Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-374/12-5/AD
z 10 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-374/12-5/AD
Data
2012.07.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dostawa
faktura
faktura VAT
nabywca
obciążenia szczególne
odliczenia
odliczenie podatku
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
podatnik
podatnik podatku od towarów i usług
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
prawo do odliczenia
rozliczanie podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca postępuje słusznie w przypadku gdy nabywa złom od czynnego podatnika VAT i odsprzedając go dalej czynnemu podatnikowi VAT wystawia fakturę, w której oprócz danych stron transakcji, wymienienia nazwy towaru np. złom stalowy, jego wagę i cenę, podaje wartość transakcji z pominięciem stawki podatku i umieszcza adnotację, iż nabywca rozlicza podatek VAT, nie powinien wystawiać faktury wewnętrznej do każdego zakupu złomu (faktury od sprzedawcy) i naliczyć 23% VAT, a następnie prosić o jego zwrot urząd skarbowy?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku sygnowanym datą 1 marca 2012 r. (data wpływu 10 kwietnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca 2012 r. (data wpływu 25 czerwca 2012 r.) oraz pismem z dnia 6 lipca 2012 r. (data wpływu 9 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 czerwca 2012 r. (data wpływu 25 czerwca 2012 r.) oraz pismem z dnia 6 lipca 2012 r. (data wpływu 9 lipca 2012 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz o własne stanowisko w sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, osobą prawną (spółka z o.o.). Posiada zezwolenie na zbieranie i transport odpadów. Działalność Zainteresowanego polega na zbiórce od ludności cywilnej i różnych zakładów tzw. „elektrośmieci”, tj. zużytych pralek, lodówek, telewizorów, komputerów, drukarek itp. Następnie urządzenia te są rozbierane na czynniki pierwsze, selekcjonowane na poszczególne frakcje złomu i odsprzedawane dalej czynnym podatnikom VAT. Na fakturze Wnioskodawca wykazuje kilogramy i cenę, bez podatku. Zainteresowany pisze adnotację, iż podatek VAT rozlicza nabywca. Wnioskodawca kupuje również złom od czynnych podatników VAT i odsprzedaje go dalej, uzupełniając jedynie w niektórych przypadkach o pozyskany asortymentowo złom z rozbiórki własnej zużytego sprzętu.

Jednakże od 1 kwietnia 2001 r. zmianie uległ system naliczania i odliczania podatku od towarów i usług w obrocie m.in. surowcami wtórnymi – złomem. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ww. Ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające złom, jeżeli dokonującym jego dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. l i 9, a dostawca nie jest objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy stosuje się, jeżeli nabywcą złomu jest podatnik, o którym mowa w art. 15.

W uzupełnieniu z dnia 19 czerwca 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT, tzn. wartość sprzedaży opodatkowanej w 2010 r. przekroczyła kwotę 150.000 zł oraz nie rozpoczynał działalności w trakcie roku podatkowego,
  2. dostawa jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Towary, tj. lodówki, pralki, telewizory, komputery i inny sprzęt AUD spełniają definicję zawartą w art. 43 ust. 2 ustawy o VAT i w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  3. przedmiotem obrotu Wnioskodawcy są towary używane lub pozyskane z rozbiórek „elektrośmieci” czyli:
    • zakup złomu np. gąski aluminium i jej odsprzedaż, symbole PKWiU z 2008 r. ex 24.10.14.0,
    • zakup i odsprzedaż pozostałych metali nieżelaznych i wyroby z nich zawierające metale i związki metali - wyłącznie odpady i złom metali, symbole PKWiU z 2008 r. ex 24.45.30.0,
    • zbiórka niekompletnych monitorów, kineskopów od telewizorów, symbole PKWiU z 2008 r. 38.11.51.0,
    • pozostałości po kablach i wiązkach od telewizorów, pralek, lodówek, symbole PKWiU z 2008 r. 38.11.54.0,
    • obudowy od RTV i AGD, klawiatury, symbole PKWiU z 2008 r. 38.11.55.0,
    • elementy zużytych sprzętów AGD symbole PKWiU z 2008 r. 38.11.58.0,
    • skup zużytych akumulatorów i ich odsprzedaż, symbole PKWiU z 2008 r. 38.12.27,
    • skup złomu i jego odsprzedaż, symbole PKWiU z 2008 r. ex. 38.32.29.0.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 6 lipca 2012 r. Zainteresowany oświadczył, iż:

  1. nabycie złomu następuje od czynnych podatników VAT, którzy dokumentują te transakcje fakturami VAT,
  2. sprzedawcy złomu korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, ponieważ stosują procedurę odwrotnego obciążenia,
  3. Wnioskodawca nabywa „elektrośmieci” mieszczące się w załączniku nr 11 do ustawy o VAT. Przedmiotem nabycia są:
    • złom np. gąski aluminium (symbol PKWiU z 2008 r. ex 24.10.14.00) - poz. 1 załącznika nr 11 do ustawy o VAT,
    • pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich zawierające metale i związki metali – wyłącznie odpady i złom metali (symbol PKWiU z 2008 r. ex 24.45.30.0) - poz. 2 załącznika nr 11 do ustawy o VAT, niekompletne monitory, kineskopy od telewizorów (symbol PKWiU z 2008 r. 38.11.51.0) - poz. 3 załącznika nr 11 do ustawy o VAT,
    • pozostałości po kablach i wiązkach od telewizorów, pralek, lodówek (symbol PKWiU z 2008 r. 38.11.54.0) - poz. 4 załącznika nr 11 do ustawy o VAT,
    • obudowy od RTV i AGD, klawiatury (symbol PKWiU z 2008 r. 38.11.55.0) - poz. 5 załącznika nr 11 do ustawy o VAT,
    • elementy zużytych sprzętów AGD (symbol PKWiU z 2008 r. 38.11.58.0) - poz. 6 załącznika nr 11 do ustawy o VAT,
    • zużyte akumulatory (symbol PKWiU z 2008 r. 38.12.27) - poz. 7 załącznika nr 11 do ustawy o VAT,
    • złom (symbol PKWiU z 2008 r. ex. 38.32.29.0) - poz. 8 załącznika nr 11 do ustawy o VAT.

Ponadto, w wyniku ponownej analizy stwierdzono, że informacja zawarta w pkt 2 uzupełnienia z dnia 19 czerwca 2012 r. jest nieaktualna. Dostawcy nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca postępuje słusznie w przypadku, gdy nabywa złom od czynnego podatnika VAT i odsprzedając go dalej czynnemu podatnikowi VAT, wystawiając fakturę, w której oprócz danych stron transakcji, wymienienia nazwy towaru np. złom stalowy, jego wagę i cenę oraz podając wartość transakcji z pominięciem stawki podatku i umieszcza adnotację, iż nabywca rozlicza podatek VAT - nie powinien wystawiać faktury wewnętrznej do każdego zakupu złomu (faktury od sprzedawcy) i naliczyć 23% VAT, a następnie prosić o jego zwrot urząd skarbowy...

Zdaniem Wnioskodawcy, sformułowanym ostatecznie w uzupełnieniu z dnia 19 czerwca 2012 r., na podstawie wystawionych faktur wewnętrznych może on ubiegać się o zwrot VAT od urzędu skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. b ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca.

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy).

Zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach. (…) – art. 87 ust. 2 ustawy.

W interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu działającego w imieniu Ministra Finansów z dnia 10 lipca 2012 r. nr ILPP2/443-374/12-4/AD stwierdzono, że do dokonywanej na rzecz Wnioskodawcy dostawy towarów („elektrośmieci”) ma zastosowanie, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, metoda opodatkowania dostawy przez nabywcę, tj. przez Wnioskodawcę.

Jednocześnie z opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, którą zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. b ustawy o VAT, stanowić będzie kwota podatku należnego z tytułu dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 podatnikiem jest ich nabywca.

W konsekwencji należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca może ubiegać się o zwrot podatku VAT z urzędu skarbowego, jeżeli w okresie rozliczeniowym zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj