Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-616/07-6/SR
z 4 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-616/07-6/SR
Data
2008.04.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
osoby fizyczne
środek
umowa o dzieło
umowa zlecenia
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
wynagrodzenia osób zatrudnionych przez Wnioskodawcę na podstawie umów cywilnoprawnych korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że są one bezpośrednio finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, osoby te bezpośrednio realizują cel programu, a Fundacja jako "pierwsza" otrzymała bezzwrotną pomoc, tj. nie zachodzi element prefinansowania budżetowego



Wniosek ORD-IN 324 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17.12.2007 r. (data wpływu 27.12.2007 r.) oraz w pismach z dnia 28.01.2008 r. (data nadania 28.01.2008 r., data wpływu 30.01.2008 r.), 18.03.2008 r. (data nadania 20.03.2008 r., data wpływu 24.03.2008 r.) uzupełniających braki formalne na wezwania Nr IPPB2/415-616/07-2/SR z dnia 16.01.2008 r. (data nadania17.01.2008 r., data doręczenia 21.01.2008 r.), Nr IPPB2/415-616/07-4/SR z dnia 14.03.2008 r. (data nadania 14.03.2008 r., data doręczenia 17.03.2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia i o dzieło finansowanego ze środków UE - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.12.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia i o dzieło finansowanego ze środków UE.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe:

W grudniu 2007 r. na konto Fundacji wpłynęły środki na realizację projektu „X” od Komisji Europejskiej, w ramach programu Europa dla Obywateli, który jest zarządzany przez Agencję Wykonawczą ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego. „X” jest polsko – niemieckim projektem, dzięki któremu upamiętnione zostaną kobiety – ofiary wysiedleń w trakcie i po II wojnie światowej. Do realizacji tego projektu Fundacja Y będzie zatrudniała w 2008 r. osoby fizyczne na umowy zlecenia i o dzieło.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenia osób zatrudnionych na umowy zlecenia i o dzieło pracujących na rzecz projektu „x”, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy wynagrodzenia osób zatrudnionych na umowy zlecenia i o dzieło pracujących na rzecz projektu „x”, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż spełniają określone wymogi.

Pismem z dnia 16.01.2008 r. Nr IPPB2/415-616/07-2/SR tut. Organ wezwał Fundację do uzupełnienia ww. wniosku poprzez przedłożenie wypisu z Krajowego Rejestru Sądowego, z którego wynika sposób reprezentacji Fundacji bądź doręczenie pełnomocnictwa lub innego dokumentu, z którego wynika prawo do występowania w imieniu wnioskodawcy z wnioskiem o interpretacje przepisów prawa podatkowego.

W dniu 30.01.2008 r. Fundacja uzupełniła wniosek w powyższym zakresie.

Następnie pismem z dnia 14.03.2008 r. Nr IPPB2/415-616/07-4/SR ww. Organ wezwał Fundację do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez uszczegółowienie opisanego w przedmiotowym wniosku zdarzenia przyszłego, tj. wskazanie:

  • czy środki na realizację projektu pochodzą wprost z bezzwrotnej pomocy funduszy Unii Europejskiej, czy też zachodzi mechanizm prefinansowania ze środków pochodzących z budżetu państwa, tj. wskazanie technicznej strony finansowania projektu, konkretnego źródła finansowania projektu,
  • czy wynagrodzenie osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia i o dzieło pochodzić będzie z ww. środków i czy osoby te będą bezpośrednio realizowały cel programu.

W dniu 24.03.2008 r. Fundacja uzupełniła wniosek podając, że:

  • środki na realizację projektu pochodzą wprost z bezzwrotnej pomocy funduszy Unii Europejskiej. Nie zachodzi mechanizm prefinansowania projektu ze środków pochodzących z budżetu państwa. Konkretne i bezpośrednie źródło finansowania projektu to Komisja Europejska. Fundusze zostały przekazane Fundacji zgodnie z zasadami finansowymi Komisji Europejskiej na wyodrębnione konto w walucie Euro.
  • środki na wypłatę wynagrodzeń osób zatrudnionych na podstawie umowy o dzieło i umowy zlecenia na potrzeby realizacji projektu pochodzą bezpośrednio z ww. źródła. Osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenia i umowy o dzieło w ramach projektu bezpośrednio realizują cel projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

  1. bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  2. podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Jest jednak oczywistym, że prace przewidziane programem pomocowym realizują określone osoby fizyczne wykonujące konkretne zadania. Jednakże nie każda osoba zatrudniona przy realizacji zadań i otrzymująca wynagrodzenie sfinansowane ze środków pomocy zagranicznej korzysta ze zwolnienia od opodatkowania. Ustalona wykładnia językowa cytowanego wyżej przepisu ustawy podatkowej prowadzi bowiem do wniosku, że realizacja otrzymanych przez wykonawcę zadań, finansowanych ze środków pomocy zagranicznej, uprawnia do zwolnienia z opodatkowania dochodów pracowników uczestniczących w sensie merytorycznym i bezpośrednim w wykonywaniu tych zadań. Zatem istotną okolicznością wpływającą na zastosowanie zwolnienia jest charakter czynności wykonywanych przez osoby zatrudnione przy realizacji danego projektu. Należy odróżnić czynności o charakterze merytorycznym od czynności o charakterze organizacyjnym, technicznym czy pomocniczym. Zwolnieniu od podatku nie będą więc podlegały dochody osiągnięte przez osoby zaangażowane jedynie pośrednio w realizację projektu wykonujące prace o charakterze pomocniczym lub polegające na wykonywaniu typowych funkcji kierowniczych czy nadzorczych, które niewątpliwie są niezbędne w procesie realizacji projektu, jednakże same w sobie nie stanowią celu programu, nie spełniony bowiem jest wymóg bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.

Podobnie, jak powyżej, nie korzystają ze zwolnienia tzw. podwykonawcy.

Ponadto, zarówno pracodawca będący płatnikiem, jak i pracownik, w tym również osoba zatrudniona na podstawie umowy cywilnoprawnej, zaangażowani w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.

Jak wskazuje przepis, warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest bezpośrednie realizowanie celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Jak wynika z przedstawionego przez Fundację zdarzenia przyszłego środki na realizację projektu, który jest zarządzany przez Agencję Wykonawczą ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego pochodzą wprost z bezzwrotnej pomocy funduszy Unii Europejskiej i nie zachodzi mechanizm prefinansowania projektu ze środków pochodzących z budżetu państwa. Konkretnym i bezpośrednim źródłem finansowania projektu jest Komisja Europejska, a fundusze zostały przekazane Fundacji zgodnie z zasadami finansowymi Komisji Europejskiej na wyodrębnione konto w walucie Euro. Ponadto środki na wypłatę wynagrodzeń osób zatrudnionych na podstawie umowy o dzieło i umowy zlecenia na potrzeby realizacji projektu pochodzą bezpośrednio z ww. źródła. Osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenia i umowy o dzieło w ramach projektu bezpośrednio realizują cel projektu.

W świetle powyższego należy uznać, iż wynagrodzenia osób zatrudnionych przez Wnioskodawcę na podstawie umów cywilnoprawnych korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że są one bezpośrednio finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, osoby te bezpośrednio realizują cel programu, a Fundacja jako "pierwsza" otrzymała bezzwrotną pomoc, tj. nie zachodzi element prefinansowania budżetowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj