Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-163/08-2/JK
z 15 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-163/08-2/JK
Data
2008.05.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku


Słowa kluczowe
odliczenia od podatku
rodzice zastępczy (rodzina zastępcza)
ulga prorodzinna
zeznanie roczne


Istota interpretacji
Zastosowanie ulgi z tytułu wychowywania dziecka (ulga prorodzinna art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2008 r. (data wpływu 29 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania ulgi z tytułu wychowywania dzieci – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania ulgi z tytułu wychowywania dzieci.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca wraz z małżonką w zeznaniu rocznym za rok 2007 w ramach łącznego rozliczenia skorzystał z odliczenia od podatku ulgi z tytułu wychowywania dzieci.

Małżonkowie postanowieniem sądu zostali uznani rodziną zastępczą (spokrewnioną) i opiekunami prawnymi dla ich małoletniego wnuka.

Rodzice biologiczni chłopca zostali całkowicie pozbawieni władzy rodzicielskiej nad dzieckiem.

Zainteresowany zaznacza, że instytucja opiekuna prawnego obok rodziców unormowana jest w Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy Wnioskodawca wraz z małżonką postąpili prawidłowo odliczając w zeznaniu rocznym ulgę od podatku z tytułu wychowywania małoletniego dziecka w roku podatkowym...
  2. Czy Wnioskodawca wraz z małżonką jako ustanowieni opiekuni prawni mają prawo do skorzystania z ulgi z tytułu wychowywania przez nich małoletniego dziecka...


Zdaniem Wnioskodawcy, postąpił On prawidłowo odliczając ulgę z tytułu wychowywania małoletniego wnuka, dla którego wraz z małżonką w wyniku postępowania sądowego jest ustanowiony opiekunem prawnym.

Zainteresowany wyraża stanowisko, że za rodzica nie można uznać osoby, która przyjęła dziecko na wychowanie w ramach rodziny zastępczej. Powyższe nie pozwala do skorzystania z odliczenia. Z omawianej preferencji może jednak skorzystać osoba uznana za opiekuna prawnego dziecka.

Instytucję opiekuna prawnego i rodziny zastępczej regulują przepisy ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 1964 r. Nr 9, poz. 59 ze zm.). Z przepisów Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego wynika zdaniem Wnioskodawcy, że opiekuna prawnego ustanawia się dla dziecka, jeżeli żadnemu z rodziców nie przysługuje władza rodzicielska, albo jeżeli rodzice są nieznani (art. 94 § 3). Natomiast dziecko umieszczone w rodzinie zastępczej posiada rodziców do których należą prawa i obowiązki wynikające z władzy rodzicielskiej.

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca twierdzi, że osoby tworzącej rodzinę zastępczą dla dziecka nie można uznać za jego opiekuna prawnego. Taka osoba nie może zatem korzystać z preferencyjnego opodatkowania dochodów.

Zainteresowany, uważa – że w związku z tym – iż w postanowieniu sądowym wspólnie z małżonką został ustanowiony również opiekunem prawnym dla małoletniego wnuka, postąpił słusznie odliczając od podatku ulgę z tytułu wychowywania dziecka w roku podatkowym.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołuje artykuły prasowe mówiące o tym, że rodzice, bądź opiekunowie prawni mają możliwość korzystania z ulgi prorodzinnej oraz stanowiska prezentowane przez organy podatkowe (postanowienia o sygnaturach (PBB3-415/9-30/2005 i 1433/NL/LF/415-134/06/JS).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 27f ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) zwanej dalej updof, od podatku dochodowego, obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć rocznie kwotę, obliczoną zgodnie z ust. 2, jeżeli w roku podatkowym wychowywał własne lub przysposobione dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4.

Odliczeniu podlega kwota stanowiąca iloczyn liczby wychowywanych dzieci i dwukrotności kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 updof (tj. za 2007 r. dwukrotności kwoty 572 zł 54 gr).


Do dzieci o których mowa w art. 6 ust. 4 updof zalicza się:

  1. dzieci małoletnie,
  2. dzieci, bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek pielęgnacyjny,
  3. dzieci do ukończenia 25 lat uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty lub w przepisach - Prawo o szkolnictwie wyższym, jeżeli w roku podatkowym dzieci te nie uzyskały dochodów, z wyjątkiem dochodów wolnych od podatku dochodowego, renty rodzinnej oraz dochodów w wysokości niepowodującej obowiązku zapłaty podatku.


Jak wynika z cytowanego przepisu art. 27f updof z ulgi na wychowywanie dzieci, mogą skorzystać jedynie osoby wychowujące w danym roku podatkowym własne lub przysposobione dzieci. Poza rodzicami naturalnymi, skorzystać z niej mogą zatem tylko osoby, które dokonały przysposobienia dziecka lub dzieci w rozumieniu przepisów ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy.

Nie obejmuje ona natomiast osób tworzących rodziny zastępcze.

Uregulowania prawne w zakresie przysposobienia (czyli adopcji) dzieci zostały zawarte w art. 114-127 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 1964 r. Nr 9, poz. 59 ze zmianami). Zgodnie z tymi przepisami przez przysposobienie należy rozumieć prawne uznanie obcego biologicznie dziecka za własne. Przysposobienie następuje przez orzeczenie sądu opiekuńczego na żądanie przysposabiającego.

Z kolei uregulowania prawne w zakresie rodzin zastępczych znalazły się w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zmianami). Rodzina zastępcza jest formą zastępczego środowiska rodzinnego. Co prawda powstaje ona na mocy orzeczenia sądu, lecz nie stanowi stałej, a tylko czasową formę opieki nad dzieckiem. Rodzina zastępcza nie może zatem być utożsamiana z przysposobieniem, które jest wymienione w cytowanym przepisie podatkowym.

Z treści przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wraz z małżonką został ustanowiony rodziną zastępczą (spokrewnioną) i opiekunem prawnym dla małoletniego dziecka – wnuka.

Zatem, ze względu na fakt, iż osoby tworzące rodziny zastępcze ani opiekunowie prawni nie zostali wymieni w dyspozycji przepisu art. 27f updof, Wnioskodawca nie mógł w rozliczeniu rocznym skorzystać z odliczenia od podatku dochodowego za 2007 r., w ramach tzw. „ulgi rodzinnej”, o której mowa w ww. artykule.

Podsumowując, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie mając prawa do skorzystania z ulgi przewidzianej w art. 27f updof, postąpił nieprawidłowo odliczając od podatku za rok 2007 kwotę o której mowa w ww. artykule.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę postanowień organów podatkowych, tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), został złożony przez jednego z małżonków zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla małżonki Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj