Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-203/08-3/MK
z 16 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-203/08-3/MK
Data
2008.05.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
faktura
podatek od towarów i usług
usługi
waluta


Istota interpretacji
Premia pieniężna podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.



Wniosek ORD-IN 311 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana …, przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2008 r. (data wpływu 18 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi przyłącza energetycznego, waluty państwowej określonej w dokumencie sprzedaży oraz momentu powstania obowiązku podatkowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi przyłącza energetycznego, waluty państwowej określonej w dokumencie sprzedaży oraz momentu powstania obowiązku podatkowego.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą polegającą m. in. na produkcji energii ze źródeł odnawialnych (energia wiatrowa). Na prowadzoną działalność Wnioskodawca posiada pozwolenie wymagane obowiązującymi przepisami. Z zamiarem rozwijania działalności Zainteresowany nabył kolejne warunki przyłączenia elektrowni wiatrowych do sieci X., co umożliwiło budowę i uruchomienie kolejnych elektrowni wiatrowych. Jednak ze względów finansowych Wnioskodawca nie mógł zrealizować planowanych inwestycji. Z tego względu Zainteresowany zamierza sprzedać uzyskane warunki. Przedmiot zbycia jest wystawiany przez X na firmę Wnioskodawcy. Warunki przyłączenia wydawane są na połączenie elektrowni w konkretnych miejscowościach na terenie Wielkopolski i nie mogą być realizowane poza granicami kraju. Warunki będą przepisane na inwestora krajowego lub zagranicznego jednakże inwestycja może być realizowana jedynie w miejscowościach, na które wydano warunki przyłączenia. X wyrażają zgodę na cesję tych warunków. Nabywcą będzie prawdopodobnie kontrahent z państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność została sklasyfikowana pod symbolem PKD 74.87.B - działalność komercyjna pozostała, gdzie indziej nie sklasyfikowana. Jednocześnie Wnioskodawca wystąpił do Urzędu Statystycznego dla określenia symbolu PKWiU dla planowanej czynności sprzedaży warunków przyłączenia. Dnia 18 grudniu 2007 r. ww. Urząd sklasyfikował usługi polegające na odsprzedaży warunków przyłączenia oraz umowy przyłączeniowej elektrowni wiatrowej do sieci energetycznej – uzyskanych od zakładu energetycznego, w grupowaniu PKWiU 74.87.17-00.00, tj. „usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Jednocześnie, na podstawie obowiązującego do celów podatkowych do dnia 31 grudnia 2008 r. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) wskazano, iż usługi polegające na odsprzedaży warunków przyłączenia oraz umowy przyłączeniowej elektrowni wiatrowej do sieci energetycznej uzyskanych od zakładu energetycznego, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.84.16-00.00, tj. „usługi komercyjne pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane”.


W związku z powyższym - w zakresie podatku VAT - zadano następujące pytania:


  1. Czy sprzedaż warunków przyłączenia jest opodatkowana podatkiem VAT i jaką stawką...
  2. Czy na sprzedaż kontrahentowi zagranicznemu Wnioskodawca wystawia fakturę w walucie polskiej (PLN) czy też w EURO i jaki w tym przypadku przyjąć kurs waluty by rozliczyć podatek...
  3. Czy momentem opodatkowania jest moment wystawienia faktury czy zapłaty...


Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie pytania:

  • nr 1, sprzedaż warunków przyłączenia będzie opodatkowana 22% stawką podatku VAT,
  • nr 2, faktura winna być wystawiona w walucie polskiej (PLN),
  • nr.3,.momentem opodatkowania będzie moment wystawienia faktury VAT (będący jednocześnie momentem zapłaty).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Ad. 1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Art. 7 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Dla prawidłowej i kompleksowej oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego należy sięgnąć do przepisów prawa energetycznego. W art. 9 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (t. j. z 2006 r. Dz. U. Nr 89, poz. 625 ze zm.) zawarto delegację ustawową do aktu wykonawczego. Aktem tym jest rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 4 maja 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego (Dz. U. Nr 93, poz. 623 ze zm.), które wraz z dniem 1 stycznia 2008 r. zastąpiło rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 20 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków przyłączenia podmiotów do sieci elektroenergetycznych, ruchu i eksploatacji tych sieci.

Zgodnie z § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego, powołany akt prawny reguluje m. in. warunki świadczenia usług przesyłania, dystrybucji energii elektrycznej, prowadzenia ruchu sieciowego, eksploatacji sieci oraz korzystania z systemu elektroenergetycznego i połączeń międzysystemowych. W myśl § 2 pkt 15 cyt. rozporządzenia, przez przyłącze należy rozmieć odcinek lub element sieci służący do połączenia urządzeń, instalacji lub sieci podmiotu, o wymaganej przez niego mocy przyłączeniowej, z pozostałą częścią sieci przedsiębiorstwa energetycznego świadczącego na rzecz podmiotu przyłączanego usługę przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej.


Natomiast zgodnie z § 4 ww. rozporządzenia, przyłączenie podmiotu do sieci następuje na podstawie umowy o przyłączenie do sieci, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, i po spełnieniu warunków przyłączenia do sieci, zwanych dalej „warunkami przyłączenia".

Z opisu zawartego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji energii ze źródeł odnawialnych. Ze względów finansowych Wnioskodawca zamierza sprzedać uzyskane od X. warunki przyłączenia. Warunki będą przepisane na inwestora krajowego lub zagranicznego jednakże inwestycja może być realizowana jedynie w miejscowościach, na które wydano warunki przyłączenia. Dnia 18 grudnia 2007 r. na wniosek Zainteresowanego Urząd Statystyczny sklasyfikował usługi polegające na odsprzedaży warunków przyłączenia oraz umowy przyłączeniowej elektrowni wiatrowej do sieci energetycznej – uzyskanych od zakładu energetycznego, w grupowaniu PKWiU 74.87.17-00.00, tj. „usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Uwzględniając treść powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki stwierdzić należy, iż zawarcie umowy, której przedmiotem jest zbycie warunków przyłączenia elektrycznego nie stanowi dostawy towarów lecz usługę, o której mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT. Taki charakter czynności wynika zarówno z definicji usługi zawartej w ustawie o VAT, jak i klasyfikacji dokonanej przez Urząd Statystyczny, a także z szeregu postanowień zdefiniowanych w specyfikacji technicznej warunków przyłączenia do sieci X. Zainteresowany zobligowany jest do przygotowania elektrowni pod względem projektowym, pomiarowo-rozliczeniowym, transmisji danych, automatyki zabezpieczeniowej i sieciowej. Ponadto czynność wykonania przyłącza skutkuje opłatą jaką musi ponieść Wnioskodawca by uzyskać przyłączenie. Bezsporne jest zatem, iż czynności te, to de facto odpłatna usługa. Mając na uwadze treść art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, obligatoryjne jest taką usługę opodatkować wymaganą innym przepisem stawką podatku VAT.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Uwzględniając sklasyfikowanie czynności sprzedaży warunków przyłączenia do sieci energetycznej pod symbolem PKWiU 74.87.17-00.00, wskazać należy, iż czynność taka nie korzysta z obniżonej stawki podatku od towarów i usług.

Reasumując, czynność zbycia warunków przyłączenia jest w świetle ustawy o VAT usługą i winna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług w stawce 22%.


Ad. 2.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W myśl art. 106 ust. 8 ww. ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

Rozporządzenie ministra właściwego do spraw finansów publicznych, o którym mowa wyżej, to akt prawny z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawienia faktur, sposób ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

Zgodnie z § 9 ust. 6 ww. rozporządzenia, kwoty podatku wykazuje się w złotych bez względu na to, w jakiej walucie określona jest kwota należności w fakturze. Kwoty wykazywane w fakturze zaokrągla się do pełnych groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki 0,5 grosza i wyższe zaokrągla się do 1 grosza.

Stosownie do treści art. 106 ust. 12 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, sposób przeliczania kwot wykazywanych na fakturach, jeżeli na fakturach wykazywane są kwoty w walutach obcych, z uwzględnieniem przepisów w zakresie określania momentu powstania obowiązku podatkowego.

Takie rozporządzenie zostało przez Ministra Finansów wydane w dniu 27 kwietnia 2004 r. Zgodnie z § 37 ust. 1 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury, jeżeli faktura jest wystawiana w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. W przypadku – ust. 2 – gdy na dzień wystawienia faktury bieżący kurs średni waluty obcej nie został wyliczony i ogłoszony, do przeliczenia stosuje się kurs wymiany ostatnio wyliczony i ogłoszony. W myśl natomiast ust. 3, w przypadku niewystawienia faktury w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego. Zgodnie z dyspozycją ust. 4 cytowane wyżej zasady stosuje się odpowiednio do przeliczania kwot wykazywanych na fakturze wystawionej przez podatnika podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, jeżeli dokumentują one czynności, które u podatnika stanowią: wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, dostawę towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, lub import usług.

Analizując powyższe treści stwierdzić należy, iż w świetle ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisów wykonawczych do ustawy, prawidłowe jest zarówno określanie na fakturze VAT kwot w walucie polskiej jak i obcej. Przy czym kwoty podatku winny być podane w walucie polskiej. Natomiast w przypadku transakcji dokonywanych w walucie obcej kwotę podatku należy przeliczyć wg zasad zdefiniowanych w § 37 powołanego rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.


Ad. 3.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jeżeli jednak dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Stosownie zatem do treści zawartych w przepisie, obowiązek podatkowy w sprawie Wnioskodawcy powstanie w chwili wystawienia faktury VAT, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia wykonania usługi.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku należy podkreślić, iż analiza treści dokumentów załączonych do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączonych do wniosku dokumentów.

Ponadto informuje się, że w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyboru formy opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej oraz innych czynności wymaganych przepisami prawa podatkowego, wydane zostało w dniu 16 maja 2008 r. postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia - znak ILPB1/415-116/08-3/AA, ILPP1/443-203/08-4/MK.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj