Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-558/12/WN
z 25 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2012r. (data wpływu 8 czerwca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 września 2012r. (data wpływu 18 września 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi kominiarskie jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługi kominiarskie.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 września 2012r. (data wpływu 18 września 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 31 sierpnia 2012r. znak: IBPP2/443-558/12/WN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny z uwzględnieniem uzupełnienia zawartego w ww. piśmie z dnia 11 września 2012r.:

Wnioskodawca jest kominiarzem i prowadzi działalność kominiarską. Czynności jakie Wnioskodawca wykonuje w ramach prowadzonej działalności kominiarskiej to:

  • okresowa kontrola przewodów kominowych w budynkach wielorodzinnych (PKOB 113), jednorodzinnych (PKOB 111) i użyteczności publicznej (PKOB 123),
  • sprawdzanie przewodów kominowych w budynkach jednorodzinnych (PKOB 111) wraz z czyszczeniem komina,
  • sprawdzanie przewodów kominowych wraz z czyszczeniem i konserwacją wykonywaną dla całości obiektu typu: domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty, domy dziecka (PKOB 126) itp.
  • wydawanie opinii kominiarskiej dla potrzeb rozdzielni gazu (PKOB 1274),
  • odbiór przewodów kominowych po zakończeniu budowy (PKOB 111,113,123),
  • ustalanie przyczyn wadliwego działania urządzeń kominowych (PKOB 111,113,123),
  • sprawdzanie szczelności przewodów kominowych (PKOB 111,113,123),
  • czyszczenie przewodów kominowych w budynkach jedno (PKOB 111) i wielorodzinnych (PKOB 113),
  • czyszczenie przewodów kominowych w obiektach typu: domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty, domy dziecka (PKOB 126) itp.
  • czyszczenie pieców grzewczych (PKOB 111,113,123),
  • udrażnianie przewodów kominowych (PKOB 111,113,123),
  • montaż drzwiczek rewizyjnych kontrolno-wyciorowych (PKOB 111,113,123),
  • montaż kratek wentylacyjnych (PKOB 111,113,123),
  • montaż nasad kominowych (PKOB 111,113,123),
  • wymiana rur spalinowych od piecyka gazowo-wieloczerpalnego (PKOB 111,113,123),
  • wykonywanie wentylacji nawiewnej (PKOB 111,113,123).

Wśród czynności jakie Wnioskodawca wykonuje w ramach prowadzonej działalności kominiarskiej są czynności konserwacyjne mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części. Wartość użytych materiałów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia tych robót konserwacyjnych nie przekracza 50% tej podstawy.

Następujące wykonywane przez Wnioskodawcę usługi w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części dotyczą społecznego programu mieszkaniowego:

  • sprawdzanie przewodów kominowych wraz z czyszczeniem i konserwacją wykonywaną dla całości obiektu typu: domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty, domy dziecka itp.
  • czyszczenie przewodów kominowych w obiektach typu: domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty, domy dziecka itp.

Wnioskodawca na świadczone usługi wystawia faktury sprzedaży dotyczące wyłącznie świadczonej usługi (robocizny).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stawki VAT wyszczególnione we wniosku w zakresie wykonywanych przez Wnioskodawcę usług kominiarskich są prawidłowe?

Zdaniem Wnioskodawcy, następujące usługi kominiarskie powinny być objęte następującą stawką VAT:

  1. okresowa kontrola przewodów kominowych w budynkach wielorodzinnych – stawka 23%
  2. sprawdzanie przewodów kominowych w budynkach jednorodzinnych wraz z czyszczeniem komina – stawka 23%
  3. sprawdzanie przewodów kominowych wraz z czyszczeniem i konserwacją wykonywaną dla całości obiektu typu: domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty, domy dziecka, domy dla bezrobotnych, a nie dla pojedynczego lokalu w tym obiekcie – stawka 8%
  4. wyłącznie przegląd techniczny (okresowa kontrola stanu technicznego) przewodów kominowych bez ich konserwacji niezależnie od tego, w jakich obiektach są wykonywane (budynki jednorodzinne, wielorodzinne czy użyteczności publicznej) – stawka 23%
  5. wydawanie opinii kominiarskiej dla potrzeb rozdzielni gazu– stawka 23%
  6. odbiór przewodów kominowych (po zakończeniu budowy) – stawka 23%
  7. ustalanie przyczyn wadliwego działania urządzeń kominowych – stawka 23%
  8. sprawdzanie szczelności przewodów kominowych – stawka 23%
  9. czyszczenie przewodów kominowych w obiektach innych niż domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezrobotnych, w budynkach wielorodzinnych i jednorodzinnych – stawka 23%
  10. czyszczenie przewodów kominowych w obiektach typu: domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty, domy dziecka, domy dla bezrobotnych – stawka 8%
  11. czyszczenie pieców grzewczych – stawka 23%
  12. udrażnianie przewodów kominowych – stawka 23%
  13. montaż drzwiczek rewizyjnych kontrolno-wyciorowych (w tym z wykuciem otworu, termoizolacją z montażem na zewnątrz budynku) – stawka 8%
  14. montaż kratki wentylacyjnej – stawka 8%
  15. montaż nasad kominowych – stawka 8%
  16. wymiana rury spalinowej od piecyka gazowo-wieloczerpalnego – stawka 23%
  17. wykonywanie wentylacji nawiewnej – stawka 23%

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Art. 8 ust. 1 ww. ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Od dnia 1 stycznia 2011r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.


Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3. robót konserwacyjnych dotyczących:

  1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
  2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

-w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

W myśl § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Zgodnie z § 7 ust. 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Zgodnie zatem z § 7 ust. 1 pkt 2 cyt wyżej rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Dla obiektów i lokali wymienionych w § 7 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia przewidziano możliwość zastosowania stawki obniżonej dla robót konserwacyjnych, pod warunkiem, że wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych nie przekroczy 50% tej podstawy.

W przypadku, gdy wartość towarów wchodzących w podstawę opodatkowania przekroczy 50% tej podstawy, wówczas roboty konserwacyjne podlegają opodatkowaniu 23% stawką podatku. Stawkę tę stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania przekraczającej udział powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej. Pozostała część podstawy opodatkowania podlega opodatkowaniu stawką 8 %.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) przez remont rozumie się wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja to „unowocześnienie i usprawnienie czegoś”- według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Dla zastosowania obniżonej 8% stawki podatku od towarów i usług znaczenie ma nie tylko zakres wykonywanych prac, ale także zaklasyfikowanie obiektu budowlanego do obiektów budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym, którego dotyczą te prace.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest kominiarzem i prowadzi działalność kominiarską. Wnioskodawca wymienił szczegółowo czynności jakie wykonuje w ramach prowadzonej działalności kominiarskiej.

Wśród czynności jakie Wnioskodawca wykonuje w ramach prowadzonej działalności kominiarskiej są czynności konserwacyjne mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części. Wartość użytych materiałów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia tych robót konserwacyjnych nie przekracza 50% tej podstawy.

Następujące wykonywane przez Wnioskodawcę usługi w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części dotyczą społecznego programu mieszkaniowego:

  • sprawdzanie przewodów kominowych wraz z czyszczeniem i konserwacją wykonywaną dla całości obiektu typu: domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty, domy dziecka itp.
  • czyszczenie przewodów kominowych w obiektach typu: domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty, domy dziecka itp.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przywołany powyżej stan prawny należy stwierdzić, iż:

-wykonywanie usług kominiarskich polegających wyłącznie na:

  • okresowej kontroli przewodów kominowych w budynkach wielorodzinnych,
  • przeglądzie technicznym (okresowa kontrola stanu technicznego) przewodów kominowych bez ich konserwacji niezależnie od tego, w jakich obiektach są wykonywane (budynki jednorodzinne, wielorodzinne czy użyteczności publicznej),
  • wydawaniu opinii kominiarskiej dla potrzeb rozdzielni gazu,
  • odbiorze przewodów kominowych (po zakończeniu budowy),
  • ustalaniu przyczyn wadliwego działania urządzeń kominowych,
  • sprawdzaniu szczelności przewodów kominowych,
  • czyszczeniu przewodów kominowych w obiektach innych niż domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezrobotnych, w budynkach wielorodzinnych i jednorodzinnych

nie mieści się w definicji budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy oraz nie są to roboty konserwacyjne a zatem do tego rodzaju usług należy zastosować stawkę podstawową, tj. 23%, niezależnie od tego, w jakich obiektach są wykonywane,

-natomiast czynności polegające na:

  • sprawdzaniu przewodów kominowych w budynkach jednorodzinnych wraz z czyszczeniem komina,
  • sprawdzaniu przewodów kominowych wraz z czyszczeniem i konserwacją,
  • czyszczeniu przewodów kominowych,
  • czyszczeniu pieców grzewczych,
  • udrażnianiu przewodów kominowych,
  • montażu drzwiczek rewizyjnych kontrolno-wyciorowych (w tym z wykuciem otworu, termoizolacją z montażem na zewnątrz budynku),
  • montażu kratki wentylacyjnej,
  • montażu nasad kominowych,
  • wymiany rury spalinowej od piecyka gazowo-wieloczerpalnego,
  • wykonywaniu wentylacji nawiewnej

przeprowadzane w obiektach budowlanych lub ich częściach objętych społecznym programem mieszkaniowym albo w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich częściach nie objętego społecznym programem mieszkaniowym, z wyłączeniem lokali użytkowych, mieszczące się w definicji robót budowlanych, remontowych, modernizacyjnych lub konserwacyjnych, których celem jest utrzymanie sprawności technicznej budynku lub jego części, a wartość towarów zużytych do wykonania usług konserwacyjnych lecz tylko tych, które wykonywane są w obiektach budownictwa mieszkalnego lub ich częściach nie objętych społecznym programem mieszkaniowym, nie przekracza 50% ich wartości netto, należy opodatkować według 8% stawki podatku VAT.

Natomiast jeżeli usługi te wykonywane są w obiektach innych niż obiekty budowlane lub ich części objęte społecznym programem mieszkaniowym, stawka podatku VAT wynosi 23%.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych usług według PKOB. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności powyższego zaklasyfikowania według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Stąd też tut. organ, nie będąc uprawniony do weryfikacji poprawności przedstawionego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych usług według PKOB, przyjął przedstawione we wniosku zaklasyfikowanie jako element przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, bez dokonywania weryfikacji jego prawdziwości.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj