Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-352/08/KG
z 3 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-352/08/KG
Data
2008.06.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
budownictwo społeczne
roboty budowlane
roboty budowlano-montażowe
roboty instalacyjne
stawki podatku
usługi remontowo-budowlane


Istota interpretacji
Opodatkowanie robót budowlano-montażowych i instalacyjnych w budynkach mieszkalnych PKOB 11).



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana P., przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2008r. (data wpływu 28 lutego 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 maja 2008r. (data wpływu 30 maja 2008r.) oraz pismem z dnia 2 czerwca 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług remontowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2008r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług remontowych. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 26 maja 2008r. (data wpływu 30 maja 2008r.) oraz pismem z dnia 2 czerwca 2008r., będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP1/443-352/08/KG z dnia 13 maja 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą. Do 31 stycznia 2008r. prowadził pogotowie techniczne, obsługujące budynki mieszkalne. W budynkach tych znajdują się zarówno lokale mieszkalne jak i lokale użytkowe. Budynki, o których mowa sklasyfikowane są w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (grupa 112, klasa 1122). Całkowite powierzchnie tych budynków wynoszą od 376,20 m2 do 15567,35m2. Ilości lokali w budynkach są różne, przykładowo może to być 120 lokali mieszkalnych i 4 lokale użytkowe w jednym budynku. Nie występują w tych budynkach lokale mieszkalne, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2. Na budynkach prowadzone było pogotowie techniczne, oraz wykonywane remonty i konserwacje. Wykonywane remonty na budynkach oznaczają remonty instalacji elektrycznych wewnątrz budynku, od złącza i dotyczą przyłączy.

Wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2004) świadczone usługi na budynkach przez Wnioskodawcę obejmują:

  • 45.31.A – wykonywanie instalacji elektrycznych budynków i budowli,
  • 45.31.B – wykonywanie instalacji elektrycznych sygnalizacyjnych,
  • 45.31.D – wykonywanie pozostałych instalacji elektrycznych.
  • 45.32.Z – wykonywanie robót budowlanych izolowanych,
  • 45.33.A – wykonywanie instalacji centralnego ogrzewania i wentylacji,
  • 45.33.B – wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych,
  • 45.33.C – wykonywanie instalacji gazowych,
  • 45.34.Z – wykonywanie pozostałych instalacji budowlanych,
  • 45.3. – wykonywanie instalacji budowlanych,
  • 45.4. – wykonywanie robót budowlanych wykończeniowych,

Wykonywane usługi dotyczą całych budynków, a zleceniodawcami tych usług są Wspólnoty Mieszkaniowe. Dotychczas za te usługi Wnioskodawca wystawiał faktury VAT ze stawką 7%, tak samo zrobił również za m-c styczeń 2008r.

Symbole PKWiU świadczone przez Firmę „E.”:

  • 45.31.1 – Roboty budowlane instalacyjne elektryczne pozostałe
  • 45.31.11-00.00 – Roboty instalacyjne elektryczne w budynkach mieszkalnych
  • 45.32.11-00.00 – Roboty związane z zakładaniem izolacji termicznej
  • 45.33.11-00.00 – Roboty związane z instalacją centralnego ogrzewania
  • 45.33.12-00.00 – Roboty związane z instalacją wentylacyjną i klimatyzacyjną
  • 45.33.20-00.00 – Roboty związane z instalacją wodno-kanalizacyjną
  • 45.34.22-00.00 – Roboty instalacyjne elektryczne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane
  • 45.4 – Roboty budowlane wykończeniowe

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Jaką stawkę VAT Wnioskodawca powinien naliczyć na fakturach VAT od stycznia 2008r za wykonywanie ww. usług, w szczególności za remonty w budynkach mieszkalnych, w których znajdują się lokale użytkowe, jeżeli usługi te dotyczyły całych budynków...

Czy w przypadku wykonywania remontu obejmującego cały budynek, powinien naliczać stawkę VAT 22% odrębnie za lokale użytkowe, znajdujące się w tych budynkach.

Jeżeli tak, to w jaki sposób to naliczyć, skoro na cały budynek jest ustalona jedna stawka ryczałtowa za remont.

Stawka ta ustalana jest na zasadzie: wynegocjowana cena brutto za 1 lokal x ilość lokali remontowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z nowelizacją ustawy o VAT stawka VAT wzrosła z 7% na 22% w stosunku do budowy, remontów i konserwacji obiektów infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. A stawkę 7% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.Podsumowując, Wnioskodawca uważa, że powinien naliczać stawkę VAT 7% do usług, tj. konserwacji, pogotowia i remontów wykonywanych w całych budynkach mieszkalnych, w których znajdują się również lokale użytkowe.Stawkę VAT 22% powinien naliczać tylko wtedy, gdy podejmowana jest osobna robota, na osobne zlecenie wykonywana tylko w lokalu użytkowym. Prawidłowym wyliczaniem wartości takiej usługi jest:Przykładowo w budynku mieszkalnym znajduje się 120 lokali mieszkalnych i 4 lokale użytkowe. Cena brutto wynegocjowana za 1 lokal jest jednakowa dla rodzajów lokali.Wyliczenie:120 lokali mieszkalnych x cena za 1 lokal = wartość brutto, przy stawce VAT 7%.5 lokali użytkowych x cena za 1 lokal = wartość brutto, przy stawce VAT 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%. Stosownie do art. 41 ust. 12 powołanej ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r. 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się – w myśl ust. 12 lit. a cyt. przepisu – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12 lit. b ww. ustawy nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12 lit. c ustawy).

Ponadto zgodnie z § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 12 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem. Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11. Odnosząc wskazane regulacje prawne do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż od dnia 1 stycznia 2008r., zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 5 ust. 1a cyt. rozporządzenia Ministra Finansów, 7% stawka podatku od towarów i usług, znajduje zastosowanie jedynie w odniesieniu do robót polegających na realizacji obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca do 31 stycznia 2008r. prowadził pogotowie techniczne, oraz usługi remontu i konserwacji, obsługujące budynki mieszkalne sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (grupa 112, klasa 1122). Całkowite powierzchnie tych budynków wynoszą od 376,20 m2 do 15567,35 m2. Ilości lokali w budynkach są różne, przykładowo może to być 120 lokali mieszkalnych i 4 lokale użytkowe w jednym budynku. Nie występują w tych budynkach lokale mieszkalne, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Ponadto wskazać należy także, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. W przypadku, gdy co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, budynek klasyfikowany jest jako budynek mieszkalny.Część „mieszkaniowa” budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie, pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania, np. wózkarnie, suszarnie) Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2).

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż pogotowie techniczne oraz usługi remontu i konserwacji prowadzone w budownictwie mieszkaniowym (PKOB 11) polegające na instalacji (sieci) elektrycznej, centralnego ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji, wodno-kanalizacyjnej, oraz roboty związane z zakładaniem izolacji termicznej i roboty budowlane wykończeniowe wykonywane wewnątrz tego budynku opodatkowane są stawką podatku w wysokości 7%. Stawka 7% dotyczy zarówno budynków w całości mieszkalnych, jak i budynków z lokalami mieszkalnymi i użytkowymi (pod warunkiem, że budynek zaklasyfikowany został w grupie PKOB 11).

Jeżeli jednak podejmowana będzie osobna robota polegająca na remoncie i modernizacji (na podstawie odrębnej umowy), wykonywana w lokalu użytkowym, to do tej roboty powinna mieć zastosowanie stawka 22%.

Reasumując, w opisanym stanie faktycznym, stawka podatku na prowadzone pogotowie techniczne oraz wykonywane usługi remontu i konserwacji wynosi:

  • 7% wyłącznie w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach mieszkalnych PKOB 11 z lokalami mieszkalnymi i użytkowymi,
  • 7% w lokalach mieszkalnych i użytkowych znajdujących się w budynkach mieszkalnych PKOB 11 z lokalami mieszkalnymi i użytkowymi, jeżeli roboty dotyczą „całego” budynku mieszkalnego,
  • 22% wyłącznie w lokalach użytkowych znajdujących się w budynkach mieszkalnych PKOB 11 z lokalami mieszkalnymi i użytkowymi – o ile będzie podejmowana osobna robota polegająca na remoncie i modernizacji wykonywana w lokalu użytkowym.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj