Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-145/08/BK
z 8 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-145/08/BK
Data
2008.05.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku
zadania inwestycyjne


Istota interpretacji
Czy w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Gmina może dokonać odliczenia podatku w fakturach wykonawcy dotyczących budowy obiektu jako zadania inwestycyjnego?



Wniosek ORD-IN 714 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2008 r. (data wpływu 11 lutego 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 maja 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących budowę obiektu jako zadania inwestycyjnego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 lutego 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących budowę obiektu jako zadania inwestycyjnego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W 2006 r. Gmina i Miasto S. z własnych środków finansowych rozpoczęła budowę środka trwałego przeznaczonego na sport i rekreację. Budowę zakończono w 2007 r. i przekazano do użytkowania jednostce budżetowej, która została utworzona przez Radę w S. uchwałą z dnia 26 lipca 2007 r., Nr (...) a uchwałą Nr (...) nadała jej statut. Obiekt został przekazany nieodpłatnie dokumentem PT dla powołanej jednostki budżetowej. Gmina nie opodatkowała podatkiem VAT przekazania ww. obiektu. Powołana jednostka będzie prowadziła działalność gospodarczą celem pozyskiwania środków na realizację zadań określonych statutem, między innymi udostępnianie na podstawie umowy najmu lub dzierżawy pomieszczeń, za które będzie pobierając opłaty, z których pozyska dochody. Dochody te będą dochodami gminy zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Wybudowany obiekt składa się z boiska sportowego do gry w piłkę nożną, ręczną i siatkową, do gry w koszykówkę, hale do tenisa, zaplecza socjalnego z szatniami. Jednostka budżetowa będzie świadczyć usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak również usługi zwolnione z podatku (dotyczy usług pomiędzy jednostkami budżetowymi).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Gmina może dokonać odliczenia podatku w fakturach wykonawcy dotyczących budowy obiektu jako zadania inwestycyjnego...


Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z postanowieniami statutu jednostka budżetowa między innymi ma prowadzić działalność gospodarczą celem pozyskiwania środków na realizację zadań statutowych poprzez prowadzenie wypożyczalni sprzętu sportowego, organizowanie zleconych imprez oraz udostępnianie na podstawie umów najmu lub dzierżawy pomieszczeń lub ich części za ustaloną odpłatność. Wszelkie uzyskane dochody będą dochodami gminy. Mając na uwadze powyższe, Gmina stoi na stanowisku, że może odliczyć podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych przez wykonawcę na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 i art. 87 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54, poz. 535 ze zm.).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zmianami) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przypadku Gminy nabywane towary i usługi przy realizacji inwestycji budowy obiektu sportowego nie służyły czynnościom opodatkowanym dokonywanym przez Gminę. Przedmiotowy budynek został bowiem przekazany nieodpłatnie powołanej jednostce budżetowej, a Gmina nie opodatkowała przekazania ww. obiektu.

A zatem Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z zrealizowaną inwestycją.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj