Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-627/12/ASz
z 19 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j.Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112,poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2012r. (data wpływu 19 czerwca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 czerwca 2012r. (data wpływu 20 czerwca 2012r.) oraz pismem z dnia 10 września 2012r. (data wpływu 13 września 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji pod nazwą „…”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 11 czerwca 2012r. (data wpływu 20 czerwca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji pod nazwą „…”.

Wniosek został również uzupełniony pismem z dnia 10 września 2012r. (data wpływu 13 września 2012r), będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP3/443-627/12/ASz z dnia 12 sierpnia 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny doprecyzowany pismem z dnia 10 września 2012r.:

Stowarzyszenie L, jest partnerstwem trójsektorowym składającym się z przedstawicieli sektora publicznego tj. jednostki samorządu terytorialnego, gospodarczego (tj. przedsiębiorcy z branży turystycznej i gastronomicznej) i społecznego (tj osoby fizyczne i stowarzyszenia).

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego o celach niezarobkowych, działającym jako lokalna organizacja turystyczna w rozumieniu ustawy z dnia 25 czerwca 1999r. o polskiej organizacji turystycznej (Dz. U. z 1999r. Nr 62 poz. 689 z pózn. zm.). Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Stowarzyszenie złożyło wniosek do Lokalnej Grupy Działania D która po jego ocenie i wybraniu do finansowania przekazała go do dalszego rozpatrzenia do Urzędu Marszałkowskiego Województwa. Wniosek został złożony o przyznanie w ramach dział. 4.31 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju w ramach osi 4 Leader programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013. W ramach tego działania (małe projekty) Wnioskodawca będzie realizować projekt związany z poprawą warunków życia mieszkańców obszarów wiejskich. Wszystkie faktury oraz rachunki związane z poniesionymi wydatkami w ramach tego działania będą przedłożone do refundacji.

Wniosek którego dotyczy interpretacja nosi tytuł: „…”. Na realizacje tego wniosku została podpisana umowa nr … dnia 26 lipca 2012r. Okres realizacji od dnia 7 października 2011r. do końca grudnia 2012r.. Wniosek dotyczy uczestnictwa (delegacje służbowe, noclegi) w 6 targach turystycznych w kraju, wydania 4 publikacji promocyjnych gmin oraz wykupienia powierzchni reklamowej w targach wirtualnych w sieci internetowej. Dodatkowo przygotowania stoiska wystawienniczego i zakupu produktów lokalnych (żywność wysokiej jakości na potrzeby promocji), degustacja w czasie targów.

Grupą docelową do której skierowany jest projekt współpracy to m.in.: rolnicy prowadzący działalność agroturystyczną (wynajem pokoi na wsi), lokalni liderzy i mieszkańcy obszarów gmin członkowskich LGD prowadzący działalność wokółturystyczną oraz rękodzielniczą (rękodzieło ludowe), turyści odwiedzający targi. Przez słowo lokalni liderzy należy rozumieć mieszkańców obszaru LGD D którzy zajmują się rozwojem turystyki na obszarze działania LGD D tj. C, P, W i Z. Są to np. agroturyści, członkowie lokalnych nieformalnych stowarzyszeń zrzeszających gospodarstwa agroturystyczne i twórców ludowych itp.

Wszystkie grupy/odbiorcy projektu będą z niego korzystać bezpłatnie.

Z realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów. Materiały promocyjne będą rozdawane bezpłatnie i nikt nie będzie płacił żadnego wynagrodzenia Wnioskodawcy.

W trakcie realizacji operacji nie powstanie mienie jakie mogło by być związane z wykonywaniem czynności podatkowych.

W trakcie realizacji operacji odbędą się delegacje, koszty noclegu, zakupu produktów lokalnych oraz zostaną wydane foldery promocyjne, które zostaną rozdane do gmin i w czasie targów. Zostanie tez zakupiona wirtualna powierzchnia na targach turystycznych online.

W ramach projektu dokonane będą zakupy produktów lokalnych od rolników i rękodzielników, noclegów w hotelach, usługi opracowania zawartości merytorycznej publikacji, usługa składu i druku publikacji. Nie będą kupowane środki trwałe.

Wydrukowane ulotki zostaną rozdane bezpłatnie w czasie targów turystycznych w P oraz gminom i lokalnej branży turystycznej z gmin C, P, W i Z celem dystrybucji (bezpłatnej) turystom.

Koszty realizowanego projektu dokumentowane będą fakturami VAT wystawianymi na Wnioskodawcę, poleceniami wyjazdu służbowego oraz stosownymi rachunkami (umowy cywilnoprawne). Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (doprecyzowane w piśmie z dnia 10 września 2012r.):

Czy Stowarzyszenie L ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot różnicy podatku w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji w ramach działania Małe Projekty, tytuł projektu „…”?

Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane w piśmie z dnia 10 września 2012r.):

Stowarzyszenie L nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jak również zwrotu różnicy podatku w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadań w ramach działania 4.31 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju w ramach osi 4 leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach projektu „…”, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowana w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarowi usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zwartego w cenie nabywanych towarów i usług, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będzie realizował projekt związany z poprawą warunków życia mieszkańców obszarów wiejskich. Projekt nosi tytuł: „…”. Wniosek dotyczy uczestnictwa (delegacje służbowe, noclegi) w 6 targach turystycznych w kraju, wydania 4 publikacji promocyjnych gmin oraz wykupienia powierzchni reklamowej w targach wirtualnych w sieci internetowej. Dodatkowo przygotowania stoiska wystawienniczego i zakupu produktów lokalnych (żywność wysokiej jakości na potrzeby promocji), degustacja w czasie targów. Wszystkie grupy/odbiorcy projektu będą korzystać z efektów projektu bezpłatnie. Z realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów. Materiały promocyjne będą rozdawane bezpłatnie i nikt nie będzie płacił żadnego wynagrodzenia Wnioskodawcy. W trakcie realizacji operacji nie powstanie mienie jakie mogło by być związane z wykonywaniem czynności podatkowych. W trakcie realizacji operacji odbędą się delegacje, będą koszty noclegu, zakupu produktów lokalnych oraz zostaną wydane foldery promocyjne które zostaną rozdane do gmin i w czasie targów. Zostanie tez zakupiona wirtualna powierzchnia na targach turystycznych online. W ramach projektu dokonane będą zakupy produktów lokalnych od rolników i rękodzielników, noclegów w hotelach, usługi opracowania zawartości merytorycznej publikacji, usługa składu i druku publikacji. Nie będą kupowane środki trwałe. Wydrukowane ulotki zostaną rozdane bezpłatnie w czasie targów turystycznych w P oraz gminom i lokalnej branży turystycznej z poszczególnych gmin. Koszty realizowanego projektu dokumentowane będą fakturami VAT wystawianymi na Wnioskodawcę poleceniami wyjazdu służbowego oraz stosownymi rachunkami (umowy cywilnoprawne). Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni” poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony jeden z podstawowych warunków uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, a efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle powyższego, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu pod nazwą „…” w ramach działania 4.31 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju w ramach osi 4 leader programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013”

Tym samym Wnioskodawca nie ma również możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj