Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-894/12-2/IZ
z 30 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 15.09.2012 r. (data wpływu 17.09.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi oczyszczania separatorów - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17.09.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi oczyszczania separatorów.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Spółka jest znanym na rynku polskim przedsiębiorstwem oferującym usługi w zakresie gospodarki odpadami i komunalnymi i przemysłowymi oraz utrzymania czystości. W zakresie swojej działalności świadczy między innymi usługę oczyszczania separatorów.

Usługa oczyszczania separatorów dotyczy czynności wykonywanych bezpośrednio na specjalistycznych urządzeniach zwanych separatorami. Separatory to urządzenia podobne do filtrów lub mini-oczyszczalni, służące do oczyszczania wody opadowej, która spływa do nich z dróg, parkingów, płyt lotniskowych. Separatory działają w ten sposób, że poprzez system filtrów wytrącają z wpływającej do nich wody piach, szlam i inne zanieczyszczenia, w szczególności oleje, benzyny, smary. Wytrącone z wody zanieczyszczenia (ścieki) gromadzą się w zbiorniku separatora.

Separatory należy okresowo, najczęściej co pół roku, oczyszczać, żeby mogły sprawnie działać. Oczyszczenie polega na usunięciu wytrąconych ścieków (zgodnie z branżowym nazewnictwem, tego typu ścieki zwane są odpadami, w dalszej części nazwy te będą więc używane zamiennie), które nagromadziły się w zbiorniku separatora, czyli na odebraniu (wyjęciu, wyciągnięciu) odpadów ze zbiornika separatora, wywiezieniu ich i utylizacji. Ścieki te są odbierane za pomocą pojazdów specjalnych, wyposażonych w pompy służące do zasysania ścieków ze zbiorników separatorów oraz w zbiorniki, w których odpady są wywożone do miejsca ich utylizacji.

Wytrącone i odebrane ścieki (odpady) należą (10 grupy odpadów niebezpiecznych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 września 2011 roku w sprawie katalogów ścieków. Spółka jest zobowiązana do wywozu i utylizacji tego typu odpadów. W ramach tej usługi również są wykonywane inne czynności poboczne, takie jak na przykład wyczyszczenie filtrów. W dniu 27 lipca 2012 roku Spółka wystąpiła z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji statystycznej dla powyższej usługi. W odpowiedzi na wniosek Spółki, Urząd Statystyczny w Łodzi wystosował opinię klasyfikacyjną z 10 sierpnia 2012 roku, w której stwierdził, że usługa oczyszczania separatorów powinna być przyporządkowana do następującego grupowania PKWiU 2008: „PKWiU 37.00.1 - Usługi związane ze ściekami”.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Spółka, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a oraz Załącznika nr 3 poz. 142 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177 poz. 1054 t.j. - dalej: ustawa o VAT), ma prawo stosować stawkę VAT wynoszącą 8% w odniesieniu do świadczenia usługi oczyszczania separatorów, biorąc pod uwagę fakt, że usługi te są klasyfikowane do grupowania PKWiU: 37.00.1 Usługi związane ze ściekami”?


Zdaniem Spółki, ma Ona prawo do stosowania stawki VAT wynoszącej 8% do opisanej powyżej usługi, ponieważ jest ona klasyfikowana do grupowania 37.00.1 według PKWiU z 2008 roku.


Poniżej Spółka przedstawia szczegółowe uzasadnienie:


  1. Funkcja usługi

Głównym elementem usługi oczyszczania separatorów jest umożliwienie dalszego funkcjonowania separatora poprzez usunięcie i zutylizowanie nagromadzonych w wyniku pracy urządzenia ścieków (odpadów). W efekcie takiej usługi zbiornik separatora jest opróżniony, dzięki czemu separator może dalej funkcjonować, czyli wytrącać zanieczyszczenia z wody. Przy okazji wykonywane są inne czynności, takie jak wyczyszczenie filtrów, jednak te prace są poboczne, dodatkowe do głównego świadczenia. Prace te służą prawidłowemu funkcjonowania separatora, jednakże nie miałyby one znaczenia, gdyby zbiornik separatora był pełen nagromadzonych odpadów. Opróżnienie zbiornika separatora ma więc podstawowe znaczenie, pozostałe prace są częściami składowymi złożonej usługi oczyszczania separatorów.

Wskazać również należy na cel, w jakim usługa oczyszczania separatorów jest zamawiana przez podmioty zarządzające drogami lub innymi obiektami gdzie pracują separatory (np. parkingi, stacje paliw, lotniska). Podmioty zarządzające tymi obiektami mają obowiązek zapewnić prawidłowe funkcjonowanie separatorów. W tym celu zbiorniki na ścieki separatorów okresowo muszą być opróżniane. Przy czym zarządzający drogami nie dysponują infrastrukturą i możliwościami utylizacji takich odpadów, powstających w wyniku oczyszczania separatorów. Usługi tej nie są w stanie wykonywać również małe podmioty, które nie mają zdolności utylizacji odpadów, do czego zobowiązują je przepisy prawa ochrony środowiska. W związku z czym zarządzający obiektami, przy których pracują separatory zamawiają tę usługę u podmiotów takich jak Spółka, które są w stanie w wywieźć i zutylizować ścieki odebrane z separatorów.

W ocenie Spółki usługa oczyszczania separatorów jest więc usługą związaną ze ściekami. Nazwa używana w praktyce dla określenia tej usługi nie odzwierciedla jej charakteru, nie decyduje również o prawidłowej klasyfikacji tej usługi. O jej klasyfikacji decyduje wyłącznie jej charakter oraz cel, opisane powyżej.


  1. Klasyfikacja usługi Spółki


Spółka, jako świadcząca usługę objętą niniejszym wnioskiem, klasyfikuje swoją usługę do grupowania PKWiU 37.00.1 „Usługi związane ze ściekami”.


Powyższa klasyfikacja jest naturalną klasyfikacją dla przedmiotowej usługi Spółki, z uwagi na jej charakter, związany z odprowadzaniem nagromadzonych w separatorze ścieków (odpadów), ich wywozem i utylizacją.


Powyższa klasyfikacja Spółki została potwierdzona przez Urząd Statystyczny w Łodzi, który potwierdził, że usługa opisana wyżej mieści się w grupowaniu: 37.00.1 „Usługi związane ze ściekami”. Oznacza to, że zgodnie z opinią klasyfikacyjną Urzędu Statystycznego w Łodzi, przedmiotową usługę Spółki należy zaliczyć do usług związanych ze ściekami i tym samym nie będzie jej można zaliczyć do innych usług.

Spółka pragnie przy tym przypomnieć, że zgodnie z pkt 7.3 zasad metodycznych PKWiU, w przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć produkt, producent może zwrócić się o pomoc do Urzędu Statystycznego - co też Spółka uczyniła i otrzymała wzmiankowaną opinię Urzędu Statystycznego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o którym mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Według art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Od tej reguły ustawodawca ustanowił pewne wyjątki, tzn. przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.


W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 roku, z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), która zastąpiła obowiązującą dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 roku Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% w pozycji 142 mieszczą się „usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków” – PKWiU ex 37.

Należy wskazać, iż w myśl art. 2 pkt 30 ustawy o podatku od towarów i usług, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.

Zatem poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy odnosi się wyłącznie do konkretnych usług z grupowania 37 PKWiU – „Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych”. Grupowanie to obejmuje:

  • 37.00.1 Usługi związane ze ściekami, w tym:
  • 37.00.11 Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków;
  • 37.00.12 Usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych;
  • 37.00.2 Osady ze ścieków kanalizacyjnych.


Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka jest znanym na rynku polskim przedsiębiorstwem oferującym usługi w zakresie gospodarki odpadami i komunalnymi i przemysłowymi oraz utrzymania czystości. W zakresie swojej działalności świadczy między innymi usługę oczyszczania separatorów.

Usługa oczyszczania separatorów dotyczy czynności wykonywanych bezpośrednio na specjalistycznych urządzeniach zwanych separatorami. Separatory to urządzenia podobne do filtrów lub mini-oczyszczalni, służące do oczyszczania wody opadowej, która spływa do nich z dróg, parkingów, płyt lotniskowych. Separatory działają w ten sposób, że poprzez system filtrów wytrącają z wpływającej do nich wody piach, szlam i inne zanieczyszczenia, w szczególności oleje, benzyny, smary. Wytrącone z wody zanieczyszczenia (ścieki) gromadzą się w zbiorniku separatora.

Separatory należy okresowo, najczęściej co pół roku, oczyszczać, żeby mogły sprawnie działać. Oczyszczenie polega na usunięciu wytrąconych ścieków (zgodnie z branżowym nazewnictwem, tego typu ścieki zwane są odpadami, w dalszej części nazwy te będą więc używane zamiennie), które nagromadziły się w zbiorniku separatora, czyli na odebraniu (wyjęciu, wyciągnięciu) odpadów ze zbiornika separatora, wywiezieniu ich i utylizacji. Ścieki te są odbierane za pomocą pojazdów specjalnych, wyposażonych w pompy służące do zasysania ścieków ze zbiorników separatorów oraz w zbiorniki, w których odpady są wywożone do miejsca ich utylizacji.

W dniu 27 lipca 2012 roku Spółka wystąpiła z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji statystycznej dla powyższej usługi. W odpowiedzi na wniosek Spółki, Urząd Statystyczny w Łodzi wystosował opinię klasyfikacyjną z 10 sierpnia 2012 roku, w której stwierdził, że usługa oczyszczania separatorów powinna być przyporządkowana do następującego grupowania PKWiU 2008: „PKWiU 37.00.1 - Usługi związane ze ściekami”.


Mając na uwadze opis przedstawiony we wniosku oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż skoro świadczone przez Spółkę usługi oczyszczania separatorów mieszczą się w grupowaniu PKWiU– 37.00.1 - Usługi związane ze ściekami, to właściwą dla ich opodatkowania jest 8% stawka podatku VAT, zgodnie z poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Strony w przedmiotowym zakresie uznać należy za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj