Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-149/08/JD
z 30 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-149/08/JD
Data
2008.05.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
obowiązek podatkowy
usługi transportu międzynarodowego


Istota interpretacji
opodatkowanie usługi transportowej na trasie Niemcy- Iran, gdzie transport odbywa się z pominięciem terytorium Polski.



Wniosek ORD-IN 679 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana X przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2008r. (data wpływu 3 marca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania usługi transportowej na trasie Niemcy - Iran, gdzie transport odbywa się z pominięciem terytorium Polski - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania usługi transportowej na trasie Niemcy - Iran, gdzie transport odbywa się z pominięciem terytorium Polski.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, będący firmą spedycyjno-transportowa na zlecenie firmy francuskiej dokonuje przewozu towarów z Niemiec do Iranu. Transport odbywa się z pominięciem terytorium Polski. W celu wykonania zlecenia polski zleceniobiorca podnajmuje niemieckiego podwykonawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakie stawki podatku od towarów i usług powinny być zawarte na fakturze wystawionej francuskiemu zleceniodawcy przez polskiego zleceniobiorcę...

Zdaniem Wnioskodawcy, wystawia on fakturę na ustaloną kwotę netto niepodlegającą podatkowi od towarów i usług, ponieważ miejscem świadczenia usług nie jest terytorium Polski. Zgodnie bowiem z art. 27 ust. 2 pkt 2 w powiązaniu z art. 28 ust.5 pkt 2 lit. b) w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich związanych bezpośrednio z usługami innymi niż wymienione w pkt 1 i 2 lit. a) oraz w art. 27 ust. 3, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce świadczenia usług, z którymi usługi te są związane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Słownik ustawowy, zawarty w art. 2 pkt 1 cyt. ustawy, definiuje terytorium kraju jako terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Przepisy określające miejsce świadczenia usług zostały zawarte w rozdziale 3 działu V ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

W myśl art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się:

  1. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

Przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się także – mocą art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy – usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2 - art. 83 ust. 3.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca dokonuje na zlecenie firmy francuskiej przewozu towarów z Niemiec do Iranu, transport odbywa się z pominięciem terytorium Polski. Z analizy powyżej cyt. przepisu w ocenie tut. Organu świadczona przez Wnioskodawcę usługa transportowa na rzecz kontrahenta francuskiego nie spełnia żadnej z powyżej cyt. przesłanek. Zatem usługa ta nie stanowi usługi transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 2 cyt. ustawy.

Stosownie do ogólnej zasady sformułowanej w art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. od powyższej zasady wprowadzono szereg wyjątków. Do wyjątków tych należą usługi transportowe.

W przypadku świadczenia usług transportowych – na mocy art. 27 ust. 2 pkt 2 –miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi transportu towarów poza terytorium kraju. Zgodnie z zacytowanym art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. W związku z powyższym usługa transportu towarów przedstawiona przez Wnioskodawcę nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Sposób rozliczania podatku od wartości dodanej i jego wysokość, oraz podmiot zobowiązany do jego rozliczenia określają przepisy kraju, w którym znajduje się miejsce świadczenia usługi. Podkreślić również należy, iż Wnioskodawca we własnym stanowisku powołał się na art. 28 ust. 5 lit. b cyt. ustawy, który odnosi się do usług wykonywanych przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich związanych bezpośrednio z usługami innymi niż wymienione w pkt 1 i 2 lit. a oraz art. 27 ust. 3. Powyższy przepis nie znajduje jednak zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym, gdyż Wnioskodawca nie jest pośrednikiem działającym w imieniu i na rzecz osób trzecich, lecz podmiotem świadczącym usługę transportową. Bez znaczenia pozostaje fakt, iż usługa ta świadczona jest przez podwykonawcę.

Ponadto należy wskazać, iż zgodnie z § 27 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub – w przypadku terytorium państwa trzeciego – podatku o podobnym charakterze. Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Ponadto faktury, o których mowa w ust. 1, mogą nie zawierać danych określonych w § 9 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4.

Reasumując, przedstawiona przez Wnioskodawcę usługa nie podlega opodatkowaniu na terytorium kraju. Zastosowanie znajduje art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym miejscem świadczenia dla usług transportowych jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Zatem usługa transportowa relacji Niemcy – Iran z pominięciem terytorium Polski nie podlega opodatkowaniu na terytorium kraju, lecz tam gdzie transport jest realizowany, bez względu na to, kto jest podmiotem zlecającym usługę.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, aczkolwiek z innego powodu niż wskazano w przedmiotowym wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj