Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-74/08-2/ES
z 23 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-74/08-2/ES
Data
2008.04.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
dochód
obliczenie podatku
odliczenie od dochodu
płatnik
podatnik
podstawa
składki na ubezpieczenia społeczne
służba wojskowa
system ubezpieczeń społecznych
żołnierze


Istota interpretacji
Możliwość odliczenia od dochodu Wnioskodawcy - składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zapłaconych do ZUS-u przez Biuro Administracyjno-Finansowe Ministerstwa Spraw Wewnetrznych i Administracji.



Wniosek ORD-IN 310 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2008 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu - 23 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia składek na ubezpieczenia społeczne – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia składek na ubezpieczenia społeczne.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W maju 2007 r. Biuro Administracyjno-Finansowe Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji zapłaciło do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe Wnioskodawcy, za lata: 1999, 2000, 2001, 2002.

W latach tych Zainteresowany pełnił służbę wojskową jako żołnierz zawodowy w podległości Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Zawodową służbę wojskową pełnił On od roku 1994, po skończeniu szkoły oficerskiej. Dodaje, iż istotny dla przedmiotowej sprawy jest rok 1999 z uwagi na wprowadzenie reformy ubezpieczeń społecznych.

Wnioskodawca nadmienia, że wprowadzone przepisy o ubezpieczeniach społecznych dawały żołnierzom zawodowym pełniącym służbę wojskową możliwość dokonania wyboru:

  • wariant 1 - mogli oni pozostać w dotychczasowym, resortowym systemie emerytalnym i po zakończeniu zawodowej służby wojskowej pobierać emeryturę wojskową lub rentę z wojskowego biura emerytalnego,
  • wariant 2 - mogli przystąpić do zreformowanego systemu ubezpieczeń wówczas ich wynagrodzenie zostałoby podwyższone o wysokość składek na ubezpieczenia społeczne, które płatnik odprowadzałby do ZUS i wówczas po osiągnięciu wieku emerytalnego otrzymywaliby oni emeryturę z ZUS.

Zainteresowany zdecydował się na wariant 1.

W roku 2002 ze względu na likwidację zajmowanego przez Niego stanowiska służbowego, został zwolniony z zawodowej służby wojskowej bez nabycia praw do emerytury wojskowej lub wojskowej renty inwalidzkiej, z uwagi na brak wysługi (minimum 15 lat) dającej powyższe uprawnienia.

Konieczność oraz tryb zapłaty składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za żołnierzy zawodowych, pełniących służbę w jednostkach podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, którzy nie nabyli praw do emerytury wojskowej lub wojskowej renty inwalidzkiej uregulowano następującymi przepisami:

  • art. 6a ust 10 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 Nr 8, poz. 66, Nr 121, poz. 1264, Nr 191, poz.1954),
  • rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 września 2004 r. w sprawie przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe żołnierzy zawodowych, pełniących służbę w jednostkach wojskowych podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych zwolnionych ze służby (Dz. U. z 2004 r. Nr 216, poz. 2207).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy składki zapłacone do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w maju 2007 r. przez Biuro Administracyjno-Finansowe Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji na ubezpieczenie emerytalne i rentowe Wnioskodawcy za lata: 1999, 2000, 2001, 2002 - może odliczyć od podstawy obliczenia podatku dochodowego za rok 2007...

Zdaniem Wnioskodawcy składki zapłacone do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w maju 2007 r. przez Biuro Administracyjno-Finansowe Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji na Jego ubezpieczenie emerytalne i rentowe za lata: 1999, 2000, 2001, 2002 - może odliczyć od podstawy obliczenia podatku dochodowego za rok 2007.

W ocenie Zainteresowanego powyższe wynika z zapisów art. 26, ust. 1, pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 1998 r. Nr 137, poz. 887, ze zm.):

  1. zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,
  2. potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika.


Odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku,

Natomiast zgodnie z dyspozycją art. 31 ww. ustawy osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy.

Należy stwierdzić, iż zasadniczą kwestią w przedmiotowej sprawie jest możliwość odliczenia od dochodu Wnioskodawcy składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe).

Ze zdarzenia opisanego we wniosku jednoznacznie wynika, iż za Wnioskodawcę, należne składki na Jego ubezpieczenie emerytalne i rentowe za lata: 1999, 2000, 2001, 2002 zostały zapłacone do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w maju 2007 r. przez Biuro Administracyjno-Finansowe Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Tymczasem przepis ustawy podatkowej jednoznacznie wskazuje na możliwość odliczenia od dochodu składek określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych potrąconych w roku podatkowym przez płatnika (pracodawcę) ze środków podatnika tj. Wnioskodawcy.

W niniejszej sprawie ww. należność nie została pobrana ze środków Zainteresowanego.

A zatem Wnioskodawca nie może odliczyć od podstawy obliczenia podatku za 2007 r. składek zapłaconych przez Biuro Administracyjno-Finansowe Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Jednocześnie tut. organ pragnie poinformować Wnioskodawcę, iż zapłata należności przez Biuro Administracyjno-Finansowe Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji do ZUS pomimo wskazanych uregulowań prawnych w tym zakresie nie jest tożsama z należnością pobraną z Jego wynagrodzenia i odprowadzoną do ZUS (bo tylko tę drugą podatnik może odliczyć).


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj