Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB3/423-532/08/CzP
z 4 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB3/423-532/08/CzP
Data
2008.07.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
gmina
zwolnienia podmiotowe


Istota interpretacji
Czy w w/w przypadku nastąpi zwolnienie Gminy (jako podatnika) i Spółki (jako płatnika) z podatku dochodowego?



Wniosek ORD-IN 784 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2008r. (data wpływu do tut. BKIP 25 czerwca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia Spółki z obowiązku płatnika tj. pobrania podatku z tytułu udziału w zyskach osób prawnych od podatnika korzystającego ze zwolnienia podmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2008r. wpłynął do tut. BKIP wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia Spółki z obowiązku płatnika tj. pobrania podatku z tytułu udziału w zyskach osób prawnych od podatnika korzystającego ze zwolnienia podmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką komunalną, wykonującą zadania w zakresie użyteczności publicznej tj. zaopatrzenie w wodę oraz odbiór i oczyszczanie ścieków. Spółka została utworzona przez Gminę Miejską, która posiada 100% udziału w kapitale zakładowym. Obecnie planowane jest podwyższenie kapitału zakładowego Spółki ze środków zgromadzonych na kapitale zapasowym, które to podwyższenie obejmie w całości Gmina Miejska w drodze ustanowienia nowych udziałów. Kapitał zapasowy w zasadzie pochodzi z niepodzielonego zysku Spółki.
Stosownie do przepisu art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) przeniesienie środków z kapitału zapasowego na zakładowy prowadzi do powstania po stronie udziałowca – Gminy (jako podatnika) i Spółki (jako płatnika) obowiązku podatkowego w podatku dochodowym.
Stosownie do przepisu art. 6 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w w/w przypadku nastąpi zwolnienie Gminy (jako podatnika) i Spółki (jako płatnika) z podatku dochodowego...

Zdaniem Spółki, w tym przypadku Gmina jako podatnik jest zwolniona z podatku dochodowego.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Dochody gmin zostały zdefiniowane w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. nr 203, poz. 1966 z późn. zm.). Art. 3 i 4 ust. 1 pkt 4 tej ustawy określa, że źródłami dochodów własnych gminy są m. in. dochody z majątku gminy. Należy zatem odpowiedzieć na pytanie, czy powyższy dochód gminy w zyskach osoby prawnej – spółki komunalnej – stanowi dochód z majątku gminy.

Istotne jest, że Spółka realizuje zadania użyteczności publicznej należące do zadań własnych Gminy i jej majątek powstał w wyniku rozporządzania majątkiem Gminy. Skoro przepisy ustawy z dnia 08 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, ze zm.) w art. 43 stanowią, że mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe, który jest majątkiem gminy, to dochody z tego majątku należą do dochodów własnych gminy, o których mowa w powołanej ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Ponadto z uzasadnienia uchwały Sądu Najwyższego z dnia 14 marca 1995r. III CZP 6/95 wynika, że akcje, udziały w spółkach prawa handlowego stanowią prawa majątkowe związane z udziałem kapitałowym w spółce i wchodzą jako prawo majątkowe w skład mienia komunalnego. W konsekwencji tego, dochód powstały z udziału w zyskach osoby prawnej, jako prawa majątkowego wchodzącego w skład mienia komunalnego, jest dochodem z majątku gminy, jako że powstał z rozporządzenia majątkowego na wniesieniu wkładów do spółek.

Specyfika gminy, jako podmiotu gospodarującego środkami publicznymi, powoduje prawnie ustalone źródła dochodów, które określone ustawowo są przesłanką zwolnienia od podatku dochodowego jednostki samorządu terytorialnego.

Wskazując na powyższe, Spółka uważa, że udziały gminy w spółkach prawa handlowego stanowią majątek gminy (prawo majątkowe) i osiągane zyski z udziałów są dochodami z majątku gminy, o których mowa w art. 4 cyt. ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz art. 6 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj