Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-246/13-2/MP
z 15 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15.03.2013 r.(data wpływu 19.03.2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku którą opodatkowane są bilety wstępu do kina, w związku ze zmianą z dniem 1 kwietnia 2013 r. załącznika nr 3 do ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 19.03.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku którą opodatkowane są bilety wstępu do kina, w związku ze zmianą z dniem 1 kwietnia 2013 r. załącznika nr 3 do ustawy.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Podstawowym przedmiotem działalności spółki M. S.A. (dalej: M. lub Spółka), zarejestrowanej jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, jest prowadzenie kin i związana z tym sprzedaż biletów wstępu do kin. Bilety te są opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, co wynika z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 i poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Z dniem 1 stycznia 2013 r. dokonano zmian w treści załącznika nr 3 do ustawy. Jedna z tych zmian polega na wykreśleniu z załącznika pozycji 165 „usługi związane z projekcją filmów”. Zmiana ta wejdzie w życie z dniem 1 kwietnia 2013 r.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy zmiana załącznika nr 3 do ustawy VAT dokonana z dniem 1 stycznia 2013 r., a która wejdzie w życie z dniem 1 kwietnia 2013 r. polegająca na wykreśleniu pozycji 165, skutkować będzie zmianą stawki podatku VAT w przypadku sprzedaży biletów do kina?


Zdaniem Wnioskodawcy: zmiana załącznika nr 3 do ustawy VAT polegająca na wykreśleniu pozycji 165, dokonana z dniem 1 stycznia 2013 r. nie ma wpływu na wysokość stawki podatku, którą opodatkowane są bilety wstępu do kina.

Zarówno przed, jak i po 1 kwietnia 2013 r. usługi polegające na umożliwieniu widzom, po okazaniu uprzednio nabytego biletu, wstępu do kina, mieszczą się w pozycji 182 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług jako „usługi kulturalne i rozrywkowe — w zakresie wstępu do obiektów kulturalnych, bez względu na symbol PKWiU”.

Aczkolwiek ustawa o podatku od towarów i usług nie precyzuje co uznaje się za „usługi kulturalne i rozrywkowe — w zakresie wstępu do obiektów kulturalnych” to jednak na charakter kulturalny usługi kinowej wskazuje bezpośrednio przepis art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz. U. nr 406 z 2012 r.), zgodnie z którym formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, (...)„ instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki (...)”.

Należy też zwrócić uwagę, iż w Załączniku nr III do Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, stanowiącym „Wykaz dostaw towarów i świadczenia usług, do których można stosować stawki obniżone, o których mowa w art. 98” w pkt 7 wskazany jest „wstęp na przedstawienia, do teatrów, cyrków, (...)„ kin, na wystawy oraz podobne imprezy i obiekty kulturalne”, tym samym kwalifikując kina do obiektów kulturalnych.

Biorąc pod uwagę, że przepisy regulacji unijnej, którą jest Dyrektywa 2006/112/WE wraz z Załącznikiem nr III, są przedmiotem implementacji do polskiego porządku prawnego, to zdaniem Spółki, oznacza to, że zaliczenie na gruncie wskazanej wyżej Dyrektywy usług wstępu do kina do tej samej kategorii co usługi wstępu do teatru, muzeum lub na koncert i przyznanie prawa do zastosowania obniżonej stawki VAT pozwalają także na gruncie ustawy o VAT i załącznika nr 3 do niej, na traktowanie usług wstępu do kina jako jednego z rodzajów usług kulturalnych i rozrywkowych, podlegających opodatkowaniu obniżoną stawką VAT.

Ponadto, należy mieć również na uwadze, że kina zostały zaliczone do obiektów kulturalnych na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) w grupie 126 obejmującej „Ogólnodostępne obiekty kulturalne, budynki o charakterze edukacyjnym, budynki szpitali i zakładów opieki medycznej oraz budynki kultury fizycznej” w klasie 1261 „Ogólnodostępne obiekty kulturalne”. A w związku z tym, w braku odmiennej definicji pojęcia obiektów kulturalnych na użytek prawa podatkowego, a w szczególności ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z powszechnie przyjętymi zasadami wykładni prawa należy oprzeć się na tej właśnie klasyfikacji, wychodząc z założenia racjonalności ustawodawcy i spójności systemu prawa.

Spółka chciałaby zwrócić także uwagę na fakt, iż aczkolwiek orzecznictwo nie zajmowało się bezpośrednio kwestią kwalifikacji „usług kulturalnych i rozrywkowych — w zakresie wstępu do obiektów kulturalnych” to nie mniej jednak stanęło na stanowisku, że kina, obok teatrów i sal koncertowych, uznawane są za obiekty kulturalne (wyrok WSA w Gliwicach z dnia 7 września 2009 r., sygn. akt III SA/Gl 536/09).

Zdaniem Spółki nie ma więc wątpliwości, iż bilety wstępu do kina mieszą się w pozycji 182 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko Spółki znalazło także potwierdzenie w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 18 października 2012 r. (pismo znak: PT3/0301/1-57/448/LBE/11/12/PT-788, pismo w załączeniu), wydanym w trakcie prac legislacyjnych nad projektem ustawy zmieniającym ustawę o podatku od towarów i usług przewidującym wykreślenie pozycji 165w załączniku nr 3 do ustawy.

Ministerstwo Finansów stwierdziło w nim, że usługi polegające na umożliwieniu widzom wstępu do kina, podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT jako „usługi kulturalne i rozrywkowe — wyłącznie w zakresie wstępu do obiektów kulturalnych” a nie jako „usługi związane z projekcją filmów”. Ministerstwo Finansów stanęło na stanowisku, że „na wysokość stawki podatku od towarów i usług na wstęp widzów do kin (celem obejrzenia prezentowanych filmów) nie będzie miało wpływu proponowane uchylenie poz. 165w załączniku nr 3 do ww. ustawy o podatku od towarów i usług.” Także Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi (interpretacja indywidualna z dnia 17 stycznia 2013 r., znak: IPTPP1/443-864/12-3/ RG) wyraził pogląd, że „usługi wstępu do kin na podstawie sprzedawanych biletów w celu obejrzenia wyświetlanych w nich filmów są usługami, o których mowa w poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Usługi te podlegają zatem do dnia 31 grudnia 2013 r. opodatkowaniu podatkiem VAT według preferencyjnej stawki w wysokości 8%.”

Ponieważ nie ulega wątpliwości, że usługi w zakresie wstępu do obiektów kulturalnych, w tym także kin udostępniane są poprzez sprzedaż biletów, to w związku z tym, M. stoi na stanowisku, iż po dniu 1 kwietnia 2013 r. bilety wstępu do kina opodatkowane będą nadal stawką podatku VAT w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 i poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ pragnie wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj