Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-426/08/KG
z 10 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-426/08/KG
Data
2008.06.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
roboty budowlane
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku
usługi remontowo-budowlane


Istota interpretacji
Opodatkowanie robót remontowych elewacji zewnętrznej w budynkach mieszkalnych PKOB 11).



Wniosek ORD-IN 770 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 29 lutego 2008r. (data wpływu 10 marca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 czerwca 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla robót remontowych elewacji zewnętrznej budynku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2008r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla robót remontowych elewacji zewnętrznej budynku. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 5 czerwca 2008r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP1/443-426/08/KG z dnia 27 maja 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Budynki Wnioskodawcy według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych są sklasyfikowane w dziale 11 jako budynki mieszkalne stałego zamieszkania, ale w części z nich znajdują się lokale użytkowe. Wątpliwość Wnioskodawcy budzi to czy w przypadku remontu elewacji zewnętrznej całego budynku można stosować do całości robót stawkę podatku 7%, czy należy wyodrębnić część dotyczącą lokali użytkowych i opodatkować stawką 22%.

Obiekty, o których jest mowa we wniosku ORD-IN objęte są społecznym programem mieszkaniowym, o którym jest mowa w art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT, jako budynki mieszkalne stałego zamieszkania.

Wszystkie usługi dotyczące budowy, modernizacji, termomodernizacji, o których mowa we wniosku, prowadzone są na podstawie umów z wykonawcami, wyłonionymi w drodze przetargu. Wątpliwości interpretacyjne Spółdzielni sprowadzają się do sytuacji, gdy przedmiotowe usługi dotyczą całego budynku mieszkalnego, w którym znajdują się pojedyncze lokale użytkowe, w szczególności remont elewacji zewnętrznej. W ocenie Wnioskodawcy o określeniu stawki podatku VAT (7% lub 22%) winien decydować charakter obiektu budowlanego, w konkretnym przypadku podatek winien wynosić 7%.

W przypadku zajęcia odmiennego stanowiska, zdaniem Wnioskodawcy zachodziłaby konieczność ustalenia proporcji pomiędzy procentowym udziałem powierzchni lokalu użytkowego do ogółem powierzchni obiektu i zastosowanie dwóch stawek podatku VAT.Symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod którym sklasyfikowana są świadczone usługi „roboty remontowe” to „45”.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:

Czy remont elewacji zewnętrznej budynku mieszkalnego sklasyfikowanego według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, w części którego znajduje się lokal użytkowy w całości ma być opodatkowany stawką 7% VAT...
W przypadku gdy należy wyodrębnić lokale użytkowe i od ich części naliczyć 22% podatek VAT, pytamy czy i jak dokonać podziału kosztów do opodatkowania...

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro remont dotyczy elewacji zewnętrznej budynku mieszkalnego sklasyfikowanego w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, pomimo że w tym budynku występuje lokal użytkowy, w całości koszty tego remontu powinny być opodatkowane 7% stawką podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 powołanej ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r. 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się – w myśl ust. 12 lit. a cyt. przepisu – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12 lit. b ww. ustawy nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12 lit. c ustawy).

Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Ponadto zgodnie z § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 12 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Z przestawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca przeprowadza roboty remontowe elewacji zewnętrznej budynku mieszkalnego sklasyfikowanego w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. W budynku tym znajdują się lokale mieszkalne i lokale użytkowe. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do sytuacji gdy przedmiotowe usługi (remont elewacji zewnętrznej) dotyczą całego budynku mieszkalnego.

Odnosząc powyższe do przedmiotowej sprawy stwierdzić należy, iż roboty związane z budownictwem mieszkaniowym (PKOB 11) polegające na robotach remontowych elewacji zewnętrznej budynku opodatkowane są stawką podatku w wysokości 7%. Stawka 7% dotyczy zarówno budynków w całości mieszkalnych, jak i budynków z lokalami mieszkalnymi i użytkowymi (pod warunkiem, że budynek zaklasyfikowany został w grupie PKOB 11).

Jeżeli jednak podejmowana będzie osobna robota polegająca na remoncie i modernizacji (na podstawie odrębnej umowy), dotycząca lokalu użytkowego, to do tej roboty powinna mieć zastosowanie stawka 22%.

Reasumując, w opisanym stanie faktycznym, prawidłową stawką podatku na roboty związane z remontem elewacji zewnętrznej, budynku mieszkalnego jako całości sklasyfikowanego wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 jest stawka podatku w wysokości 7%. Wobec powyższego, w tym przypadku nie ma potrzeby dokonywania proporcjonalnego podziału kosztów do opodatkowania.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj