Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-377/08-2/MS
z 5 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-377/08-2/MS
Data
2008.06.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
dane
faktura
faktura elektroniczna
rozporządzenie


Istota interpretacji
Planowany przez Spółkę sposób wymiany danych elektronicznych (...) dotyczący elektronicznego przesyłania wystawianych faktur może być uznany za zgodny z § 4. pkt 2 Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. nr 133, poz.1119)



Wniosek ORD-IN 641 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 05 marca 2008r. (data wpływu 10 marca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur elektronicznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2008r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur elektronicznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka dokonuje na terenie Rzeczpospolitej Polskiej sprzedaży opodatkowanej papieru dla klientów hurtowych. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, zarejestrowanym na potrzeby VAT między innymi w Polsce. W chwili obecnej Spółka wystawia swoim klientom w Polsce faktury VAT wyłącznie w formie papierowej oraz dokonuje ich przekazania z wykorzystaniem tradycyjnych form przekazu — poczta, kurier. W związku z licznymi zapytaniami ze strony klientów oraz kierując się potrzebą optymalizacji procesów księgowych, Spółka rozważa możliwość wystawiania i przesyłania faktur z użyciem elektronicznych środków przekazu. Naszym zamiarem jest wprowadzenie w Polsce systemu fakturowania X lnvoice dla potrzeb klientów, którzy wnioskują o otrzymywanie faktur w formie elektronicznej. Z pomocą załączonych materiałów zaprezentujemy Państwu system fakturowania X l… firmy M…. Na podstawie pilotażowych badań wymogów klientów, proponowanym modelem elektronicznego fakturowania jest łańcuch — M — S - SW — Klient (1 - 3- 4) opisany w załączonym Przeglądzie Technicznym systemu fakturowania, klientów X stosowanego przez Spółkę X. Niniejszy łańcuch nie obejmuje zaawansowanego rozwiązania podpisu elektronicznego, jednakże w celu ostatecznego zagwarantowania autentyczności i integralności treści faktury możemy dostarczyć miesięczną fakturę zbiorczą w formie papierowej. X ma zamiar zawierać z polskim klientem umowę X, w której strony ustalają zasady, wymiany faktur elektronicznych. Umowa ta spełnia wymogi określone w zaleceniach Komisji Europejskiej z 19 października 1994 r. nr 1 994/820/CE w sprawie prawnych aspektów elektronicznej wymiany danych. Dla potwierdzenia akceptowalności opisanego systemu fakturowania X lnvoice, odwołujemy się do Dyrektywy UE oraz zalecenia Komisji Europejskiej w sprawie faktur wystawianych w formie elektronicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy planowany przez Spółkę sposób wymiany danych elektronicznych (X) dotyczący elektronicznego przesyłania wystawianych faktur może być uznany za zgodny z § 4. pkt 2 Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. nr 133, poz.1119) rozporządzenie="">...
  2. Czy planowany przez Spółkę sposób przechowywania wystawionych faktur elektronicznych może zostać uznany za spełniający wymogi określone w § 6 Rozporządzenia ...

Zdaniem wnioskodawcy: Zgodnie z przepisami § 4 Rozporządzenia faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej, pod warunkiem autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane; 1) bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. nr 130, poz. 1450, z późn. zm.) weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub 2) poprzez wymianę danych elektronicznych (X) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych. W świetle Dyrektywy Rady Unii Europejskiej 2001/115/WE o uproszczeniu, modernizacji i harmonizacji ustanowionych warunków fakturowania w sensie podatku od wartości dodanej - artykuł 2 (c), wystawiona faktura może zostać wysłana do klienta przy użyciu elektronicznych środków, pod warunkiem, że klient wyraził na to zgodę. Metoda elektronicznej wymiany danych (X) została zdefiniowana w Artykule 2 Zalecenia Komisji Europejskiej 1994/820/WE odnośnie aspektów prawnych elektronicznej wymiany danych. Według zapisów Artykułu 2 (3), komunikat X składa się z zestawu segmentów strukturyzowanych z zastosowaniem ustalonego standardu, przygotowanych w formacie komputerowym do odczytu i przeznaczonych do automatycznego i ściśle określonego przetwarzania. Dalszy opis można znaleźć w Komentarzu do Dyrektywy Rady. W artykule 2 (3) wspomnianego Komentarza stwierdza się, iż X opiera się na zastosowaniu struktur i zakodowanych komunikatów, których główną właściwością jest możliwość ich przetwarzania przez komputer i automatyczna transmisja wolna od ryzyka nieścisłości. Niniejsza definicja określa te podstawowe cechy które wyróżniają X spośród innych metod wymiany danych takich jak na przykład poczta elektroniczna. X ma zamiar zawierać z polskim klientem umowę X, w której strony ustalą zasady wymiany faktur elektronicznych (modelowa umowa W załączeniu). Umowa ta spełnia wymogi określone w zaleceniach Komisji Europejskiej z 19 Października 1994 r. nr 1994/S2OIWE odnośnie w aspektów prawnych elektronicznej wymiany danych. Umowa przewiduje procedury gwarantujące autentyczność pochodzenia faktur i integralność danych. Każda faktura elektroniczna wystawiona i przesyłana przez firmę jest archiwizowana elektronicznie w specjalnym serwerze zlokalizowanym w Finlandii, Polskie służby podatkowe mogą otrzymać bezpośredni dostęp do systemu w celu bieżącego monitorowania oryginalności i integralności danych. Miejsce przechowywania archiwum będzie szczegółowo zgłoszone do właściwego Urzędu Skarbowego przed rozpoczęciem funkcjonowania systemu. Faktury są przechowywane w oryginalnym formacie i w porządku chronologicznym. Archiwizowane dane nie podlegają modyfikacji. Niniejszy serwer dedykowany jest wyłącznie na potrzeby archiwizacyjne i posiada funkcjonalność dostępu on-line przez upoważnionych użytkowników z dowolnego kraju w którym działalność prowadzi X (między innymi w Polsce). W związku z tym, przechowywane dane mogą być przeglądane i weryfikowane przez polskie służby podatkowe. Dostęp do serwera możliwy jest w siedzibie spółki zależnej od X – X Polaka Sp. z o.o., ul.XXX,. Integralność, kompatybilność i czytelność faktur są zagwarantowane podczas całego okresu przechowywania. Okres przechowywania faktur elektronicznych wynosi minimum 10 lat. Wedle naszego rozumienia oraz w odniesieniu do regulacji wspólnotowych, opisany system fakturowania X l… Spółki X gwarantuje autentyczność pochodzenia oraz integralność treści faktury i może zostać uznany za metodę zgodną z definicją X l….

Zgodnie z § 6 Rozporządzenia faktury wystawiane lub otrzymywane w formie elektronicznej przechowuje się na terytorium kraju w sposób umożliwiający, na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, natychmiastowy, pełny i dostęp drogą elektroniczną tym organom do tych faktur, w szczególności zapewnienie możliwości udokumentowanego poboru i „korzystania tych faktur przez te organy, w tym ich wydruku, jak również zapewnienie czytelności tych faktur. Wystawione lub otrzymane w formie elektronicznej faktury mogą być przechowywane na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, pod warunkiem uprzedniego poinformowania w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego oraz naczelnika urzędu celnego właściwego w zakresie podatku akcyzowego, w odniesieniu do podatnika tego podatku, o miejscu ich przechowywania (adresie, a w przypadku gdy adres odnosi się do innego podmiotu niż podmiot, który wystawił lub otrzymał fakturę - również o nazwie tego podmiotu). Faktury przesłane w formie elektronicznej powinny być przechowywane przez ich wystawcę oraz odbiorcę w formie elektronicznej w formacie, w którym zostały przesłane, w sposób gwarantujący autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści, jak również ich czytelność przez cały okres ich przechowywania. Dane, gwarantujące autentyczność pochodzenia i integralność treści każdej faktury przesłanej w formie elektronicznej powinny być przechowywane i udostępniane organom podatkowym i organom kontroli skarbowej na zasadach ustalonych dla tych faktur. Każda faktura elektroniczna wystawiona i przesyłana przez Spółkę jest archiwizowana elektronicznie w specjalnym serwerze zlokalizowanym w Finlandii. Polskie służby podatkowe mogą otrzymać bezpośredni dostęp do systemu w celu bieżącego monitorowania oryginalności i integralności danych. Miejsce przechowywania archiwum będzie szczegółowo zgłoszone do właściwego Urzędu Skarbowego przed rozpoczęciem funkcjonowania systemu. Faktury będą przechowywane w oryginalnym formacie i w porządku chronologicznym. Archiwizowane dane nie podlegają modyfikacji Niniejszy serwer dedykowany jest wyłącznie na potrzeby archiwizacyjne i posiada funkcjonalność dostępu on-line przez upoważnionych użytkowników z dowolnego kraju w którym działalność prowadzi X (między innymi w Polsce). W związku z tym, przechowywane dane mogą być przeglądane i weryfikowane przez polskie służby podatkowe. Dostęp do serwera możliwy jest w siedzibie spółki zależnej od X Ltd. —X Polska Sp. z o.o., ul.XXX,. Integralność, kompatybilność i czytelność faktur są zagwarantowane podczas okresu przechowywania. Okres przechowywania faktur elektronicznych wynosi minimum 10 lat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego (stanu faktycznego) zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj