Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-458/12-4/SJ
z 12 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2012 r. (data wpływu 2 maja 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 lipca 2012 r. (data wpływu 9 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur otrzymanych od klientów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur otrzymanych od klientów. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 9 lipca 2012 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz o dokument, z którego wynika, że osoba podpisana na wniosku ma prawo do składania oświadczeń woli w imieniu Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej Spółka) ma podpisane umowy z kluczowymi klientami. W umowach jest stwierdzone, że jeżeli za dany rok klient dokona zakupów w odpowiedniej wielkości to Spółka ma obowiązek zapłacić klientowi bonus. Wielkości zakupów nie są związane z jakimiś ściśle określonymi dostawami – dotyczą one wszystkich dostaw. Klienci dokumentują osiągnięte wielkości bonusów finansowych fakturami sprzedaży powiększonymi o podatek VAT.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż:

  • premie wypłacane są za okrasy kwartalne i roczne,
  • za udzielone premie klient ma świadczyć usługi promocyjne, marketingowe oraz reklamowe. Nie jest natomiast zobligowany do wyłączności zakupów. Towary zakupywane od Spółki muszą być właściwie eksponowane. Niektórzy klienci są zobligowani do posiadania pełnego asortymentu towarów Spółki,
  • jeżeli w danym okresie klient nie dokona pewnych działań to premia nie będzie mu wypłacona, np. jeżeli nie będzie w tym okresie właściwie eksponował towarów to premia nie będzie zapłacona,
  • wysokość premii jest różnicowana ze względu na obroty. Premie są procentowe od obrotu i wynikają z umowy handlowej,
  • umowy określają działania klientów i ich częstotliwość w celu intensyfikacji sprzedaży produktów Spółki. Klienci muszą przesyłać Spółce okresowe zestawienia sprzedaży jej towarów z kolei do swoich klientów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy firma ma prawo odliczyć naliczony podatek od towarów i usług z faktur otrzymanych od klientów, a dokumentujących otrzymane przez klientów bonusy?


Zdaniem Wnioskodawcy, w piśmie z dnia 30 grudnia 2004 r., uznaje bonusy jako zapłaty za określone świadczenia – usługi dokonane ze strony nabywcy produktów, które podlegają opodatkowaniu VAT.

Spółka uważa, że ze względu na fakt, iż transakcje takie jako usługi podlegają opodatkowaniu ma prawo odliczyć podatek naliczony VAT z takich faktur i nie ma tutaj zastosowania sytuacja wyspecyfikowana w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

– z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W związku z powyższym, podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług, które zostały przez niego zakupione jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się podatnika – nie będące dostawą towarów – na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom towarów.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast w oparciu o art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), dotyczący wystawiania faktur korygujących.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka ma podpisane umowy z kluczowymi klientami. W umowach jest stwierdzone, że jeżeli za dany rok klient dokona zakupów w odpowiedniej wielkości to Spółka ma obowiązek zapłacić klientowi bonus. Wielkości zakupów nie są związane z jakimiś ściśle określonymi dostawami – dotyczą one wszystkich dostaw. Jak wskazał Wnioskodawca:

  • przedmiotowe premie wypłacane są za okrasy kwartalne i roczne,
  • za udzielone premie klient ma świadczyć usługi promocyjne, marketingowe oraz reklamowe. Nie jest natomiast zobligowany do wyłączności zakupów, a towary zakupywane od Spółki muszą być właściwie eksponowane. Niektórzy klienci są zobligowani do posiadania pełnego asortymentu towarów Spółki,
  • jeżeli w danym okresie klient nie dokona pewnych działań to premia nie będzie mu wypłacona, np. jeżeli nie będzie w tym okresie właściwie eksponował towarów to premia nie będzie zapłacona,
  • wysokość premii jest różnicowana ze względu na obroty. Premie są procentowe od obrotu i wynikają z umowy handlowej,
  • umowy określają działania klientów i ich częstotliwość w celu intensyfikacji sprzedaży produktów Spółki. Klienci muszą przesyłać Spółce okresowe zestawienia sprzedaży jej towarów z kolei do swoich klientów.

Klienci dokumentują osiągnięte wielkości bonusów finansowych fakturami sprzedaży powiększonymi o podatek VAT.

Wskazać należy, iż w przedmiotowej sprawie mamy zatem do czynienia z sytuacją, gdzie między stronami istnieje umowa, na podstawie której odbiorca (klient) zobowiązuje się do wykonywania na rzecz Wnioskodawcy określonego świadczenia, tj. klient ma świadczyć usługi promocyjne, marketingowe oraz reklamowe. Ponadto, nabywane przez klientów towary muszą być właściwie eksponowane, natomiast niektórzy klienci są zobligowani do posiadania pełnego asortymentu towarów Spółki. W zamian Wnioskodawca zobowiązuje się do przyznania klientom wynagrodzenia z tytułu świadczenia ww. usług. Wynagrodzenie należne dla odbiorcy Spółki nie ma charakteru dobrowolnego, ale uzależnione jest od określonego zachowania klientów. Usługobiorcą jest Wnioskodawca, który realizuje swój interes ekonomiczny poprzez zwiększenie przychodów i poprawę pozycji rynkowej.

Jak wynika z opisu sprawy zawartego we wniosku, premie pieniężne nie są związane z pojedynczymi dostawami tylko z obrotem wartościowym całości towarów z danym klientem, w określonym przedziale czasowym wskazanym w umowie i może to być np. kwartał lub rok. Ponadto, zawarte z odbiorcami umowy, określają warunki i czynności, do jakich jest zobligowany klient, aby premię pieniężną otrzymał. Klient jest motywowany przez Spółkę wynagrodzeniem, za które świadczyć będzie ww. usługi. Nie można bowiem inaczej nazwać tych czynności, jeśli będą one ściśle związane z odpłatnością.

Wypłacenie przedmiotowej premii pieniężnej jest więc rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się odbiorcy w stosunku do Wnioskodawcy. Zachowanie odbiorcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz Spółki. Jako zapłatę za wykonaną usługę klient otrzymuje bonus w postaci premii pieniężnej.

Zatem, pomiędzy stronami istnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.

W świetle powyższego, zachowanie klienta, którego celem jest np.: właściwe eksponowanie towarów, świadczenie usług promocyjnych, marketingowych oraz reklamowych, posiadanie przez niektórych klientów pełnego asortymentu towarów Wnioskodawcy – należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W związku z powyższym, wypłacane klientom premie pieniężne w przedmiotowej sprawie winny być dokumentowane za pomocą faktur VAT. W przypadku, gdy premie pieniężne wypłacane są przez Wnioskodawcę – klient, jako świadczący usługę, zobowiązany jest do wystawienia faktur VAT, dokumentujących przedmiotowe transakcje.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku, faktury otrzymane od klientów dokumentują wypłacone przez Spółkę premie pieniężne, będące wynagrodzeniem za usługi świadczone na jej rzecz. Nie może zatem budzić wątpliwości fakt, iż podatek naliczony, wykazany na takich fakturach związany będzie z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu – sprzedaży towarów Spółki.

Reasumując, należy stwierdzić, iż premie pieniężne wypłacane przez Wnioskodawcę, stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegających opodatkowaniu, które winny być dokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez klientów. Tym samym, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur otrzymanych od klientów, a dokumentujących otrzymane przez nich bonusy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj