Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-223/12-7/TR
z 14 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-223/12-7/TR
Data
2012.06.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
płatnik
pracownik
ratownictwo
szkolenie


Istota interpretacji
Obowiązki płatnika z tytułu udziału pracowników oraz osób z którymi Pogotowie Ratunkowe zawarło umowę cywilnoprawną w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej na świadczenie usług, w częściowo odpłatnych lub nieodpłatnych szkoleniach.



Wniosek ORD-IN 996 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2012 r. (data wpływu 2 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 maja 2012 r. (data wpływu 4 czerwca 2012 r.) oraz pismem z dnia 13 czerwca 2012 r. (data wpływu 13 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu udziału osób, z którymi Pogotowie Ratunkowe zawarło umowę cywilnoprawną na świadczenie usług, w częściowo odpłatnych lub nieodpłatnych szkoleniach – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu udziału pracowników oraz osób, z którymi Pogotowie Ratunkowe zawarło umowę cywilnoprawną na świadczenie usług, w częściowo odpłatnych lub nieodpłatnych szkoleniach.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym pismem z dnia 22 maja 2012 r. nr ILPB2/415-223/12-2/TR, wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 22 maja 2012 r., skutecznie doręczono dnia 24 maja 2012 r., zaś w dniu 4 czerwca 2012 r. (data nadania 30 maja 2012 r.), do tut. organu wpłynęła odpowiedź, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Na podstawie Zarządzenia Dyrektora Pogotowia Ratunkowego oraz Statutu Pogotowia Ratunkowego utworzono przy Pogotowiu Ratunkowym Szkołę Ratownictwa.

Szkoła jest jednostką organizacyjną Pogotowia Ratunkowego i podlega Dyrektorowi. Szkoła Ratownictwa będzie prowadzić seminaria organizowane z myślą o ratownikach medycznych, odbywające się w ramach doskonalenia zawodowego, zgodnego z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 14 czerwca 2007 r. (Ustawa o Państwowym Ratownictwie Medycznym z dnia 8 września 2006 r. Dz. U. 2006 r., Nr 1410 z późn. zm.)

Program każdego seminarium został zaakceptowany przez Konsultanta Wojewódzkiego w Dziedzinie Ratownictwa Medycznego, w wyniku czego za każde odbyte szkolenie przysługują punkty edukacyjne. Szkolenie kończy się egzaminem i uzyskaniem certyfikatu.

Koszt uczestnictwa: 100 zł za seminarium 8 godzinne (dla świadczeniodawców i pracowników zatrudnionych w Pogotowiu Ratunkowym 80 zł).

Koszt uczestnictwa 50 zł za seminarium 4 godzinne (dla świadczeniodawców i pracowników zatrudnionych w Pogotowiu Ratunkowym 40 zł).

Świadczeniodawcy to ratownicy medyczni świadczący usługi dla Pogotowia Ratunkowego w ramach umów cywilnoprawnych. Uczestnictwo w przedmiotowych szkoleniach świadczeniodawców, czyli ratowników medycznych będzie wynikało z umów cywilnoprawnych zawartych przez Pogotowie Ratunkowe z tymi ratownikami medycznymi. Przedmiotowe umowy cywilnoprawne są zawierane w ramach prowadzonej przez ratowników medycznych pozarolniczej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.). Świadczeniodawcy, czyli ratownicy medyczni, z którymi podpisane są umowy cywilnoprawne w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej nie składali oświadczeń w Pogotowiu Ratunkowym mówiących o tym, że usługi które wykonują dla Pogotowia Ratunkowego wchodzą w zakres prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Umowy cywilnoprawne podpisywane są z ratownikami medycznymi na podstawie przedłożonych przez nich dokumentów:

  1. zaświadczeń o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej gdzie punkt 3 „określenie przedmiotu działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności” mówi:
    86.90.B - Działalność pogotowia ratunkowego
    86.90.E - Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana
    86.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,
  2. dokumentu potwierdzającego prawo wykonywania zawodu – dyplom lub świadectwo szkolne,
  3. oferty składanej przez ratowników medycznych na udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, gdzie zawarte jest oświadczenie mówiące m.in. że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ratownik medyczny samodzielnie rozlicza się z urzędem skarbowym i ZUS-em.

Z tytułu umów cywilnoprawnych na podstawie wyżej wymienionych dokumentów i informacji zawartej w ofercie, Pogotowie Ratunkowe nie odprowadza zaliczek na podatek dochodowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy różnica w cenie szkolenia 8 godzinnego - 20 zł oraz 4 godzinnego – 10 zł jest źródłem dochodu dla pracownika Pogotowia Ratunkowego i świadczeniodawcy ratownika medycznego, z którym Pogotowie Ratunkowe zawarło umowę cywilnoprawną w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej na świadczenie usług i czy należy odprowadzić od tej różnicy podatek dochodowy od osób fizycznych...
  2. Czy nieodpłatne szkolenia prowadzone dla pracowników zatrudnionych w Pogotowiu Ratunkowym i świadczeniodawców ratowników medycznych, z którymi Pogotowie Ratunkowe zawarło umowę cywilnoprawną w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej na świadczenie usług stanowi źródło dochodu i podlega opodatkowaniu podatkiem od osób fizycznych...

Tut. Organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na powyższe pytania w odniesieniu do osób z którymi Pogotowie Ratunkowe zawarło umowę cywilnoprawną na świadczenie usług. Natomiast w odniesieniu do pracowników Pogotowia Ratunkowego, w dniu 14 czerwca 2012 r. wydana została interpretacja indywidualna, nr ILPB2/415-223/12 -6/TR.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 21 ust.1 pkt 90 wolne od podatku dochodowego są wartości świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych.

W związku z tym różnica w cenie seminarium oraz koszt bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez Szkołę Ratownictwa przy Pogotowiu Ratunkowym nie jest podstawą podatku dochodowego od osób fizycznych dla świadczeniodawców ratowników medycznych, z którymi Pogotowie Ratunkowe zawarło umowy cywilnoprawne, w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą sformułowaną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wśród źródeł przychodów określonych w art. 10 ust. 1 wymienia m.in. wskazane w pkt 2 i 3 tego przepisu:

  • działalność wykonywaną osobiście,
  • pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl definicji zawartej w art. 5a pkt 6 powołanej ustawy, pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Definicję powyższą uzupełnia regulacja zawarta w art. 5b ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którą za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności,
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Katalog przychodów, które należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, określony został w art. 13 ww. ustawy. Do przychodów tych między innymi należy zaliczyć przychody z tytułu osobistego wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło (art. 13 pkt 8 ustawy), uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej – z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z kolei art. 41 ust. 1 nakłada na płatników, którzy dokonują wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1, z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 obowiązek pobierania zaliczki na podatek dochodowy pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenie chorobowe.

Wyjątek od powyższej zasady zawiera art. 41 ust. 2, gdzie stwierdzono, iż płatnicy nie są obowiązani do poboru zaliczek od wypłaconych należności z tytułu umów o dzieło lub umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 8, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż świadczeniodawcy to ratownicy medyczni świadczący usługi dla Pogotowia Ratunkowego w ramach umów cywilnoprawnych. Uczestnictwo w przedmiotowych szkoleniach świadczeniodawców, czyli ratowników medycznych będzie wynikało z umów cywilnoprawnych zawartych przez Pogotowie Ratunkowe z tymi ratownikami medycznymi. Przedmiotowe umowy cywilnoprawne są zawierane w ramach prowadzonej przez ratowników medycznych pozarolniczej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), na podstawie przedłożonych przez nich dokumentów:

  1. zaświadczeń o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej gdzie punkt 3 „określenie przedmiotu działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności” mówi:
    86.90.B - Działalność pogotowia ratunkowego
    86.90.E - Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana
    86.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,
  2. dokumentu potwierdzającego prawo wykonywania zawodu – dyplom lub świadectwo szkolne,
  3. oferty składanej przez ratowników medycznych na udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, gdzie zawarte jest oświadczenie mówiące m.in. że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ratownik medyczny samodzielnie rozlicza się z urzędem skarbowym i ZUS-em.

Z tytułu umów cywilnoprawnych na podstawie wyżej wymienionych dokumentów i informacji zawartej w ofercie, Pogotowie Ratunkowe nie odprowadza zaliczek na podatek dochodowy.

W związku z powyższym, z uwagi na to, iż świadczenia w postaci seminariów częściowo odpłatnych, bądź nieodpłatnych, stanowią dla osób, z którymi Pogotowie Ratunkowe zawarło umowę cywilnoprawną na świadczenie usług, źródło przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych z ww. tytułu. Zatem na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek ewentualnego uwzględniania, bądź nie - ze względu na zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy - powyższych świadczeń w przychodach tych osób.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj