Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-205/07-2/MT
z 16 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-205/07-2/MT
Data
2008.05.16


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
geodezja
kartografia
opłata
organ władzy publicznej
sprzedaż zwolniona


Istota interpretacji
Czynności związane z udostępnianiem dokumentów z zasobu geodezyjnego i kartograficznego nie są czynnościami do których ma zastosowanie ustawa o podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 645 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zarządu Geodezji i Katastru Miejskiego X przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2008 r. (data wpływu 18 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania VAT czynności związanych z udostępnianiem dokumentów z zasobu geodezyjnego i kartograficznego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku towarów i usług w zakresie opodatkowania VAT czynności związanych z udostępnianiem dokumentów z zasobu geodezyjnego i kartograficznego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zarząd Geodezji i Katastru Miejskiego X jest gminną jednostką budżetową Miasta, utworzoną na mocy uchwały nr (…) Rady Miejskiej z dnia 25 czerwca 1991 r. w sprawie przekształcenia Przedsiębiorstwa Geodezyjno-Kartograficznego X w Zarząd Geodezji i Katastru Miejskiego X (ze zm.). Wykonuje zadania w imieniu i na rzecz Gminy.

X prowadzi m.in. działalność w zakresie geodezji i kartografii pobierając za wykonywane czynności opłaty zgodnie z cennikiem wynikającym z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. Nr 37, poz. 333).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wobec brzmienia art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), realizując zadania we wskazanym wyżej zakresie, Wnioskodawca działa jako organ władzy publicznej i tym samym nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, pobierając za wykonywane czynności geodezyjne i kartograficzne, udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego opłaty zgodnie z cennikiem wynikającym z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. (Dz. U. Nr 37, poz. 333) nie jest on w tym zakresie podatnikiem podatku od towarów i usług.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednakże aby czynność została opodatkowana, musi być wykonana przez podatnika, w rozumieniu ustawy o VAT. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z grona podatników ustawodawca wyłączył, z pewnym zastrzeżeniem, organy władzy publicznej, a mianowicie: nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT).

Oznacza to, że organ władzy publicznej czy urząd go obsługujący, nie będzie podatnikiem w zakresie realizacji zadań publicznych, np. czynności urzędowe, natomiast będzie tak samo traktowany jak każdy inny podmiot w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Podmioty te, jako nie działające na zasadach, czy w warunkach wolnej konkurencji, wykonują władztwo publiczne oraz wypełniają zadania z zakresu służby publicznej, zatem w tym przedmiocie ich działalność podlega wyłączeniu i nie są w tym zakresie podatnikami podatku od towarów i usług. Jeżeli zaś ich działania przechodzą w sferę komercji i konkurencji, wówczas stają się one podatnikiem.

Ponieważ ustawa o VAT nie definiuje pojęcia „organ władzy publicznej" można przyjąć, iż objęte nim są wszelkie organy państwowe, jak również organy samorządu terytorialnego.

Samorząd terytorialny jest lokalną wspólnotą uprawnioną do samodzielnego wykonywania administracji publicznej, wyposażoną w materialne środki realizacji powierzonych jej zadań.

Samorząd terytorialny uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej, co wynika z art. 16 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, działa w oparciu o tę Konstytucję (rozdział VII) i ustawy, w tym na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) i ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 ze zm.).

Jak wskazano wyżej, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy, przy czym „urzędy obsługujące" również nie zostały zdefiniowane. Według Słownika Języka Polskiego (www.sjp.pwn.pl) urząd to organ administracji państwowej o określonym zakresie działania, jak też zespół osób i środków zapewniający realizację funkcji tego organu.

Na podstawie ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo Geodezyjne i Kartograficzne (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027 ze zm.) Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowi m.in. starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego. Zadania starosty wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej.

Z kolei do zadań starosty należy w szczególności:

  1. prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym ewidencji gruntów i budynków, gleboznawczej klasyfikacji gruntów i geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu oraz dysponowanie środkami powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym;
  2. koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu;
  3. zakładanie osnów szczegółowych;
  4. zakładanie i aktualizacja mapy zasadniczej;
  5. przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości;
  6. ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych;
  7. prowadzenie powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie.


Za udostępnianie informacji i materiałów znajdujących się w powiatowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym pobierane są opłaty na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego.

Na podstawie ustawy o samorządzie gminnym prawa powiatu przysługują określonym miastom, które stają się gminą wykonującą zadania powiatu. Funkcję organów powiatu sprawuje m. in. prezydent miasta (art. 91 i 92 ustawy o samorządzie powiatowym). Gmina Miasto, na mocy tej ustawy, ma prawa powiatu. Zdaniem wnioskodawcy urzędem obsługującym organ władzy publicznej, a więc Prezydenta, który pełni jednocześnie funkcję Starosty Powiatu, oprócz Urzędu Miasta są również inne urzędy, będące jednostkami powołanymi przez Miasto czy Radę Miasta do realizacji zadań publicznych gminy i powiatu, np. Zarząd Geodezji i Katastru Miejskiego X.

Skoro X, jako gminna jednostka budżetowa Miasta Poznania, prowadzi sprawy z zakresu geodezji i kartografii, o których mowa w ww. rozporządzeniu Ministra Infrastruktury, zatem czynności te, jako skonkretyzowane i wynikające z władztwa publicznego, należą do tej grupy działań, które nie powodują powstania obowiązku podatkowego, gdyż nie są świadczone przez podatnika, lecz przez organ władzy publicznej oraz urząd go obsługujący. Jest to więc realizacja zadań o charakterze publicznym. Wobec tego czynności te winny być potwierdzone rachunkiem, zgodnie z art. 87 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).

Potwierdzeniem tego mogą być interpretacje wydawane przez organy podatkowe w trybie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, np.: Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie Ośrodek Zamiejscowy w Krośnie nr IS.IX/3-0050/426/04 z 21 lutego 2005 r. na pytanie „czy realizacja zadań nałożonych przepisami prawa z zakresu działalności publicznej, w tym między innymi wydawanie praw jazdy, dowodów i tablic rejestracyjnych, wykonywanie wyrysów i wypisów geodezyjnych (z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych) należy traktować jako zwolnione od opodatkowania na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów, czy też jako niepodlegające opodatkowaniu na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), odpowiedział: „W świetle ww. uregulowań starosta jako organ władzy publicznej w zakresie, w jakim realizuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa objęty jest regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Wykonywane zatem przez starostę czynności w ramach zadań ustawowych nie będą podlegały ustawie o podatku od towarów i usług. Przy czym zaznaczyć należy, iż wyłącznie z podatku VAT – stosownie do powołanego art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług – nie dotyczy czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Podmioty wskazane w tym przepisie, w zakresie, w jakim wykonują czynności w ramach ww. umów są podatnikami podatku od towarów i usług, a realizowane przez nich odpłatne dostawy towarów i świadczone usługi podlegają ustawie o podatku VAT."

Podobnie zinterpretował te przepisy Naczelnik Urzędu Skarbowego w Myślenicach nr PP/443-20/05 z 28 czerwca 2005 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku nr 1419/UPP/443-52/07/MP z 07 września 2007 r.

Ponadto w załączeniu przedstawiamy pismo z dnia 12 maja 2004 r. Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii skierowane do Zarządu Geodezji i Katastru Miejskiego X wskazujące, iż do opłat określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury nie stosuje się ustawy o VAT. Należy zauważyć, iż informacja o tym, że nie stosuje się do tego typu opłat ustawy o VAT znajduje się w wyjaśnieniach na stronach internetowych Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii (www.gugik.gov.pl).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2007 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Od zasady tej ustawa przewiduje jednak pewne wyjątki. Na podstawie bowiem art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Generalnie zatem wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez te organy władztwa publicznego.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), powiat jako osoba prawna wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Z regulacji art. 4 ust. 1 pkt 6 i pkt 9 tej ustawy wynika, że powiat wykonuje także określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym m.in. w zakresie geodezji, kartografii i katastru. Jednocześnie w art. 4 ust. 4 ww. ustawy wskazano, iż ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat.

Stosownie do przepisu art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027 ze zm.), Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią m.in. organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, w tym: starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego. Zadania tegoż organu wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej (art. 6a ust. 3 ww. ustawy).

Na podstawie art. 40 ust. 3b powołanej wyżej ustawy wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego i uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu oraz związanych z prowadzeniem krajowego systemu informacji o terenie, udzielanie informacji a także wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego jest odpłatne. Wysokość tych opłat jest ściśle określona w przepisach i wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji a także za wykonanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. z 2004 r. Nr 37, poz. 333).

Zgodnie z przepisem art. 91 ustawy o samorządzie powiatowym prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100.000 mieszkańców, a także miastom, które z tym dniem przestały być siedzibami wojewodów, chyba że na wniosek właściwej rady miejskiej odstąpiono od nadania miastu praw powiatu, oraz tym, którym nadano status miasta na prawach powiatu, przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego kraju na powiaty.


Ponadto, zgodnie z art. 92 ust. 1 cyt. ustawy funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje rada miasta oraz prezydent miasta.


W myśl ust. 2 ustawy miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Zarząd Geodezji i Katastru Miejskiego X, został powołany jako gminna jednostka budżetowa Miasta do wykonywania czynności polegających na udostępnianiu danych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego i należących do kategorii spraw z zakresu administracji publicznej.

Organ władzy publicznej, w zakresie w jakim realizuje zadania z zakresu administracji publicznej, nałożone odrębnymi przepisami prawa, objęty jest regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a czynności realizowane w ramach zadań ustawowych nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług.

Co prawda art. 15 ust. 6 ustawy o VAT stanowi, że wspomniane organy są podatnikami w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, w przedmiotowym przypadku taka sytuacja jednak nie występuje. Czynności, o których mowa mają bowiem charakter publicznoprawny, a nie cywilnoprawny. Opłaty pobierane za wykonywanie tych czynności stanowią daninę publiczną, a ich wysokość jest ściśle określona w przepisach.


Wykonywanie przedmiotowych czynności, w przypadkach o których mowa wyżej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj