Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-516/08/ASz
z 11 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-516/08/ASz
Data
2008.06.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów


Słowa kluczowe
deklaracje
sprzedaż
środek transportowy
zakup


Istota interpretacji
wykazanie w deklaracji VAT-7 nabycia w Wielkiej Brytanii od podatnika nieposiadającego NIP UE oraz sprzedaży używanego samochodu ciężarowego



Wniosek ORD-IN 832 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana X, przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2008r. (data wpływu 11 marca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 czerwca 2008r. (data wpływu 6 czerwca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wykazania w deklaracji VAT-7 nabycia w Wielkiej Brytanii od osoby prywatnej oraz sprzedaży używanego samochodu ciężarowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2008r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem złożonym w dniu 6 czerwca 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wykazania w deklaracji VAT-7 nabycia w Wielkiej Brytanii od osoby prywatnej oraz sprzedaży używanego samochodu ciężarowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT UE. Przedmiotem jego działalności jest handel samochodami ciężarowymi używanymi. Zakupuje on w Wielkiej Brytanii taki samochód od osoby prywatnej, co udokumentowane jest umową kupna - sprzedaży. W deklaracji VAT-7 wykazuje nabycie tego samochodu w części D.2. w poz. 46 po przeliczeniu według średniego kursu NBP.

Sprzedając ten samochód bez rejestracji, Wnioskodawca nalicza podatek VAT w wysokości 22%.

Wnioskodawca dodał, że przedmiotowy samochód nie są nowym środkiem transportu. Jest to samochód ciężarowy używany.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w powyższej sytuacji zachodzi prawidłowe rozliczenie... Czy Wnioskodawca jako nabywca używanego samochodu ciężarowego sprowadzanego z innego państwa członkowskiego, będącego dla niego towarem handlowym, podlegającym odsprzedaży bez rejestrowania go, jest on zwolniony z uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia środka transportu...

Zdaniem Wnioskodawcy, postępuje on prawidłowo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle art. 2 pkt 6 ww ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej,a także grunty.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W myśl art. 9 ust. 2 ustawy o VAT przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:
    a) podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,
    b) osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a- z zastrzeżeniem art. 10;
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonuje zakupu samochodu ciężarowego, nie będącego nowym środkiem transportu od osoby prywatnej z Wielkiej Brytanii. Zakupiony przez niego samochód ma posłużyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika (sprzedaży tych samochodów). Natomiast fakt udokumentowania zakupu przedmiotowego samochodu umową kupna – sprzedaży, wskazuje, że brytyjski kontrahent nie jest podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Powyższe powoduje, że przedmiotowa dostawa nie spełnia warunku wynikającego z art. 9 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. W konsekwencji dostawy tej nie można uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Oznacza to, że na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek rozliczenia podatku od tego nabycia.

Konsekwencją niewystąpienia w przedmiotowej sprawie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest brak możliwości rozliczenia podatku naliczonego z tego tytułu.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zatem sprzedając przedmiotowy samochód ciężarowy, Wnioskodawca winien wykazać z powyższego tytułu podatek VAT 22%.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Oznacza to, że w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, podatnik obowiązany jest złożyć deklarację we właściwym dla siebie urzędzie skarbowym.

Wzory deklaracji określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 września 2005r. w sprawie deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 185, poz. 1545). Załącznik nr 1 do ww. rozporządzenia zawiera wzór deklaracji VAT-7, natomiast załącznik nr 3 - objaśnienia do tej deklaracji.

W załączniku nr 3 do ww. rozporządzenia znajduje się objaśnienie, iż w części D deklaracji VAT-7 wykazuje się wyłącznie wartość towarów i usług oraz kwotę podatku naliczonego (z uwzględnieniem korekt), w takiej wysokości, w jakiej podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od należnego lub zwrot podatku naliczonego, na zasadach określonych w przepisach art. 86-93 ustawy, z uwzględnieniem przepisów wykonawczych, w okresie rozliczeniowym, za który składana jest deklaracja.

Zatem Wnioskodawca nie wykazuje kwoty zakupu w poz. 46 deklaracji VAT-7.

W świetle objaśnień do deklaracji VAT-7 w części C wykazuje się wszystkie czynności podlegające opodatkowaniu, dla których powstał obowiązek podatkowy w okresie rozliczeniowym, za który składana jest deklaracja, po uwzględnieniu korekt.

Zatem sprzedając przedmiotowy samochód ciężarowy, Wnioskodawca winien wykazać podatek VAT w części C deklaracji VAT-7.

Należy zauważyć, że informację o nabywanych środkach transportu (VAT-23) podatnik składa jeżeli w wyniku wewnątrzwspólnotowego nabycia środek transportu ma być zarejestrowany przez podatnika na terytorium kraju bądź, jeżeli będzie przez niego użytkowany.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a zakupiony środek transportu nie będzie podlegał rejestracji. Nie wystąpi zatem obowiązek składania informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu VAT-23 oraz zapłaty podatku z powyższego tytułu.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj