Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
BI/415-1051/07
z 8 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
BI/415-1051/07
Data
2008.02.08



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej


Słowa kluczowe
dotacja
fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych
zakład pracy chronionej


Pytanie podatnika
Czy refundacja składek ZUS osób niepełnosprawnych przez budżet oraz PFRON stanowi przychód podatkowy


Decyzja

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. nr 8 poz.60 ze zm.) – w brzmieniu obowiązującym do 30.06.2007r. w związku z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), po zakończeniu postępowania wszczętego postanowieniem z dnia 24 stycznia 2008r. nr BI/415-1051/07 w sprawie zmiany postanowienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni z dnia 18 września 2007r. nr DG-DB/4111/415-58/33/07 wydanego dla .... zawierającego pisemną interpretację co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego

  • postanawia się z urzędu zmienić postanowienie organu pierwszej instancji.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 27 czerwca 2007r. (uzupełnionym pismem z dnia 06.08.2007r.) Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik od marca 2007r. prowadzi zakład pracy chronionej. Jako pracodawca składa do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) miesięczne informacje dotyczące wynagrodzeń, zatrudnienia oraz stopnia niepełnosprawności pracowników niepełnosprawnych, a także wniosek w formie elektronicznej o wypłatę miesięcznego dofinansowania.

W związku z tym powstała wątpliwość, czy refundacja składek na ubezpieczenia społeczne przez budżet oraz PFRON stanowi przychód podatkowy.

Zdaniem Podatnika – w związku z uchyleniem z dniem 01.01.2007r. art. 21 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wszystkie otrzymane kwoty stanowią przychód.

Postanowieniem z dnia 18 września 2007r. nr DG-DB/4111/415-58/33/07 Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że stanowisko Podatnika jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku po dokonaniu weryfikacji przedmiotowego postanowienia stwierdza, co następuje:

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz 176 ze zm.) przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o tej ustawy, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 55a ustawy z dnia 26.07.1991r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek, określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika.

W przedmiotowej sprawie Podatnik otrzymuje z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz z budżetu państwa dofinansowanie do składek na ubezpieczenie społeczne dla niepełnosprawnych pracowników. Zasady przyznawania pomocy w formie dofinansowania zostały uregulowane w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997r. roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.). Zgodnie z art. 25 ust. 3 tej ustawy w zakładach pracy chronionej i zakładach aktywności zawodowej w stosunku do zatrudnionych osób niepełnosprawnych:

  1. część wynagrodzenia, odpowiadającą należnej składce pracownika na ubezpieczenia emerytalne i chorobowe, finansuje Fundusz,
  2. część kosztów osobowych pracodawcy, odpowiadającą należnej składce na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracodawcy, finansuje budżet państwa, a w części odpowiadającej należnej składce na ubezpieczenie wypadkowe finansuje Fundusz.

W myśl art. 25 ust. 7 ustawy z dnia 27.08.1997r. różnica między składką na ubezpieczenia społeczne, potrącaną osobie niepełnosprawnej, a częścią składki na ubezpieczenia społeczne odprowadzoną do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych pozostaje u pracodawcy. Zakład pracy jest więc zobowiązany do naliczania i pobierania składki na ubezpieczenie społeczne od wynagrodzeń zatrudnionych osób niepełnosprawnych w pełnej wysokości, wynikającej z obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, przy czym do ZUS przekazuje kwotę składek pomniejszoną o równowartość składek finansowanych, odpowiednio ze środków PFRON i budżetu państwa.

Biorąc powyższe pod uwagę – Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza, że środki otrzymane przez Podatnika z budżetu państwa, jako dofinansowanie kosztów osobowych pracodawcy, są objęte zwolnieniem z opodatkowania na podstawie powołanego art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto z uwagi na fakt, iż Podatnik - zgodnie z art. 25 ust. 7 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - wpłaca do ZUS kwotę składek już pomniejszoną o równowartość składek finansowanych ze środków budżetu państwa, to odpowiadająca im część składek należnych od pracodawcy pozostaje u pracodawcy (faktycznie są to składki nieopłacone przez niego) i nie stanowi kosztu uzyskania przychodów, co wynika z przywołanego art. 23 ust. 1 pkt 55a ustawy z dnia 26.07.1991r.

Natomiast w przypadku finansowania przez PFRON części wynagrodzenia odpowiadającej składce należnej od zatrudnionego na ubezpieczenie emerytalne, wskazać należy, iż dotacja ta, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zaś do kosztów uzyskania przychodów Podatnik będzie mógł zaliczyć wypłacone wynagrodzenia brutto.

W tym stanie faktycznym i prawnym Dyrektor Izby Skarbowej – w związku z zaistnieniem przesłanek określonych w treści art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej – w brzmieniu obowiązującym do 30.06.2007r. - postanowił zmienić z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 18 września 2007r. nr DG-DB/4111/415-58/33/07.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj