Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-145/08-2/ŁM
z 23 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-145/08-2/ŁM
Data
2008.05.23


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
czynsz
gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi
Krajowy Fundusz Mieszkaniowy
kredyt
najem
towarzystwo budownictwa społecznego
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy przychód uzyskiwany przez XTBS z czynszu najmu i przeznaczony na spłatę kredytu zaciągniętego przez XTBS w Banku X ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, przeznaczonego w całości na finansowanie tzw. części kwalifikowanej inwestycji (obejmującej wyłącznie mieszkania, nie obejmującej lokali użytkowych) objęty jest zwolnieniem z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 w związku z ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 700 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. X Towarzystwo Budownictwa Społecznego, przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2008 r. (data wpływu 25.02.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. (dalej jako XTBS) zawarło przed dniem 1 stycznia 2005 r. umowę kredytu bankowego z Bankiem X ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego. Środki finansowe z tego kredytu służyły XTBS realizacji celów statutowych polegających na budowie mieszkań na wynajem. Kredyt w całości został przeznaczony na tak zwaną kwalifikowaną część inwestycji, czyli na pokrycie kosztów budowy mieszkań. Środków z tego kredytu nie wykorzystano na finansowanie kosztów budowy lokali użytkowych znajdujących się na realizowanych przez XTBS inwestycjach. W tym zakresie koszty budowy lokali użytkowych zostały pokryte ze środków własnych XTBS. Bank X po zakończeniu inwestycji finansowanej ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego umorzył w 2007 roku część tego kredytu. Warunkiem umorzenia było uznanie przez Bank X, że realizacja inwestycji została zakończona i rozliczona w terminach określonych w umowie kredytowej.

Niezależnie od powyższego, w ramach swojej statutowej działalności XTBS zawiera umowy z osobami fizycznymi, których przedmiotem jest partycypacja tych osób w kosztach budowy mieszkań na wynajem. Każda taka umowa przewiduje, że kwota partycypacji wpłacona przez daną osobę jest zwrotna w sytuacji zakończenia najmu i opróżnienia zajmowanego lokalu mieszkalnego. Płacony na bieżąco przez najemców czynsz jest tak skalkulowany, że pokrywa koszty eksploatacji i remontów budynków oraz koszty obsługi kredytu bankowego z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego (spłatę części kapitałowej i odsetkowej tego kredytu).


Przychody uzyskiwane przez XTBS z tytułu czynszów najmu są w całości przeznaczane na utrzymanie zasobów mieszkaniowych i spłatę wspomnianego kredytu bankowego zaciągniętego przed dniem 1 stycznia 2005 r.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wartość umorzonej części kredytu bankowego zaciągniętego przez XTBS w Banku X ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, który to kredyt był przeznaczany na finansowanie tzw. części kwalifikowanej inwestycji (obejmującej wyłącznie mieszkania, nie obejmującej lokali użytkowych) objęta jest zwolnieniem z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 z związku z ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
  2. Czy kwoty partycypacji stanowią przychód podatkowy XTBS...
  3. Czy przychód uzyskiwany przez XTBS z czynszu najmu i przeznaczony na spłatę kredytu zaciągniętego przez XTBS w Banku X ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, przeznaczonego w całości na finansowanie tzw. części kwalifikowanej inwestycji (obejmującej wyłącznie mieszkania, nie obejmującej lokali użytkowych) objęty jest zwolnieniem z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 w związku z ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...


Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie pierwsze. Wniosek Spółki w zakresie pozostałych pytań, został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami wydanymi w dniu 23 maja 2008 r., nr ILPB3/423-145/08-3/ŁM, nr ILPB3/423-145/08-4/ŁM.


Zdaniem Wnioskodawcy, wartość umorzonej części kredytu bankowego zaciągniętego przez XTBS w Banku X ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, który to kredyt był przeznaczony na finansowanie tzw. części kwalifikowanej inwestycji (obejmującej wyłącznie mieszkania, nie obejmującej lokali użytkowych) objęta jest zwolnieniem z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 w związku z ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W pierwszym rzędzie należy stwierdzić, że samo umorzenie części kredytu z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego stanowi przychód podatkowy na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Powstały w ten sposób przychód winien być jednak rozpatrywany z punktu widzenia sposobu wydatkowania środków finansowych w XTBS. Kwota przychodu podatkowego przypisana XTBS z tytułu umorzenia części kredytu z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego nie może być bowiem rozpatrywana w oderwaniu od tego, że wszelkie dochody osiągnięte przez XTBS muszą zostać przeznaczone na cele statutowe. Należy podkreślić, że art. 24 ust. 2 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, wyznaczający prawne ramy dysponowania dochodem XTBS stanowi, że dochody towarzystw budownictwa społecznego nie mogą być przeznaczone do podziału między wspólników lub członków, lecz przeznacza się je w całości na działalność statutową towarzystw budownictwa społecznego.

Powyższe oznacza, że także o przychodzie przypisanym XTBS na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z umorzeniem części kredytu z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego należy mówić jako o przychodzie doliczanym do pozostałych przychodów podatkowych i po uwzględnieniu kosztów uzyskania przychodów składających się na dochód podatkowy XTBS. Dochód ten (stanowiący na mocy art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nadwyżkę sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągniętą w roku podatkowym) powinien być traktowany jako objęty zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 44 w związku z ust. 1b tej ustawy.


Zgodnie z tymi przepisami wolne od podatku są dochody (a więc nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym) towarzystwa budownictwa społecznego uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Zwolnienie to obejmuje więc także kwoty przychodu „przypisane” XTBS z tytułu umorzenia części kredytu mieszkaniowego, bowiem powiększony o wartość umorzonego kredytu przychód nie byłby uzyskany, gdyby nie zaciągnięcie kredytu z Banku X ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego z przeznaczeniem na sfinansowanie kosztów budowy mieszkań na wynajem. Tego rodzaju bezpośrednia zależność: przychód z tytułu umorzenia części kredytu jako bezpośrednie następstwo zaciągnięcia kredytu z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego i terminowej realizacji inwestycji sfinansowanej tym kredytem oznacza, że przychód ten jest elementem składowym obliczenia dochodu XTBS z gospodarki mieszkaniowej prowadzonej przez XTBS.

W żadnym razie nie można traktować przychodu z tytułu umorzenia części kredytu jako dochodu uzyskanego z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zredagowany w taki sposób, że zwolnieniem objęte są dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi przeznaczone na cele związane z utrzymaniem tych zasobów z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Umorzenie części kredytu z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego nie jest „dochodem z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi”. Umorzenie to jest przychodem uzyskanym w bezpośredniej zależności z prowadzenia gospodarki zasobami mieszkaniowymi, której to częścią jest finansowanie budowy mieszkań na wynajem z kredytu z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego.


Skoro więc przychód z tytułu umorzenia części kredytu z całą pewnością nie jest dochodem z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, to należy stwierdzić, że zgodnie z wolą ustawodawcy, jest uwzględnienie tego przychodu przy obliczaniu dochodu zwolnionego z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy.

Odmienne potraktowanie przychodu z tytułu umorzenia części kredytu – zdaniem Wnioskodawcy - stanowiłoby naruszenie treści art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy poprzez wyjście poza jego językowe brzmienie. Niedopuszczalne jest stosowanie przez organ wykładni zakresu zastosowania przepisu mówiącego o zwolnieniu z podatku dochodu na kategorię przychodu podatkowego, który powstał w następstwie umorzenia części kredytu i który to przychód stanowi tylko część przychodów podatkowych XTBS, przychodów po pomniejszeniu o koszty ich uzyskania wyznaczających ostatecznie dochód XTBS.


Dopiero ten dochód jest przedmiotem zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy.


Zakresu znaczeniowego zwrotu „gospodarka zasobami mieszkaniowymi” nie można ograniczać tylko do:

  • budynków mieszkalnych wraz z wyposażeniem technicznym i przynależnymi do nich pomieszczeniami,
  • pomieszczeń znajdujących się w budynku mieszkalnym lub poza tym budynkiem związanych z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych,
  • innych budowli i urządzeń związanych z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mających wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych.

Nieuprawnione jest zawężenie kategorii dochodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi wyłącznie do dochodu stanowiącego różnicę między przychodami z czynszów najmu uzyskiwanych od najemców a kosztami uzyskania tych przychodów.

Kluczowe znaczenie dla prawidłowej wykładni art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy ma bowiem słowo „gospodarka” użyte przez ustawodawcę w znaczeniu funkcjonalnym na oznaczenie całości mechanizmów i warunków działania związanych z zasobami mieszkaniowymi XTBS. Bez wątpienia częścią mechanizmów i warunków związanych z zasobami mieszkaniowymi XTBS jest zaciąganie kredytu w Banku X ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, spłata tego kredytu wraz z odsetkami i wreszcie umorzenie części tego kredytu. Oznacza to, że umorzenie to jest częścią gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Niedopuszczalne jest odmienne potraktowanie tego umorzenia, bowiem stanowiłoby ono wyjście nie tylko poza granice tego, że przepis wyłącza ze zwolnienia tylko i wyłącznie dochody uzyskane z innej działalności gospodarczej (a przychód ten nie jest ani dochodem ani też nie pochodzi z innej działalności gospodarczej). Prowadziłoby także do ustanowienia wykładni zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy w sposób sprzeczny z wolą ustawodawcy. Skoro ustawodawca wyłączył ze zwolnienia tylko dochody z innej działalności gospodarczej, a przychód z umorzenia części kredytu takim dochodem nie jest, to znaczy że jest on objęty zakresem tego zwolnienia jako stanowiący element mechanizmów i warunków prowadzenia przez XTBS gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Dopełniający normę prawną wyznaczający zakres zwolnienia z podatku dochodu XTBS jest art. 17 ust. 1b ustawy, która mówi o przeznaczeniu dochodu na cele statutowe lub inne cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy, jeżeli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów. Użycie przez ustawodawcę zwrotu „w tym także” oznacza, że wyliczenie sposobów przeznaczenia dochodu na nabycie środków trwałych, na opłacenie podatków ma charakter jedynie przykładowy i nie konstytuuje zamkniętego katalogu. Decydujące jest bowiem to, czy dany dochód jest uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i czy zostanie przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Jak wskazał Wnioskodawca, przychód z tytułu umorzenia części kredytu z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego wchodzi wraz z pozostałymi przychodami XTBS do kategorii przychodów podatkowych, które po pomniejszeniu o koszty uzyskania konstytuują dochód podatkowy. Umorzenie części wspomnianego kredytu jest nieodłącznym elementem gospodarki prowadzonej przez XTBS, a tym samym przychód z tytułu umorzenia części kredytu, znajdujący swoje odzwierciedlenie w dochodzie XTBS jest objęty zwolnieniem z podatku jako dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zasady działania towarzystw budownictwa społecznego określone zostały w rozdziale 4 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (t.j. Dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1070 ze zm.). Zgodnie z art. 23 ust. 1 powołanej ustawy towarzystwa budownictwa społecznego mogą być tworzone w formie:

  1. spółek z ograniczoną odpowiedzialnością,
  2. spółek akcyjnych,
  3. spółdzielni osób prawnych.


Z treści art. 27 ust. 1 cytowanej ustawy wynika z kolei, iż przedmiotem działania towarzystwa jest budowanie domów mieszkalnych i ich eksploatacja na zasadach najmu.


Towarzystwo może również:

  1. nabywać budynki mieszkalne,
  2. przeprowadzać remonty i modernizację obiektów przeznaczonych na zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych na zasadach najmu,
  3. wynajmować lokale użytkowe znajdujące się w budynkach towarzystwa,
  4. sprawować na podstawie umów zlecenia zarząd budynkami mieszkalnymi i niemieszkalnymi niestanowiącymi jego własności, z tym że powierzchnia zarządzanych budynków niemieszkalnych nie może być większa niż powierzchnia zarządzanych budynków mieszkalnych,
  5. prowadzić inną działalność związaną z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą (art. 27 ust. 2 ww. ustawy).


Zasady funkcjonowania Krajowego Funduszu Mieszkaniowego zostały z kolei określone w rozdziale 3 cytowanej ustawy. Z treści art. 16 ust. 1 tejże ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego wynika, iż Krajowy Fundusz Mieszkaniowy służy realizacji zadań wynikających z polityki państwa w zakresie gospodarki mieszkaniowej oraz rozwoju budownictwa mieszkaniowego. Zgodnie z art. 18 pkt 1 tej ustawy środki Funduszu przeznacza się na udzielanie, na warunkach preferencyjnych, kredytów towarzystwom budownictwa społecznego oraz spółdzielniom mieszkaniowym na przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlane mające na celu budowę lokali mieszkalnych na wynajem, z zastrzeżeniem art. 20. Do dnia 14 października 2004 r. wskazana powyżej ustawa zawierała również przepis art. 19 ust. 9, przewidujący umorzenie kredytów udzielonych towarzystwom budownictwa społecznego na przedsięwzięcia inwestycyjno - budowlane mające na celu budowę lokali mieszkalnych na wynajem, w wysokości 10% kosztów przedsięwzięcia finansowanego przy udziale środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, po jego terminowym zakończeniu i rozliczeniu. Przepis ten został uchylony z dniem 15 października 2004 r. mocą ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o zmianie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2004 r. Nr 213, poz. 2157). Zgodnie jednak z treścią art. 4 ust. 2 tej ustawy nowelizującej, do przedsięwzięć inwestycyjno - budowlanych objętych wnioskami wstępnymi o udzielenie kredytu z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, złożonymi przed dniem 1 stycznia 2005 r., z zachowaniem terminów określonych w przepisach wykonawczych, nadal stosuje się przytoczony powyżej przepis art. 19 ust. 9 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 54 poz. 654 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności wartość, z zastrzeżeniem ust. 4 pkt 8, umorzonych lub przedawnionych zobowiązań, w tym z tytułu zaciągniętych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem umorzonych pożyczek z Funduszu Pracy. Oznacza to, że wartość umorzonego w oparciu o przepis art. 19 ust. 9 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego kredytu, stanowi przychód podatkowy Spółki w 2007 roku, a zatem w roku, w którym dokonano umorzenia niniejszego kredytu.

Obowiązujący z kolei od 1 stycznia 2007 r. przepis art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.


Stosownie do wyżej cytowanego przepisu zwolnione od podatku są wyłącznie te dochody towarzystw budownictwa społecznego, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.

Podkreśla wymaga to, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie.


Wobec tego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

  • gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz
  • innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.


Biorąc powyższe pod uwagę, odnosząc się do gospodarki zasobami mieszkaniowymi, przez „zasoby mieszkaniowe” należy rozumieć:

  • znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, balkony, loggie, garaże,
  • pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, np.: spółdzielni mieszkaniowej, wspólnot mieszkaniowych, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
  • urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak np.: zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe, budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki oraz inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.


Związane z wyżej wymienionymi budowlami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.


Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (to jest cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu.

Dochody zwolnione z podatku dochodowego mogą pochodzić wyłącznie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.


Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody towarzystw budownictwa społecznego otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.


W świetle powyższego stwierdza się, że dochód Spółki uzyskany z tytułu umorzenia w 2007 roku kredytu preferencyjnego w Banku X nie może zostać uznany za dochód, którego źródłem jest gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Cel na jaki zostają przeznaczone kredyty z tego Funduszu jest jednoznacznie określony w przepisach i jest on ściśle związany z kosztami budowy lokali na wynajem.


Zauważyć także należy, iż zasoby mieszkaniowe stanowią już istniejące budynki mieszkalne wraz z infrastrukturą, a nie budynki w budowie. Zatem dochód z tego tytułu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj