Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/436-144/12/MK
z 14 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. . Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2012 r. (data wpływu – 14 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zastosowania wyłączenia z opodatkowania do umowy spółki kapitałowej (jej zmiany) w związku przejęciem przez inną spółkę kapitałową (inne spółki) zorganizowanej części przedsiębiorstwa na skutek podziału poprzez wydzielenie bądź wniesienie aportu – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zastosowania wyłączenia z opodatkowania do umowy spółki kapitałowej (jej zmiany) w związku przejęciem przez inną spółkę kapitałową (inne spółki) zorganizowanej części przedsiębiorstwa na skutek podziału poprzez wydzielenie bądź wniesienie aportu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawczyni, posiadającej status spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka), jest świadczenie usług dostępu do sieci teleinformatycznej (telefony i Internet) oraz telewizji kablowej dla abonentów prywatnych oraz instytucjonalnych na terenie Polski północno-zachodniej. Usługi te świadczone są poprzez naziemne sieci kablowe oraz przy wykorzystaniu nowoczesnej bezprzewodowej technologii. Spółka posiada także nieruchomości, z których część wynajmuje. Spółka świadczy również usługi wynajmu samochodów i innego sprzętu.


W ramach zainicjowanego procesu restrukturyzacji Spółka zamierza wydzielić następujące zakłady:


  1. Zakład Usług Kablowych P. odpowiedzialny za świadczenie usług drogą kablową na terenie P. i jego okolicy (dalej: Zakład P.);
  2. Zakład Usług Kablowych Sz., G., St. Sz. odpowiedzialny za świadczenie usług drogą kablową na terenie Sz., G. i St. Sz. oraz w okolicach tych miejscowości [dalej: Zakład Sz.];
  3. Zakład Usług Transmisji Radiowych odpowiedzialny za świadczenie usług drogą transmisji radiowej;
  4. Zakład Nieruchomości i Pozostała Działalność odpowiedzialny za sprawy związane z posiadanymi przez Spółkę nieruchomościami i pozostałą działalnością Spółki.


Celem reorganizacji Spółki jest m.in. usystematyzowanie oraz usprawnienie procesu zarządzania wskazanymi powyżej podstawowymi obszarami jej działalności.

W następnym etapie Spółka planuje przeniesienie Zakładu P. oraz Zakładu Sz. jako zorganizowanych części przedsiębiorstwa do nowych spółek kapitałowych. Przeniesienie to nastąpi w formie podziału przez wydzielenie (w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Ksh) albo poprzez wniesienie w formie aportu do nowo utworzonej spółki lub spółek (decyzja o wykorzystaniu odpowiedniej procedury prawnej wyodrębnienia w odniesieniu do danego zakładu nie została jeszcze podjęta).

Zakładowi P. oraz Zakładowi Sz. przydzielone zostaną związane z ich działalnością składniki materialne i niematerialne (aktywa trwałe i obrotowe, należności i zobowiązania). Zespoły tych składników będą organizacyjnie i finansowo wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie (zakłady składają się z wyodrębnionych w strukturach organizacyjnych grup ludzi realizujących określoną działalność w Spółce, a Spółka będzie w stanie sporządzić dla zakładów odrębne rachunki zysków i strat, a także uproszczone bilanse).

Wyodrębnione zespoły składników przeznaczonych będą do realizacji określonych zadań gospodarczych (wydzielenie funkcjonalne) i będą mogły stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

O wydzieleniu organizacyjnym i finansowym świadczyć będą stosowne dokumenty: Uchwała o wydzieleniu Zakładów, Schemat Organizacyjny, Polityka Rachunkowości Spółki oraz Zakładowy Plan Kont.

Zdaniem Wnioskodawczyni wyodrębnione w ten sposób Zakłady P. i Sz. stanowić będą zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy dotycząca Wnioskodawczyni umowa spółki lub jej zmiana związana z podziałem bądź aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych ?
  2. Czy umowa spółki lub zmiana umowy spółki nowo powstałej w związku z przeniesieniem do niej poprzez podział bądź aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych?


Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) oraz art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Na podstawie zaś art. 1 ust. 3 pkt 2 przytoczonej ustawy w przypadku umowy spółki kapitałowej za zmianę umowy uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty. Zgodnie z tym przepisem zwiększenie majątku może nastąpić zarówno w formie pieniężnej, jak i w formie aportu.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.


Zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 6 lit. c) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają podatkowi umowy spółki i ich zmiany związane z wniesieniem do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały lub akcje:


  • przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części,
  • udziałów lub akcji innej spółki kapitałowej dających w niej większość głosów albo kolejnych udziałów lub akcji, w przypadku gdy spółka, do której są wnoszone te udziały lub akcje, posiada już większość głosów.


W świetle przedstawionego stanu faktycznego przepis art. 2 pkt 6 lit. c) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych znajdzie – w opinii Wnioskodawczyni – zastosowanie do działań przez Nią planowanych. Spółka w ramach swoich struktur dokonuje wydzielenia działalności, które uznaje się za zorganizowane części przedsiębiorstwa.

W ramach podziału przez wydzielenie, lub w ramach aportu, te zorganizowane części przedsiębiorstwa zostaną wniesione do spółek kapitałowych. W przypadku podziału przez wydzielenie, na podstawie art. 529 § I pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, w zamian za wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do nowoutworzonej Spółki, właściciele Spółki otrzymają udziały w nowoutworzonej Spółce. W przypadku aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa udziały obejmie Spółka.

Należy wskazać, iż implementowanie Dyrektywy Rady Nr 2008/7/WE skutkuje wyłączeniem z opodatkowania czynności związanych z przenoszeniem aktywów i pasywów w spółkach kapitałowych, będących, w świetle Dyrektywy, działaniami restrukturyzacyjnymi obligatoryjnie nie podlegającymi podatkowi kapitałowemu. Za działania restrukturyzacyjne, zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 lit. a) Dyrektywy, uznaje się przeniesienie przez jedną lub kilka spółek kapitałowych wszystkich swoich aktywów i pasywów, lub jednego bądź więcej oddziałów do jednej lub więcej spółek kapitałowych, które są w trakcie tworzenia lub już istnieją, pod warunkiem, że rekompensata obejmuje przynajmniej częściowo papiery wartościowe reprezentujące kapitał spółki przejmującej.

W świetle powyższego, zdaniem Spółki, zgodnie z art. 1 oraz art. 2 ust. 6 lit c) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, umowa spółki lub jej zmiany związane z wniesieniem do Spółki kapitałowej w zamian za jej udziały lub akcje, zorganizowanej części nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

W związku z powyższym, Spółka uważa, że nie wystąpi obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych tak dla spółki dzielonej jak i dla spółki nowopowstałej w wyniku podziału przez wydzielenie bądź w związku z wniesieniem aportu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (j.t. Dz. U. z 2010 r. nr 101, poz. 649 ze zm.), podatkowi temu podlegają umowy spółki i jej zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.


Przy czym zgodnie z art. 1 ust. 3 ustawy w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się:


  1. przy spółce osobowej - wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania;
  2. przy spółce kapitałowej - podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty;
  3. przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego;
  4. przeniesienie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim:

    1. rzeczywistego ośrodka zarządzania spółki kapitałowej, jeżeli jej siedziba nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego,
    2. siedziby spółki kapitałowej, jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego

    1. także wtedy, gdy czynność ta nie powoduje podwyższenia kapitału zakładowego.


W myśl art. 1a pkt 2 ustawy pod sformułowaniem spółka kapitałowa należy rozumieć spółkę: z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną lub europejską.

Z treści art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika z kolei, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, czyli w momencie zawarcia umowy spółki lub w przypadku zmiany tej umowy – z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną, zaś zgodnie z art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży na spółce.

Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania przy zawarciu umowy stanowi m.in. wartość kapitału zakładowego, zaś zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) tej ustawy podstawę opodatkowania przy podwyższeniu kapitału zakładowego stanowi wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.

Ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jednocześnie ustawowe wyliczenie zostało wzmocnione zasadą, zgodnie z którą o kwalifikacji określonej czynności prawnej, a w konsekwencji o jej podleganiu tym podatkiem decyduje jej treść (elementy przedmiotowo istotne), a nie nazwa. Tym samym, jeżeli strony zawierają umowę i układają stosunki w jej ramach w określony sposób to dla oceny, czy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku z dokonaniem wskazanej w ustawie czynności, miarodajne będą rzeczywiste prawa i obowiązki stron tej umowy pozwalające na ich kwalifikację pod względem prawnym.

Biorąc powyższe ustalenia pod uwagę, wskazać należy, że podział spółki kapitałowej nie mieści się w katalogu czynności objętych podatkiem od czynności cywilnoprawnych zawartym w art. 1 ustawy. Powyższe wynika z obowiązującej od dnia 1 stycznia 2009 r. nowelizacji art. 1 ust. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – dokonanej na mocy ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 209, poz. 1319) – skutkiem czego było zniesienie opodatkowania podziału spółek jako czynności restrukturyzacyjnych w świetle Dyrektywy Rady Nr 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz. Urz. UE L 46 z dnia 21 lutego 2008 r., s. 11). Takie stanowisko znalazło odzwierciedlenie w uzasadnieniu do projektu przytoczonej ustawy zmieniającej (Sejm RP VI kadencji, Druk nr 748; http://orka.sejm.gov.pl /Druki6ka.nsf).

Do dnia 31 grudnia 2008 r. podział spółek podlegał bowiem - zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy – opodatkowaniu, jeżeli jego wynikiem było zwiększenie majątku spółki lub podwyższenie kapitału zakładowego.

Natomiast w przepisie art. 2 pkt 6 lit. c) tiret pierwsze ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ustawodawca postanowił, że analizowanemu podatkowi nie podlegają umowy spółki i ich zmiany związane z wniesieniem do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały lub akcje, przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części.

Przepis ten, wprowadzony do ustawy z dniem 1 stycznia 2009 r. i nowelizowany z dniem 22 kwietnia 2010 r., stanowi efekt dostosowania przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania kapitału w spółkach kapitałowych do obowiązującego prawa Unii Europejskiej, poprzez wdrożenie postanowień przytoczonej Dyrektywy Rady Nr 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału.

Skutkiem implementowania ww. aktu prawnego jest wyłączenie z opodatkowania czynności związanych z przenoszeniem aktywów i pasywów w spółkach kapitałowych, będących w świetle dyrektywy działaniami restrukturyzacyjnymi obligatoryjnie nie podlegającymi podatkowi kapitałowemu. Za działania restrukturyzacyjne zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 pkt a) Dyrektywy Nr 2008/7/WE uznaje się przeniesienie przez jedną lub kilka spółek kapitałowych wszystkich swoich aktywów i pasywów, lub jednego bądź więcej oddziałów do jednej lub więcej spółek kapitałowych, które są w trakcie tworzenia lub już istnieją, pod warunkiem że rekompensata obejmuje przynajmniej częściowo papiery wartościowe reprezentujące kapitał spółki przejmującej.


Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach zainicjowanego procesu restrukturyzacji Wnioskodawczyni zamierza wydzielić następujące zakłady:


  1. Zakład Usług Kablowych P. odpowiedzialny za świadczenie usług drogą kablową na terenie P. i jego okolicy (dalej: Zakład P.);
  2. Zakład Usług Kablowych Sz., G., St. Sz. odpowiedzialny za świadczenie usług drogą kablową na terenie Sz., G. i St. Sz. oraz w okolicach tych miejscowości [dalej: Zakład Sz.];
  3. Zakład Usług Transmisji Radiowych odpowiedzialny za świadczenie usług drogą transmisji radiowej;
  4. Zakład Nieruchomości i Pozostała Działalność odpowiedzialny za sprawy związane z posiadanymi przez Spółkę nieruchomościami i pozostałą działalnością Spółki.


Celem reorganizacji Spółki jest m.in. usystematyzowanie oraz usprawnienie procesu zarządzania wskazanymi powyżej podstawowymi obszarami jej działalności.

W następnym etapie Spółka planuje przeniesienie Zakładu P. oraz Zakładu Sz. jako zorganizowanych części przedsiębiorstwa do nowych spółek kapitałowych. Przeniesienie to nastąpi w formie podziału przez wydzielenie (w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Ksh) albo poprzez wniesienie w formie aportu do nowo utworzonej spółki lub spółek (decyzja o wykorzystaniu odpowiedniej procedury prawnej wyodrębnienia w odniesieniu do danego zakładu nie została jeszcze podjęta).

Zgodnie z art. 528 § 1 Kodeksu spółek handlowych spółkę kapitałową, którą w rozumieniu art. 4 § 1 pkt 2 jest spółka akcyjna i spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, można podzielić na dwie albo więcej spółek kapitałowych.

Jednym ze sposobów podziału jest, w myśl art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu, przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).

Jak stanowi art. 529 § 3 Kodeksu wspólnicy spółki dzielonej mogą otrzymać obok udziałów lub akcji spółek przejmujących bądź spółek nowo zawiązanych dopłaty w gotówce nie przekraczające łącznie 10% wartości bilansowej przyznanych udziałów lub akcji właściwej spółki przejmującej, określonej według oświadczenia, o którym mowa w art. 534 § 2 pkt 4, bądź 10% wartości nominalnej przyznanych udziałów lub akcji właściwej spółki nowo zawiązanej, przy czym dopłaty spółki przejmującej są dokonywane z zysku bądź z kapitału zapasowego tej spółki. Dodatkowo zgodnie z art. 531 § 5 ww. ustawy z dniem podziału bądź z dniem wydzielenia wspólnicy spółki dzielonej stają się wspólnikami spółki przejmującej wskazanej w planie podziału.

Podział spółki wymaga natomiast uchwały zgromadzenia wspólników albo walnego zgromadzenia spółki dzielonej oraz każdej spółki przejmującej, powziętej większością trzech czwartych głosów, przedstawiających co najmniej połowę kapitału zakładowego, chyba że umowa albo statut spółki przewidują surowsze warunki (art. 541 § 1). Uchwała, o której mowa w przytoczonym przepisie, powinna: zawierać zgodę spółki przejmującej lub spółki nowo zawiązanej na plan podziału, a także na proponowane zmiany umowy lub statutu spółki przejmującej (art. 541 § 6) oraz być umieszczona w protokole sporządzonym przez notariusza (§ 7).

W świetle przytoczonych przepisów oraz wypracowanych w omawianym zakresie poglądów doktryny wskazać należy, iż podział spółki stanowi jedną z form restrukturyzacji spółki. Polega on na przekazaniu składników majątkowych zarówno pasywów, jak i aktywów spółki dzielonej bez przeprowadzania likwidacji do dwóch lub więcej już istniejących spółek lub spółek nowo tworzonych z jednoczesnym skutkiem w postaci rozwiązania spółki dzielonej albo utrzymania jej bytu prawnego (podział przez wydzielenie) z zachowaniem tożsamości praw i obowiązków spółki dzielonej.

Od pozostałych sposobów podziału spółki, określonych w art. 529 § 1 Kodeksu, podział poprzez wydzielenie różni się tym, że spółka dzielona jest tylko częściowo (dotyczy to właściwie jej majątku), ale nie powoduje to zakończenia jej działalności. Podział przez wydzielenie może mieć związek z ograniczeniem pewnych działalności, „odchudzeniem” spółki bez przeprowadzania likwidacji, rozstaniem z częścią wspólników czy, podobnie jak pozostałe tryby, przeciwdziałać ma praktykom monopolistycznym itp. Podział przez wydzielenie nie łączy się z przyznaniem akcji bądź udziałów spółce dzielonej, ale uprawnionymi stają się wspólnicy.

Podział przez wydzielenie nie tworzy więzi kapitałowej między spółką dzieloną a nowo powstałą lub istniejącą, gdyż odbywa się to przez przeniesienie części (to jest istotne) majątku. To odróżnia podział przez wydzielenie od wyodrębnienia zorganizowanej części majątku spółki i wniesienie jej jako aportu do innej spółki - utworzenie struktury holdingowej.

Reasumując, stwierdzić należy, iż spółka dzielona i spółka przejmująca są spółkami uczestniczącymi w podziale, w wyniku którego – w przypadku podziału poprzez wydzielenie – wspólnicy spółki dzielonej stają się wspólnikami spółki przejmującej. Skutkuje to tym, iż spółka przejmująca nie jest powiązana kapitałowo ze spółką dzieloną, tak jak w przypadku wyodrębnienia zorganizowanej części majątku spółki i wniesienia jej jako aportu do innej spółki.

Tym samym opisany we wniosku sposób podziału Spółki poprzez wydzielenie nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Natomiast co do wniesienia do nowoutworzonej spółki lub spółek w formie aportu opisanych we wniosku Zakładów, zaznaczyć należy, że dla zastosowania wyłączenia, o którym mowa w art. 2 pkt 6 lit. c) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, rozważenia wymaga, czy w omawianej sprawie przedmiot aportu stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Pojęcie to, jak również pojęcie samego przedsiębiorstwa, nie zostało jednak zdefiniowane ani w powyżej cytowanej dyrektywie, ani w znowelizowanej ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych.


Definicję taką zawiera art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Na mocy tego przepisu przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:


  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.


Zgodnie natomiast z art. 552 Kodeksu cywilnego czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Definiując pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa należy mieć również na uwadze stosowne uregulowania zawarte w Dyrektywie. W rezultacie stwierdzić należy, że zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzy część aktywów i pasywów przedsiębiorstwa spółki kapitałowej, o którym mowa w Kodeksie cywilnym, które z organizacyjnego punktu widzenia stanowią jednostkę zdolną do niezależnej, samodzielnej działalności. Zaznaczyć przy tym należy, że musi być to odpowiednio wydzielony i zorganizowany w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą zespół składników majątkowych, zdolny do bycia niezależnym i samodzielnie realizującym zadania gospodarcze podmiotem.

Mając na uwadze powyższe ustalenia oraz treść przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić więc należy, że wniesienie przez Spółkę Zakładu P. oraz Zakładu Sz., którym przydzielone zostaną organizacyjnie i finansowo wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie zespoły składników materialnych i niematerialnych (aktywa trwałe i obrotowe, należności i zobowiązania), mogące stanowić – jak wskazano we wniosku – niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące postawione przed nimi zadania gospodarcze, wyłączone będzie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych w związku z dyspozycją art. 2 pkt 6 lit. c) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wskazać przy tym należy, że w przypadku dokonania przez Wnioskodawczynię aportu opisanych we wniosku zakładów nie można mówić o dotyczącej Jej zmianie umowy spółki, za którą – w przypadku spółki kapitałowej – uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty, bowiem to Ona jest podmiotem wnoszącym aport do nowo utworzonej spółki (spółek), a nie spółką u której nastąpi podwyższenie kapitału zakładowego na skutek wniesienia wkładów, dopłat lub środków własnych. Analogicznie rzecz się ma do samej umowy Spółki. Co do zasady bowiem ewentualne skutki przy umowie spółki lub jej zmianie mogłyby wystąpić na podstawie art. 4 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w odniesieniu do nowo utworzonej spółki (spółek), do której (których) wniesiono aport.

Jednocześnie wyjaśnić należy, iż dokonując interpretacji pojęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa spółki kapitałowej, niezasadnym jest odwoływanie się do definicji pojęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Użyte w tej ustawie pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa ma bowiem zastosowanie tylko w odniesieniu do przepisów ww. ustawy, ilekroć jest w niej mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Dlatego też definicją używaną na potrzeby tego aktu prawnego nie można posługiwać się na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – j.t. Dz. U. z 2012 r., poz. 270).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj