Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-37/13-2/AG
z 10 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2013 r. (data wpływu 11 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 1 września 2010 r. została zawarta umowa w celu nauki zawodu z młodocianym pracownikiem – uczniem. W celu refundacji wynagrodzeń wypłaconych młodocianym pracownikom i składek na ich ubezpieczenie społeczne, została zawarta umowa z Wojewódzką Komendą OHP za pośrednictwem ….. .

Koszty związane z wypłaconymi wynagrodzeniami oraz poniesionymi kosztami na ubezpieczenie społeczne zostały w całości zrefundowane przez OHP. Kwoty otrzymanych refundacji zostały wykazane jako pozostałe przychody w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, jako przychody opodatkowane.

W chwili podpisywania umów w celu nauki zawodu, zostało złożone do Urzędu Miasta …… zawiadomienie, iż z dniem 1 września 2010 r. został zatrudniony uczeń w celu nauki zawodu kucharz małej gastronomii. Zawiadomienie zostało sporządzone na podstawie § 1 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dniem 21 marca 2005 r., zmieniającego rozporządzenie w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych. W zawiadomieniu tym została zawarta informacja, iż po okresie nauki oraz uzyskaniu przez ucznia tytułu czeladnika na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty – Wnioskodawca będzie ubiegał się o dofinansowanie kosztów szkolenia.

Po zdanym przez ucznia z wynikiem pozytywnym egzaminie, Wnioskodawca złożył wniosek do Urzędu Miasta w ….. o dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianego pracownika, na podstawie art. 70b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. z 2004 r. Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

W dniu 12 października 2012 r. otrzymał decyzję, wydaną przez Prezydenta Miasta ….. na podstawie art. 70b ust. 6 i 7 ustawy o systemie oświaty w związku z art. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr 145, poz. 1532) i art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1990 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), o przyznaniu dofinansowania kosztów kształcenia młodocianego pracownika – ucznia, w wysokości …… zł, za 24-miesięczny czas trwania umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane przez Wnioskodawcę – jako pracodawcę dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników, na podstawie art. 70b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. z 2004 r. Dz. U. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.) jest zwolnienie z podatku dochodowego (kwota dofinansowania na jednego ucznia wyniosła …. zł)?

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód – otrzymane dofinasowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników, na podstawie art. 70b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, jest zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Do źródeł przychodów zalicza się, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a – 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie z treścią art. 14 ust. 1i powołanej ustawy, w przypadku otrzymania przychodu z działalności gospodarczej, do którego nie stosuje się ust. 1c, 1e i 1h, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

W myśl art. 70b ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), pracodawcom, którzy zawarli z młodocianymi pracownikami umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego, przysługuje dofinansowanie kosztów kształcenia, jeżeli:

  1. pracodawca lub osoba prowadząca zakład w imieniu pracodawcy albo osoba zatrudniona u pracodawcy posiada kwalifikacje wymagane do prowadzenia przygotowania zawodowego młodocianych, określone w odrębnych przepisach,
  2. młodociany pracownik ukończył naukę zawodu lub przyuczenie do wykonywania określonej pracy i zdał egzamin, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zgodnie z art. 70b ust. 6 ww. ustawy, dofinansowanie przyznaje wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce zamieszkania młodocianego pracownika, w drodze decyzji, po stwierdzeniu spełnienia warunków określonych w ust. 1.

Według art. 70b ust. 7 powyższej ustawy, dofinansowanie jest przyznawane na wniosek pracodawcy złożony w terminie 3 miesięcy od dnia zdania przez młodocianego pracownika egzaminu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2. Do wniosku należy dołączyć:

  1. kopie dokumentów potwierdzających spełnienie warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1;
  2. kopię umowy o pracę z młodocianym pracownikiem zawartej w celu przygotowania zawodowego;
  3. kopię odpowiednio dyplomu lub świadectwa potwierdzającego zdanie egzaminu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, albo zaświadczenie potwierdzające zdanie tego egzaminu.

Stosownie do art. 70b ust. 8 ustawy o systemie oświaty, dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników jest finansowane ze środków Funduszu Pracy.

Środki, o których mowa w ust. 8, są przekazywane na wyodrębniony rachunek bankowy urzędu wojewódzkiego (art. 70b ust. 9 ww. ustawy). Przepis art. 70b ust. 10 powyższej ustawy wskazuje, iż Wojewoda otrzymane środki na dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników przekazuje na wyodrębniony rachunek bankowy gminy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęć wymienionych w cytowanym wyżej przepisie. Według orzecznictwa sądowego dla celów podatkowych za nieodpłatne świadczenia należy przyjmować te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Zatem, świadczenia nieodpłatne to świadczenia, w przypadku których otrzymujący odnosi określoną korzyść pod tytułem darmym, co oznacza, iż nie świadczy nic w zamian.

Tam, gdzie świadczący uzyska od podatnika jakąkolwiek korzyść, bądź jej ekspektatywę, będziemy mieli do czynienia ze świadczeniem częściowo odpłatnym.

Natomiast świadczenia w naturze to takie świadczenia, w przypadku których przedmiot świadczenia jest inny niż pieniądz lub wartość pieniężna.

Przy czym ww. świadczenia, w myśl ww. przepisu winny być uzyskane w ramach rządowych programów, a finansowane lub współfinansowane ze środków, między innymi, budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego.

W przedmiotowym wniosku Wnioskodawca wskazał, iż zawarł umowy w celu nauki zawodu z młodocianymi pracownikami. Koszty związane z wypłaconymi wynagrodzeniami oraz poniesionymi kosztami na ubezpieczenie społeczne zostały w całości zrefundowane. Kwoty otrzymanych refundacji zostały wykazane jako pozostałe przychody w podatkowej księdze przychodów i rozchodów i opodatkowane.

Na mocy decyzji Prezydenta Miasta …. Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie kosztów kształcenia pracowników w wysokości zł na jednego ucznia.

Zauważyć należy, iż w przedstawionej we wniosku sytuacji nie będziemy mieli do czynienia z sytuacją objętą normą art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dofinansowanie kosztów z tytułu wykształcenia młodocianego pracownika nie nastąpiło bowiem w ramach rządowych programów, ale na podstawie ustawy o systemie oświaty. Wypłata dofinansowania nastąpiła w pieniądzu. W związku z zatrudnieniem młodocianego pracownika Wnioskodawca zobowiązany był do wypłaty wynagrodzenia za pracę oraz opłacenia składek na ubezpieczenie społeczne, czyli zobowiązany był do świadczeń na rzecz pracownika. Powyższego nie zmienia fakt, iż koszty związane z zatrudnieniem tego pracownika zostały zrefundowane. Powyższe nie pozwala zakwalifikować ww. dofinansowania do świadczeń nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianego pracownika, jakie otrzymał Wnioskodawca, nie jest zwolnione z opodatkowania, lecz stanowi przychód z działalności gospodarczej w momencie otrzymania, stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 2 w związku z art. 14 ust. 1i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo tutejszy Organ informuje, że nadpłacona kwota opłaty w wysokości 30,00 zł uiszczona w dniu 9 stycznia 2013 r., zostanie zwrócona na rachunek bankowy wskazany przez Wnioskodawcę, zgodnie z dyspozycją zawartą w części F., poz. 66 wniosku ORD-IN.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto nadmienia się, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych do wniosku dokumentów tj. decyzji Prezydenta Miasta …… . Tut. Organ jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …., ul. …., …., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj