Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-520/08-2/BM
z 19 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-520/08-2/BM
Data
2008.06.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zawieszenie poboru akcyzy


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
olej napędowy
paliwo
skład podatkowy
statek morski
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego



Wniosek ORD-IN 493 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2008r. (data wpływu 20 marca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2008r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca świadczy usługi bunkrowania statków na rynku żeglugowym za pomocą m.in. posiadanych 6 własnych statków, które wykorzystuje do podawania sprzedawanego paliwa na statki odbierające oraz transportuje za ich pomocą zakupiony za granicą towar. Wnioskodawca zajmuje się dostawami paliw dla statków morskich (działalność bunkrowa). Spółka zamierza nabyć paliwo od przedsiębiorcy unijnego, przy czym paliwo to zostanie wydane z unijnego składu podatkowego i przetransportowane na krajowy skład podatkowy nie będący składem Spółki (wariant 1) lub będący składem Spółki (wariant 2). Dopiero z tego składu nastąpi: (wariant 1) - wydanie paliwa naszej Spółce jako uprawnionemu nabywcy w celu dalszej odsprzedaży lub (wariant 2) - odsprzedaż z własnego składu na rzecz finalnych odbiorców, którzy posiadają jednostkę lub jednostki pływające i składają oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte na ich własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem. Od chwili nabycia paliwa z unijnego składu podatkowego do chwili wydania/sprzedaży z krajowego składu podatkowego paliwo pozostaje własnością Wnioskodawcy oraz jest objęte procedurą zawieszenia akcyzy. Wątpliwość Wnioskodawcy wynika z prezentowania przez organy celne stanowiska, że zwolnienie z akcyzy dotyczy wyłącznie sytuacji, gdy nabycie paliwa następuje ze składu podatkowego na terytorium kraju.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  • Czy zwolnienie akcyzowe, o którym mowa w § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego obejmuje transakcje sprzedaży paliwa żeglugowego dokonywaną ze składu podatkowego znajdującego się na terytorium UE uprawnionemu nabywcy, który następnie przewozi to paliwo w procedurze zawieszonej akcyzy do składu krajowego (obcego lub własnego), a w kolejnym etapie wyprowadza je z krajowego składu podatkowego na cele zwolnieniowe tj. jako uprawniony nabywcy prowadzi odsprzedaż paliw dla finalnych armatorów jednostek pływających zużywających je do celów żeglugowych...

W opinii Wnioskodawcy, zgodnie z § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 sierpnia 2004 r. (Dz. U. Nr 181, poz. 1875 z późn. zm.) w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, transakcja taka objęta jest zwolnieniem z podatku akcyzowego. Ust. 1 § 8 w brzmieniu obowiązującym obecnie wprowadza generalną zasadę zwolnienia od przedmiotowego podatku akcyzowego czynności sprzedaży. W kolejnych zaś ustępach § 8 prawodawca zawarł szczegółowe warunki, jakie winny zostać spełnione przez podatnika celem uzyskania zwolnienia z podatku.

Analiza zapisów przedmiotowego przepisu wskazuje, iż zwolnienie z akcyzy jest uzależnione od spełnienia/zaistnienia przesłanek o charakterze przedmiotowym, celowościowym oraz podmiotowym, przy czym przesłanki te winny zaistnieć łącznie.

Przesłanki o charakterze przedmiotowym polegają na tym, iż ustawodawca odniósł zwolnienie z akcyzy wyłącznie do precyzyjnie określonego produktu, który winien spełniać następujące parametry:

  1. jest to olej napędowy bądź opałowy bądź smarowy,
  2. oleje te oznaczone są symbolem PKWiU 23.20.18-02.50 oraz objęte kodem CN 2710 19 81

Z kolei przesłanki o charakterze celowościowym odnoszą się do sposobu wykorzystania produktu zharmonizowanego. Dla aktualizacji zwolnienia od podatku akcyzowego niezbędne jest, aby produkt był wykorzystany wyłącznie na cele żeglugi (włączając rejsy rybackie). Ostatnią przesłanką (o charakterze podmiotowym) jest:

  1. dokonanie sprzedaży produktu ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy (zdefiniowanemu w § 8 ust. 3 pkt 1 i 2 rozporządzenia), lub
  2. dokonanie sprzedaży produktu przez podmiot, o którym mowa w ust.3 ust. 2 rozporządzenia (czyli podmiot dokonujący odsprzedaży).

W przypadku Wnioskodawcy bez żadnej wątpliwości spełnione są przesłanki przedmiotowe i celowościowe. Dla potrzeb zanalizowania spełnienia również przesłanki podmiotowej zasadne jest przywołanie dosłownego brzmienia analizowanej części przepisu § 8 ust. 1 rozporządzenia, który stanowi: „Zwalnia się od akcyzy sprzedaż olejów (…), dokonywaną ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu podmiotowi lub dokonywaną przez podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt.2 (…)”.

Zdaniem Podatnika prawodawca w sposób nie budzący wątpliwości ustalił dwie alternatywne i rozłączne przesłanki zwoInienia o charakterze podmiotowym. Wskazuje na to zastosowanie funktora alternatywy rozłącznej „Iub”, co jednoznacznie orzeka o rozłącznej alternatywie dwóch wartości logicznych zdań składowych. Przepis ten dotyczy więc bezpośredniej sprzedaży Produktu (oleju napędowego, opałowego lub smarowego):

  • dokonanej bezpośrednio przez skład podatkowy na terytorium kraju uprawnionemu podmiotowi; czyli zgodnie z ust. 3 pkt. 1 podmiotowi posiadającemu jednostkę pływającą,
    lub
  • dokonanej na rzecz podmiotu dokonującemu dalszej odsprzedaży produktu (ust. 3 pkt 2) uprawnionemu nabywcy (ust. 3 pkt 1).

Powyższe oznacza, iż gdyby Wnioskodawca zakupił produkt ze składu podatkowego na terytorium kraju, wówczas podlegałaby ta czynność (sprzedaż że składu podatkowego) zwolnieniu z akcyzy. Następnie gdyby Spółka (jako podmiot określony w ust. 3 pkt 2) odsprzedawał Produkt dalej uprawnionemu nabywcy (podmiotowi określonemu w ust. 3 pkt 1) wówczas sama czynność odsprzedaży byłaby również zwolniona z akcyzy. Taka sytuacja nie budzi żadnych wątpliwości Spółki ani organów podatkowych.

Odrębnie natomiast wygląda sytuacja w przypadku nabycia przez Spółkę produktu ze składu podatkowego na terytorium Unii Europejskiej. Czynność sprzedaży produktu (zakupu produktu przez Spółkę) dokonywana jest na terytorium innego państwa Wspólnoty, poza terytorium kraju. Bezspornym jest, iż w tym wypadku czynność prawna sprzedaży wyrobu zharmonizowanego; zawarcie umowy, wydanie produktu i przeniesienie jego własności na Spółkę dokonywana jest poza granicami Polski. Czynność taka w rozumieniu przepisów art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym jako tzw. nabycie wewnątrzwspólnotowe podlega akcyzie. Jednakże zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy, pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są zwolnione z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnianym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu. Taka sytuacja zaś ma miejsce w opisywanym przypadku, gdyż Spółka nabywa paliwo w celu dalszej odsprzedaży na rzecz uprawnionych nabywców. Powyższe oznacza, iż pobór akcyzy w przypadku nabycia przez Spółkę ze składu podatkowego na terytorium Wspólnoty jest zawieszony. Dokonanie zaś odsprzedaży produktu uprawnionemu nabywcy (ust. 3 pkt 1) powoduje zamknięcie procedury zawieszenia akcyzy i w konsekwencji brak o obowiązku podatkowego. Realizowany jest bowiem cel zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego - paliwo jest zużywane na cele żeglugi. W powyższej materii wypowiedział się już Urząd Celny w Szczecinie w interpretacji podatkowej z dnia 09 września 2004 r. stanowiąc, że „pojęcia „składu podatkowego nie można zawęzić do składu położonego na terytorium Polski, lecz położonego na terytorium państwa członkowskiego Wspólnoty. Z treści § 8 rozporządzenia nie wynika bowiem ograniczenie przedmiotowego zwolnienia do nabywania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego znajdującego się jedynie na terytorium kraju.” Ponieważ Spółka dostrzega obowiązki ciążące na składzie podatkowym zgodnie z § 8 ust. 4 rozporządzenia, nabyte w UE paliwo zostanie wprowadzone na krajowy skład podatkowy zanim nastąpi jego dalsza odsprzedaż na cele zwolnieniowe. Krajowy skład może zatem przekazać do właściwego urzędu ceInego stosowne oświadczenia/potwierdzenia.

Powyższe przemawia, zdaniem Wnioskodawcy, za uznaniem jej stanowiska za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 72, poz. 500 ze zm.) zwalnia się od akcyzy sprzedaż olejów napędowych, olejów opałowych lub olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18-02.50 oraz objętych kodem CN 2710 19 81, wykorzystywanych do celów żeglugi (włączając rejsy rybackie), dokonywaną ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywaną przez podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, oraz energię elektryczną wytwarzaną na pokładzie statku.

W myśl § 8 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. 1, jest podmiot dokonujący zakupu olejów napędowych, olejów opałowych lub olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18-02.50 oraz objętych kodem CN 2710 19 81, wykorzystywanych do celów żeglugi, który dokonuje odsprzedaży tych wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt 1, lub zużywa je na własne potrzeby do celów, o których mowa w ust. 1.

Zgodnie z § 8 ust. 6 powyższe zwolnienie ma zastosowanie również do importu olejów napędowych, olejów opałowych lub olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18-02.50 oraz objętych kodem CN 2710 19 81.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że podmiotem uprawnionym do zwolnienia po spełnieniu wymogów określonych w § 8 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego jest:

  • podmiot nabywający ze składu podatkowego na terenie kraju oleje napędowe, oleje opałowe lub oleje smarowe oznaczone symbolem PKWiU 23.20.18-02.50 oraz objętych kodem CN 2710 19 81 w celu ich odsprzedaży,
  • importer olejów napędowych, olejów opałowych lub olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18-02.50 oraz objętych kodem CN 2710 19 81.

Jednakże w myśl art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu. Natomiast stosownie do 26 ust. 2 pkt 3 powołanej ustawy pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest również zawieszony, jeżeli wyroby są dostarczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do nabywcy będącego podmiotem upoważnionym przez właściwy organ podatkowy państwa członkowskiego do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Reasumując, w analizowanym zdarzeniu, przemieszczenie paliwa żeglugowego pomiędzy unijnym składem podatkowym a składem podatkowym krajowym nastąpi, zgodnie z art. 26 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy, w procedurze zawieszonego poboru akcyzy, natomiast dalsza sprzedaż paliwa:

  • przez Wnioskodawcę, z własnego składu podatkowego, na rzecz uprawnionych odbiorców posiadających jednostki pływające, którzy nabywane paliwo zużyją na potrzeby własne objęte zwolnieniem,lub też
  • na rzecz Wnioskodawcy w celu dalszej jego odsprzedaży (skład podatkowy nie jest własnością Spółki), pod warunkiem spełnienia przez Wnioskodawcę wymogów określonych w § 8 ust. 4 ww. rozporządzeniabędzie podlegała zwolnieniu z podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj