Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-204/12-2/AD
z 16 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-204/12-2/AD
Data
2012.05.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
łączenie
oprogramowanie
podatek od towarów i usług
stawka preferencyjna
stawka preferencyjna podatku
stawki podatku
straż pożarna
świadczenie usług
towar


Istota interpretacji
Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować dla wykonania aktualizacji oprogramowania w budynku komendy straży pożarnej do wyświetlania komunikatów, komend głosowych na obiekcie, otwierania/zamykania bram, sterowania oświetleniem, 8% czy 23%?



Wniosek ORD-IN 590 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2012 r. (data wpływu 23 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatkujest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług instalacyjnych, projektowych, w zakresie automatyki i oprogramowania. Otrzymuje zlecenia od komend straży pożarnej na dostarczanie oprogramowania, wspomagającego prowadzenie akcji ratunkowych/przeciwpożarowych, dotyczy to w szczególności wysyłania sygnałów sterujących do automatyki ppoż., wysyłanie komunikatów teleinformatycznych do zdalnych jednostek ratowniczych, obsługa komunikatów teleinformatycznych do zdalnych jednostek ratowniczych, obsługa komunikatów ze zgłoszeniami o zdarzeniach. Oprogramowanie jest dedykowane – przygotowywane przez firmę Zainteresowanego dla konkretnych potrzeb zamawiających jednostek straży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować dla wykonania aktualizacji oprogramowania w budynku komendy straży pożarnej do wyświetlania komunikatów, komend głosowych na obiekcie, otwierania/zamykania bram, sterowania oświetleniem, 8% czy 23%...

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 41 ust. 10 ustawy o VAT, stawka 8% stosowana jest w przypadku dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. W punkcie 130 załącznika wymieniony jest sprzęt łączności, podpunkt 3 zestawy komputerowe z urządzeniami peryferyjnymi, oprogramowanie, dlatego dla wykonania usług aktualizacji oprogramowania w budynku komendy straży pożarnej do wyświetlania komunikatów, komend głosowych na obiekcie, otwierania/zamykania bram, sterowania oświetleniem zastosowanie 8% stawki podatku jest zasadne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosowanie jednak do treści art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Jak wskazano w art. 41 ust. 10 ustawy wskazuje, iż stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

W załączniku Nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (obecnie 8%), ustawodawca wskazał towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej w poz. 130 wymieniając następujący sprzęt łączności:

  1. radiotelefony różnych typów wraz z osprzętem,
  2. sprzęt łączności przewodowej,
  3. zestawy komputerowe z urządzeniami peryferyjnymi, oprogramowanie,
  4. urządzenia dyspozytorskie i aparatownie,
  5. zestawy antenowe,
  6. sprzęt do radiowej łączności trankingowej.

Z powyższych przepisów wynika więc, że sprzedaż towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej korzysta ze stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8% wyłącznie w sytuacji, gdy zaistnieją łącznie przesłanki:

  1. sprzedaż odbywa się dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i na cele ochrony przeciwpożarowej,
  2. dotyczy sprzętu, towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dn. 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380 ze zm.) jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

  1. jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,
  • 1a) jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,
  1. zakładowa straż pożarna,
  2. zakładowa służba ratownicza,
  3. gminna zawodowa straż pożarna,
  • 4a) powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,
  1. terenowa służba ratownicza,
  2. ochotnicza straż pożarna,
  3. związek ochotniczych straży pożarnych,
  4. inne jednostki ratownicze.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług instalacyjnych, projektowych, w zakresie automatyki i oprogramowania. Otrzymuje zlecenia od komend straży pożarnej na dostarczanie oprogramowania, wspomagającego prowadzenie akcji ratunkowych/przeciwpożarowych, dotyczy to w szczególności wysyłania sygnałów sterujących do automatyki ppoż., wysyłanie komunikatów teleinformatycznych do zdalnych jednostek ratowniczych, obsługa komunikatów teleinformatycznych do zdalnych jednostek ratowniczych, obsługa komunikatów ze zgłoszeniami o zdarzeniach. Oprogramowanie jest dedykowane – przygotowywane przez firmę Zainteresowanego dla konkretnych potrzeb zamawiających jednostek straży.

Zauważyć należy, iż zarówno brzmienie poz. 130 załącznika Nr 3 do ustawy, jak i jego budowa, która ma charakter katalogu zamkniętego, wskazują, że preferencyjna stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8% ma zastosowanie przy sprzedaży towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

W pkt 3 tego załącznika wskazano „zestawy komputerowe z urządzeniami peryferyjnymi, oprogramowanie”, co oznacza, że dostawa oprogramowania mogłaby korzystać z preferencyjnej 8% stawki podatku VAT tylko w sytuacji, gdyby jego dostawa wraz z zestawem komputerowym stanowiła urządzenie będące sprzętem łączności. Natomiast w okolicznościach przedstawionych przez Zainteresowanego, przedmiotem sprawy jest aktualizacja oprogramowania, a nie dostawa sprzętu łączności wraz z oprogramowaniem.

Ponadto, w świetle przepisu art. 8 ust. 1 wykonanie aktualizacji programu spełnia definicję świadczenia usług, a te odrębnie nie zostały wskazane w powołanym wyżej załączniku nr 3 do ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że aktualizacja przedmiotowego oprogramowania w budynku komendy straży pożarnej będzie opodatkowana wg 23% stawki podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj