Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-131/08/AD
z 8 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-131/08/AD
Data
2008.05.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy dostawie towarów --> Miejsce dostawy towarów

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
handel
miejsce świadczenia usług
obowiązek podatkowy
odliczenie podatku od towarów i usług
podstawa opodatkowania
pośrednictwo


Istota interpretacji
Czy według stanu prawnego na rok 2007 i 2008 za usługi pośrednictwa powinien Pan nadal naliczać kontrahentowi pozaunijnemu stawkę 22%, czy też może wystawiać faktury NP (usługa nie podlega opodatkowaniu na terenie kraju) z klauzulą, że obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy?



Wniosek ORD-IN 798 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2008 r. (data wpływu 11 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania usług pośrednictwa handlowego związanych z dostawą towarów - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania usług pośrednictwa handlowego związanych z dostawą towarów.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Zajmuje się Pan usługami pośrednictwa handlowego o następującym charakterze: określeniem zapotrzebowania podmiotu polskiego na towar od wyszukanego przez Pana podmiotu zagranicznego, otrzymaniem oferty od podmiotu zagranicznego (głównie pozaunijnego), przeanalizowaniem jej i wysłaniem do podmiotu polskiego, negocjacją ceny i jakości mającą na celu spełnienie oczekiwań obu stron (polskiej - nabywcy, zagranicznej – sprzedawcy), sprecyzowaniem finalnych postanowień podmiotu polskiego i potwierdzeniem zamówienia, wysyłką zamówienia w imieniu strony polskiej do zagranicznego sprzedawcy (pozaunijnego), nadzorem nad terminowością dostaw. Towar, którego dotyczy transakcja, gdzie jest Pan pośrednikiem, to ryba mrożona, kupowana przez polskich przedsiębiorców od dostawców zagranicznych pozaunijnych. Po zakończeniu transakcji za świadczone usługi wystawia Pan fakturę kontrahentowi zagranicznemu. Wskazuje Pan, iż chciałby prawidłowo rozliczyć wykonywane usługi z punktu widzenia ustawy o podatku od towarów i usług oraz dyrektyw unijnych, przy czym zaznacza, że na razie opodatkowuje wszystko 22% stawką podatku, ponieważ nie ma pewności co do jednoznacznej interpretacji przepisów podatkowych w tej sprawie. W opinii Pana, usługi pośrednictwa, którymi się zajmuje nie podlegają podatkowi od towarów i usług w Polsce (art. 27 ustawy) jeśli wystawia fakturę dla sprzedawcy zagranicznego, bowiem zgodnie z przepisami w ustawie obowiązek podatkowy w tym przypadku ciąży na nabywcy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy według stanu prawnego na rok 2007 i 2008 za usługi pośrednictwa powinien Pan nadal naliczać kontrahentowi pozaunijnemu stawkę 22%, czy też może wystawiać faktury NP (usługa nie podlega opodatkowaniu na terenie kraju) z klauzulą, że obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy...


Zdaniem Wnioskodawcy nie powinien w 2007 ani w chwili obecnej, tj. w roku 2008 (stan prawny w tym zakresie nie uległ zmianie) naliczać stawki 22% podatku, jako że usługi pośrednictwa handlowego wykonywane i opisane przez Pana powinny być opodatkowane w kraju nabywcy o ile jest nim kontrahent zagraniczny. Jednak z powodu ostrożności i braku pewności co do poglądu w tej sprawie nalicza Pan 22% podatek. Ma Pan nadzieję, że odpowiedź Ministra Finansów pozwoli na prawidłowe rozliczenie wykonywanych usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od ogólnej zasady określającej miejsce świadczenia usług istnieje szereg wyjątków zawartych w przepisach art. 27 ust. 2-6 i art. 28 ustawy, gdzie w zależności od rodzaju usługi, określenie miejsca jej świadczenia następuje według innego rodzaju kryteriów.

Stosownie do art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów – miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 6.

W myśl powołanego ust. 6, w przypadku gdy nabywca podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Pojęcie miejsca dokonania dostawy należy powiązać z zasadą zawartą w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy. W myśl reguły tam zawartej, pod pojęciem miejsca dostawy towarów, które są transportowane lub wysyłane przez dostawcę, nabywcę, osobę trzecią należy rozumieć miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że miejscem rozpoczęcia wysyłki towarów (ryby mrożonej), a tym samym miejscem dostawy towarów jest terytorium państwa trzeciego (pozaunijnego). Zatem miejscem świadczenia usług pośrednictwa związanych bezpośrednio z dostawą towarów będzie terytorium państwa pozaunijnego, jednakże przy spełnieniu warunków, o których mowa w powołanych wyżej przepisach. W szczególności w przypadku podania przez nabywcę numeru identyfikacyjnego na potrzeby podatku od wartości dodanej usługa opodatkowana byłaby na terytorium tego państwa członkowskiego.

Stąd też stosownie do § 27 ust. 1 -3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeśli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub – w przypadku terytorium państwa trzeciego – podatku o podobnym charakterze, zobowiązany jest Pan do wystawienia faktury zawierającej dane określone w § 9 rozporządzenia, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Wyjaśnienia wymaga okoliczność, iż faktury mogą nie zawierać danych określonych w powołanym § 9 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy.

Z kolei w myśl ust. 4 powołanego przepisu § 27 w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi. W tym miejscu wskazać należy, że zapis na fakturze informujący, iż zobowiązanym do rozliczenia podatku jest nabywca usługi nie ma zastosowania do usług pośrednictwa związanych z dostawą towarów, o których mowa w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj