Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-875/12-2/LK
z 28 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24.08.2012 r. (data wpływu 03.09.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na towary dostarczane do sklepu znajdującego się w strefie składu wolnocłowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 03.09.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na towary dostarczane do sklepu znajdującego się w strefie składu wolnocłowego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Spółka dokonuje sprzedaży towarów znajdujących się na terytorium kraju do sklepu umiejscowionego na obszarze składu wolnocłowego położonego na terenie Portu Lotniczego. Obszar powyższego składu wolnocłowego został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z 15 marca 2012 w sprawie zmiany obszaru składu wolnocłowego na terenie Portu Lotniczego. Towary sprzedawane są Przedsiębiorstwu Handlu Zagranicznego B. S.A., które na terenie powyższego składu dokonuje ich dalszej odsprzedaży podróżnym, kierującym się zarówno do krajów UE, jak i poza UE.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w opisanym stanie faktycznym, Spółka dokonując dostawy towarów do sklepu znajdującego się na obszarze składu wolnocłowego posiada prawo do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0 %?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W ocenie Wnioskodawcy Spółka posiada prawo do zastosowania stawki 0 proc. do dostaw towarów do sklepu znajdującego się na obszarze składu wolnocłowego. W związku z tym, że skład wolnocłowy posiada taką samą funkcję jak wolny obszar celny, stosowanie innej stawki niż 0 proc. byłoby nieuzasadnione. Wolne obszary celne, zgodnie z właściwymi przepisami celnymi, stanowią części obszaru celnego Wspólnoty (wydzielone terytorium), natomiast strefy wolnocłowe są wyodrębnionymi pomieszczeniami znajdującymi się na tym obszarze, oddzielonymi od pozostałej jego części, w których w stosunku do towarów stosowane na gruncie prawa celnego specjalne warunki (m. in. towary korzystają, ze względu na ich umieszczenie w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym, ze środków stosowanych zwykle przy wywozie towarów).

W związku z powyższym, w opisanym stanie faktycznym, uzasadnione jest potraktowanie składów wolnocłowych do celów VAT w sposób analogiczny jak wolnych obszarów celnych. Spółka jednocześnie informuje, że dostawa towarów do strefy wolnocłowej ustanowionej na terenie Portu Lotniczego przeznaczona jest do odsprzedaży podróżnym zgodnie z treścią art. 83 ust. 1 pkt 22a ustawy o VAT. Spółka posiada dokumenty, z których jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu określonych warunków, zgodnie z art. 83 ust. 2 ww. ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak wynika z regulacji art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W świetle art. 83 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów do wolnych obszarów celnych ustanowionych na terenie lotniczego, morskiego lub rzecznego przejścia granicznego, przeznaczonych do odprzedaży podróżnym.

Zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy o VAT opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, iż ustawodawca objął preferencyjną stawką podatku od towarów i usług (w wysokości 0%) dostawy towarów do wolnych obszarów celnych usytuowanych na terenie lotniczego przejścia granicznego. Należy jednakże zauważyć, iż dostawca może zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 0% pod warunkiem prowadzenia dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały dokonane przy zachowaniu warunków określonych w przepisie art. 83 ust. 1 pkt 22 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest Spółką która dokonuje sprzedaży towarów znajdujących się na terytorium kraju do sklepu umiejscowionego na obszarze składu wolnocłowego położonego na terenie Portu Lotniczego. Obszar powyższego składu wolnocłowego został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie zmiany obszaru składu wolnocłowego na terenie Portu Lotniczego. Towary sprzedawane są Przedsiębiorstwu Handlu Zagranicznego które na terenie powyższego składu dokonuje ich dalszej odsprzedaży podróżnym, kierującym się zarówno do krajów UE, jak i poza UE. Ponadto Spółka wskazała we własnym stanowisku, iż w związku z dokonywanymi dostawami posiada dokumenty, z których jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu określonych warunków, zgodnie z art. 83 ust. 2 ww. ustawy. Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się do stawki podatku, jaką należy stosować dla dostaw towaru do sklepu umiejscowionego na obszarze składu wolnocłowego.


W myśl art. 166 rozporządzenia Rady nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 302 z 19.10.1992) Wolne obszary celne i składy wolnocłowe są częściami obszaru celnego Wspólnoty lub pomieszczeniami znajdującymi się na tym obszarze, oddzielonymi od pozostałej jego części, w których:

  1. towary niewspólnotowe traktowane są do celów stosowania należności celnych przywozowych i obowiązujących w przywozie środków polityki handlowej jako nieznajdujące się na obszarze celnym Wspólnoty, pod warunkiem że nie zostały dopuszczone do obrotu ani objęte inną procedura celną, ani też nie zostały użyte lub zużyte na warunkach nieprzewidzianych przepisami prawa celnego;
  2. określone w szczególnych przepisach Wspólnoty towary korzystają, ze względu na ich umieszczenie w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym, ze środków stosowanych zwykle przy wywozie towarów.

Stosownie do art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 19.03.2004 r. prawo celne (Dz. U. 2004 Nr 68 poz. 622) Wolne obszary celne lub składy wolnocłowe mogą być tworzone na wniosek w celu:

  1. ułatwienia międzynarodowego ruchu tranzytowego towarów, w szczególności w portach morskich, lotniczych, rzecznych lub miejscach przyległych do przejść granicznych;
  2. rozwoju eksportu i tworzenia nowych miejsc pracy.

W myśl ust. 2 tego artykułu wolne obszary celne lub składy wolnocłowe mogą być tworzone w miejscach niezamieszkanych, których położenie umożliwi sprawowanie skutecznego dozoru celnego towarów wprowadzanych i wyprowadzanych z wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego.

Mając na uwadze powyższe skład wolnocłowy to wydzielone pomieszczenie, które zawiera się w pojęciu Wolnego Obszaru Celnego gdzie dokonuje się tych samych czynności, co w wolnym Obszarze Celnym. Składy wolnocłowe są tworzone w celu ułatwienia międzynarodowego ruchu tranzytowego towarów.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca dokonując dostaw towaru do sklepu umiejscowionego na obszarze składu wolnocłowego na rzecz podmiotu, który na terenie przedmiotowego składu dokonuje dalszej odsprzedaży towaru podróżnym kierującym się zarówno do krajów UE jak i poza UE ma prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatkowej 0%. Zostaną, bowiem spełnione przesłanki warunkujące zastosowanie stawki 0% tj. dostawa następuje do składu wolnocłowego ustanowionego na terenie lotniczego przejścia granicznego, ponadto Wnioskodawca posiada dokumentację, z której jasno wynika, iż czynności zostały wykonane przy zachowaniu określonych warunków.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj