Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PB3-423-621/08-2/GJ
Data
2008.06.23
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
dochód
dotacja
Europejski Fundusz Społeczny
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Czy otrzymane dotacje stanowią dochód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Wniosek ORD-IN
430 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10.04.2008 r. (data wpływu 14.04.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14.04.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dotacji.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka prowadzi działalność w zakresie realizacji projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego ZPORR i SPO RZL i budżetu państwa. Obecnie Spółka przygotowuje się do rozpoczęcia realizacji projektów z okresu programowania 2007-2013.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy otrzymane dotacje stanowią dochód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych...
Zdaniem Spółki otrzymane dotacje będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 w kontekście art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym za dotację należy uznać m.in. wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizacje programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów realizowanych w ramach tych programów (tzw. dotacje rozwojowe). Takie stanowisko zajęło Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w piśmie z dnia 21.03.2008r., które stwierdza, że dotacja rozwojowa nie stanowi przychodu w sensie podatkowym, a o takiej mowa w umowie o dofinansowanie realizacji projektu.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:
Znowelizowana ustawa o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r (Dz. U. Nr 249, poz. 2104) (nowela z dnia 8 grudnia 2006r. – Dz. U. Nr 249, poz. 1832) , która weszła w życie w dniu 29 grudnia 2006r. w art. 5 ust. 1 pkt 2) określiła, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu ( EFTA). Zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy do środków, o których mowa w ww. ust. 1 pkt 2) zalicza się:
- środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;
- środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;
- środki
- Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „ Sekcja Gwarancji”,
- Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
- Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,
3a) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu ( EFTA):
- N Mechanizmu Finansowego,
- Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
- S Mechanizmu Finansowego;
4) inne środki
Jednocześnie zgodnie z art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych, dotacje przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem m.in. środków pochodzących z funduszy strukturalnych zwane są dotacjami rozwojowymi. Zmiana statusu środków unijnych i włączenie ich do budżetu państwa w ustawie o finansach publicznych powoduje, że programy operacyjne od 2007r. są finansowane według zasad określonych w znowelizowanej ustawie o finansach publicznych. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych będą wydatkami budżetu państwa Zmiany w ustawie o finansach publicznych skutkują zastosowaniem na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. U beneficjentów środków pomocowych uzyskane w 2007r. przychody pochodzące z dotacji rozwojowych będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych. W przedmiotowej sprawie Spółka, która jako beneficjent otrzyma dotację rozwojową i będzie realizowała projekt w ramach ZPORR i SPO RZL skorzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy. Zatem stanowisko wnioskodawcy w zakresie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
|