Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-561/12-4/DS
z 17 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2012 r. (data wpływu 10 września 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 listopada 2012 r. (data wpływu 26 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania osobom fizycznym usługi związanej z usunięciem azbestu w zakresie zwolnienia przedmiotowego oraz obowiązku wystawienia informacji PIT-8C przez płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego oraz obowiązku wystawienia informacji PIT-8C przez płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), w związku z czym, pismem z dnia 16 listopada 2012 r., Nr IPTPB1/415-561/12-2/DS, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 20 listopada 2012 r., natomiast w dniu 26 listopada 2012 r. (data nadania w polskiej placówce operatora publicznego 22 listopada 2012 r.), Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Gmina realizuje zadania związane z usuwaniem wyrobów zawierających azbest w ramach ogłoszonego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej konkursu na dofinansowanie przedsięwzięć zgodnych z gminnymi programami usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie województwa. Zgodnie z regulaminem konkursu, koszty kwalifikowane udzielonego w jego ramach dofinasowania pokrywa w wysokości 50% Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: NFOŚiGW), 35% kosztów pokrywa Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: WFOŚiGW), natomiast 15% kosztów stanowią środki własne Gminy. W regulaminie dofinansowania wprowadzonym uchwałą Rady Miejskiej z dnia 17 maja 2012 r. oraz uchwałą Rady Miejskiej z dnia 28 czerwca 2012 r., koszty udziału beneficjentów końcowych (czyli mieszkańców, którzy złożyli wnioski o realizację zadania), obejmują jedynie wartość podatku VAT wynikającego z wykonania usługi, ale tylko w przypadku, kiedy otrzymane dofinansowanie w ramach udziału Gminy w konkursie, będzie stanowiło dofinsowanie netto. W związku z tym, że Gmina nie jest płatnikiem podatku VAT, otrzymane w ramach konkursu dofinansowanie ze środków NFOŚiGW oraz WFOŚiGW stanowi 85% poniesionych kosztów brutto, co skutkuje tym, że beneficjent końcowy nie ponosi z tytułu uczestnictwa w zadaniu żadnych kosztów finansowych, lecz otrzymuje świadczenie rzeczowe, polegające na demontażu, zbieraniu, transporcie i utylizacji wyrobów zawierających azbest. Umowa zawarta z beneficjentem końcowym określa jedynie obowiązki stron oraz przedmiot i zakres wykonania usługi.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 22 listopada 2012 r., Wnioskodawca dodał, iż:

  1. Zadanie z zakresu usuwania wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy nie jest realizowane w ramach rządowego programu, lecz przy wsparciu środków NFOŚiGW i WFOŚiGW.
  2. Środki uzyskane z NFOŚiGW oraz WFOŚiGW są ujęte w budżecie Gminy.
  3. Płatność za usługę demontażu, zbierania, transportu i utylizacji wyrobów zawierających azbest, dokonana będzie Wykonawcy, czyli firmie która usługę wykonuje dla Gminy.
  4. Mieszkańcy (beneficjenci końcowi) otrzymują dofinansowanie stanowiące nieodpłatne świadczenie w postaci usług demontażu, zbierania, transportu oraz unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest - nie otrzymują środków finansowych na realizację ww. usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dofinansowanie udzielone przez Gminę w ramach wyżej opisanego zadania, stanowiące dla osoby fizycznej przychód, mieści się w katalogu zwolnień od podatku wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym na Gminie nie spoczywa obowiązek wystawienia tym osobom (beneficjentom końcowym) informacji PIT-8C?

Zdaniem Wnioskodawcy, działając w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, udzielone beneficjentowi końcowemu w ramach udziału w zadaniu dofinansowanie, stanowi nieodpłatne świadczenie rzeczowe współfinansowane ze środków NFOŚiGW, WFOŚiGW i środków własnych Gminy oraz podlega w całości zwolnieniu na podstawie wyżej przytoczonego przepisu, w związku z czym, na Gminie nie spoczywa obowiązek wystawienia informacji PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cyt. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

  • nieodpłatne świadczenie, bądź
  • świadczenie częściowo odpłatne, bądź
  • świadczenie rzeczowe (w naturze),
  • świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
  • otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Jeżeli zatem podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2008 r., Nr 25, poz. 150 ze zm.), Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej „Narodowym Funduszem”, jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.). Natomiast zgodnie z ust. 2 art. 400 ww. ustawy, Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej „wojewódzkimi funduszami”, są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy, o której mowa w ust. 1.

Przepis art. 403 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Budżet jednostki samorządu terytorialnego (m.in. budżet gminy) to stanowiący część uchwały budżetowej, roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

  1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
  2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
  3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
  4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b),
  5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
  6. kosztów realizacji inwestycji.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Gmina ze środków uzyskanych z dotacji z NFOŚiGW oraz WFOŚiGW, ujętych w budżecie Gminy, dokona zapłaty Wykonawcy zadania polegającego na demontażu, zbieraniu, transporcie i unieszkodliwieniu (utylizacji) wyrobów zawierających azbest - od mieszkańców (beneficjentów końcowych), którzy nie otrzymują środków finansowych na realizację ww. usługi.

Z powyższego wynika, iż osoby te otrzymają nieodpłatne świadczenie w postaci sfinansowania usunięcia z ich posesji odpadów zawierających azbest. Dotacja stanowi składnik budżetu Gminy. Tym samym, jeżeli to finansowanie udzielone jest z budżetu Gminy, zasilanego dotacją z NFOŚiGW oraz WFOŚiGW, to będzie korzystało ze zwolnienia, jednakże pod warunkiem, że będzie dokonywane w ramach programów rządowych. W niniejszej sprawie będzie to „Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032”.

Podkreślić bowiem należy, iż dofinansowania udzielane w formie nieodpłatnych świadczeń korzystają ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy spełnieniu wszystkich warunków w tym przepisie przewidzianych.

Jednocześnie należy zauważyć, iż sytuacja, w której środki pieniężne przeznaczone przez Gminę na ponoszenie kosztów ww. usług będą pochodzić z dotacji udzielonej Gminie przez NFOŚiGW oraz WFOŚiGW, nie ma wpływu na możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy. Istotne jest bowiem wyłącznie to, że koszty poniesione przez Gminę w związku z programem usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie województwa będą pochodzić bezpośrednio ze środków budżetu Gminy (w tym np. zasilanego dotacjami) oraz spełnione zostaną pozostałe przesłanki określone w treści tegoż przepisu.

Reasumując, ww. świadczenia przekazane na rzecz osób fizycznych przez Wnioskodawcę stanowią dla tych osób przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń, zaliczany w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do innych źródeł.

Jednakże, wartość otrzymanych przez osoby fizyczne nieodpłatnych świadczeń od Gminy będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C.

Informuje się jednocześnie, że stanowisko Wnioskodawcy zawarte w uzupełnieniu opisu stanu faktycznego uznano za prawidłowe, ponieważ stwierdzenie, że zadanie z zakresu usuwania wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy nie jest realizowane w ramach rządowego programu, nie było brane pod uwagę przez tut. Organ w toku postępowania zmierzającego do wydania interpretacji indywidualnej.

Jak bowiem wiadomo, Rada Ministrów uchwałą z dnia 15 marca 2010 r. przyjęła „Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032”.

Końcowo nadmienia się, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych do wniosku ORD-IN dokumentów, jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj