Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-585/08/ES
z 29 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-585/08/ES
Data
2008.04.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
ciągnik rolniczy
odliczenie podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem ciągnika rolniczego



Wniosek ORD-IN 473 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2008r. (data wpływu 30 stycznia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem ciągnika rolniczego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem ciągnika rolniczego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Samorządowa instytucja kultury prowadzi działalność w zakresie ochrony dziedzictwa przyrody i kultury (PKD 9253Z) prowadząc arboretum w miejscu swojej siedziby w B. i w C.

Instytucja osiąga przychody;

  1. ze sprzedaży biletów wstępu opodatkowanej w zakresie podatku VAT stawką 7%,
  2. ze sprzedaży nadwyżek roślin – stawką 3%,
  3. ze sprzedaży wydawnictw opodatkowanych stawkami 0%, 7%, 22%,
  4. ze sprzedaży usług naukowo-badawczych opodatkowanych stawką 22%,
  5. z dzierżawy gruntu opodatkowanej stawką 22%,
  6. ze sprzedaży zwolnionej z tytułu wynajmu lokalu mieszkalnego.

Bilety wstępu sprzedawane są w kasie przy wejściu do arboretum w B. Arboretum w C. zajmuje obszar 283 ha. Na jego terenie prowadzona jest czynna ochrona flory krajowej oraz zabezpieczenie różnorodności biologicznej. Tam też prowadzone są badania, których wyniki wykorzystywane są zarówno w wydawanych przez Wnioskodawcę publikacjach, jak też w prowadzeniu arboretum w B. Arboretum w C. nie posiada stałego punktu kasowego do obsługi ruchu turystycznego. Przy grupach zorganizowanych zwiedzających ogród w B. możliwe jest jego udostępnienie pod opieką przewodnika, (będącego pracownikiem Arboretum i Zakładu Fizjografii) w ramach opłaty za bilet wstępu do ogrodu w B. Za przewodnika pobierana jest dodatkowa opłata.

Podstawowym źródłem przychodów z dotychczas prowadzonej działalności w arboretum w C. są dopłaty bezpośrednie oraz przychód z dzierżawy gruntu o powierzchni 300 m2.

W 2007r. w arboretum w C. rozpoczęte zostały prace związane z utylizacją eternitu, którym pokryte są budynki oraz rozbiórka zdewastowanych budynków (nakłady te zostaną sfinansowane w części dotacją Marszałka Województwa, dotacją WFOŚiGW oraz środkami własnymi instytucji). Działania te prowadzone są w celu przygotowania terenu do prowadzenia zajęć edukacyjnych w arboretum w C. Odpłatność za uczestnictwo w zajęciach pobierana będzie w ramach biletu wstępu wraz z przewodnikiem.

W 2008r. planowany jest zakup ciągnika rolniczego, który sfinansowany będzie dotacją Marszałka Województwa. Ciągnik ten wykorzystywany będzie w pracach prowadzonych w arboretum w C i w B.

Na potrzeby utrzymania arboretum w C. dokonywane są zakupy towarów i usług min. W postaci mediów, usług telekomunikacyjnych, paliwa do ciągników rolniczych, części do ciągników i maszyn.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług na potrzeby arboretum w C. w postaci zakupu ciągnika rolniczego...

Zdaniem Wnioskodawcy, naliczony podatek VAT od zakupów nabywanych na rzecz prowadzonej działalności w arboretum w C. może obniżać kwotę podatku należnego.

Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę jest opodatkowana w zakresie podatku od towarów usług.

Arboretum w C. udostępniane jest zwiedzającym w ramach opłaty za bilet wstępu do arboretum w B., dodatkowo pobierana jest opłata za przewodnika, którego obecność przy zwiedzaniu w C. jest wymagana ze względu na bezpieczeństwo turystów. Rezultaty działalności prowadzonej na terenie arboretum w C. wykorzystywane są w prowadzeniu arboretum w B. Prowadzone w arboretum w C. prace zmierzają do jego udostępnienia dla ogółu zwiedzających.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 nie dotyczy m.in. wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, a także wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane (art. 88 ust. 3 pkt 1 i 3).

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W sytuacji gdy towary i usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczania (czynności opodatkowanych), jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest zobowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części tych kwot, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia (art. 90 ust. 1 i 2 ustawy), z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy). Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy).

W myśl art. 90 ust. 10, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 przekroczyła 98% – podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2; w przypadku gdy nie przekroczyła 2% – podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2 ww. artykułu.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż proporcja wyliczana jest jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Sprzedażą natomiast – w myśl art. 2 pkt 22 cyt. ustawy – jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Należy jednak zauważyć, że zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż w 2008r. Wnioskodawca planuje zakup ciągnika rolniczego, który wykorzystywany będzie w pracach prowadzonych w arboretum w C. i w B., udostępnianych zwiedzającym w ramach opłaty za bilet wstępu.

W myśl art. 86 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczajacej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca – nie więcej jednak niż 6.000 zł.

W świetle ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908) art. 2 pkt 33 pojazd samochodowy to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego. W związku z tym, ograniczenie dotyczące odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT, od zakupu przedmiotowego ciągnika rolniczego nie będzie miało tutaj zastosowania.

W oparciu o przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż ze względu na to, że zakupiony ciągnik wykorzystywany będzie do wykonywania czynności opodatkowanych (w pracach prowadzonych w arboretum w C. i w B., które udostępniane są zwiedzającym w ramach opłaty za bilet wstępu), a ograniczenie dotyczące odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT, od zakupu przedmiotowego ciągnika rolniczego nie będzie miało w tym przypadku zastosowania - Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o ile nie będą zachodziły przesłanki z art. 88 cyt. ustawy.

Ponadto, przedmiotowy zakup będzie służył wyłącznie sprzedaży opodatkowanej, zatem w tym przypadku regulacje zawarte w art. 90 ust. 2-10 ww. ustawy nie będą miały zastosowania. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, iż kwestie dotyczące:

  1. możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem usług związanych z utylizacją eternitu z budynków oraz rozbiórką zdewastowanych budynków,
  2. możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług na potrzeby bieżącej działalności tj. media, paliwo do ciągników rolniczych, części do ciągników i maszyn,

będą przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj