Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-1276/12-2/AM
z 13 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 03.10.2012 r. (data wpływu 05.10.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 05.10.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą indywidualną działalność gospodarczą od 2000 roku, której zakres zgodnie z wpisem do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej obejmuje m.in. pośrednictwo ubezpieczeniowe oraz wynajem nieruchomości. Działalność ubezpieczeniową prowadzi we własnym lokalu usługowym.
Dla celów prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi księgę przychodów i rozchodów. Dochód z działalności gospodarczej ustalony w oparciu o zapisy kpir opodatkowuje na zasadach ogólnych, wg skali podatkowej.

W czerwcu 2012 r. łącznie z małżonkiem (ze względu na istniejący między nimi ustawowy małżeński ustrój majątkowy) zakupili dwa lokale o charakterze typowo użytkowym. Nabycie wskazanych nieruchomości zostało sfinansowane przez Wnioskodawczynię i jej małżonka hipotecznym kredytem bankowym. Ze względu na istniejący między nimi ustawowy ustrój majątkowy małżeński, umowa kredytu została zaciągnięta na imię obojga małżonków.


Nabyte nieruchomości zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych działalności gospodarczej w całości tylko u jednego małżonka tj. u Wnioskodawcy i w jego działalności gospodarczej będą wykorzystywane w następujący sposób:

  1. jeden z zakupionych lokali będzie w całości wykorzystywany do działalności gospodarczej Wnioskodawcy w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego ( będzie to dodatkowy adres działalności ubezpieczeniowej, obok aktualnego);
  2. drugi z zakupionych lokali będzie przeznaczony na wynajem (przychody z najmu będą zaliczane do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w myśl art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


  1. Czy koszty (prowizja i odsetki) płacone od kredytu zaciągniętego wspólnie przez obojga małżonków (zapłacone zarówno przed datą wprowadzenia do ewidencji środków trwałych jak i po tej dacie), a finansującego zakup nieruchomości wprowadzonej w całości do ewidencji środków trwałych firmy Wnioskodawcy i wynajmowanej w ramach prowadzonej przeze niego działalności gospodarczej, podlegają zaliczeniu w całości do kosztów uzyskania przychodu jego firmy przy rozliczeniu dochodu z tej działalności gospodarczej, oraz czy takie koszty jak: koszty notarialne związane z zakupem nieruchomości (poniesione przed datą wprowadzenia nieruchomości do ewidencji środków trwałych mojej firmy), czynsz administracyjny, wszelkie opłaty eksploatacyjne w tym również opłaty z tytułu użytkowania wieczystego i podatku od nieruchomości mogą być w całości zaliczane do kosztów prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w zakresie wynajmu?
  2. Czy koszty (prowizja i odsetki) płacone od kredytu zaciągniętego wspólnie przez obojga małżonków (zapłacone zarówno przed datą wprowadzenia do ewidencji środków trwałych jak i po tej dacie), a finansującego zakup nieruchomości wprowadzonej w całości do ewidencji środków trwałych firmy Wnioskodawcy i wykorzystywanej w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego podlegają zaliczeniu w całości do kosztów uzyskania przychodu u niego przy rozliczeniu dochodu z tej działalności gospodarczej, oraz czy takie koszty jak koszty notarialne związane z zakupem nieruchomości (poniesione przed datą wprowadzenia nieruchomości do ewidencji środków trwałych firmy Wnioskodawcy), czynsz administracyjny, wszelkie opłaty eksploatacyjne w tym równie opłaty z tytułu użytkowania wieczystego i podatku od nieruchomości mogą być w całości zaliczane do kosztów prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego?

Zdaniem Wnioskodawcy zarówno koszty opisane w pytaniu nr 1 jak i w pytaniu nr 2, mogą zostać uznane, jako koszty w działalności gospodarczej Wnioskodawczyni w pełnej wysokości. Z czego koszty związane z zakupem lokali poniesione przed datą wprowadzenia do ewidencji środków trwałych firmy Wnioskodawcy podwyższą wartość początkową nieruchomości tj. podwyższą podstawę odpisów amortyzacyjnych, natomiast koszty poniesione po dacie wprowadzenia nieruchomości do ewidencji środków trwałych będą stanowiły bezpośrednio koszty uzyskania przychodów i będą kwalifikowane w księdze przychodów i rozchodów, jako „pozostałe wydatki”. Zdaniem Wnioskodawcy odsetki płacone od kredytu zaciągniętego wspólnie przez obojga małżonków, a finansującego zakup nieruchomości wprowadzonych do ewidencji środków trwałych i wynajmowanej w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu przy rozliczeniu jej dochodu z działalności gospodarczej. Przy rozstrzygnięciu przedstawionej kwestii zastosowanie znajdują dwa przepisy: art. 22 ust. 1 oraz art. 23 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z pierwszym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Z kolei drugi wskazuje, że w przypadku odsetek od m.in. kredytów nie uważa się za koszty uzyskania przychodów takich odsetek, które nie zostały faktycznie zapłacone (a zatem jedynie naliczone).

Zestawienie tych dwóch przepisów wskazuje, że odsetki od kredytu mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej i rozliczane przy ustalaniu dochodu z tej działalności, jeżeli można wykazać, że odsetki te zostały faktycznie zapłacone, a sam kredyt i sposób jego wykorzystania przyczynił się do generowania u podatnika przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej (względnie służył zachowaniu lub zabezpieczeniu tego źródła przychodów). W przypadku Wnioskodawcy kredyt niewątpliwie służy prowadzonej przeze Wnioskodawcę działalności gospodarczej i tylko tej działalności, ponieważ został w całości wykorzystany na zakup składników majątku wprowadzonych do ewidencji środków trwałych, które po zakupie będą wykorzystywane bezpośrednio w sposób przynoszący przychody z najmu oraz przychody z pośrednictwa ubezpieczeniowego.

Zatem prowizja i odsetki od tak wykorzystanego kredytu są kosztami dotyczącymi przychodów z najmu i z pośrednictwa ubezpieczeniowego i z tego powodu - biorąc pod uwagę, że przychody te są ujmowane w ramach źródła przychodów z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - rozliczanymi w ramach dochodów z działalności gospodarczej na podstawie art. 22 ust. 1 ww. ustawy.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z wskazanymi przepisami, nie wyłącza ich stosowania fakt, że w przypadku osoby żonatej/zamężnej - kredyt został zaciągnięty na imię obojga małżonków (szczególnie w sytuacji, gdy stanowi to konsekwencję istniejącego między nimi ustroju majątkowego a nie zamiaru korzystania z kredytu przez współmałżonka). Brak jest również jakichkolwiek innych przepisów prawa, z których można byłoby wyprowadzać twierdzenie o niemożności zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odsetek od kredytu zaciągniętego na imię obojga małżonków, a w całości wykorzystanego dla potrzeb działalności gospodarczej jednego z nich.

W związku z tym należy uznać, ze wskazana okoliczność zaciągnięcia kredytu przez obojga małżonków jest bez znaczenia dla oceny możliwości rozliczenia w kosztach uzyskania przychodów jednego z nich kosztów dotyczących tego kredytu.

Również pozostałe wydatki eksploatacyjne (czynsze, podatki od nieruchomości itp. ) mogą być uznane za koszty działalności gospodarczej Wnioskodawcy, na mocy tych samych przepisów, ponieważ są bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Bezsporne jest uzasadnienie, że przedmiotowe wydatki mają związek z prowadzoną działalnością oraz to, że poniesienie tych wydatków ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, ewentualnie na zachowanie lub zabezpieczenie źródła tego przychodu.

Co do kosztów poniesionych przed datą wprowadzenia lokali do ewidencji środków trwałych mojej firmy (koszty aktu notarialnego, odsetki od kredytu, prowizje). Odsetki naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania oraz pozostałe koszty związane z zakupem i poniesione przed datą wprowadzenia do ewidencji środków trwałych będą zwiększały wartość początkową tego środka trwałego, natomiast odsetki naliczone po tym dniu mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w dniu zapłaty. Zaznaczyć należy, że w przypadku, gdy składnik majątku stanowi współwłasność podatnika, to zgodnie z art. 22g ust. 11 ww. ustawy, wartość początkową tego składnika ustala się w takiej proporcji jego wartości, w jakiej pozostaje udział podatnika we własności tego składnika majątku, przy czym zasada ta nie ma zastosowania do składników majątku stanowiących współwłasność majątkową małżonków, chyba, że małżonkowie wykorzystują składnik majątku w działalności gospodarczej prowadzonej odrębnie. A w przypadku Wnioskodawcy składniki te są w całości wykorzystywane tylko i wyłącznie w jego firmie.

Reasumując stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy składnik majątku wspólnego małżonków jest wykorzystywany w całości w działalności gospodarczej jednego z małżonków (stanowi środek trwały) w tym przypadku u Wnioskodawcy, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od pełnej wartości nieruchomości, (przy czym odsetki od kredytu zaciągniętego na zakup nieruchomości spłacone przed datą wprowadzenia jej do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podwyższają wartość tego środka). Natomiast odsetki spłacone po dacie wprowadzenia nieruchomości do ewidencji środków trwałych stanowić będą bezpośrednio koszty uzyskania przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj