach takich samych jakie przysługiwałyby mu jakby dokonał nabycia tych budowanych środków trwałych (por. wyrok NSA z dnia 29 czerwca 1998r. sygn. akt I SA/Wr 1235/97 opisany „Leksykonie VAT 2012", autor Janusz Zubrzycki, tom 1, str. 639, miejsce wydania Wrocław).

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w piśmie uzupełniającym z dnia 23 sierpnia 2012r.)

Na podstawie art. 86 ust 1 Dział IX, Rozdział 1 Odliczenia i zwrot podatku Ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych za budowę parkingów wielopoziomowych w zakresie rzeczowym podanym w zdarzeniu przyszłym związanych z przyszłą działalnością opodatkowaną. Nabycie towarów i usług zaliczanych u niego do środków trwałych będzie miało związek ze świadczeniem usług parkingowych. Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Zatem, stosownie do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia w celu wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju planowanej przez Miejski Zarząd Ulic i Mostów działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r., Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej lub planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Wypada również wskazać, że prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług nie zależy od źródła finansowania tych zakupów. Przepisy o VAT nie zawierają szczególnych regulacji dotyczących odliczania VAT od zakupów finansowanych środkami otrzymanymi, np. w formie dotacji. Dla prawa do odliczenia bez znaczenia pozostaje fakt, czy nabycia zostały pokryte środkami z dotacji, czy też pochodzącymi ze środków własnych podatnika.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jest samorządową jednostką budżetową. Realizuje Projekt pod nazwą „Modernizacja … ", który od dnia 31 lipca 2008 roku znajduje się na Liście Projektów Indywidualnych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Działanie 73 Transport Miejski w Obszarach Metropolitalnych. Numer umowy na dofinansowanie: ….

Faktury VAT dokumentujące zakupy związane z realizowanym projektem wystawiane będą:

-jako faktury częściowe wystawiane za elementy robót wykonane ujęte w kosztorysach zatwierdzonych przez Miejski Zarząd Ulic i Mostów w T. do wysokości 80% wynagrodzenia umownego dla każdego parkingu oddzielnie; dokumentem stwierdzającym stan zaawansowania robót stanowiących podstawę do wystawienia faktury będzie:

  1. zestawienie ilościowe na podstawie obmiaru geodezyjnego oraz szkic geodezyjny/mapka sytuacyjna dla wykonanego odcinka robót potwierdzone przez inspektora nadzoru, kierownika budowy oraz geodetę,
  2. protokół potwierdzony przez inspektora nadzoru i podpisany przez kierownika budowy, a w przypadku zakresu robót wykonanego przez podwykonawców dodatkowo przez właściwego podwykonawcę,

-faktura końcowa do 100% wynagrodzenia umownego wystawiona na podstawie protokołu odbioru końcowego, po zakończeniu robót.

Nabywcą towarów i usług na fakturach będzie zgodnie z wzorem umowy stanowiącym załącznik do specyfikacji przetargowej Gmina Miasto T. - Miejski Zarząd Ulic i Mostów w T..

Poniesione nakłady na budowę dwóch wielopoziomowych parkingów w T. będą stanowiły własność Gminy Miasta T. - Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w T..

Towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu będą miały związek z wykonywaniem przez niego wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług będą polegały na tym, iż Wnioskodawca będzie zezwalał za wynagrodzeniem na korzystanie z nieruchomości - parkingów wielopoziomowych znajdujących się poza drogami publicznymi - poprzez czasowe pozostawienie pojazdu.

W takich przypadkach pomiędzy prowadzącym parking, a osobą pozostawiającą pojazd może dojść do zawarcia umowy zbliżonej do umowy najmu. Czynność taka, jako usługa w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, w ocenie Wnioskodawcy, podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Od nabytych towarów i usług przez Wnioskodawcę na potrzeby realizacji parkingów, budynków parkingów wraz z instalacjami wewnętrznymi, drogi dojazdowej (publicznej), ronda, drogi pożarowej, wiat przystankowych, sieci zewnętrznych w postaci przyłączy energetycznych, kanalizacyjnych, deszczowych, wodociągowych i pozostałych wymienionych we wniosku oraz zagospodarowania terenu w zieleń będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatki naliczonego, zgodnie z art. 86 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego z zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy jednoznacznie wynika, iż zakupy towarów i usługi obejmujące wydatków inwestycyjnych za budowę parkingów wielopoziomowych, w zakresie rzeczowym podanym w zdarzeniu przyszłym, które będą nabywane na potrzeby ww. projektu, pozostają w ścisłym związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi generującymi podatek należny.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Z opisu sprawy jednoznacznie wynika, że poniesione nakłady na budowę dwóch parkingów wielopoziomowych, w zakresie rzeczowym podanym w zdarzeniu przyszłym, które będą poniesione w związku z realizacją Projektu pod nazwą „Modernizacja …, będą przeznaczone do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne dotyczące budowy parkingów wielopoziomowych w zakresie rzeczowym podanym w zdarzeniu przyszłym, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii czy działalność Wnioskodawcy, do wykonania której Wnioskodawca przeznacza przedmiotowe nieruchomości (parkingi), faktycznie jest działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Zawarte w opisie sprawy stwierdzenie Wnioskodawcy w tym zakresie zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego (np. jeżeli ww. działalność Wnioskodawcy korzystałaby ze zwolnienia z podatku od towarów i usług lub temu podatkowi by nie podlegała), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnosząc się z kolei do kwestii, prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. l ww. ustawy o VAT, w sytuacji gdy nabycie towarów i usług, zaliczanych w jednostce Wnioskodawcy do środków trwałych, nastąpi przed wystąpieniem działalności opodatkowanej podatkiem należnym związanej z ich nabyciem, należy zauważyć, iż w myśl art. 86 ust. 19 cyt. ustawy o VAT, jeżeli w okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonywał czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz nie wykonywał czynności poza terytorium kraju kwotę podatku naliczonego może przenieść do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ww. ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ww. przepis wprowadza zatem dwie równorzędne zasady postępowania z powstałą nadwyżką podatku. Możliwe jest bowiem albo otrzymanie jej zwrotu na rachunek bankowy, albo przeniesienie jej na następne okresy rozliczeniowe. Wybór sposobu postępowania pozostawiony został podatnikowi. Cyt. wyżej art. 87 ust. 1 cyt. ustawy o VAT nie zabrania również rozbicia kwoty nadwyżki na dwie części, z których jedna podlegać będzie zwrotowi z urzędu skarbowego, zaś druga przeniesiona zostanie na kolejny okres rozliczeniowy. Powyższe oznacza, że uprawniony jest zarówno pierwszy sposób postępowania (wystąpienie o zwrot), drugi sposób postępowania (przeniesienie na następny okres), jak i oba te sposoby jednocześnie.

W myśl art. 87 ust. 2 ww. ustawy, zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

W przypadku wydłużenia terminu na podstawie ust. 2 zdanie drugie, urząd skarbowy na wniosek podatnika dokonuje zwrotu różnicy podatku w terminie wymienionym w ust. 2 zdanie pierwsze, jeżeli podatnik wraz z wnioskiem złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe w kwocie odpowiadającej kwocie wnioskowanego zwrotu podatku. Jeżeli wniosek wraz z zabezpieczeniem został złożony na 13 dni przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2, lub później, zwrotu dokonuje się w terminie 14 dni od dnia złożenia tego zabezpieczenia (art. 87 ust. 2a ww. ustawy o VAT).

Na podstawie art. 87 ust. 5a cyt. ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik nie wykonał w okresie rozliczeniowym czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podatnikowi przysługuje, na jego umotywowany wniosek złożony wraz z deklaracją podatkową, zwrot kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na terytorium kraju lub poza tym terytorium, w terminie 180 dni od dnia złożenia rozliczenia, z zastrzeżeniem art. 86 ust. 19. Na pisemny wniosek podatnika urząd skarbowy dokonuje zwrotu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie 60 dni, jeżeli podatnik złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe. Przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a i ust. 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Zauważyć należy, iż przepis art. 86 ust. 19 oraz art. 87 ust. 5a cyt. ustawy o VAT pozwala podatnikom, którzy w danym okresie w ogóle nie dokonywali żadnych czynności ani w kraju, ani za granicą na uzyskanie zwrotu bezpośredniego podatku naliczonego. Zwrot następuje na umotywowany wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją podatkową.

Wystarczającą (i w zasadzie jedyną) przesłanką jest sam fakt wystąpienia u podatnika, który nie dokonywał w danym okresie żadnych czynności dających prawo do odliczenia, kwoty podatku naliczonego, której to kwoty nie przeniósł na następny okres rozliczeniowy.

Zasadą jest, że zwrot przysługuje w tym przypadku w terminie 180 dni. Podatnik może jednak złożyć wniosek o zwrot podatku w terminie 60 dni. Wraz z wnioskiem powinno zostać złożone w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe, w kwocie odpowiadającej podatkowi naliczonemu.

Z odesłań zawartych w ust. 5a wynika, że w przypadku podatników, o których mowa, organ podatkowy może wydłużyć termin zwrotu podatku, w przypadku gdy zasadność zwrotu jest weryfikowana przez organ podatkowy bądź organ kontroli skarbowej w jakiejkolwiek formie (czynności sprawdzających, postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego w kontroli skarbowej).

W świetle powyższego, w przypadku gdy Wnioskodawca nie dokona w danym okresie rozliczeniowym żadnych czynności dających prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego i kwoty tego podatku nie przeniesie na następny okres rozliczeniowy, na podstawie art. 87 ust. 5a ustawy, będzie uprawniony do złożenia umotywowanego wniosku wraz z deklaracją podatkową o zwrot w terminie 180 dni kwoty podatku naliczonego. Jednakże na pisemny wniosek Wnioskodawcy urząd skarbowy dokona zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 60 dni, jeżeli podatnik w urzędzie skarbowym złoży zabezpieczenie majątkowe.

W sytuacji natomiast, gdy w danym okresie u Wnioskodawcy wystąpi podatek należny, wówczas w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następny okres lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. W tym przypadku – zgodnie z art. 87 ust. 2 ww. ustawy o VAT – zwrot różnicy podatku nastąpi w terminie 60 dni.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie uznać należało za prawidłowe.

Końcowo wyjaśnić należy, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj