Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-487/12-2/AMN
z 3 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2012 r. (data wpływu 9 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika, tj. sporządzenia deklaracji PIT-11 i PIT-4R w związku z przekształceniem się Wnioskodawcy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika, tj. sporządzenia deklaracji PIT-11 i PIT-4R w związku z przekształceniem się Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Pan X, prowadzący działalność gospodarczą (dalej: Wnioskodawca), której przedmiot działalności obejmuje w szczególności działalność transportową i spedycyjną, zamierza dokonać przekształcenia formy prawnej prowadzonej działalności z jednoosobowej działalności osoby fizycznej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka), zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych (dalej: KSH), (art. 551 § 5 oraz art. 5841 - 58413 wprowadzone ustawą z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców; Dz. U. Nr 106, poz. 622; dalej: Ustawa Deregulacyjna). Z uwagi na powyższe Wnioskodawca składa niniejszy wniosek o interpretację w trybie art. 14n § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca zatrudnia w oparciu o umowy o pracę pracowników, wobec których pełni obowiązki płatnika PDOF, zgodnie z art. 31-39 ustawy o PDOF.

Zgodnie z art. 5842 § 1 KSH „Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego”. Tym samym, w przypadku przekształcenia działalności Wnioskodawcy w Spółkę, nowy pracodawca, tj. Spółka stanie się z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. W szczególności nie może tu być mowy o rozwiązaniu stosunków pracy w związku z przekształceniem podmiotowym pracodawcy. W niniejszym przypadku nie ma również miejsca przejście zakładu pracy w rozumieniu art. 231 Kodeksu pracy.

Zmiana ta (tj. wspomniane wyżej przekształcenie) nastąpi najprawdopodobniej w trakcie roku kalendarzowego, nie zaś na ostatni dzień danego roku, co spowoduje, że Spółka stanie się pracodawcą w trakcie trwania okresu rozliczeniowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przedstawionym w zdarzeniu przyszłym zamierzonym przekształceniem formy prawnej prowadzonej działalności, w odniesieniu do danego roku kalendarzowego w którym nastąpi przekształcenie, zarówno Wnioskodawca, jak i Spółka będą zobowiązane do sporządzenia informacji PIT-11 oraz deklaracji PIT-4R za okres od początku roku kalendarzowego do momentu przekształcenia (Wnioskodawca) i za okres po przekształceniu do końca roku kalendarzowego (Spółka)?

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli przekształcenie nastąpi w trakcie roku kalendarzowego, to jedynie Spółka będzie miała obowiązek sporządzenia informacji PIT-11 oraz deklaracji PIT-4R za cały ten okres, tj. zarówno przed i po przekształceniu.

Jak wynika z art. 5842 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego. Zgodnie z treścią rządowego uzasadnienia do projektu Ustawy Deregulacyjnej „skutkiem przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w spółkę kapitałową będzie sukcesja uniwersalna” (art. 5842 Kodeksu spółek handlowych). Powyższe oznacza, że spółce przekształconej przysługiwać będą wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego.

Z chwilą przekształcenia pracownicy zatrudnieni w ramach zakładu pracy Wnioskodawcy staną się pracownikami pozostającymi stroną stosunku pracy ze Spółką - Spółka stanie się z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. W konsekwencji spoczywać na niej będą prawa i obowiązki uprzednio przysługujące Wnioskodawcy, wynikające ze stosunku pracy (przykładowo, obowiązek wypłaty wynagrodzenia za okres obejmujący czas sprzed przekształcenia itp.). Innymi słowy, w dniu poprzedzającym przekształcenie nie nastąpi rozwiązanie stosunków pracy z pracownikami zakładu pracy Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 31 ustawy o z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), dalej: PDOF, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Natomiast zgodnie z art. 39 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o PDOF: „W terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych”.

Zgodnie z art. 39 ust. 2 ustawy o PDOF: „Jeżeli obowiązek poboru przez płatników, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35 ustawy o PDOF, zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, płatnicy na pisemny wniosek podatnika, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, są obowiązani do sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, lub urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych, imiennej informacji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.”

Zgodnie z art. 38 ust. 1a oraz ust. 1b ustawy o PDOF:

„W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35 ustawy o PDOF, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według, ustalonego wzoru.” (ust. la przepisu).

„W razie zaprzestania przez płatników, o których mowa w art. 31 i 33-35 ustawy o PDOF, prowadzenia działalności przed końcem stycznia roku następującego po roku podatkowym deklarację, o której mowa w ust. la, płatnik przekazuje w terminie do dnia zaprzestania tej działalności.” (ust. 1b przepisu).

Jak wynika z powyższych przepisów, ustawa o PDOF nakłada określone obowiązki na płatników podatku dochodowego od osób fizycznych w oderwaniu od ich statusu jako podatników (podatku dochodowego od osób fizycznych lub podatku dochodowego od osób prawnych) jak również formy prawnej w ramach której one działają (spółki osobowe, spółki kapitałowe itp.) - o ile płatnicy ci są zakładami pracy w rozumieniu Kodeksu pracy. W omawianym przypadku dojdzie do przejęcia przez Spółkę pracowników Wnioskodawcy z mocy prawa, w wyniku czego Spółka stanie się pracodawcą w odniesieniu do zatrudnionych pracowników. Wynikiem przekształcenia będzie pełna kontynuacja dotychczasowych stosunków pracy, nastąpi zaś jedynie zmiana podmiotu będącego pracodawcą. W konsekwencji Spółka przejmie ciążące na Wnioskodawcy obowiązki płatnika składek na podatek dochodowy od osób fizycznych, w tym również obowiązki raportowania wynikające z art. 39 ust. 1 ustawy o PDOF (PIT-11) jak również art. 38 ust. la ustawy o PDOF (PIT-4R). Omawiana sytuacja nie może być w szczególności utożsamiana z przypadkiem, kiedy następuje zaprzestanie wykonywania działalności gospodarczej przez pracodawcę powiązane z likwidacją zakładu pracy i rozwiązaniem stosunków pracy - zakład pracy nadal bowiem będzie istniał i z perspektywy funkcjonalnej nie ulegnie on zmianie, zmieni się jedynie jego forma prawna.

Dlatego w omawianym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wystawienia formularzy PIT-11 oraz PIT-4R na dzień przekształcenia (ani też w terminach wskazanych w ustawie o PDOF, jednak wyłącznie w odniesieniu do okresu od początku roku kalendarzowego do dnia przekazania). Jego obowiązki w tym zakresie zostaną w pełni przejęte przez Spółkę przekształconą i podmiot ten, w terminach wskazanych w ustawie o PDOF będzie miał obowiązek sporządzić i przesłać formularz PIT-11 oraz PIT-4R w odniesieniu do całego roku kalendarzowego, w którym nastąpi przekształcenie.

Stanowisko odpowiadające powyższemu potwierdzone zostało w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie o sygn. IPPB2/415-684/11-4/AK z dnia 17 listopada 2011 r. oraz o sygn. IPPB2/415-1049/10-4/AS z dnia 11 lutego 2011 r. W pierwszym ze wskazanych dokumentów Dyrektor Izby Skarbowej przyznał rację wnioskodawcy, który przedstawił stan faktyczny oraz pytanie istotnie tożsame z przedstawionym w niniejszym wniosku. W drugim natomiast odniósł się do sytuacji przejścia zakładu pracy na podstawie art. 231 Kodeksu pracy, wskazując, iż: „Artykuł ten przyjmuje konstrukcję automatycznego wejścia w stosunek pracy po stronie jednego zakładu pracy w miejsce drugiego, czyli wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną w płaszczyźnie stosunków pracy. Opiera się ona przy tym na założeniu, że stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany mimo przekształceń podmiotowych. Z powyższego wynika, iż obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek sporządzenia stosownych informacji, tj. według ustalonego wzoru PIT-11 i obowiązek sporządzenia rocznego obliczenia podatku według wzoru PIT-40, jeśli pracownik złoży dokument PIT-12 w ustawowym terminie nie ustają lecz przechodzą na nowego płatnika, który przejmując pracowników przejmuje także obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wszelkie inne obowiązki z tym związane. Powyższe okoliczności powodują, iż przejmujący pracowników pracodawca winien kontynuować obowiązki płatnika nałożone przepisami art. 32, 37 i 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z uwagi na powyższe po zakończeniu roku podatkowego przejmujący pracodawca winien dokonać rocznego obliczenia podatku według ustalonego wzoru PIT-40, o ile pracownik złoży w określonym terminie oświadczenie sporządzone według ustalonego wzoru PIT-12 oraz informacje o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy według wzoru PIT-11 obejmujące dane za cały rok podatkowy i przekazać podatnikowi oraz właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.”


W stanie faktycznym, którego dotyczy niniejszy wniosek podstawą prawną przejścia zakładu pracy nie są przepisy Kodeksu pracy, ale wskazane na wstępie przepisy KSH, jednakże w konsekwencji ich zastosowania następuje kontynuacja sytuacji prawnej zakładu pracy przy zmianie podmiotowej, przez co, zdaniem Wnioskodawcy, wyżej wskazana argumentacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w pełni znajduje zastosowanie do przedstawionego stanu faktycznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj