Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-253/08/JP
z 14 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-253/08/JP
Data
2008.05.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi montażowe


Istota interpretacji
Opodatkowanie wykonania schodów oraz balustrad wraz z ich montażem



Wniosek ORD-IN 923 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2008r. (data wpływu 15 lutego 2008r.), uzupełnionym pismami z dnia 12 maja 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania właściwą stawką podatku VAT usługi wykonania schodów oraz balustrad wraz z ich montażem - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2008r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania właściwą stawką podatku VAT usługi wykonania schodów oraz balustrad wraz z ich montażem. Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 12 maja 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach firmy X zajmuje się m.in. wykonywaniem schodów drewnianych oraz balustrad, które w przeważającej części są przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów opodatkowanej stawką podatku VAT w wys. 0%.W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje także usługi stolarskie dla klientów indywidualnych na rynku krajowym, polegające również na wykonywaniu schodów oraz balustrad jednakże wraz z ich montażem - w obiektach budownictwa mieszkaniowego, o których mowa aktualnie w artykule 41 ust. 12b ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi te świadczone są w oparciu o zawartą z klientem umowę cywilnoprawną, której przedmiotem jest usługa budowlano - montażowa (wykonanie oraz montaż schodów i balustrad u indywidualnego odbiorcy). W ramach umowy Wnioskodawca dokonuje pomiarów w budynku u konkretnego klienta, sporządza projekt schodów i balustrady, które następnie wykonuje z materiału zakupionego przez jego firmę. Montaż wykonanych wyrobów także dokonywany jest przez pracowników jego firmy. Wnioskodawca dodatkowo zaznacza, iż przy wykonywaniu tego typu czynności nie ma elementu powtarzalności charakterystycznego dla procesu produkcji wyrobów, każde zamówienie jest inne (różne wymiary, gat. drewna, kolor, rodzaj schodów), które dostosowane jest do indywidualnych życzeń klienta.

W związku z wątpliwościami co do zastosowania właściwej stawki podatku VAT do opodatkowania przedmiotowych czynności w dniu 3 października 2006r. Wnioskodawca wystąpił do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lublińcu o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.Zajmując własne stanowisko stwierdził, iż cała usługa wykonania schodów wraz z ich montażem w obiekcie budownictwa mieszkaniowego podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 7%, a podstawą zastosowania przedmiotowej stawki podatkowej do dnia 31 grudnia 2007r. był art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, zgodnie, z którym w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą".

W odpowiedzi na powyższy wniosek Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lublińcu stwierdził, iż stanowisko Wnioskodawcy jest błędne, gdyż jako producent schodów dokonując ich montażu własnymi siłami powinien stosować stawkę podatku VAT dla całej usługi właściwą dla wytworzonego wyrobu - czyli 22%. Tylko producenci okien i drzwi na mocy rozporządzenia wykonawczego do ustawy VAT mogą stosować stawkę podatku VAT 7%.Kierując się powyższą interpretacją Wnioskodawca stosuje stawkę 22%.Wnioskodawca zaznacza, że inna osoba prowadząca również działalność gospodarczą w zakresie wykonywania schodów wraz z ich montażem u indywidualnego odbiorcy stosowała dla całej czynności stawkę podatku VAT w wys. 7%. Jak został poinformowany, powyższy fakt zakwestnionował Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lublińcu i w decyzjach administracyjnych czynności te opodatkował stawką 22%. Od przedmiotowych decyzji podatnik złożył odwołanie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, który utrzymał w mocy decyzje Naczelnika Urzędu Skarbowego. W związku z powyższym podatnik ten złożył skargę do WSA w Gliwicach. Po rozpatrzeniu sprawy sąd wyrokiem, sygn. akt …, uznał skargę za zasadną i uchylił decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach. W uzasadnieniu wyroku Sąd stwierdził m. in., iż "Nie można zgodzić się z takim poglądem, zgodnie z którym czynność wykonana przez producenta zawsze będzie stanowić dostawę towarów. Wskazać można na wiele takich sytuacji, w których sprzedaż danego wyrobu własnej produkcji wymaga dokonania tylu czynności dodatkowych, że to one decydują o usługowym charakterze danej czynności. Z pewnością nie można z góry zakładać, że każda sprzedaż połączona z montażem (innymi czynnościami), która dokonana jest przez producenta, stanowi zawsze dostawę towarów. (...) Jak wynika z ustaleń faktycznych dokonanych w rozpatrywanej sprawie, celem działalności wykonywanej przez podatnika był montaż wyprodukowanej przez niego stolarki (schodów, podłóg i balustrad) u klientów, co potwierdza sposób oznaczenia przedmiotu umowy, sposób jej realizacji, a także łączne określenie kwoty należności za końcowy efekt kompleksowej czynności. Z punktu widzenia klienta - odbiorcy czynności wykonywanych przez podatnika - istotne było zamontowanie stolarki, czyli przeprowadzenie odpowiednich robót budowlanych, a nie przeniesienie na niego prawa do rozporządzania w wyniku dostawy towaru (artykuł 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) wyprodukowanymi przez podatnika towarami (schodami i balustradami) w charakterze właściciela".

Wnioskodawca w piśmie z dnia 12 maja 2008r. wskazał, że symbol PKWiU na wykonywane przez niego schody oraz balustrady to 20.30.13-00.30 „wyroby stolarskie i ciesielskie z drewna do konstrukcji schodów”.Ponadto, w drugim piśmie z dnia 12 maja 2008r., przesłanym w nawiązaniu do pisma informującego o symbolu PKWiU na wykonywane schody i balustrady, Wnioskodawca dodatkowo wskazał, że jego zdaniem podany symbol PKWiU 20.30.13-00.30 „wyroby stolarskie i ciesielskie z drewna do konstrukcji schodów" nie może być elementem przesądzającym o zastosowaniu w przedmiotowej sprawie określonej stawki podatkowej. Jest to jedynie symbol na cząstkowe elementy (elementy konstrukcyjne) do wykonania przez jego firmę kompleksowej usługi, u konkretnego klienta - w postaci montażu schodów. Symbol ten przesądzałby o właściwej stawce podatkowej wyłącznie w przypadku gdyby przedmiotem dostawy były jedynie przedmiotowe elementy konstrukcyjne (np. sprzedaż wykonanych elementów na rzecz innej firmy, która wykona z przedmiotowych elementów schody u swojego klienta). Istotą przedmiotowej interpretacji ma być bowiem, ustosunkowanie się do rozstrzygnięcia kwestii, czy określone czynności wykonywane przez jego firmę (szczegółowo opisane we wniosku ORD-IN z dnia 14 lutego 2008r.) spełniają przesłanki do traktowania ich jako usługę budowlaną czy też jako dostawę towaru. Ograniczenie się jedynie do stwierdzenia, że o stawce podatkowej dla wyrobu montowanego przez producenta decyduje symbol PKWiU tego wyrobu - jest w jego ocenie w tym przypadku niewystarczające. Dodatkowo Wnioskodawca zaznacza, iż w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług nie znalazł nawet symbolu na schody drewniane lecz jedynie na elementy konstrukcyjne. Wnioskodawca na marginesie zauważa, że większość usług budowlanych musi być wykonana z określonych elementów. Jako przykład podaje wykonanie więźby dachowej przez cieślę na budynku mieszkalnym, które jego zdaniem nie może być opodatkowane stawką 22%. W takim przypadku bowiem także trzeba kupić tarcicę, pociąć odpowiednie krokwie, łaty, a następnie wykonać z nich konstrukcję - podobnie jak schody. Zdaniem Wnioskodawcy wykonując te elementy konstrukcyjne nie jest się ich producentem i na tak wykonaną konstrukcję nie należy stosować stawki 22%. Wnioskodawca prosi ponownie o wnikliwe i kompleksowe rozpatrzenie przedmiotowej sprawy i szczegółowe ustosunkowanie się do jego argumentów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować usługi wykonania schodów oraz balustrad wraz z ich montażem - świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w obiektach budownictwa mieszkaniowego, o których mowa aktualnie w artykule 41 ust. 12b ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku czynności wykonywania schodów oraz balustrad wraz z ich montażem - w obiektach budownictwa mieszkaniowego - mamy do czynienia z usługą budowlano - montażową, a nie z dostawą wykonanego wyrobu. W związku z powyższym cała usługa wykonania schodów wraz z ich montażem w obiekcie budownictwa mieszkaniowego podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 7%, a podstawą zastosowania przedmiotowej stawki podatkowej do dnia 31 grudnia 2007r,. był art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, obecnie zaś art. 41 ust. 12 ww. ustawy, zgodnie, z którym „Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodemizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym". Wnioskodawca uważa, że otrzymana przez niego interpretacja w przedmiotowej sprawie wydana przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lublińcu jest wadliwa i powinna zostać niezwłocznie zmieniona. Wnioskodawca prosi o kompleksowe zajęcie stanowiska w przedmiotowej sprawie z ustosunkowaniem się do wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%. Jej obniżenie możliwe jest tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa lub też rozporządzenia wykonawcze do ustawy.

W okresie do dnia 31 grudnia 2007 r. na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a i lit. b ustawy o podatku od towarów i usług obniżoną do 7% stawkę podatku należało stosować w odniesieniu do:

  • robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,
  • obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.

Od 1 stycznia 2008 r. prawo do stosowania obniżonej stawki podatku na podstawie powołanych wyżej przepisów nie jest już możliwe. Od tego dnia ustawodawca przewidział stosowanie 7% stawki podatku w odniesieniu do:

  • dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym – na podstawie art. 41 ust. 12 – 12c ustawy o podatku od towarów i usług,
  • robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w PKOB w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12 – 12c ustawy – zgodnie z § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.),
  • obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, w zakresie, w jakim wymienione obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12 – 12c ustawy – w oparciu o § 5 ust. 1a pkt 2 powołanego wyżej rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r.

Od 1 maja 2004 r. obniżonej stawki podatku nie stosuje się natomiast do materiałów budowlanych. Jej obniżenia nie przewidują już bowiem ani załączniki do ustawy ani rozporządzenia wykonawcze.Ponieważ obniżona do 7% stawka podatku przewidziana jest obecnie jedynie dla usług budowlanych oraz dostawy obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, nie dotyczy natomiast materiałów budowlanych, zatem zastosowanie prawidłowej stawki podatku wymaga ustalenia czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy też świadczy usługę.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast przez świadczenie usług rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. W myśl art. 8 ust. 3 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Analiza treści wyżej przytoczonych przepisów (art. 7 i art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług) prowadzi do wniosku, że konkretne świadczenia wykonywane przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej mogą być albo dostawą towarów, albo świadczeniem usług. Wyznacznikiem tego, czy dana czynność jest dostawą towarów czy świadczeniem usług jest jej istota prawna oraz sposób odniesienia do towaru w kontekście regulacji zawartych w klasyfikacji statystycznej.Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.), do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, o której mowa w § 3, tj. wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42 poz. 264 ze zm.), nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2008 r.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych. Tut. organ podatkowy nie jest bowiem uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego.Z informacji uzyskanej od Wnioskodawcy wynika, iż wykonywane przez niego czynności (produkcja i montaż schodów oraz balustrad), zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) zaliczane są do symbolu 20.30.13-00.30 – „Wyroby stolarskie i ciesielskie z drewna do konstrukcji schodów”.

Zaliczenie wykonywanych czynności do towarów sklasyfikowanych w ww. grupowaniu statystycznym skutkuje tym, iż Wnioskodawca obowiązany jest opodatkować ich dostawę oraz montaż 22% stawką VAT.Za prawidłowością takiego stanowiska przemawia analiza statystycznych zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Zgodnie z generalnym trójpodziałem działalności gospodarczej, działalność dzieli się na trzy główne grupy: produkcja, handel i usługi. Znajduje to swoje odzwierciedlenie w grupowaniach statystycznych. Zgodnie z pkt 5.3.4 statystycznych zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w zależności od tego kto: producent, firma usługowa, czy handlowa dokonuje montażu artykułów branży budowlanej, tak klasyfikowana jest wykonywana przez niego czynność. I tak:

  • roboty instalacyjne, wykonane przez producenta wyrobu siłami własnymi, są klasyfikowane łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu;
  • gdy w określonej klasie nie została wyodrębniona odpowiednia podkategoria dla robót instalacyjnych i montażowych, to czynności te klasyfikuje się w grupowaniach obejmujących dany wyrób;
  • budowlane roboty instalacyjne i montażowe klasyfikuje się w dziale PKWiU 45;
  • roboty instalacyjne wykonywane przez sprzedawcę detalicznego, jako usługa związana ze sprzedażą określonego wyrobu, klasyfikowane są tak jak handel detaliczny w odpowiednim grupowaniu działu PKWiU 52.

Oznacza to, że jeżeli producent montuje lub instaluje wyrób budowlany, jego czynność klasyfikowana jest w grupowaniu obejmującym dany wyrób. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług skutkuje to tym, iż powyższa czynność stanowi dostawę towarów a nie usługę. Konsekwentnie prawidłową stawką podatku jest w takim przypadku stawka przypisana do dostawy towaru, tj. 22%.Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż wykonanie schodów oraz balustrad wraz z ich montażem należy traktować jako dostawę towarów i tym samym opodatkować stawką właściwą dla dostawy danego towaru, czyli stawką 22%. Z zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wynika bowiem, iż czynności tych nie można uznać za świadczenie usług.

Odnośnie wskazanych we wniosku wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 22 listopada 2007r. oraz postanowienia interpretacji Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lublińcu stwierdzić należy, że orzeczenia w sprawach podatkowych zapadają w odniesieniu do indywidualnych i właściwych tylko im stanów faktycznych. Ich różnorodność stanowi odpowiedź na różnorodność przedstawionych przez podatników stanów faktycznych i dlatego nie mogą one być podstawą przy rozpatrywaniu kolejnych spraw. Orzeczenia sądów zapadają w indywidualnych sprawach i nie stanowią źródeł powszechnie obowiązującego prawa. Dotyczy to także interpretacji wydawanych w odniesieniu do indywidualnych stanów faktycznych. Natomiast kwestia ewentualnej zmiany postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie wykracza poza kompetencje tut. organu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.





doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj