Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/436-262/12/MZ
z 24 października 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szpitala, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 24 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 11 października 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy pożyczki:
- w części dotyczącej zasadności wyłączenia z opodatkowania na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - jest nieprawidłowe,
- w pozostałej części - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 lipca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy pożyczki.
Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 01 października 2012 r. znak: IBPB II/1/436-262/12/MZ wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 11 października 2012 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca (Szpital) jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą, prowadzonym w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, ze zm.), którego podmiotem tworzącym jest jednostka samorządu terytorialnego - Gmina oraz funkcjonującym na zasadach określonych w oddziale 2 rozdziału 3 ww. ustawy.
Wnioskodawca prowadzi działalność leczniczą polegającą na:
- udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rodzaju: szpitalne stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne, inne niż szpitalne stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne oraz ambulatoryjne świadczenia zdrowotne;
- promocji zdrowia.
Środki finansowe na ww. działalność leczniczą Wnioskodawca może uzyskiwać i uzyskuje ze źródeł i na cele wskazane w art. 55 ww. ustawy o działalności leczniczej, w tym na cele określone w art. 114-117 ww. ustawy. Z tytułu ww. działalności leczniczej Wnioskodawca jest zwolniony z podatku od towarów i usług. Umową pożyczki z dnia 27 kwietnia 2012 r. Wnioskodawca otrzymał od podmiotu tworzącego – Gminy X pożyczkę w kwocie 1.500.000,00 zł., z przeznaczeniem na spłatę krótkoterminowych zobowiązań wymagalnych wynikających z umów sprzedaży, dostawy rzeczy (towarów) i świadczenia usług niezbędnych do udzielania przez Wnioskodawcę świadczeń zdrowotnych, a zawartych z podmiotami wskazanymi w wykazie stanowiącym załącznik do ww. umowy pożyczki.
Od ww. pożyczki Wnioskodawca w dniu 28 maja 2012 r. zapłacił podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% podstawy opodatkowania, tj. w kwocie 30.000,00 zł.
Zarówno Wnioskodawca, jak i Gmina X były zwolnione z podatku od towarów i usług z tytułu ww. umowy pożyczki.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca był zobowiązany do zapłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych od pożyczki otrzymanej od podmiotu tworzącego – Gminy X?
Wnioskodawca wskazał, iż zasady, zakres, zwolnienia, zwrot i inne zagadnienia związane z podatkiem od czynności cywilnoprawnych reguluje ustawa z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych w sposób wyczerpujący (zamknięty) określa przepis art. l ustawy.
Natomiast przepis art. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych również w sposób wyczerpujący określa wyłączenia z podlegania ww. podatkowi.
Wnioskodawca przytaczając art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) i lit. b), art. 2 pkt 1 lit. f) oraz art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, wskazał również, że z uwagi na fakt, iż ustawodawca nie precyzuje i nie definiuje pojęcia czynności cywilnoprawnych w sprawach zdrowia, to należy przyjąć, stosując wykładnię systemową i logiczną oraz w ślad za poglądami reprezentowanymi w literaturze przedmiotu, że pod pojęciem tych czynności należy rozumieć czynności cywilnoprawne wymienione w art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a)-k) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, a wynikające z unormowań zawartych przede wszystkim w przepisach ustawy o działalności leczniczej, ustawy o finansowaniu świadczeń zdrowotnych, w tym czynności cywilnoprawne związane bezpośrednio lub pośrednio z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, jak również dotyczące bezpośrednio lub pośrednio udzielania świadczeń zdrowotnych.
Zdaniem Wnioskodawcy, za zasadne i zgodne z przepisami ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych należy uznać stanowisko, iż nie był on zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu umowy pożyczki udzielonej przez Gminę z niżej wymienionych względów:
- przedmiotowa umowa pożyczki stanowiła czynność cywilnoprawną w sprawach zdrowia, albowiem jej celem była zapłata za nabyte przez Wnioskodawcę, w ramach czynności cywilnoprawnych takich jak umowa sprzedaży, dostawy oraz świadczenia usług, towary i usługi niezbędne do udzielania świadczeń zdrowotnych, co oznacza, że podlegała wyłączeniu na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych;
- obie strony umowy pożyczki były zwolnione z podatku od towarów i usług, co oznacza, że ww. czynność cywilnoprawna podlegała również wyłączeniu na podstawie art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:
Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest – zgodnie z wolą Wnioskodawcy wyrażoną w części E.2 i E.3 złożonego wniosku – ocena stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.
Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.
Stosownie do art. 4 pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych ciąży, przy umowie pożyczki, na biorącym pożyczkę.
Jak z powyższego wynika umowa pożyczki, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:
- opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
- zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:
- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
- umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.
Należy jednak zaznaczyć, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.
W związku z tym należy podkreślić, iż jakkolwiek przedstawione stanowisko Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania (wyłączenia z opodatkowania) umowy pożyczki podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia ich podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ww. ustawy.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca, będący Szpitalem prowadzonym w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, w dniu 27 kwietnia 2012 r. zawarł z organem założycielskim (Gminą X) umowę pożyczki na kwotę 1.500.000,00 zł. Na podstawie tej umowy Wnioskodawca otrzymał pożyczkę z przeznaczeniem jej na spłatę krótkoterminowych zobowiązań wymagalnych, wynikających z zawartych z różnymi podmiotami, umów sprzedaży, dostawy towarów i świadczenia usług niezbędnych do udzielania przez Wnioskodawcę świadczeń zdrowotnych. Z opisu stanu faktycznego wynika również, że zarówno Wnioskodawca (pożyczkobiorca), jak i Gmina X (pożyczkodawca) są zwolnione z podatku od towarów i usług z tytułu zawarcia ww. umowy pożyczki.
Zaznaczyć należy, iż niniejszą interpretacją dokonuje się rozstrzygnięcia jedynie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych, natomiast nie rozstrzyga się czy czynność udzielenia pożyczki jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub też jest z tego podatku zwolniona.
Wobec powyższego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie, podlegająca generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowa pożyczki będzie wyłączona z opodatkowania tym podatkiem na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, o ile w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) umowa pożyczki uznana zostanie za podlegającą opodatkowaniu tym podatkiem lub mieszczącą się w zakresie zwolnienia od tego podatku.
Wnioskodawca stwierdził, że obie strony umowy pożyczki były zwolnione z podatku od towarów i usług, co oznacza, że ww. czynność cywilnoprawna podlegała również wyłączeniu na podstawie art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Jeżeli zatem usługa udzielonej Wnioskodawcy pożyczki w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług podlegała uregulowaniom tejże ustawy (w tym, na mocy tejże ustawy usługa pożyczki była zwolniona z podatku od towarów i usług) – co jak wskazano powyżej nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji, gdyż interpretacja wydawana jest wyłącznie w zakresie wskazanym przez Wnioskodawcę, tj. w podatku od czynności cywilnoprawnych – to pożyczka ta nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych – była z niego wyłączona.
W tej części stanowisko Wnioskodawcy należało uznać zatem uznać za prawidłowe.
Nie można natomiast zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż przedmiotowa umowa pożyczki, z racji, iż stanowiła czynność cywilnoprawną w sprawach zdrowia, albowiem jej celem była zapłata za nabyte przez Wnioskodawcę, w ramach czynności cywilnoprawnych takich jak umowa sprzedaży, dostawy oraz świadczenia usług, towary i usługi niezbędne do udzielania świadczeń zdrowotnych – podlega wyłączeniu na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Zgodnie z ww. przepisem nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.
Jako, że pojęcie „sprawa” ma charakter ogólny, to należy przyjąć, że powyższe uregulowanie będzie dotyczyło tych wszystkich spraw, dla których materialnoprawna podstawa rozstrzygnięcia zawarta jest w przepisach regulujących kwestie wymienione w art. 2 pkt 1 lit. f) powołanej ustawy.
Przepisy dotyczące spraw podlegających wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych w zakresie dotyczącym zdrowia znajdują się w następujących aktach prawnych:
- ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654 ze zm.),
- ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 ze zm.),
- ustawie z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 231, poz. 1375 ze zm.),
- ustawie z dnia 09 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 55 ze zm.),
- ustawie z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 651 ze zm.),
- ustawie z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 125, poz. 1317 ze zm.),
- ustawie z dnia 08 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410 ze zm.),
- ustawie z dnia 05 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. Nr 234, poz. 1570 ze zm.),
- ustawie z dnia 07 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. Nr 17, poz. 78 ze zm.),
- ustawie z dnia 05 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 277, poz. 1634 ze zm.),
- ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. Nr 174, poz. 1039 ze zm.),
- ustawie z dnia 16 listopada 1964 r. o Polskim Czerwonym Krzyżu (Dz. U. Nr 41, poz. 276).
Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca jest szpitalem mającym status samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, dlatego odnoszą się do niego i mają zastosowanie przepisy ustawy o działalności leczniczej.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy o działalności leczniczej szpital jest przedsiębiorstwem podmiotu leczniczego, w którym podmiot ten wykonuje działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalne. Świadczeniem zdrowotnym są działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania (art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy). Natomiast za świadczenie szpitalne rozumie się wykonywane całą dobę kompleksowe świadczenia zdrowotne polegające na diagnozowaniu, leczeniu, pielęgnacji i rehabilitacji, które nie mogą być realizowane w ramach innych stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych lub ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych; świadczeniami szpitalnymi są także świadczenia udzielane z zamiarem zakończenia ich udzielania w okresie nieprzekraczającym 24 godzin (art. 2 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy).
Z kolei stosownie do art. 2 ust. 2 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej do zakresu działalności leczniczej w rodzaju świadczenia szpitalne zalicza się wymieniona w tej ustawie działalność lecznicza w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne bez bliższego określenia.
Art. 3 ust. 1 i ust. 2 ustawy stanowi, iż działalność lecznicza polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych i może również polegać na:
- promocji zdrowia lub
- realizacji zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia, w tym wdrażaniem nowych technologii medycznych oraz metod leczenia.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej podmiotami leczniczymi są samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej - w zakresie, w jakim wykonują działalność leczniczą.
W myśl art. 8 pkt 1 lit. a) ustawy rodzajami działalności leczniczej są stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne szpitalne.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że zaciągnięta przez Wnioskodawcę pożyczka była przeznaczona na spłatę krótkoterminowych zobowiązań wymagalnych, wynikających z zawartych z różnymi podmiotami, umów sprzedaży, dostaw towarów i świadczenia usług niezbędnych do udzielania przez Wnioskodawcę świadczeń zdrowotnych.
W związku z powyższym wyjaśnia się, że czynność zaciągnięcia pożyczki na uregulowanie zobowiązań cywilnoprawnych z tytułu zawartych umów sprzedaży, dostaw towarów i świadczenia usług niezbędnych do udzielania przez Wnioskodawcę świadczeń zdrowotnych, ma istotnie związek z czynnościami w sprawach zdrowia, ale jest to związek pośredni. Nie jest to więc związek wystarczający do zaistnienia przesłanki bezpośrednio warunkującej zastosowanie wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych określonego w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zasadniczym celem zawarcia umowy pożyczki jest bowiem, jak wynika z wniosku, spłata zobowiązań Wnioskodawcy z tytułu umów sprzedaży, dostaw towarów czy świadczenia usług niezbędnych do udzielania przez Wnioskodawcę świadczeń zdrowotnych a nie bezpośrednio czynność z zakresu zdrowia.
Ustawodawca, normując w ww. przepisie przedmiotowe wyłączenie z obowiązku zapłaty podatku w sprawach zdrowia, nie określił szczegółowo jego zakresu. Dlatego mając na względzie ogólną zasadę prawa podatkowego, zgodnie z którą przepisy dotyczące wyłączeń i zwolnień podatkowych, stanowiące odstępstwo od zasady powszechnego opodatkowania, należy interpretować ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, należy przyjąć, że celem ustawodawcy było objęcie wyłączeniem tych czynności cywilnoprawnych, które dokonywane są bezpośrednio w sprawach zdrowia.
W tym kontekście umowa pożyczki, zawarta przez Wnioskodawcę i przeznaczona na spłatę zobowiązań wobec kontrahentów, wynikających z zawartych umów sprzedaży, dostaw towarów czy świadczenia usług niezbędnych do udzielania przez Wnioskodawcę świadczeń zdrowotnych,
nie może być uznana za bezpośrednio związaną ze sprawami ochrony zdrowia. W sprawie będącej przedmiotem wniosku kwota pożyczki – jak wynika z opisu stanu faktycznego – nie była przeznaczona na ochronę zdrowia, lecz na spłatę zobowiązań podmiotu, który świadczy usługi medyczne. Związek tej czynności z ochroną zdrowia jest pośredni, a zatem niewystarczający do zastosowania wyłączenia z obowiązku zapłaty podatku, o którym mowa w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Z uwagi na powyższe, zawarta umowa pożyczki nie może zostać zakwalifikowana jako czynność cywilnoprawna wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż nie jest to czynność cywilnoprawna w sprawach zdrowia.
Zatem w tej części stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Do wniosku Wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny (weryfikacji) dołączanych do wniosku dokumentów; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę w treści wniosku i jego stanowiskiem.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.