Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-495/12-4/MZ
z 18 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 24.09.2012 r. (data wpływu 26.09.2012 r.) uzupełnionym pismem na wezwanie z dnia 27.11.2012 r. Nr IPPB2/436-495/12-2/MZ (data nadania 27.11.2012 r., data doręczenia 30.11.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie podstawy opodatkowania przy zamianie akcji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 26.09.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie podstawy opodatkowania przy zamianie akcji.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione zdarzenie przyszłe.


Podatnik, będący akcjonariuszem P. w K., na podstawie umowy zamiany z dnia 19.11.2009 r. zamienił 4301 przysługujących mu akcji tej spółki na 191746 akcji T. Transakcja została dokonana na podstawie Ustawy z dnia 7 września 2007 r. o zasadach nabywania od Skarbu Państwa akcji w procesie konsolidacji spółek sektora elektroenergetycznego (Dz. U. z 2007 r., nr 191, poz. 1367 z późn. zm.). W związku z dokonaną zamianą, podatnik złożył dnia 02.12.2009 r. w Urzędzie Skarbowym deklarację podatkową w podatku od czynności cywilnoprawnych. W deklaracji przyjęto, że wartość jednej nabywanej akcji T. odpowiada jej wartości nominalnej tzn. 1 zł. W związku z tym, podatnik uiścił podatek od czynności cywilnoprawnych w kwocie 1918 zł.

Tymczasem, cena jednej akcji T. sprzedawanej przez Skarb Państwa inwestorom indywidualnym wynosiła 0,57 zł. Taka też okazała się cena jednej akcji w pierwszym notowaniu giełdowym dnia 30 czerwca 2010 r. Od chwili nabycia akcji od podatnika do chwili zbywania ich przez Skarb Państwa nie wydarzyło się nic co uzasadniałoby taką zmianę ceny. Wobec tego, podatnik jest zdania, że kwota podana w deklaracji jest zawyżona, a rzeczywista wartość jednej akcji T. była w chwili dokonywania zamiany nie wyższa niż 0,57 zł.

W związku z powyższym, podatnik zamierza skorygować deklarację z dnia 02.12.2009 r., określić wartość jednej akcji T. na kwotę 0,57 zł i całe zobowiązanie podatkowe w kwocie 1093 zł. W związku z korektą wystąpić o stwierdzenie nadpłaty świadczenia podatkowego opiewającej na różnicę pomiędzy zadeklarowaną, a skorygowaną wartością zobowiązania, czyli 825 zł, a także o zwrot nadpłaty.

Pismem z dnia 27.11.2012 r. Nr IPPB2/436-495/12-2/MZ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

  • ponowne sformułowanie zadanego pytania we wniosku na pytanie dotyczące przepisów prawa materialnego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych oraz przedstawienie własnego stanowiska do tak sformułowanego ponownie pytania podatkowego, z uwagi na to, że przedstawione przez Wnioskodawcę pytanie nie może być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie informując, iż:

  • Wnioskodawca ponownie przedstawił zdarzenie przyszłe: Wnioskodawca jest akcjonariuszem P. w K.. Na podstawie umowy zamiany z dnia 19.11.2009 r. Wnioskodawca dokonał zamiany 4301 przysługujących mu akcji tej spółki na 191746 akcji T. Transakcja została dokonana na podstawie Ustawy z dnia 7 września 2007 r. o zasadach nabywania od Skarbu Państwa akcji w procesie konsolidacji spółek sektora elektroenergetycznego (Dz. U. z 2007 r., nr 191, poz. 1367 z późn. zm.). W związku z dokonaną zamianą, w dniu 02.12.2009 r. w Urzędzie Skarbowym Wnioskodawca złożył deklarację podatkową od czynności cywilnoprawnych. W deklaracji przyjęto, że wartość jednej nabywanej akcji T. odpowiada jej wartości nominalnej tzn. 1 zł. W związku z tym, Wnioskodawca uiścił podatek od czynności cywilnoprawnych w kwocie 1918 zł. Tymczasem, cena jednej akcji T. sprzedawanej przez Skarb Państwa inwestorom indywidualnym wynosiła 0,57 zł. Taka też okazała się cena jednej akcji w pierwszym notowaniu giełdowym dnia 30 czerwca 2010 r. Od chwili nabycia akcji do chwili zbywania ich przez Skarb Państwa nie wydarzyło się nic co uzasadniałoby taką zmianę ceny. Wobec tego, Wnioskodawca uważa, że kwota podana w deklaracji jest zawyżona, a rzeczywista wartość jednej akcji T. była w chwili dokonywania zamiany nie wyższa niż 0,57 zł. W związku z powyższym, Wnioskodawca zamierza skorygować deklarację z dnia 02.12.2009 r. określić wartość jednej akcji T. na kwotę 0,57 zł i całe zobowiązanie podatkowe w kwocie 1093 zł. W związku z korektą Wnioskodawca zamierza wystąpić o stwierdzenie nadpłaty świadczenia podatkowego opiewającego na różnicę pomiędzy zadeklarowaną, a skorygowaną wartością zobowiązania podatkowego, czyli 825 zł, a także o zwrot nadpłaty.
  • Wnioskodawca ponownie sprecyzował pytanie i przedstawił własne stanowisko w przedmiotowej sprawie.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w związku ze zmianą ceny akcji T., z kwoty 1 zł, do kwoty 0,57 zł, Wnioskodawca powinien dokonać opłaty podatku od czynności cywilnoprawnej od łącznej wartości rynkowej nabywanych akcji T. w kwocie 109295 zł (0,57 zł szt.), a nie jak też dokonał Wnioskodawca opłaty podatku od łącznej wartości rynkowej 191746 zł (1 zł szt.)?


Zdaniem Wnioskodawcy, w opinii Wnioskodawcy, zmiana ceny akcji T. z 1 zł za jedną akcję do ceny 0,57 zł za jedną akcję obniża wartość wszystkich zakupionych akcji ze 191746 zł na łączną wartość 109295 zł. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że podatek od czynności cywilnoprawnych powinien być naliczony od kwoty 109295 zł, a nie od kwoty 191746 zł, a co za tym idzie jego wartość powinna wynieść 1093 zł, a nie 1918 zł. Reasumując wartość nadpłaty w kwocie 825 zł powinna zostać zwrócona. Na potwierdzenie art. 81 Ordynacji podatkowej Wnioskodawca uważa, iż zasadnym jest złożenie deklaracji korygującej w podatku od czynności cywilnoprawnych, określenie nowej, niższej wysokości podstawy opodatkowania (łącznej wartości rynkowej nabywanych akcji T.) w kwocie 109295 zł, a w konsekwencji nowej wysokości zobowiązania podatkowego w kwocie 1093 zł. W związku z tym Wnioskodawca uważa, że dopuszczalne jest też, na podstawie art. 75 par. 1 pkt 1 „a” w zw. z art. 72 par 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej wnioskowanie o stwierdzenie nadpłaty odpowiadającej różnicy pomiędzy świadczeniem uiszczonym dnia 02.12.2009 r., a świadczeniem określonym jako należne w deklaracji korygującej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 09 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 oraz art. 4 pkt 2 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i przy umowie zamiany ciąży na jej stronach.

Art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b) ww. ustawy, wskazuje, że podstawę opodatkowania przy umowie zamiany praw majątkowych (czyli m.in. akcji) stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, od którego przypada wyższy podatek.

Na podstawie umów zamiany zawieranych między uprawnioną osobą a Skarbem Państwa zamianie podlegały akcje spółki konsolidowanej na odpowiadającą im, zgodnie z przyjętym przez ustawodawcę parytetem zamiany akcji, liczbę akcji spółki konsolidującej. W świetle przepisów art. 6 ust. 2 ww. ustawy wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Podkreślić należy, że strony umowy zamiany nie mogły dowolnie kształtować warunków tej zamiany. Zasady i warunki zamiany akcji zostały określone w przepisach szczególnych, tj. przepisach ustawy z dnia 07 września 2007r. o zasadach nabywania od Skarbu Państwa akcji w procesie konsolidacji spółek sektora elektroenergetycznego (Dz. U. Nr 191, poz. 1367 ze zm.) oraz przepisach rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa z dnia 19 lutego 2008r. w sprawie sposobu określenia liczby akcji spółki konsolidującej podlegających zamianie i trybu dokonywania zamiany akcji lub prawa do akcji spółki konsolidowanej na akcje spółki konsolidującej (Dz. U. Nr 41, poz. 250 ze zm.). Umowa zamiany akcji spółek konsolidowanych na akcje spółek konsolidujących mogła być zawarta wyłącznie na zasadach określonych w tych przepisach, według ściśle ustalonego parytetu. Jak wynika z uzasadnienia do ww. ustawy z dnia 07 września 2007r. stosunek zamiany został ustalony w oparciu o wyceny wartości rynkowej spółek konsolidowanych sporządzone na potrzeby konsolidacji spółek. Jednocześnie przepisy te stanowią, że wartość akcji spółek konsolidujących została ustalona według tych samych metod co spółek konsolidowanych.

W opisywanej kwestii istotny jest fakt, że wartość jednej akcji spółki konsolidowanej, określono jako iloraz wartości spółki i ogólnej liczby jej akcji i w taki sam sposób określono wartość jednej akcji spółki konsolidującej, jako iloraz wartości spółki i ogólnej liczby jej akcji. W związku z tak kształtowanym w powołanych przepisach stosunkiem zamiany akcji, zawierane umowy zamiany obejmowały prawa majątkowe o ekwiwalentnej wartości według stanu na dzień dokonania czynności.

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania tej czynności podatkiem od czynności cywilnoprawnych stanowi wartość rynkowa prawa majątkowego, od którego przypada wyższy podatek. Przy założeniu, że wartość przedmiotów transakcji była ekwiwalentna (co wynika z powołanych wyżej przepisów), podstawę opodatkowania stanowi wartość zamienianych akcji spółek konsolidowanych, ustalona zgodnie z zasadami określonymi przez ustawodawcę w przepisach szczególnych na podstawie sporządzonej przez biegłych wyceny wartości rynkowej spółek. Zastosowane metody pozwoliły odzwierciedlić wartość rynkową jednej akcji dla celów zamiany, a nie ich wartość nominalną. Tak określona wartość akcji była pochodną sytuacji finansowej spółek i ich pozycji na rynku, tym samym stanowiła rynkową wartość akcji ustaloną w procesie konsolidacji spółek - dla celów tych transakcji.

Prawnopodatkowa ocena przedmiotowych umów powinna być dokonana według stanu na dzień ich zawarcia z uwzględnieniem zasad i warunków zamiany akcji wynikających z przepisów ww. ustawy z dnia 07 września 2007r. oraz jej przepisów wykonawczych.

Późniejsze okoliczności związane z ofertą publiczną sprzedaży akcji, zaistniałe po zawarciu umów zamiany, nie mają wpływu na określenie podstawy opodatkowania (zarówno cena emisyjna akcji zawarta w prospekcie emisyjnym, jak również późniejsze ceny transakcyjne notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych, w obrocie tymi prawami).

Biorąc pod uwagę opisane zdarzenie przyszłe oraz ww. przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, stwierdzić należy, iż podstawę opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych przy umowie zamiany stanowi wartość rynkowa akcji, od której przypadać będzie wyższy podatek. Należy podkreślić, iż wartość rynkowa akcji musi być określona na dzień dokonania czynności (zawarcia umowy zamiany). Na wartość rynkową przedmiotu transakcji nie mogą wpływać zarówno zdarzenia jakie miały miejsce przed dniem dokonania czynności, jak i po tym dniu.

Innymi słowy, na wysokość podstawy opodatkowania nie mają wpływu wcześniejsze jak i późniejsze zdarzenia powodujące wzrost lub obniżenie wartości rynkowej przedmiotu zamiany. Jeżeli zatem po dniu dokonania czynności (zawarcia umowy zamiany) wartość rynkowa przedmiotu zamiany wzrosła Organ podatkowy nie będzie wzywał podatnika do uiszczenia wyższej kwoty podatku na skutek wzrostu podstawy opodatkowania. Podobnie, jeżeli po dniu dokonania czynności wartość rynkowa przedmiotu zamiany uległa obniżeniu, wówczas również podatnik nie ma podstaw do żądania stwierdzenia nadpłaty w podatku.

Zatem w sytuacji, gdy wartość akcji wykazana w deklaracji odpowiadała wartości rynkowej przedmiotu transakcji na dzień dokonania czynności cywilnoprawnej (umowy zamiany), Wnioskodawca nie ma podstaw do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj