Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-226/08
z 20 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-226/08
Data
2008.06.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy --> Znaki akcyzy --> Prawa i obowiązki wynikające ze stosowania znaków akcyzy --> Rozliczenie ze znaków akcyzy


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
znaki akcyzy


Istota interpretacji
Czy można dokonać zniszczenia (spalenia) opisanych znaków akcyzy oraz wyrobów gotowych w podmiocie zagranicznym?



Wniosek ORD-IN 605 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2008r. (data wpływu 1 kwietnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości zniszczenia znaków akcyzy oraz wyrobów gotowych w podmiocie zagranicznym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2008r. został złożony ww. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości zniszczenia znaków akcyzy oraz wyrobów gotowych w podmiocie zagranicznym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca dokonuje zakupów znaków akcyzowych IP/BP, które są przekazywane do podmiotu zagranicznego mającego siedzibę, poza terytorium kraju – Dania, w celu naniesienia ich na produkowane dla Wnioskodawcy wyroby akcyzowe – papierosy.Wyroby te po wyprodukowaniu i oznaczeniu znakami akcyzy dostarczane są do Wnioskodawcy z przeznaczeniem do obrotu krajowego. Firma produkująca dostarcza Wnioskodawcy również okresowe rozliczenia z otrzymanych banderol z podziałem na banderole naniesione na wyroby, banderole uszkodzone i zniszczone, utracone oraz banderole pozostałe do naniesienia. Po rozliczeniu banderol naniesionych stwierdzono, że pewna ilość (28950 paczek papierosów) nie nadaje się do spożycia i powstaje problem ich ostatecznego rozliczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy można dokonać zniszczenia (spalenia) opisanych znaków akcyzy oraz wyrobów gotowych w podmiocie zagranicznym...

Zdaniem Wnioskodawcy dopuszczalne jest takie zniszczenie banderol IP/BP i wyrobów gotowych na których są one naniesione, przy zachowaniu obowiązku likwidacji pod nadzorem tamtejszego urzędu właściwego w sprawach podatku akcyzowego i obrotu banderolami. Z czynności tej winien zostać sporządzony odpowiedni protokół, którego oryginał zostanie przekazany do Wnioskodawcy, w związku z czym będzie podstawa dokonania rozliczenia banderol.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając na uwadze, iż znaki akcyzy podobnie jak inne elementy opakowań jednostkowych mogą ulec utracie, zniszczeniu lub uszkodzeniu, ustawodawca określił szczegółową procedurę związaną z dokumentowaniem tego rodzaju przypadków. Prawidłowe stosowanie przepisów akcyzowych w tym zakresie ustawodawca zdefiniował poprzez poszczególne sytuacje traktowane jako utrata, zniszczenie lub uszkodzenie znaków akcyzy. W myśl art. 102 ust. 1-6 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) podmioty obowiązane do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy są obowiązane prowadzić ewidencję znaków akcyzy. W przypadku utraty, zniszczenia, uszkodzenia, wydania lub zwrotu znaków akcyzy sporządza się protokół z zaistnienia danego faktu.

Znaki akcyzy muszą być przechowywane i przewożone w sposób zapewniający zabezpieczenie przed kradzieżą, zniszczeniem lub uszkodzeniem. Za uszkodzone znaki akcyzy uważa się oryginalne znaki akcyzy, w których trwałe i widoczne naruszenie właściwości fizycznych pozwala na identyfikację znaków co do oryginalności, rodzaju, nazwy, wymiarów, serii, numeru ewidencyjnego lub daty wytworzenia. Za zniszczone znaki akcyzy ustawodawca uznaje oryginalne znaki akcyzy, w których trwałe i widoczne naruszenie właściwości fizycznych uniemożliwia identyfikację znaku co do jego rodzaju, nazwy, serii, numeru identyfikacyjnego oraz daty wytworzenia.

Za utracone znaki akcyzy ustawodawca uznaje oryginalne znaki akcyzy otrzymane przez podmiot obowiązany do oznaczania wyrobów akcyzowych tymi znakami, który je utracił w następstwie innych okoliczności niż:

  1. naniesienie na wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego i wprowadzenie wyrobu do obrotu z naniesionym znakiem akcyzy,
  2. zwrot znaków akcyzy do właściwego naczelnika urzędu celnego lub podmiotu wskazanego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, od którego podmiot ten odebrał znaki akcyzy, albo do ich wytwórcy,
  3. przekazanie przez importera, podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego lub przedstawiciela podatkowego podmiotowi mającemu siedzibę poza terytorium kraju w celu naniesienia na opakowania jednostkowe wyrobu akcyzowego lub wyrób akcyzowy będący przedmiotem importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego,
  4. przejęcie znaków akcyzy przez właściwy organ władzy publicznej w związku z kontrolą systemu znaków akcyzy.

Stosownie do art. 103 ust. 1 i 2 ww. ustawy importer, podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz przedstawiciel podatkowy są obowiązani uzyskać od podmiotu mającego siedzibę poza terytorium kraju rozliczenia z przekazanych mu znaków akcyzy. Dokument rozliczeniowy powinien zawierać informacje o rodzaju i ilości znaków akcyzy zużytych do naniesienia na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe oraz znaków akcyzy utraconych, zniszczonych, uszkodzonych i niewykorzystanych.W myśl art. 103 ust. 3 ww. ustawy, znaki akcyzy uszkodzone oraz niewykorzystane powinny być zwrócone organowi, który je wydał, w terminie 14 dni, licząc od dnia ich otrzymania od podmiotu mającego siedzibę poza terytorium kraju.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 103 ust. 4 ww. ustawy Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 19 kwietnia 2004r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 80, poz. 742 ze zm.) określił szczegółowe warunki, tryb i termin dokonywania rozliczeń, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowego i terminowego rozliczania znaków akcyzy, w tym, zgodnie z § 1 pkt 11 cyt. rozporządzenia, tryb i termin dokonywania rozliczeń znaków akcyzy pomiędzy importerem, podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz przedstawicielem podatkowym a podmiotem mającym siedzibę poza terytorium kraju.

W myśl § 12 ww. rozporządzenia importer, podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz przedstawiciel podatkowy jest zobowiązany do otrzymania od podmiotu zagranicznego dokumentu rozliczeniowego z przekazanych mu banderol, z uwzględnieniem rodzaju, serii, roku wytworzenia, numeru ewidencyjnego i liczby banderol zużytych do oznaczania wyrobów , utraconych, zniszczonych lub uszkodzonych oraz niewykorzystanych, niezwłocznie po otrzymaniu wyrobów, nie później jednak niż w terminie trzech miesięcy od wydania banderol podmiotowi zagranicznemu mającemu siedzibę poza terytorium kraju. Dokument ten stanowi podstawę dokonania odpowiednich wpisów do ewidencji.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż banderole przekazane do podmiotu zagranicznego (Danii) zostały na podstawie otrzymywanych od tego podmiotu dokumentów rozliczone przez Wnioskodawcę z uwzględnieniem podziału na banderole naniesione na wyroby, banderole uszkodzone i zniszczone, utracone oraz pozostałe do naniesienia. Następnie po rozliczeniu banderol naniesionych na wyroby stwierdzono, że pewna ilość wyrobu, która nie została jeszcze przekazana do Wnioskodawcy, nie nadaje się do spożycia w związku z czym nastąpi u producenta zagranicznego fizyczna likwidacja (spalenie) wyrobów wraz naniesionymi znakami akcyzy.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, iż na gruncie ustawy z 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym zniszczenie nienadających się do spożycia wyrobów akcyzowych z naniesionymi polskimi znakami akcyzy, które nie zostały jeszcze dostarczone do Wnioskodawcy, jest dopuszczalne w podmiocie zagranicznym produkującym przedmiotowe wyroby. Zaznaczyć jednak należy, iż zniszczenie to, jak przedstawiono we wniosku ma nastąpić na terytorium kraju członkowskiego (Danii), zatem do dokonania tej czynności będą miały zastosowanie przepisy obowiązujące w tym kraju członkowskim.

Otrzymanie przez Wnioskodawcę odpowiedniego dokumentu potwierdzającego zniszczenie u producenta zagranicznego wyrobu z naniesionymi znakami akcyzy, korygującego uprzednio otrzymany dokument rozliczeniowy, o którym mowa w § 12 ww. rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2004r., sporządzonego przy udziale urzędu właściwego dla producenta zagranicznego (Duńskiego), uwzględniającego rodzaj, serię, rok wytworzenia, numer ewidencyjny oraz liczbę banderol zniszczonych (spalonych), będzie u Wnioskodawcy podstawą do dokonania odpowiednich wpisów w ewidencji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj