Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-34/13/JP
z 9 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2013r. (data wpływu 11 stycznia 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 marca 2013r. (data wpływu 7 marca 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usługi organizacji spektakli teatralnych jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej świadczonej przez Wnioskodawcę usługi autorskiego opracowania i wykonania spektakli teatralnych;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej świadczonej przez Wnioskodawcę usługi w zakresie obsługi technicznej spektakli teatralnych.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usługi organizacji spektakli teatralnych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 marca 2013r. (data wpływu 7 marca 2013r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 22 lutego 2013r. nr IBPP3/443-34/13/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zdarzenie polega na wystawianiu spektakli teatralnych w różnych miejscach w całym kraju. Kontrahentami Wnioskodawcy są urzędy gmin i urzędy miast, które finansują usługi Wnioskodawcy z pieniędzy przeznaczonych na profilaktykę i rozwiązywanie problemów alkoholowych. Klientami są też szkoły, które płacą za spektakle z własnych pieniędzy (rada rodziców). Spektakle odbywają się także w zakładach karnych i aresztach śledczych. Występy te Wnioskodawca nazywa spektaklami teatralnymi. Niektóre z nich to teatr jednego aktora lub spektakle, w których Wnioskodawca zatrudnia dodatkowa osobę, osoby. Jedynym twórcą tych spektakli jest Wnioskodawca. Wnioskodawca nie zastrzegł praw autorskich. W niektórych spektaklach Wnioskodawca wykorzystuje utwory muzyczne innych twórców. Własność praw autorskich co do jednego ze spektakli (prawa nie są zastrzeżone) Wnioskodawca dzieli z fundacją (organizacja pozarządowa). Fundacja zajmuje się marketingiem tego spektaklu. Ona zawiera umowę z organizatorem (np. UG, UM). Wnioskodawca natomiast jest „podwykonawcą”, organizuje aktorów, odpowiada za wystawienie i jakość przedstawienia. Za swoją pracę wystawia fakturę fundacji.

W każdym z wymienionych wyżej przypadków na „Fakturze VAT” w tytule „nazwa towaru lub usługi” Wnioskodawca wpisuje „spektakl profilaktyczny”.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 5 marca 2013r. świadczone przez Wnioskodawcę usługi „spektakle teatralne” maja charakter twórczy i artystyczny. Zgodnie z ustawą o prawach autorskich i prawach pokrewnych Wnioskodawca jest artystą wykonawcą. Za świadczone usługi Wnioskodawca jest wynagradzany w formie honorariów.

Wnioskodawca organizuje kompleksowo cały spektakl:

  • jest on na podstawie pomysłu Wnioskodawcy,
  • we wszystkich spektaklach Wnioskodawca występuje jako aktor,
  • Wnioskodawca zatrudnia aktorów do niektórych spektakli (niektóre odgrywa sam),
  • Wnioskodawca zapewnia oświetlenie i nagłośnienie.

Wnioskodawca nie zapewnia sali (zajmuje się tym zleceniodawca) oraz nie sprzedaje biletów.

W umowach Wnioskodawca zobowiązuje się do wykonania spektakli teatralnych, za które na podstawie faktury VAT jest mu wypłacane wynagrodzenie.

Usługi, które są zlecane Wnioskodawcy to realizacja spektakli teatralnych poprzez odegranie ich w wyznaczonym przez kontrahenta miejscu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w wyżej wymienionej sytuacji Wnioskodawca jest zobowiązany odprowadzić podatek VAT, jeśli tak to w jakiej wysokości?

Zdaniem Wnioskodawcy, z artykułu 43 ust. 1 pkt 33 jako jedyny twórca programów wystawiający je na zlecenie/zamówienie i niesprzedający biletów na swoje występy jest zwolniony od odprowadzania podatku VAT (do interpretacji Wnioskodawca podpierał się również art. 43 ust. 19 pkt 2).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za

  • prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku świadczonej przez Wnioskodawcę usługi autorskiego opracowania i wykonania spektakli teatralnych;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku świadczonej przez Wnioskodawcę usługi w zakresie obsługi technicznej spektakli teatralnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o VAT wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy na podstawie art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym na mocy art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, ustawodawca zwolnił od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r. wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem VAT następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU). W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. zwolnienie określone w powyższym przepisie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi. Od 1 stycznia 2011r. przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści przepisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

W analizowanej sprawie należy zwrócić uwagę na cel zwolnienia przewidzianego ww. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi w zakresie kultury oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże, usługi te – aby mogły korzystać ze zwolnienia – świadczone muszą być przez specyficzne podmioty, tj.: podmioty prawa publicznego, podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Należy w tym miejscu podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy o VAT, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

A zatem, ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez dwie grupy podmiotów, określone w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. Warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 90, poz. 631 ze zm.) – do której odwołuje się ustawodawca w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT – przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są m. in. utwory muzyczne i słowno -muzyczne, a także sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne (art. 1 ust. 2 pkt 7 i 8 ww. ustawy).

Na podstawie art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Pod ochroną pozostaje – na podstawie art. 85 ust. 1 ww. ustawy – każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Artystycznymi wykonaniami, w rozumieniu ust. 1, są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania (art. 85 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca będący zgodnie z ustawą o prawach autorskich i prawach pokrewnych artystą wykonawcą, wystawia spektakle teatralne w różnych miejscach w całym kraju, w wyznaczonym przez kontrahenta miejscu. Kontrahentami Wnioskodawcy są urzędy gmin, urzędy miast, szkoły, a także zakłady karne i areszty śledcze.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi „spektakle teatralne” mają charakter twórczy i artystyczny. Za świadczone usługi Wnioskodawca jest wynagradzany w formie honorariów.

Wnioskodawca organizuje kompleksowo cały spektakl:

  • jest on na podstawie pomysłu Wnioskodawcy,
  • we wszystkich spektaklach Wnioskodawca występuje jako aktor,
  • Wnioskodawca zatrudnia aktorów do niektórych spektakli (niektóre odgrywa sam),
  • Wnioskodawca zapewnia oświetlenie i nagłośnienie.

Wnioskodawca nie zapewnia sali (zajmuje się tym zleceniodawca) oraz nie sprzedaje biletów.

W umowach Wnioskodawca zobowiązuje się do wykonania spektakli teatralnych, za które na podstawie faktury VAT jest mu wypłacane wynagrodzenie.

Odnosząc powołane na wstępie przepisy do opisu sprawy stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca działa jako indywidualny artysta wykonawca i otrzymuje wynagrodzenie w formie honorarium, to świadczone przez niego usługi polegające na wykonaniu spektakli własnego pomysłu, w których występuje równocześnie jako aktor, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy o VAT.

Natomiast, mając na uwadze powołane regulacje prawne stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie obsługi technicznej spektaklu nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w oparciu o cyt. art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT. Jak podkreślono powyżej, zwolnienie usług kulturalnych świadczonych przez enumeratywnie określone podmioty ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Wnioskodawca, chociaż spełniający przesłankę podmiotową (jako indywidualny twórca) nie świadczy w tym przypadku usług kulturalnych. Czynności zapewnienia obsługi technicznej w ramach spektaklu nie mogą być uznane za czynności w zakresie kultury. Usługi obsługi technicznej (oświetlenie, nagłośnienie) świadczone przez Wnioskodawcę są czynnościami technicznymi, a nie artystycznymi, zatem nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.

Podsumowując, w sytuacji gdy Wnioskodawca świadczy usługę kompleksowej organizacji spektaklu, to ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług będzie korzystała wyłącznie usługa kulturalna polegająca na wykonaniu samodzielnie lub z innymi aktorami spektakli własnego pomysłu, natomiast usługa obsługi technicznej spektaklu teatralnego nie będzie korzystała ze zwolnienia.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za:

  • prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku świadczonej przez Wnioskodawcę usługi autorskiego opracowania i wykonania spektakli teatralnych;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku świadczonej przez Wnioskodawcę usługi w zakresie obsługi technicznej spektakli teatralnych.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj