Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-581/12-4/KSU
z 17 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB1/415-581/12-4/KSU
Data
2012.12.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
działalność gospodarcza
Europejski Fundusz Społeczny
kapitał ludzki
koszty uzyskania przychodów
księga przychodów i rozchodów
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
1) Czy otrzymane przez Wnioskodawczynię dofinansowanie na realizację projektu jest opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
2) Czy wydatki ponoszone w ramach realizowanego projektu stanowią koszty uzyskania przychodu i powinny być ujmowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?



Wniosek ORD-IN 381 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2012 r. (data wpływu 20 września 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 listopada 2012 r. (data wpływu 30 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa m. in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749), w związku z czym pismem z dnia 16 listopada 2012 r., Nr IPTPB1/415-581/12-2/KSU, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie z dnia 16 listopada 2012 r. skutecznie doręczono w dniu 21 listopada 2012 r., następnie w dniu 30 listopada 2012 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej 28 listopada 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie edukacji (PKD 85.59.B, 85.60.Z) i doradztwa (PKD 70.22.Z), opodatkowaną na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Zapisów księgowych dokonuje na podstawie podatkowej książki przychodów i rozchodów. Wnioskodawczyni będzie realizować projekt na podstawie umowy o dofinansowanie projektu pt. „Program doskonalenia zawodowego nauczycieli z województwa x”, zawartej z Urzędem Marszałkowskim Województwa X w X w ramach Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.4 Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

Na warunkach określonych w umowie o dofinansowanie projektu Instytucja Pośrednicząca, tj. Urząd Marszałkowski Województwa X w X przyznaje Beneficjentowi - Wnioskodawczyni, dofinansowanie na realizację projektu w wysokości stanowiącej nie więcej niż 84,91% całkowitych wydatków kwalifikowanych ww. projektu.

Dofinansowanie przekazywane jest w dwóch równoległych strumieniach:

  1. płatności z budżetu środków europejskich, w części odpowiadającej finansowaniu Europejskiego Funduszu Społecznego (85% wartości dotacji) wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego oraz
  2. dotacji celowej z budżetu państwa, w części odpowiadającej współfinansowaniu krajowemu (15% wartości dotacji).

Pozostałe 15,09% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu stanowi wkład własny projektu. Wkład własny będzie wniesiony do projektu w formie dodatków lub wynagrodzeń wypłacanych przez stronę trzecią (z budżetu jednostek samorządu terytorialnego szczebla lokalnego) w formie wynagrodzeń uczestników projektu, tj. nauczycieli, wyliczony proporcjonalnie do czasu udziału w projekcie. Wkład własny odnosić się będzie do wysokości wynagrodzenia uczestników projektu, tj. nauczycieli w momencie udzielania im danej formy wsparcia. Wysokość wkładu odnosić się będzie wyłącznie do okresu, w którym uczestnik uczestniczy we wsparciu, z zastrzeżeniem, iż za ten okres przysługuje mu dodatek lub wynagrodzenie. Dokumentami potwierdzającymi wniesienie wkładu własnego w tej formie będzie oświadczenie składane przez podmiot wypłacający, pozwalające na identyfikację poszczególnych uczestników projektu oraz wysokości wkładu w odniesieniu do każdego z nich (oświadczenie będzie przekazywane na podstawie wcześniej zawartego porozumienia z podmiotem wypłacającym). Wniesienie wkładu własnego w tej formie nie wiąże się z przepływem środków pieniężnych. Dofinansowanie (bez wkładu własnego) na realizację projektu wypłacane będzie w formie zaliczki. Pierwsza transza środków na realizację projektu jest wypłacana w wysokości i terminie określonym w harmonogramie płatności, który stanowi załącznik do umowy o dofinansowanie projektu. Harmonogram płatności wskazuje zakładane wartości zaliczek dla Beneficjenta w poszczególnych okresach rozliczeniowych, wypłacanych zgodnie z warunkami umowy. Przekazanie kolejnej transzy uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez Beneficjenta co najmniej 70% łącznej kwoty otrzymanych transz dofinansowania i wykazania poniesionych wydatków co najmniej w tej wysokości w rozliczeniu, tj. wniosku Beneficjanta o płatność.

Otrzymana kwota dofinansowania (bez wkładu własnego) przeznaczona zostanie w całości na pokrycie wydatków związanych z realizacją opisanego wyżej projektu. Budżet projektu obejmuje koszty kwalifikowane w podziale na koszty bezpośrednie i koszty pośrednie. Koszty bezpośrednie (bezpośrednio związane z realizacją działań przewidzianych w projekcie) obejmują wydatki na wynagrodzenia personelu projektu, zakup niezbędnych towarów i usług, tj. wynajem sal, wyżywienie dla uczestników, ogłoszenia w prasie, itp. Koszty pośrednie (koszty administracyjne związane z realizacją projektu) obejmują wydatki związane z najmem lokalu na biuro projektu, koszty łączności i telekomunikacji, obsługi księgowej, opłat pocztowych i zakupu materiałów biurowych. Koszty pośrednie w ramach ww. projektu będą rozliczane ryczałtem, tj. wg wskaźnika wskazanego w umowie o dofinansowani projektu. Wskaźnik ten jest podstawą do rozliczenia kosztów pośrednich we wnioskach Beneficjanta o płatność w zależności od wysokości przedstawionych do rozliczenia wydatków bezpośrednich, zgodnych z budżetem projektu. W ramach ww. projektu przyjęto wskaźnik na poziomie 9% kosztów bezpośrednich. Rozliczenie kosztów pośrednich ryczałtem polega na opłaceniu, ze środków własnych Beneficjanta, kosztów związanych z najmem lokalu na biuro projektu, łącznością i telekomunikacją, obsługą księgową, opłatami pocztowymi i zakupem materiałów biurowych, a następnie ich refundacji ze środków przyznanego dofinansowania. Przy czym wartość kosztów pośrednich rozliczanych ryczałtem nie może przekroczyć 9% wartości poniesionych kosztów bezpośrednich (zarówno w okresie rozliczeniowym, jak i na koniec realizacji projektu).

Projekt ma charakter przedsięwzięcia non profit. Jego realizacja nie prowadzi do powstania, bądź zwiększenia sprzedaży opodatkowanej zarówno z tytułu dokonania świadczeń na rzecz uczestników projektu, jak również w ramach całej prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej. Okres realizacji projektu trwa od l października 2012 r. do 31 lipca 2013 r. W ramach projektu Beneficjant zobowiązany jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji projektu. Celem głównym projektu jest podniesienie wiedzy i umiejętności u min. 56 nauczycieli w klasach I-VI szkół podstawowych z terenów wiejskich województwa x w zakresie pracy z uczniem zdolnym do 31 lipca 2013 r. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez cykl szkoleń i warsztatów w wymiarze maksymalnie 8 godz. dziennie.

Do wykonania zadań związanych z realizacją projektu zatrudniony zostanie personel projektu (forma zatrudnienia: umowa cywilnoprawna). Osobą sprawującą nadzór nad realizacją projektu będzie Koordynator projektu, którym będzie Wnioskodawczyni prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą. Wynagrodzenie Koordynatora projektu jest kosztem kwalifikowanym w ramach ww. projektu i jest rozliczane na podstawie noty księgowej - obciążeniowej wystawionej przez Wnioskodawczynię.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymane przez Wnioskodawczynię dofinansowanie na realizację projektu jest opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy koszty kwalifikowane w związku z realizacją projektu stanowią koszty uzyskania przychodu i powinny być ujmowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów...

W uzupełnieniu wniosku z dnia 28 listopada 2012 r. Wnioskodawczyni przeformułowała pytanie nr 2 i zadała następujące zapytanie, tj.:

Czy wydatki ponoszone w ramach realizowanego projektu stanowią koszty uzyskania przychodu i powinny być ujmowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów...

Zdaniem Wnioskodawczyni, środki otrzymane w formie dotacji z budżetu państwa zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolnionej od opodatkowania. Środki finansowe otrzymane w formie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich w przypadku ich otrzymania z Banku Gospodarstwa Krajowego są wolne od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy.

Zgodnie z powyższym, dofinansowanie otrzymane w formie dotacji rozwojowej w ramach programów operacyjnych z perspektywy finansowej na lata 2007-2013 korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym. Wydatki bezpośrednio finansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu, co wynika z art. 23 ust. 1 pkt 56 powołanej ustawy i nie podlegają obowiązkowi zaewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 powołanej ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (…). U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, t. j.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) z dniem 1 stycznia 2010 r. wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 tej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, i 4. Do środków europejskich zalicza się zatem:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b),
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d):
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy,
  3. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.


Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

W myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cytowanej ustawy o finansach publicznych, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Przepis art. 187 ww. ustawy stanowi, iż za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy, stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym uprzednio wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Nadmienić należy, iż przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany został m.in. pkt 136, obowiązujący od 1 stycznia 2010 r., zgodnie, z którym wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Zatem, środki otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego – który odpowiada za obsługę płatności – w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki są wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast środki otrzymane w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cytowanej ustawy, w myśl którego wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Natomiast w myśl art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie edukacji, opodatkowaną na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Zapisów księgowych dokonuje na podstawie podatkowej książki przychodów i rozchodów. Wnioskodawczyni będzie realizować projekt na podstawie umowy o dofinansowanie projektu, pt. „Program doskonalenia zawodowego nauczycieli z województwa x” zawartej z Urzędem Marszałkowskim Województwa X w X w ramach Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.4 Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

Dofinansowanie przekazywane jest w dwóch równoległych strumieniach:

  1. płatności z budżetu środków europejskich, w części odpowiadającej finansowaniu Europejskiego Funduszu Społecznego (85% wartości dotacji) wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego oraz
  2. dotacji celowej z budżetu państwa, w części odpowiadającej współfinansowaniu krajowemu (15% wartości dotacji).

Pozostałe 15,09% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu stanowi wkład własny projektu. Wkład własny będzie wniesiony do projektu w formie dodatków lub wynagrodzeń wypłacanych przez stronę trzecią (z budżetu jednostek samorządu terytorialnego szczebla lokalnego) w formie wynagrodzeń uczestników projektu.

Otrzymana kwota dofinansowania (bez wkładu własnego) przeznaczona zostanie w całości na pokrycie wydatków związanych z realizacją opisanego wyżej projektu. Budżet projektu obejmuje koszty kwalifikowane w podziale na koszty bezpośrednie i koszty pośrednie. Koszty bezpośrednie (bezpośrednio związane z realizacją działań przewidzianych w projekcie) obejmują wydatki na wynagrodzenia personelu projektu, zakup niezbędnych towarów i usług, tj. wynajem sal, wyżywienie dla uczestników, ogłoszenia w prasie, itp. Koszty pośrednie (koszty administracyjne związane z realizacją projektu) obejmują wydatki związane z najmem lokalu na biuro projektu, koszty łączności i telekomunikacji, obsługi księgowej, opłat pocztowych i zakupu materiałów biurowych. Koszty pośrednie w ramach ww. projektu będą rozliczane ryczałtem, tj. wg wskaźnika wskazanego w umowie o dofinansowani projektu. Wskaźnik ten jest podstawą do rozliczenia kosztów pośrednich we wnioskach Beneficjanta o płatność w zależności od wysokości przedstawionych do rozliczenia wydatków bezpośrednich, zgodnych z budżetem projektu. W ramach ww. projektu przyjęto wskaźnik na poziomie 9% kosztów bezpośrednich. Rozliczenie kosztów pośrednich ryczałtem polega na opłaceniu, ze środków własnych Beneficjanta, kosztów związanych z najmem lokalu na biuro projektu, łącznością i telekomunikacją, obsługą księgową, opłatami pocztowymi i zakupem materiałów biurowych, a następnie ich refundacji ze środków przyznanego dofinansowania. Przy czym wartość kosztów pośrednich rozliczanych ryczałtem nie może przekroczyć 9% wartości poniesionych kosztów bezpośrednich (zarówno w okresie rozliczeniowym, jak i na koniec realizacji projektu).

Zatem, mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego wypłacane przez Bank Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców, w związku z realizacją ww. programu stanowią dla Wnioskodawczyni przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast środki, które Wnioskodawczyni otrzymała w formie dotacji z budżetu państwa, stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegający zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 powołanej ustawy.

Zaznaczyć jednakże należy, iż jeżeli ww. środki (ich część) zostaną przekazane Wnioskodawczyni z przeznaczeniem na cele inwestycyjne (zakup lub wytworzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych) nie będą one stanowić przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Kosztami uzyskania przychodu są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Aby określony wydatek mógł zostać zaliczony do ww. kosztów, należy ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwość osiągnięcia przychodu z danego źródła.

Poniesiony wydatek może zatem zostać uznany za koszt uzyskania przychodów w myśl powołanego przepisu, o ile spełnia łącznie następujące warunki:

  • pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub źródłem przychodu i został poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajduje się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, enumeratywnie wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • został właściwie udokumentowany.

Zgodnie natomiast z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137 ustawy.

W związku z powyższym, wydatki bezpośrednio sfinansowane przez Wnioskodawczynię przychodami zwolnionymi od podatku na podstawie ww. przepisów nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez Nią pozarolniczej działalności gospodarczej.

Ponadto zauważyć należy, że koszty pośrednie, tj. koszty związane z najmem lokalu, koszty łączności i telekomunikacji, obsługi księgowej, opłat pocztowych i zakupu materiałów biurowych, poniesione ze środków własnych Wnioskodawczyni mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, o ile spełniają wymogi, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże otrzymanie refundacji poniesionych przez Wnioskodawczynię ww. kosztów pośrednich zaliczonych uprzednio do kosztów uzyskania przychodów w działalności gospodarczej, skutkuje obowiązkiem skorygowania bieżących kosztów uzyskania przychodów o kwotę uzyskanego zwrotu w momencie jej otrzymania.

Odnosząc się natomiast do kwestii księgowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów przychodów zwolnionych z opodatkowania i kosztów uzyskania przychodów, w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu, wskazać należy, iż zgodnie z art. 24a ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej „księgą”, z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Z wyżej przytoczonego przepisu wynika obowiązek prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych. Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawczyni prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, w której obowiązana jest ewidencjonować przychody i koszty mające wpływ na ustalenie podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku. Sposób prowadzenia księgi określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003 r. Nr 152, poz. 1475 ze zm.). Zawarte w rozporządzeniu „Objaśnienia do podatkowej księgi przychodów i rozchodów” określają w jakich kolumnach wpisywać określone przychody i rozchody.

Mając na względzie powyższe, przychody zwolnione z opodatkowania i koszty, których wysokość nie ma wpływu na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku, a więc w części objętej zwolnieniem przedmiotowym, nie muszą być w księdze ujmowane.

Zgodnie z objaśnieniami do księgi jedynym miejscem, gdzie fakultatywnie można księgować otrzymane dotacje oraz wydatki, które nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów, jest kolumna 16 (uwagi), gdzie mogą być ewidencjonowane faktycznie otrzymane przez podatnika przychody, a także dotyczące tego przychodu wydatki. Poza tą kolumną dotacje oraz wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów nie powinny być w księdze ewidencjonowane, jako nie mające wpływu na ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż skoro otrzymane przez Wnioskodawczynię środki, w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu, zwolnione są z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie wskazanych przepisów, to jako niemające wpływu na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku nie powinny być ujmowane w prowadzonej przez Wnioskodawczynię podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Natomiast dodatkowe wydatki poniesione na realizację tego projektu, poniesione ze środków własnych a niepokryte ww. środkami zwolnionymi z opodatkowania, o ile spełniać będą przesłanki, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będą mogły stanowić koszt uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej oraz winny być zaewidencjonowane w prowadzonej przez Wnioskodawczynię podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj