Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-842/12-4/ISZ
z 13 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10.09.2012 r. (data wpływu 11.09.2012 r.), uzupełnionym w dniu 21.11.2012 r. (data wpływu 23.11.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 14.11.2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • stawki podatku VAT na usługi konserwacji instalacji elektrycznej, gazowej, odgromowej wykonywane w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym – jest prawidłowe,
  • uznania za świadczenie złożone wykonywanych łącznie usług kontroli i napraw instalacji cieplnych, elektrycznej, gazowej i odgromowej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11.09.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie pytania nr 1, tj. stawki podatku VAT na usługi konserwacji instalacji elektrycznej, gazowej, odgromowej wykonywane w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym oraz w zakresie pytania nr 2, tj. świadczeń złożonych dla wykonywanych łącznie usług kontroli i napraw instalacji cieplnych, elektrycznej, gazowej i odgromowej.


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 21.11.2012 r. (data wpływu 23.11.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 14.11.2012 r.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Przedmiotem działalności Przedsiębiorstwa Usług Energetycznych „S.” Sp. z o.o. w R. jest:

  • działalność wspomagająca edukację,
  • pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna,
  • pozostałe pozaszkolne formy edukacji,
  • badania i analizy techniczne,
  • działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne,
  • wykonywanie instalacji elektrycznych, wodno-kanalizacyjnych gazowych i klimatycznych,
  • roboty związane z budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych.

Przewagę stanowi wykonywanie usług dla spółdzielni mieszkaniowych w zakresie kontroli:

  • szczelności instalacji gazowej,
  • stężenia tlenku węgla
  • sprawności instalacji elektrycznej,

- wraz z usunięciami występujących usterek.


W ramach usług konserwacji instalacji elektrycznej w budynkach Spółka rozumie, iż w zakres tej czynności wchodzą: drobne naprawy, wymiana bezpieczników, złączy kontrolnych zacisków ochronnych, gniazd elektrycznych w mieszkaniach, dokręcanie, czyszczenie, malowanie i uzupełnianie oznaczeń przewodów, kabli i tablic bezpiecznikowych, czyli utrzymanie w/w instalacji w dobrym stanie technicznym - umożliwiającym bezpieczną jej eksploatację.

W ramach usług konserwacji instalacji odgromowej na zewnątrz budynku Spółka rozumie, iż w zakres tej czynności wchodzą: wymiana złączy kontrolnych, czyszczenie, malowanie przewodów odgromowych, uzupełnianie braków oraz drobne naprawy mające na celu utrzymania w/w instalacji w dobrym stanie technicznym –umożliwiającym bezpieczną jej eksploatację.

W ramach obowiązkowych kontroli i pomiarów ochrony przeciwporażeniowej wraz z pomiarem stanu izolacji instalacji elektrycznej i odgromowej w/w budynkach (w/w kontrole i pomiary są w zakresie usług konserwacyjnych mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części).


W uzupełnieniu dodano, że czynności związane z konserwacją instalacji gazowej:

  • kontrola i naprawa szczelności instalacji i urządzeń gazowych,
  • kontrola czy instalacja i urządzenia gazowe oraz pomieszczenia, przez które przebiega instalacja, spełniają wymagania określone w przepisach szczegółowych, zamykanie i otwieranie kurków odcinających urządzenia i instalacje gazowe i usunięcie wszelkich usterek w ramach w/w czynności.

Spółka wskazała również, że dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30.12.1998 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zgodnie z w/w rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne.

Dział ten obejmuje grupy budynków:

  • 111 - mieszkalnych jednorodzinnych,
  • 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,
  • 113 - zbiorowego zamieszkania.


Spółka informuje, że budynki, w których świadczone są usługi objęte są społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z dodanym ust. 12a w art. 41 rozumieć się będzie obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.


Spółka dla spółdzielni mieszkaniowych wykonuje świadczenia złożone, czyli wykonuje dwie lub więcej (czynności);

  • kontrola i naprawa instalacji cieplnych,
  • kontrola i naprawa instalacji elektrycznej,
  • kontrola i naprawa instalacji gazowej,
  • kontrola i naprawa instalacji odgromowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy usługa polegająca na konserwacji instalacji elektrycznej, gazowej, odgromowej w wielorodzinnych budynkach mieszkaniowych (spółdzielnie mieszkaniowe) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w stawce 8 %?
  2. Czy w sytuacji, gdy mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym dla spółdzielni mieszkaniowych - świadczeniem dwóch lub więcej usług ściśle ze sobą powiązanych, to jaka stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie, 8 % czy 23 %?

Zdaniem Wnioskodawcy,


  1. Usługi w zakresie konserwacji instalacji elektrycznej, gazowej, odgromowej dotyczące budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym opodatkowane są 8% stawką podatku od towarów i usług.
  2. Świadczenie usług złożonych dla potrzeb spółdzielni mieszkaniowych obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość i objęte są społecznym programem mieszkaniowym, winny być opodatkowane stawką 8 %.

W uzupełnieniu dodano, że skoro mamy do czynienia z jednym kompleksowym zleceniem wykonywanym w obiektach zaliczanych zgodnie z PKOB do obiektów budownictwa mieszkaniowego to Spółka uważa, że do całości robót znajdzie zastosowanie obniżona stawka podatku (8%). Na podst. art. 41 ust. 12a ustawy o VAT usługi dotyczące napraw w/w urządzeń (remont) należy opodatkować 8 % stawką VAT.

Na podstawie § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów usługi konserwacji przedmiotowych urządzeń i instalacji (mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części) też opodatkowane będą 8% stawką VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego:

  • w zakresie przedstawionego we wniosku pytania nr 1, tj. stawki podatku VAT na usługi konserwacji instalacji elektrycznej, gazowej, odgromowej wykonywane w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym uznaje się za prawidłowe,
  • natomiast w zakresie przedstawionego we wniosku pytania nr 2, tj. świadczeń złożonych dla wykonywanych łącznie usług kontroli i napraw instalacji cieplnych, elektrycznej, gazowej i odgromowej uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ponadto w myśl przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Stosownie jednak do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.


Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

W celu właściwego zdefiniowania pojęcia obiektu budownictwa mieszkaniowego i co się z tym wiąże, stosowania odpowiedniej stawki podatkowej, należy uwzględniać regulację wynikającą z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z treści powołanego wyżej artykułu wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.


Natomiast stosownie do obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy, obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

– w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.


Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy (§ 7 ust. 3 ww. rozporządzenia).

Wskazać należy, iż zgodnie z objaśnieniami wstępnymi Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, wprowadzonej w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.


Zgodnie z cyt. rozporządzeniem dział PKOB 11 obejmuje:

  • budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,
  • budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112, w tym: budynki o trzech i więcej mieszkaniach (PKOB 1122),
  • budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych.

Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi.

Niewątpliwie taką instalacją jest, wbudowana w substancję budynku, instalacja elektryczna i gazowa oraz instalacja odgromowa, zainstalowana na zewnątrz budynku lecz jednocześnie związana z bryłą budynku.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza wykonywać usługi w spółdzielczych wielorodzinnych budynkach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy.

Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi konserwacji instalacji elektrycznej w budynkach będą polegały na drobnych naprawach, wymianie bezpieczników, złączy kontrolnych, zacisków ochronnych, gniazd elektrycznych w mieszkaniach, dokręcaniu, czyszczeniu, malowaniu i uzupełnianiu oznaczeń przewodów, kabli i tablic bezpiecznikowych, czyli na utrzymaniu ww. instalacji w dobrym stanie technicznym umożliwiającym bezpieczną jej eksploatację.

Natomiast usługa konserwacji instalacji odgromowej na zewnątrz budynku polega na wymianie złączy kontrolnych, czyszczeniu, malowaniu przewodów odgromowych, uzupełnianiu braków oraz na drobnych naprawach mających na celu utrzymania tej instalacji w dobrym stanie technicznym umożliwiającym bezpieczną jej eksploatację.

W ramach usług konserwacji instalacji gazowej, Spółka wykonuje kontrole i naprawy szczelności instalacji i urządzeń gazowych, kontrole czy instalacja i urządzenia gazowe oraz pomieszczenia, przez które przebiega instalacja, spełniają wymagania określone w przepisach szczegółowych, tj. zamykanie i otwieranie kurków odcinających urządzenia i instalacje gazowe i usunięcie wszelkich usterek w ramach w/w czynności.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przywołany powyżej stan prawny należy stwierdzić, że ww. usługi konserwacji instalacji elektrycznej, gazowej oraz odgromowej wykonywane przez Wnioskodawcę w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, korzystają z obniżonej 8% stawki podatku od towarów i usług, na podstawie § 7 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.


Tym samym w zakresie pytania nr 1, tj. stawki podatku VAT na usługi konserwacji instalacji elektrycznej, gazowej, odgromowej wykonywane w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


W opisie stanu faktycznego wskazano, że „Spółka dla spółdzielni mieszkaniowych wykonuje świadczenia złożone, czyli wykonuje dwie lub więcej (czynności);

  • kontrola i naprawa instalacji cieplnych,
  • kontrola i naprawa instalacji elektrycznej,
  • kontrola i naprawa instalacji gazowej,
  • kontrola i naprawa instalacji odgromowej”.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca dokonuje również kontroli i napraw instalacji cieplnej, elektrycznej, gazowej i odgromowej w tych budynkach wykonywanych w ramach kompleksowych usług.

Należy zauważyć, iż w sytuacji gdy mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym – świadczeniem dwóch lub więcej usług, tak ściśle ze sobą powiązanych, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku VAT. Zdarzenie to należy traktować jako jednolite świadczenie, w którym kilka elementów należy uznać za konstytutywne do świadczenia głównego.

Również w orzecznictwie ugruntował się pogląd, że dzielenie wykonywanej, kompleksowej usługi na dwie odrębne usługi jest niezgodne z powszechnie przyjętą praktyką gospodarczą, orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz orzecznictwem Sądu Najwyższego. W wyroku TSUE w sprawie pomiędzy Card Protection Plan Ltd (CPP) a Commissioners of Customs and Excise (sygn. C-349/96) Trybunał orzekł: „(…) Z art. 2(1) VI Dyrektywy wynika, iż każde świadczenie usług musi być zasadniczo uznawane za odrębne i niezależne oraz świadczenie obejmujące jedną usługę z ekonomicznego punktu widzenia nie powinno być sztucznie dzielone, by nie zakłócić funkcjonowania systemu VAT, należy określić zasadnicze cechy transakcji w celu ustalenia, czy podatnik świadczy na rzecz klienta, który jest typowym klientem, kilka odrębnych usług zasadniczych, czy też jedną usługę. Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej”.

W analizowanej sprawie Spółka świadczy na rzecz Spółdzielni dwie lub więcej czynności, tj. kontrola i naprawa instalacji cieplnych, kontrola i naprawa instalacji elektrycznej, kontrola i naprawa instalacji gazowej, kontrola i naprawa instalacji odgromowej. Jednakże pomimo iż są to świadczenia wykonywane łącznie, nie zmienia to faktu, iż polegają one na dających się wyodrębnić, osobnych usługach. Zatem żadne z ww. świadczeń nie nabiera przy tym charakteru usługi głównej, oraz charakteru zdeterminowanego przez tę usługę główną świadczenia pomocniczego bez którego nie byłoby możliwe wykonanie usługi głównej. Każdą z przedstawionych usług kontroli i naprawy danej instalacji Wnioskodawca może wykonać niezależnie od usługi kontroli naprawy innej instalacji w budynku. Należy zaznaczyć, że co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Dopiero za pewne odstępstwo i wyjątek należy uznać potraktowanie kilku świadczeń za jedno złożone.

Zatem w analizowanej sprawie nie można mówić, o kompleksowości usług kontroli i napraw instalacji cieplnej, instalacji elektrycznej, gazowej, odgromowej. Każdą z ww. usług pod względem podatku od towarów i usług należy rozpatrywać osobno.
Jednakże, ww. kontrole i naprawy wpisują się w zakres usług konserwacyjnych mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części.

Zatem usługi polegające na ww. kontrolach i naprawach instalacji cieplnej, instalacji elektrycznej, gazowej, odgromowej, świadczone w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym, zastosowanie również znajdzie stawka podatku w wysokości 8%, zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.


Z uwagi na to, iż Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w wydawanej interpretacji jest zobowiązany do oceny stanowiska Wnioskodawcy w pełnym zakresie, należało uznać, iż przedstawione przez Podatnika stanowisko w zakresie zadanego pytania nr 2, tj. świadczeń złożonych dla wykonywanych łącznie usług kontroli i napraw instalacji cieplnych, elektrycznej, gazowej i odgromowej jest nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj