Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-374/12-5/AD
z 10 lipca 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-374/12-5/AD
Data
2012.07.10
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
dostawa
faktura
faktura VAT
nabywca
obciążenia szczególne
odliczenia
odliczenie podatku
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
podatnik
podatnik podatku od towarów i usług
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
prawo do odliczenia
rozliczanie podatku od towarów i usług
Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca postępuje słusznie w przypadku gdy nabywa złom od czynnego podatnika VAT i odsprzedając go dalej czynnemu podatnikowi VAT wystawia fakturę, w której oprócz danych stron transakcji, wymienienia nazwy towaru np. złom stalowy, jego wagę i cenę, podaje wartość transakcji z pominięciem stawki podatku i umieszcza adnotację, iż nabywca rozlicza podatek VAT, nie powinien wystawiać faktury wewnętrznej do każdego zakupu złomu (faktury od sprzedawcy) i naliczyć 23% VAT, a następnie prosić o jego zwrot urząd skarbowy?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku sygnowanym datą 1 marca 2012 r. (data wpływu 10 kwietnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca 2012 r. (data wpływu 25 czerwca 2012 r.) oraz pismem z dnia 6 lipca 2012 r. (data wpływu 9 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 10 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 czerwca 2012 r. (data wpływu 25 czerwca 2012 r.) oraz pismem z dnia 6 lipca 2012 r. (data wpływu 9 lipca 2012 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz o własne stanowisko w sprawie. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, osobą prawną (spółka z o.o.). Posiada zezwolenie na zbieranie i transport odpadów. Działalność Zainteresowanego polega na zbiórce od ludności cywilnej i różnych zakładów tzw. „elektrośmieci”, tj. zużytych pralek, lodówek, telewizorów, komputerów, drukarek itp. Następnie urządzenia te są rozbierane na czynniki pierwsze, selekcjonowane na poszczególne frakcje złomu i odsprzedawane dalej czynnym podatnikom VAT. Na fakturze Wnioskodawca wykazuje kilogramy i cenę, bez podatku. Zainteresowany pisze adnotację, iż podatek VAT rozlicza nabywca. Wnioskodawca kupuje również złom od czynnych podatników VAT i odsprzedaje go dalej, uzupełniając jedynie w niektórych przypadkach o pozyskany asortymentowo złom z rozbiórki własnej zużytego sprzętu. Jednakże od 1 kwietnia 2001 r. zmianie uległ system naliczania i odliczania podatku od towarów i usług w obrocie m.in. surowcami wtórnymi – złomem. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ww. Ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające złom, jeżeli dokonującym jego dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. l i 9, a dostawca nie jest objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy stosuje się, jeżeli nabywcą złomu jest podatnik, o którym mowa w art. 15. W uzupełnieniu z dnia 19 czerwca 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż:
W uzupełnieniu wniosku z dnia 6 lipca 2012 r. Zainteresowany oświadczył, iż:
Ponadto, w wyniku ponownej analizy stwierdzono, że informacja zawarta w pkt 2 uzupełnienia z dnia 19 czerwca 2012 r. jest nieaktualna. Dostawcy nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy Wnioskodawca postępuje słusznie w przypadku, gdy nabywa złom od czynnego podatnika VAT i odsprzedając go dalej czynnemu podatnikowi VAT, wystawiając fakturę, w której oprócz danych stron transakcji, wymienienia nazwy towaru np. złom stalowy, jego wagę i cenę oraz podając wartość transakcji z pominięciem stawki podatku i umieszcza adnotację, iż nabywca rozlicza podatek VAT - nie powinien wystawiać faktury wewnętrznej do każdego zakupu złomu (faktury od sprzedawcy) i naliczyć 23% VAT, a następnie prosić o jego zwrot urząd skarbowy... Zdaniem Wnioskodawcy, sformułowanym ostatecznie w uzupełnieniu z dnia 19 czerwca 2012 r., na podstawie wystawionych faktur wewnętrznych może on ubiegać się o zwrot VAT od urzędu skarbowego. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. b ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca. W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy). Zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach. (…) – art. 87 ust. 2 ustawy. W interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu działającego w imieniu Ministra Finansów z dnia 10 lipca 2012 r. nr ILPP2/443-374/12-4/AD stwierdzono, że do dokonywanej na rzecz Wnioskodawcy dostawy towarów („elektrośmieci”) ma zastosowanie, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, metoda opodatkowania dostawy przez nabywcę, tj. przez Wnioskodawcę. Jednocześnie z opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, którą zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. b ustawy o VAT, stanowić będzie kwota podatku należnego z tytułu dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 podatnikiem jest ich nabywca. W konsekwencji należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca może ubiegać się o zwrot podatku VAT z urzędu skarbowego, jeżeli w okresie rozliczeniowym zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.